[RR] 24 timmar genom Roslagen

Jörgen_A

Aktiv medlem
Jag har länge varit sugen på att göra en lite längre cykeltur och övernatta i något vindskydd som finns längs de vandringsleder som jag bruka göra dagsetapper på. Men det har aldrig riktigt blivit av. Men denna helgen så var allt bitar på plats. Efter en vecka med familjen i en stuga utanför Norrtälje var det som gjort för att “cykla hem”. Planerna var att i grova drag följa Roslagsleden och att övernatta i något av vindskydden vid Domarudden. Packningen gjorde jag vad jag kunde för att hålla ner vikten på. Så här i efterhand så var det inte många onödiga saker som följde med, dock något som saknades, men det återkommer vi till...

Lördag morgon: Efter drygt två mils cykling på småvägar (E 18 lockade inte) så är jag framme i utkanterna av Norrtälje. Bye bye radhusen. Into the wild!

P7170029.JPG ht=725

Jag tar in på Roslagsleden vid Norrtälje och vänder söderut. Ganska omdelbart visar leden var skåpet ska stå. Uppför. Teknisk. Hårt. Och ruskigt fint.

P7170031.JPG ht=725

Det är tyngre än vanligt med packning och jag har bestämt mig för att inte ta ur mig för mycket för snabbt. Jag tar det lungt och smakar på blåbären lite.

P7170032.JPG ht=544

Biten från Norrtälje är bitvis teknisk men mestadels lättcyklad väg/grusväg. Jag stannar och äter lite frukost och tittar till slottet i Penningby. Efter ett tag är jag i Grovsta och nästa etapp tar vid.

P7170048.JPG ht=725

Bitvis tätvuxet.

P7170050.JPG ht=725

Framme vid Grevinnans Rå. Passar på att pausa lite, kultivera mig, käka lite kakor och lämnar en hälsning till övriga vandrare (noterbart är att under hela sträckan mötte jag exakt noll vandrare).

P7170059.JPG ht=544

P7170061.JPG ht=544

P7170064.JPG ht=544

Kvalitetsstig. Fin natur. Helt ok tempo.

P7170065.JPG ht=725

Dagens lagade mål intogs i Bergshamra. Var inte så hungrig när jag satte mig till bords men pizzan slang ner snabbt och lätt, var kanske lite hungrig ändå.

P7170066.JPG ht=725

Med en pizza i magen fick jag nya krafter och biten mellan Bergshamra och Vira bruk var en absolut skrattest långa sträckor. Jag hade svårt att hålla mitt mål om att ta det lungt, när det ligger hällar framöver så långt ögat når måste man ju dra på. Sista biten in mot Vira bruk blev dock snårigare. Sista bilden kostade nog runt 10 myggbet. -”Hmmm, mygg... vad jobbiga dom är... men nog om det nu, vidate mot Vira”

P7170071.JPG ht=544

P7170072.JPG ht=725

P7170077.JPG ht=544

P7170080.JPG ht=725

P7170086.JPG ht=725

Vira bruk. Här var det spelmansstämma. Gammelmusik både här och där. Tog en glass och spanade in denna välputsade hojen.

P7170092.JPG ht=544

I Vira bruk kom det lite regn vilket påminde mig om väderleksrapporten som talade om regn och åska. Eftersom det inte hade regnat på flera veckor så hade jag glömt bort vad det var. Jag fick nu en påminnesle som motiverade mig att gasa på lite mer. Jag slängde mig på cykeln och brände någon km till vinskyddet vid Viren där jag tänkte vänta ut regnet. Regnet drog dock snabbt förbi och ett ganska ynkligt regn var det. Sällskapet i vindskyddet lockade inte heller.

P7170096.JPG ht=544

P7170097.JPG ht=725

Nu drog jag på i ett lite högre tempo. Molnen på himlen såg oroväckande ut och känslan sa helt klart att det var oväder på gång. Ösregn var inget som jag hade packat för direkt. Vid Dalen tänkte jag ta en genväg som jag läst om i Witchriden. Inte fan hittade jag den. En trasig lada hittade jag men ingen genväg. 3 km tuff stig väntade, vackert men hårt. Ca 45 minuter senare är jag igenom.

P7170098.JPG ht=544

P7170102.JPG ht=725

P7170104.JPG ht=544

Fullt ös framåt i tävling med den annalkande regnet. Lite för fort gick det här. Långa bitar av leden har jag kört på torkad lera, men just här är den mjuk och djup. Framhjulet sjunker ner, cykeln stannar och jag fortsätter över styret. Ingen skada dock. Jag är snart på väg igen med tunga lerbitar skjutandes från framhjulet.

P7170105.JPG ht=725

Tadaa! Framme vid vindskyddet vid Trehörningen stax efter Domarudden. Hinner ta ett dopp, packa upp, äta lite innan regnet kommer. Jag har alltid gillat åska och hoppas på en bra show under natten. Det visar sig dock att ovädret har dragit sig längre ut över Östersjön och bland annat gjort Gotland strömlöst. Det som kommer över Stockholm är betydligt beskedligare. Jag filosoferar lite och lägger mig sedan.

P7170107.JPG ht=544

fortsättning följer...

Jörgen_A

Aktiv medlem
S a t a n s h e l v e t e s j ä v l a m y g g . Det visar sig att jag ska utbildas under natten. det finns mygg i Sverige. Många mygg. Envisa mygg. Och dom är villiga att ge sitt liv för att få suga lite av ditt blod. Myggnät är en av de saker som jag inte har packat, jag har myggmedel men det är inte till någon större nytta. Konstant hela tiden under natten har jag en mygga inom en decimeter från varje öra. Hela tiden. Dessutom har jag en för varm sovsäck. Om jag drar upp sovsäcken för att ge så lite hudyta som möjligt åt myggen så blir det snabb olidligt varmt. Om jag öppnar upp så jublar myggen. Jag provar lite olika taktiker under natten: Hoppas att det ska börja regna och blåsa för att hålla myggen borta, funkar dåligt. Lägga cykeltröjan över huvudet, detta håller myggen borta men kväver mig samtidigt långsamt. Blotta underarmen för myggen och slå ihjäl dom en efter en när jag känner dom, slår kanske ihjäl 15 mygg såhär, myggen är dock fler. Jag sover inget denna natten utan spenderar natten med att svettas och vifta bort mygg. Tills sist börjar det ljusna ute, så fort det ser ut att vara cyklingsbart hoppar jag upp och gör mig klar. JAg trampar vidare strax efter klockan fyra på morgonen.

P7180108.JPG ht=544

Euforisk över att natten är över så piskar jag iväg med oanade krafter.

P7180109.JPG ht=725

Efter mindre än en mil på mestadels grus och traktorväg så kommer jag till Lilla Harsjön och vindskyddet där. Detta var ett av alternativen som jag kollat på för att övernatta. Riktigt fint, nybyggt, perfekt badplats, otroligt vackert. Stannar och njuter av omgivningen lite, äter lite mer och tar ett uppfriskande morgondopp.

P7180114.JPG ht=544

P7180116_censur.JPG ht=544

Nu vänder jag hemåt, innan Harsjön var det en liten bit stig och det är inte samma drag i benen idag. Väg, afalterad-, grus- eller traktor-väg är det som smakar bäst nu. Jag trampar på hemåt men tar en matpaus när jag passerar Angaren.

P7180119.JPG ht=544

P7180126.JPG ht=725

Kilometrarna rullar på och innan de flesta har stigit upp så är jag faktiskt hemma. Jag tar en sista antibonk vid Täby och passar på att klämma av en avslutningsbild i Danderyd. Sedan är det bara några kilomter kvar innan jag är hemma. Jag kliver in genom dörren strax innan nio och har då cyklar ganska exakt 5 mil denna dagen.

P7180128.JPG ht=544

P7180129.JPG ht=544

Jag hade inte GPSen på första dagen så jag vet inte riktigt hur långt det blev mellan 6 och 8 mil borde det vara. Totalt har jag varit på väg 24 timmar, lite snabbare än beräknat men å andra sidan så slösade jag inte så mycket tid med att sova :-)

Nöjd. Trött. Och några erfatenheter rikare. Tack och gonatt.

/* Jögen */

Senast redigerad av en moderator:

marran

Aktiv medlem
Grymt! ser fram emot fortsättningen

Edit, jag läser visst långsamt. Härlig RR!

Senast redigerad av en moderator:

BC

Aktiv medlem
Instämmer. Fin RR.
Får försöka komma ihåg myggnät och öronproppar om det blir någon övernattning utomhus i sommar.

Jörgen_A

Aktiv medlem
Tackar för kommentarerna.

Såhär dagen efter har jag redan börjat glömma det jobbiga och tycker till och med att vindskyddet ser mysigt ut. Jag kommer dock att packa med ett myggnät nästa gång, känns som 250 gram som är lätta att bära.

Detta är något som helt klar ska upprepas.

Några erfarenheter:
* Riktigt teknisk stig är roligast utan packning med pigga ben. Långturer med packning så är enklare stig bättre.
* Packa lätt. Det som jag hade kunnat spara ner på var mat. Hade en hel del kvar när jag var framme.

/* Jörgen */

Jörgen_A

Aktiv medlem
Beofred skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymt kört, grymt dokumenterat! Nu längtar jag
> till slutet av oktober... :)

Vilken total lerfest det måste vara om det är blött ute! Jag lade märke till att långa sträckor kördes på torkad lera. På vissa ställen var leran fortfarande fuktig trots den torka och värme vi har haft nu. Och jag hittade förstås mjuk och djup lera med på ett ställe (se bilden ovan).

/* Jörgen */

Jerry

Aktiv medlem
Superb RR.

Myggnät låter som en bra grej för övernattning.

WitchRiden är en lerfest delux, måste upplevas:-)

Jörgen_A

Aktiv medlem
Nu är allt det jobbiga glömt och jag börjar bli allt mer sugen på en ny tvådagars. Men nu får man börja räkna med en lampa i packningen och lite varmare kläder.

Dags att börja sälja in idén här hemma :-)

/* Jörgen */

Hep

Aktiv medlem
Riktigt nice. Något jag gärna skulle göra själv. Ingen witch ride, utan mer ett behagligt äventyr. Får väl försöka fixa ihop en happyride framåt sommaren.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer