Rotor uppgradering 160mm till 180mm

RocketFast

Ny medlem
Hej

Jag ville uppgradera mina skivor från 160 mm till 180 mm under den här black-fridayshelgen.
Jag har aldrig gjort detta och behöver lite hjälp, jag uppgraderar själv min cykel (mestadels) utan något behov av en butik så jag lär mig på vägen.

Jag har för närvarande en Shimano BR-MT200 hydrauliska bromsok och 160 mm rotor från fabrik.

Jag ville uppgradera till dessa rotorer (SM-RT64):
https://bikester.se/shimano-sm-rt64-brake-disc-center-lock-1105742.html

Min fråga är: kommer dessa att passa mina bromsok? Jag vet att min bromsok inte passar i kategorin ”kompatibel med”. Men spelar det verkligen roll, de är bara skivor? Jag har läst och det ser ut som att min bromsok stödjer 180 mm-dics.

Jag vill inte byta ut mina bromsok, bara skivorna och undrade om detta är möjligt?

Jag vet att jag måste köpa en PM / PM-adapter för 180mm för att passa på min ram / gaffel.
Kan jag använda samma adapter för både fram och bak?

https://bikester.se/shimano-sm-maf180-skivbromsadapter-for-pm-pm-304455.html

Tack på förhand

P

Plush

Guest
Oken passar utan problem upp till 203mm skiva.

PM/PM-adapter är olika fram och bak. Se till att köpa rätt.

moros

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel men visst bör man inte använda skivor med modellnummer 60 och över (narrow bromsyta) till de oken/beläggen?

Skall väl vara RT-54/56 som högst?

P

Plush

Guest
moros sa:
Rätta mig om jag har fel men visst bör man inte använda skivor med modellnummer 60 och över (narrow bromsyta) till de oken/beläggen?

Mja... RT70 och RT81 har också breda ytan.

moros

Aktiv medlem
Ok. Varför jag tror att shimano gjorde det enkelt vet jag inte. Men TS borde väl satsa på 70 istället för 60 då? För man vill väl inte köra brett belägg till smal bromsskiva, tvärtom är ju ok.

RocketFast

Ny medlem
Plush sa:
moros sa:

Så det kommer alltså inte fungera med dessa skivor med mina belägg/ok?

Vilka är 70? Hittar inte de på bikester(centerlock).

D

Deleted member 43681

Guest
RocketFast sa:
Plush sa:
moros sa:

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-sm-rt70m-center-lock-disc-rotor-180mm-532910

D

Deleted member 43681

Guest
Örjan Lax sa:
RocketFast sa:
Plush sa:
moros sa:

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-sm-rt70m-center-lock-disc-rotor-180mm-532910

Sorry fel länk.
Här https://m.bikester.se/shimano-sm-rt70-ice-tech-brake-disc-center-lock-1107905.html är RT70 hos Bikester.

Rut-66

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel, men de högre serierna innebär väl också att man kan välja mellan organiska eller sintrade belägg?
Vad har oken nu?
Ingår det i uppgraderingen att kunna växla mellan olika belägg?
Om du har organiska belägg och tänker fortsätta med det, så räcker t ex RT54.
Hur mycket spelar utseendet på skivorna roll?
Jag menar bara att det oftast finns fler anledningar till varför man vill byta grejer och ju mer man vet om grejerna som finns och grejerna som ska köpas, desto bättre. Ja, och anledningen till bytet...
Tvivlar på att man får dubbelt bett i bromsen med dubbelt så dyr bromsskiva, däremot tål de andra belägg t ex.

RocketFast

Ny medlem
Rut-66 sa:
Rätta mig om jag har fel, men de högre serierna innebär väl också att man kan välja mellan organiska eller sintrade belägg?
Vad har oken nu?
Jag menar bara att det oftast finns fler anledningar till varför man vill byta grejer och ju mer man vet om grejerna som finns och grejerna som ska köpas, desto bättre. Ja, och anledningen till bytet...
Tvivlar på att man får dubbelt bett i bromsen med dubbelt så dyr bromsskiva, däremot tål de andra belägg t ex.

Kör med reisin pads nu, inga problem med de. Inte funderat att switcha mellan belägg.
Gillade utseendet av RT64, tycker inte RT54 ser speciellt fina ut.
Har inget emot att betala lite mer för RT64, bara de fungerar med mina Ok/belägg.

Rut-66

Aktiv medlem
He he jag håller med :D Har RT54 fram och annan skiva bak, så får blunda innan jag kommit upp på hojen.
Okej, håller tummen att nån som använder samma kombo kommer in i tråden. :)

Salabaladala

Aktiv medlem
RocketFast sa:
Rut-66 sa:
Vad har oken nu?

Kör med reisin pads nu, inga problem med de. Inte funderat att switcha mellan belägg.
Gillade utseendet av RT64, tycker inte RT54 ser speciellt fina ut.
Har inget emot att betala lite mer för RT64, bara de fungerar med mina Ok/belägg.

Som många sagt så är RT64 inte rätt för ditt ok, ytan är för smal för B01S-beläggen. Du ska ha RT10, RT30 eller RT54.

edit: Eller motsvarande 6-håls... Tänk TS på att det finns två sätt som skivan kan fästa i navet, antingen centerlock (och då behöver du köpa en speciellt hylsa för att få av och på skivan, men den går att använda till kassetten också) eller 6 hål.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
om det är bättre bromsverkan du är ute efter lönar det sig knappast att gå över 160 mm bak. fysikens lagar sätter tydliga gränser för hur mycket retardation man kan få innan bakhjulet låser sig. och mer bromsskiva än att man kan låsa hjulet är meningslöst. onödiga gram, onödig kostnad.

det kan finnas undantag på cyklar där man regelbundet ska fisbromsa nedför många hundratals höjdmeter, och man vill ha större skiva även bak för att bättre hantera värmen.

fram kan man däremot med fördel gå upp till 203. skönt och varaktigt bett utan fading. värt varje krona och gram.

men börja med att lufta bromsarna:) gör ofta under.

Köp & Sälj

Topp