[RR] 081116 Första snöcyklingen i Övik med umebor och Zacko

Öviksmicke

Ny medlem
En hel billast umebor var faktiskt lediga på samma dag och sugna på cykling, varför då inte bjuda ner dom till Övik? Sagt och gjort och i söndas hade jon lastat in marran och love i hans 142:a och rullat ner hit. Solen sken från en klarblå himmel, dan före föll det ett par centimeter kallsnö och nu var det några minusgrader. Ja de var alltså helt underbart för säsongens första snöcykling.

Dubbisar på och det var bara marran som var hård nog att köra på sina timberwolf istället. Vid 10 möttes vi på kvantums parkering och umegrabbarna började direkt packa ur bilen på allt. Dagens citat får nog bli den som kom då dom stor och bytte kläder.
Love: hur ska man klä sig igentligen?
Jon: FORT!! var de enda han sa då han stod som en isglass där i snålblåsten i endast underställ.

Jodå, de gick fort att byta kläder för dom :-P Vid halv 11 började vi fundera på vars patrik tagit vägen igentligen, han skulle vara här kl 10. Telefonen plockades fram och den första meningen jag hörde i luren var:
-Är klockan redan 10?
-Nä den är halv 11!
-SHIT!!!!

Han hade tänkt vara på kvantum halv tio för att rasta zacko innan han skulle fara ut... men då sov han som en klubbad säl. Detta till Zackos stora förtjusning för nu fick han följa med på cyklingen. Ojojoj vilken glad hund som mötte upp oss då vi kom till patrik... och patrik... ja han var ju vaken iallafall :-)

Nåja pushbiken börjar med att ta sig uppför åsberget tillsammans med en Zacko som for fram och tillbaka som en katt på anabola. Solen skiner som sagt och väl uppe på åsberget började våra frusna kroppar få igång blodcirkulationen och därmed och värmen.

De som gällde nu var dhfarfars spår som var lagomt snöig och lagomt hal, vilket gjorde att dubbisarna fick finfint grepp om marken. Det märktes att love inte var så van vid våra turer, säger jag att jag far före och väntar betyder det att dom ska vänta nån minut medans jag far ner och plockar upp kameran... love hade sån cykelabstinens att han hängde på direkt ändå.

Vi tar oss nerför hela stigen i rasande fart och får börja knuffa uppåt igen... nu ska vi hela vägen upp till masten igen. Den som inte fått upp värmen då vi var uppe igen, den vette tusan vad de var med. Väl uppe bestämdes att vi kör fallmetern ner och sedan mat. Vi rullar neråt och jag for före men hade väldigt svårt att hitta stigen bitvis. Men tillslut stannar jag och plockar fram kameran än en gång.

Nu var det åter igen dags att visa att Love och Marran var väldigt samspelta i sin cykling. Detta kommer ni att förstå av bilderna nedan. Love gjorde en klockren OTB och landar bakom en liten tall. Väl uppe igen ser man marran en bit ovanför... han var också nere i snön då. Vi fortsätter nerför fallmetern och lite då och då spårade nån cyklist ur men neråt kom vi iallafall.

Väl nere blev det vägcykling tillbaka till stan, rejs nerför gågatan och lite hoppande utför nå tappor å sånt skoj. Vi sladdar in på kebaben och får oss lite mat. Tiden planerades och vi kom fram till att vi borde hinna med en sväng bakom fritte innan umegänget behövde fara hem för att love skulle hinna till sitt möte.

Så vi kämpar oss upp till varggropen och sedan upp i skogen, möter en skidåkare på skidspåret där och sen rullar vi nerför bandvagnsspåret och sedan in på crosspåret bakom fritte. Jon gör en högersladd i en vänsterkurva men annars gick det smärtfritt.

Ja nu började de skymma och tiden vara inne för umeborna att bege sig hemmåt. Så vi far tillbaka till bilarna på kvantum. Jon hade förvarnat om att han ev behövde lite startström sedan hans bil börjat bli lite motsträvig på att starta den senaste månaden. Jodå, inte räckte hans ström iallafall... tyvärr hade den helt och hållet gett upp nu. Totalstrejk i volvomotorn.

Bilbolaget ligger vägg i vägg med kvantum och vi råkade ha sån tur att marcus polare johan var där på verkstan på söndaeftermiddan så vi kutade ut och in där och lånade div verktyg för att hitta felet. Tillslut lokaliserades det till att avståndet i brytaren i fördelaren var fel och efter en och en halv timme så hoppade volvon igång igen. Då var det många frusna tår och fingrar inblandade och även en lite stressad love som skulle hinna hem till sitt möte.

Ja de var väl dagen... och här kommer då bilderna:

081116-10.jpg

Samling på kvantums parkering.

081116-11.jpg

En trött patrik påväg uppför åsberget

081116-12.jpg

Marcus och Zacko följde efter han

081116-13.jpg

Marran med sin röda SC ville också upp

081116-14.jpg

och där är jon och love taggade till tusen på att få cykla

081116-15.jpg

-Vad tittar du på Zacko?

081116-16.jpg

Hopplöst, gick inte enns att närma sig chokladkakan i loves väska innan Zacko kom i expressfart

081116-17.jpg

Vintercykling när den är som bäst. Zackos lycka går inte att ta miste på. Patrik och marcus på transportleden upp till masten

081116-18.jpg

Marran var den enda som var hård nog att köra odubbat

081116-19.jpg

Love och Patrik är uppe

081116-20.jpg

-Hej alla happyiter på andra sidan skärmen!

081116-21.jpg

Zacko sniffar snö :-P

081116-22.jpg

dhfarfars och här ser ni hur marran och love är samspelta, båda får sladd samtidigt

081116-23.jpg

och rätar upp sig samtidigt

081116-24.jpg

för att rulla vidare

081116-25.jpg

gänget

081116-26.jpg

Marran far iväg nerför

081116-27.jpg

Marcus påväg ner med love framför sig

081116-28.jpg

Ner genom kurvan kommer marcus

081116-29.jpg

Marran och Zacko kommer här i full fräs

081116-30.jpg

ja dom körde så snabbt att snön yrde

081116-31.jpg

Marcus och patrik på fallmetern

081116-32.jpg

Love... öhh verkade missa svängen

081116-33.jpg

han freerajdar nog bara :-)

081116-34.jpg

hoppla

081116-35.jpg

plums... rätt ner i snön

081116-36.jpg

däck upp, huvud ner= FEL!

081116-37.jpg

nu har han stannat (ja vet, de är lite dåliga bilder, ska försöka fixa bättre på krashen senare)

081116-38.jpg

ÅÅHEEJJJ... ojdå var det en cykel där

081116-39.jpg

Nämen... är det inte marran som också är nere i snön. Love står och tittar på han efter sin krash. Som sagt, snacka om samspelta

081116-40.jpg

Marran på rull igen

081116-41.jpg

Love och patrik

081116-42.jpg

Marran

081116-43.jpg

Jon kör så snön ryker

081116-44.jpg

Zacko rejsar nerför sista backen

081116-45.jpg

Love också

081116-46.jpg

De svänger om Jon :-)

081116-47.jpg

Love busar efter bandvagnsspåret bakom fritte

081116-48.jpg

Marran öser på nerför

081116-49.jpg

Ja marran får vara på en till bild

081116-50.jpg

Ja vem har sagt att man ska följa spåret?

081116-51.jpg

Behöver jag säga att han krashade?

081116-52.jpg

Inga sura miner här inte.

Ja nu borde denhär RRen vara slut... men det är den inte riktigt, för då jag kom hem och tog in bilderna i datorn började jag fundera på om det spökade. Dom 2 första bilderna tog jag bara genom att hålla in avtryckaren så den tog 2 bilder i följd. Vid en närmare studie av en skylt på ena sidan blev jag fundersam. Har klippt ut skylten i dom båda bilderna och här kan nu ju se vad jag snackar om.

1.JPG

2.JPG

Dagens mysterium... Tack å hej för denna gång.

EDIT: Rättade till första citatet, minnet sviktade tidigare

Senast redigerad av en moderator:

MTBiker

Aktiv medlem
Vad härligt med en riktig vinterdag med sol och snö. Jag byter gärna bort det småländska +3 och regn vilken dag som hellst mot hederlig vinter. SKönt att ni inte ställer in cyklarna bara för att snön har kommit, gott jobbat!

Stiligt! Väldigt fina vinter-DH-bilder där! Såg ut att vara en kalasrunda!

Angående displayen hos tanka så lyser inte alla dioder samtidigt, de lodräta linjerna tänds och släcks i ganska snabb takt. Så snabb att ditt öga inte hinner se det men kameran hinner. Detta gör man för att få längre livslängd på lysdioderna (som spenderar rätt lång tid av sin livslängd avstängda tack vare detta).

Westman

Aktiv medlem
Härlig RR!

Gillar det här alltså :
081116-17.jpg

Den blåa SX Trailen såg mysig ut för övrigt. Går fint?

plumse

Aktiv medlem
instämmer med bilden Westman repettetterade. Borde vara stående inslag på Happys första-sida!

Öviksmicke

Ny medlem
Tackar allihopa!

MTBiker: Ja regn de är jag gärna utan då man får detta väder. Nepp, cyklarna kan ju rosta ihop då ;-)

the_TnT: Äre så?? De trodde jag faktiskt inte att dom gjorde. Där ser man. OK skylten i bakgrunden har dock konstant ljus verkar det som. Iofs växlar den nog mellan olika texter istället.

Westman: Trevligt att du gillade den bilden. Jag är faktiskt rätt nöjd med den också. Man får liksom en liten happykänsla av den, man blir glad.

plumse: Uj, man tackar för de.

erik h: Ja höstsolen har en skön nyans, ganska varm sådan. Javisst, jag tror också det är rätt roligt att vara hund en såndär dag.

Jilster

Aktiv medlem
Åeh! Va fint. Hoppas på puder cykling i Ståkhålm snart. Riktigt fint killar.

..och dehå hunden sen då! Livskvalla för den vovven ;-)

plumse

Aktiv medlem
Eller ja.... vänta lite Micke. Du dissade min gröna tejp.
Skitful bild hörru!

;-)

Öviksmicke

Ny medlem
Jilster: Tackar. Ja pudersnö är finfint att cykla i. Men denhär snön kommer knappast att stanna. Numer brukar vi en liten köldknäpp nån/några veckor på hösten och sen blir det regn halva vintern :-(

plumse: HAHAHAHA... jag får väl fixa lite genomskinlig tejp åt dig nästa gång vi träffas ;-)

Bang: En Canon EOS 400D med standardobjektivet (tyvärr, ekonomin tillåter inte de objektivet jag vill ha ;-)

marran

Aktiv medlem
Härliga bilder och grym RR! Nu kommer cykelsuget igen, trots att jag var ute en sväng idag med, akademiker som jag är.

Snygg sekvens på när jag och Love är ute och sladdar, tänk att vi är så samspelta!

Jag älskar sista bilden på Jon när han vurpar, han ser så glad ut, underbart.

rayy

Aktiv medlem
Micke! F-n vilka fina bilder det blev, grymt kul att du drog med dig kameran :) Jag är så taggad på att dubba egna däck nu och köra lite mer vintercykling i vinter. Fast, det jag även måste göra är att dra lite konditionsträning så jag pallar :D

Stort tack för en grym tur, hjälp med bilen, osv osv! Och föressten, zacko fick godis av mig!

westman har PM. Kortfattat fungerar sx trailen gott som fasen. Den äter allt riktigt bra, blir en helt annan sak än giant AC:n som jag knäckte. :)

Plush

Moderator
Forumvärd
Fiiiint... "förbannar min feber" Där hade det vart kul att vara med.
Kul att Love fick en legendar till kompis :P

oJsan

Aktiv medlem
Oj oj oj så tjusigt! Nysnö och strålande väder, då kan det ju inte bli annat än en väldigt lyckad dag! Hoppas det blir lika strålande väder nästa helg, med lite mer nysnö.
Använder du polfilter till kameran?

Ps. En vanligare orsak att ha rader och kolumner för displayen är att man slipper ha en drivkrets för varje lysdiod, man klarar sig istället med en per rad plus en per kolumn. Ds.

42Hz

Aktiv medlem
Shit, hur kunde jag ha missat denna?! Tror jag jobbar för mycket på arbetet, inte bra!

+1 på westmans kommentar!

Såg ju riktigt mysigt ut trots all snö! ;)

Öviksmicke

Ny medlem
Tack å bock, trevligt att ni gillade RR:en.

marran: Ja men visst blir man lite sugen på att cykla i pudersnö igen. Det var ju faktiskt riktigt trevligt före.

rayy: Hehe, ja dubbar man egna får man ett jäkla grepp... men det är ett mörker att hålla på med sen. jag gjorde de men gav upp. Självklart att vi hjälper till när det behövs, hoppas på återseende snart igen.

Plush: ja du hade dålig planering av febern ;-)

oJsan: Nepp, har tyvärr bara standardutrustningen på kameran.

42Hz: Haha, ja ibland jobbar man ju tyvärr för mycket ;-)
Jag skulle vilja vända ditt:
Såg ju riktigt mysigt ut trots all snö! ;)
Till:
Såg ju riktigt mysigt ut PGA all snö ;)
Du skulle fått varit med på denna pudersnöcyklingen... för de är riktigt skoj.

42Hz

Aktiv medlem
Nä, nä, mig lurar du inte, snö är kallt, blött och opålitligt!

Ser lockande och inbjudande ut tills man kommer i närkontakt med den! ;)

MoeJoe

Ny medlem
Menar ni på fullt allvar att de där bilderna är tagna nu och inte typ i Februari förra vintern? Galet vad mycket vinter ni har!! I Stockholm har det regnat som fanken hela dagen, med några enstaka plusgrader. Länge sedan jag var så här osugen på att cykla.. Vinter is the shit, bring me some.. Fina bilder, riktigt nice.

placebo

Medlem
Ser helt underbart ut, får mig att sakna Norrland. Här i Trollhättan regnar det för jämnan, tänk om det varit lite kallare så det hade kommit som snö istället...

Öviksmicke

Ny medlem
42Hz: Hahaha... ja de har du ju iofs rätt i.
Snö är kallt, japp
blött, nja bara vid plusgrader
opålitlig, Oja i allra högsta grad.
Hur tycker du jon tog de faktum att han faktiskt kom i kontakt med snön på sista bilden? Jag tycker han verkar njuta ;-)
Men de är lugnt, jag ska inte försöka locka dig med snö som du igentligen gillar men inte har just nu ;-)

MoeJoe: Japp, tro det eller ej men bilderna är faktiskt tagna i söndas. I februari hade vi faktiskt såhär "mycke" snö:
080209-5.jpg

Men faktum är att denna snö kommer med största sanolikhet att töa bort snart. Förra året hade vi regn och gröna gräsmattor på julen :-(
Och regn.. ja de är verkligen oinspirerande att cykla i.
Tackar!

Öviksmicke

Ny medlem
placebo: Ja de förstår jag. Tyvärr har det varit så dom sista åren att det i regel blivit några plusgrader då snöväder har dragit in... och de betyder att det kommer regn istället :-( Riktigt trist faktiskt. Även om jag är glad att slippa kylan med anledning av mitt jobb så några minusgrader och snö skulle trots att vara trevligt på vintern. Bara man slipper domhär köldknäpparna på -20 och kallare, då är det inge roligt längre

Plush

Moderator
Forumvärd
Cykelanders skrev:
-------------------------------------------------------
> Fina bilder micke!
>
> men, har patrick köpt en svettocykel???

Nja... på sättcohvis... det är hans pendlare...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer