[RR] AM, Abisko + ANNAT. Komplett, äntligen!

marran

Aktiv medlem
Jag varnar redan nu för att detta kommer att ta sin tid, totalt knäpptes närmre 2000 bilder, men nu kör vi!

_MG_61211.jpg

Eller vi försöker i alla fall, den lokala faunan är som vanligt helt obrydd

_MG_61531.jpg

Äntligen är cyklarna inlastade i stugan på vår destinationsort, Abisko Turiststation

IMG_4121.jpg

och byggadet av matlagningsutrustningen kan ta vid

_MG_61711.jpg

Med på resan var förutom undertecknad även Monglo, Martinpetter, s och McFjodor, som den minnesgode läsaren kan erinra sig tidigare presenteras som "Niklas den oreggade" och mest figurerar med tusenmilablick, lutad mot träd längs Höga Kusten.

Efter att ha grillat lite burgare och sovit en skvätt, vaknat, bevittnat en saftig mektabbe med efterföljande hamrande, svärande, fulmekande (har någon bilderna så lägg gärna upp dem, jag hittade inga), frukost, smörgåsbyggade av groteska proportioner och allt annat som hör en ordentlig cykelsemester till begav vi oss till den ångestladdade invägningen

IMG_0752.jpg

Det visade sig att s har lättast cykel i förhållande till slaglängd, så han borde egentligen cykla med sten i ryggsäcken. Monglo väger minst och har tyngst cykel, men så är hon också lite tuffare än vi andra. McFjodors OnOne överraskar med att vara lättare än den känns, och min Cannondale behöver definitivt mer kolfiber. Martinpetters Rush är förvisso lätt, men eftersom hans framgaffel bara väldigt ogärna bjuder på mer än 20mm slaglängd får han ändå se sig besegrad av s.

Dagens första mål är Nuoljas topp, dvs berget närmast Tursitstationen. Vi struntar givetvis i liften, hur jobbigt kan det vara med pushbike egentligen? Vi passar på att ta ett gruppfoto och tänker att snart är vi nog uppe.

IMG_4132.jpg

Igen, hur svårt kan det vara med lite pushbike?

P1020492.jpg

Väldigt visar det sig, stigen verkar ha fått för sig att erodera bort.

IMG_4140.jpg

Bära cykel anbefalles

P1020510.jpg

Denna spång i uppförsbacke hade varit en välkommen respit där man faktiskt kunde gå som folk om inte s valt att förnedra oss andra genom att faktiskt cykla den. Tro mig det är mer uppför än det ser ut.

P1020518.jpg

Vi når liftens toppstation där fika äts och kartor studeras.

_MG_6174.jpg

Efter ivrig debatt, kartpekande och utfrågning av lokalbefolkningen bestämmer vi oss för dagens rutt. Siktet är inställt på Nuoljas topp (1163möh), för att därifrån gå ner i passet och upp på Slåttatjokka, (1186möh). Turiststationen ligger på runt 400möh. Till topps!

P1020526.jpg

Uppe på Nuoljas topp, sikten är mist sagt begränsad. Förvirring om åt vilket håll vi ska utbryter någonstans, medan jag lungt och metodiskt förklarar för s hur en insexnyckel fungerar

_MG_6176.jpg

Ska vi hitta ner åt rätt håll? Förstår s storheten i insexnyckeln? Vem får första punkan? Jag väljer att lämna en cliffhanger här eftersom happy verkar lite extra segt just nu, fortsättning följer snart!

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Martinpetters Rush är förvisso lätt,
> men eftersom hans framgaffel bara väldigt ogärna
> bjuder på mer än 20mm slaglängd får han ändå
> se sig besegrad av s.

I dubbel bemärkelse eftersom jag kan ta åt mig äran av felmeket som resulterade i gaffelns patetiska slaglängd.

> ... medan jag lungt och metodiskt förklarar
> för s hur en insexnyckel fungerar

Jag fattar fortfarande inte. Lär dom inte ut pedagogik på doktorandkurserna längre?

Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
s skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Martinpetters Rush är förvisso lätt,
> > men eftersom hans framgaffel bara väldigt
> ogärna
> > bjuder på mer än 20mm slaglängd får han
> ändå
> > se sig besegrad av s.
>
> I dubbel bemärkelse eftersom jag kan ta åt mig
> äran av felmeket som resulterade i gaffelns
> patetiska slaglängd.
>
>
> > ... medan jag lungt och metodiskt förklarar
> > för s hur en insexnyckel fungerar
>
> Jag fattar fortfarande inte. Lär dom inte ut
> pedagogik på doktorandkurserna längre?

Ah, fick ni rätt på gaffeln, och vad var felet?

Peddavadå? Tryck bara in ena änden, vrid på den andra, knakar det är det lagom.

*micke*

Ny medlem
Oh, trevligt!
Marran: ärendet bereds fortfarande men jag hoppas undvika långbänk och kunna lämna ett förslag ikväll.

Jag har bilderna på fulmeket, jag visste bara inte om jag skulle posta de i "visa din mektabbe" eller i den här rr:en. Lägger upp ikväll men det handlar om vevparti på fel sida och gummihammare. Cliffhanger så det sprakar va? ;)

/M

Här kommer mektabben. Jag låter bilderna tala för sig själva men man kan tillägga att detta är kl 0730 första morgonen. Stefan som ser aningens fundersam ut har under själva mekandet sovit men vaknade troligtvis av marrans bankande.

IMG_0583.jpg

IMG_0584.jpg

IMG_0585.jpg

/M

marran

Aktiv medlem
Fortsättning var utlovad, här kommer den.
Efter en kort diskussion och konsultation av karta och kompass var vi överens om vart vi skulle. Stiglöst land och solsken. Någon lömsk punkasten här och där

P7310040.jpg

P1020545.jpg

P1020548.jpg

Nere i passet stöter vi på en stig som tydligen går från toppen och ner, men den hittade vi inte i dimman.

P1020563.jpg

Vi följer stigen en bit nerför. Sjukt kul och snabb med en massa stenar man kan hoppar och tramsa runt på. McFjodor tar tillfället i akt och drar en punka

IMG_0783.jpg

Eftersom jag har farhågor om att detta inte är dagens sista punkar passar jag på att lappa

IMG_0784.jpg

Martinpetter däremot slöar bara

IMG_0786.jpg

Efter lappandet, lite fika och ytterligare några hundra meter på den skojiga stigen är det dags att börja putta upp till nästa topp. Vi var ju överens om att pushbike inte var så jobbigt

P1020574.jpg

Molnet som hängde över Nuoljas topp sträckte sig inte till Slåtta, som istället bjöd på strålande sol och fantastisk utsikt, inte för att någon verkar bry sig.

_MG_6181.jpg

Stärkta av lite fika på toppen tar vi oss an dagens sista utförsåkning, runt 700 höjdmeter, som tar oss ända tillbaka till Abisko. I början är det friåkning på klappersten som gäller, här gäller det att sikta ordentligt, dra ett djupt andetag och sen bara släppa efter och åka med

P1020578.jpg

Vad som kommer sen är verkligen lekstuga, någon hade lagt ut stora flata stenar lite här som utgjorde perfekta naturliga dropp av varierande storlek.

IMG_4166.jpg

Vädret och utsikten dög helt klart till

_MG_6216.jpg

IMG_4169.jpg

_MG_6223.jpg

P7310079.jpg

och det oundvikliga

P1020587.jpg

Vi fortsätter nerför

P1020593.jpg

och trillar in på vinterleden som går på skrå längs berget. Ännu en sjukt rolig stig

P1020601.jpg

IMG_4171.jpg

Såhär glad blir man tydligen

P1020614.jpg

Vi pausar för att fylla vatten, eller vad vi nu gör. Jag försöker se ut som Frodo

P7310097.jpg

Niklas ser cool ut i motljuset

P7310098.jpg

och utsikten dög

IMG_0812.jpg

Efter att ha flowat en bit till, och korsat någon myr eller fem trillade vi nor på sommarstigen mot Turiststationen. Detta var ännu en skrattfest, precis lagom lutning för att man bara skulle behöva trampa ibland, massa kurvor och massor av sten. Maximal koncentration krävdes, hela tiden

IMG_4188.jpg

Tillbaka ut på grusvägen, nu är det bara 500m kvar ner till Turisten och stugan.

P1020632.jpg

JojjeM

Aktiv medlem
marran skrev:
> Jag försöker se ut som Frodo

Snarare Gollum :)
Härlig RR vilketsom.

EDIT: Vad var det egentligen ni försökte göra på MP:s bilder ovan?

/Johan

Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
Niklas lyckas mycket bra med att montera ett vevparti, men tänker inte på att cykeln står uppochner. Drivsidan hamnar visst på andra sidan då.
Sen försöker vi (jag) att medelst allsköns våld demontera sagda vevparti, och innan det var loss tror jag hela stugbyn hade vaknat. s är mest skeptisk, men han är ju en sån där person som använder rätt verktyg till rätt sak.

s

Aktiv medlem
Och framförallt, vid rätt tillfälle. D.v.s inte när jag ligger och sover!!!

Jerry

Aktiv medlem
Vilken RR. Helt magiskt.

Finns det mer?

:-)

Edit: Det var ju en dum fråga, 2000 bilder var det ju:-)

Senast ändrad:

cyklariskogen

Aktiv medlem
Åh, jag vill till Lappland! Det väcker minnen av heldagar med att släpa min första mtb genom myrarna mellan Kiruna och Nikkaloukta. Mer bilder:)

Senast ändrad:

Monglo

Aktiv medlem
Jerry skrev:
> Lapporten e najs:-)

:D

Hejja Jerry! :)

marran

Aktiv medlem
Dag två.
Efter en mindre tågfadäs har nu även AddeN anslutit till sällskapet och vi är fulltaliga.
Dagens mål är Kärkevaggi, eller Stendalen som den heter på svenska. Man stannar på en p-ficka vid Låkta anhalt, precis söder om Vassijaure, som för övrigt är Sveriges nordligaste tågstation. Vi börjar som vi brukar med lite pushbike. Torne Träsk syns längst ner i dalen, det är därifrån vi kommer, så vi har redan klättrat en hel del.

IMG_1363.jpg

Efter en bit kan man faktiskt rulla lite på stigen

P1020645.jpg

Jag väntar in och funderar lite varför stället kallas Stendalen

IMG_1369.jpg

Mot fikat!

P8010011.jpg

Just ja, fika

_MG_6236.jpg

Landskapet här är något alldeles extra. Fullt med stenblock huller om buller mitt i dalen

IMG_1380.jpg

P1020654.jpg

Vi fortsätter upp i dalen ömsom pushandes, ömsom cyklandes. Stenblocken ligger verkligen överallt

IMG_4207.jpg

IMG_1381.jpg

IMG_4209.jpg

Vi närmar oss vårt mål, kämpa kämpa!

P1020691.jpg

Jag blickar framåt istället, där står de och väntar. Adde verkar vara på väg uppåt

P1020694.jpg

Nu har han klättat upp en bit och tittar ner på oss. Det kan som synes vara lite halvklurigt att hitta rätt bland stenblocken

IMG_1382.jpg

Dags att sladda in på dagens lunchplats

IMG_1392.jpg

P1020707.jpg

Rissajärvi, eller Trollsjön på svenska, låg spegelblank högst upp i Kärkevaggi. Sjön har Sveriges längsta siktdjup, man ska kunna se ner till botten 34m ner. Vi provade inte, vattnet var svalt. Helt ok lunchplats i alla fall.

_MG_6238.jpg

Det är viktigt att proteinladda, vem behöver bröd när det finns ägg? Jag skulle baconlindat också, men det hanns inte med

P1020711.jpg

Färdigfikat, killen med kartan pekar ut riktningar

P8010041.jpg

Folk ser skeptiska ut, kan vara för att detta är vad jag pekar på

P8010042.jpg

"Skämtar du?"

P1020716.jpg

Lyckas jag övertala folk om att vi verkligen ska ner på dalens västra sida, som till att börja med verkar blockerad av stenar stora som hus? Östra sidan vet vi ju bjuder på singletrack av världsklass. Fortsättning utlovas framöver.

s

Aktiv medlem
marran skrev:
> Vi fortsätter upp i dalen ömsom pushandes, ömsom cyklandes.

Ömsom ätandes...

ogami

Aktiv medlem
Fantastiskt! Har själv kört från toppen på Nuolja ned till Björkliden. Episk offpiståkning med
dh-hoj. Min bästa tur hittills på cykel.

cruxet

Aktiv medlem
Åh dom där stenblocken ser sjukt lockande ut, gräset måste helt klart vara grönare på andra sidan:)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer