[RR] [Bilder] [Filmer] Fatbike i Skuleskogen lördag 20:e feb 2016. Uppdaterad med RR och bilder. Nu även med en ny film från turen.

Lars.E

Aktiv medlem
[RR] [Bilder] [Filmer] Fatbike i Skuleskogen lördag 20:e feb 2016. Uppdaterad med RR och bilder. Nu även med en ny film från turen.
Lördag 20/2-16 är det äntligen dax för en av årets höjdpunkter.
Vi planerar att cykla i spåret efter 200 snöskovandrare som korsar Skuleskogen i slutet av veckan. Förhoppningen är att väderförhållandet ska vara gynnsamt så att snöskovandrarnas spår ger bra bärighet åt våra fatbikes.

2105 var förhållandena optimala och vi fick en oförglömlig dag i ett underbart vinterlandskap. Filmen nedan är från 2015.

Är förhållandena perfekta så kommer vi att försöka ta oss från norra entrén till Skuleberget, men är det sämre förhållanden så kortas turen till lämplig längd. Kanske vänder vi på Ternettholmarna eller uppe vid skrevan? Vädret får avgöra.
Tanken är att vi ska vara ute hela dagen och vara ordentligt trötta på kvällen.
Tempot kommer att vara lågt och vi kommer att stanna och vila med jämna mellanrum, 2 fikapauser och ett lunchstopp bör vi även hinna med.
Väderleksprognosen visar några få minusgrader och endast svag vind så kläderna bör vara så att man inte blir allt för varm i klättringarna men ändå värmande när vi stannar eller cyklar nedför, gärna flera lager som går att flytta till och från väskan. Fötterna lär behöva varmast möjliga skor och sockar. Ett par extra handskar i packningen kan vara gott att finna om man blivit kall och blöt.
Vätska och energi lär behövas för att klara hela dagen.

Är någon sugen på att följa på lördag så kan ni svara här i tråden eller via tel. 070 666 73 85 /Lars

Edit: RR. Bilder och Ny Film finns längre ner i tråden.
.

Senast ändrad:
Fränt.
Är det Örnsköldsvik? Har ni liknande före i år?

Lars.E

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Fränt.
Är det Örnsköldsvik? Har ni liknande före i år?
Det är i Örnsköldsvik.
Svårt att veta föret på förhand. Det är nog lite mer snö i år och det är mer kallsnö, men samtidigt är det fler vandrare som packar snön i år. Sedan är det risk för lite nysnö som kan ställa till det eller bara göra det bättre?
Det är alltid en chansning med dessa turer. Antingen blir det helt perfekt eller i värsta fall blir det att leda cykeln väldigt mycket.
Som det ser ut så kommer mesta snön först på söndag, vilket gör att lördagen kanske är enda chansen detta år.

Lars.E

Aktiv medlem
Anmälda
------------
Lars.
Tomas K
Tomas S
Jan E

+ fler hoppas jag.

Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Det ser ut att hinna komma en del snö på spåret upp till Tärnättvattnen där vandrarna övernattar, men är det bara väl trampat under så borde det gå bra om man sänker lufttrycket.
Det kommer att bli en utmanande klättring dit upp, men jag hoppas att det kommer att vara perfekt från Tärnättvattnen och ner till södra entrén eftersom snöfallett bör ha slutat innan vandrarna lämnar sitt första nattläger.

oLjud

Ny medlem
Ser riktigt härligt ut det där! måste nog ta å köpa mig en fatbike till nästa vinter...

Pefan

Ny medlem
Hur är det med regler om att cykla i naturreservat?
Var där å vandrade för ett par år sedan och det är redigt vackert å cykelvänligt må jag säga!

Lars.E

Aktiv medlem
oLjud sa:
Ser riktigt härligt ut det där! måste nog ta å köpa mig en fatbike till nästa vinter...
Jag har en låne-fatbike som du kan testa någon dag (tyvärr redan utlånad denna tur).

Lars.E

Aktiv medlem
Pefan sa:
Hur är det med regler om att cykla i naturreservat?
Var där å vandrade för ett par år sedan och det är redigt vackert å cykelvänligt må jag säga!
Skuleskogen är mestadels nationalpark med några mindre naturreservat.
Cykling efter stigen närmast kusten är tillåten året om, och det är sommartid ej cyklingsbart uppe i högre terräng då det är väldigt stenigt.
På vintern är det lite friare regler... tycker jag ;)

Lars.E

Aktiv medlem
En summering av dagen för dom som orkar läsa massa konstig text...

Föret var helt fantastiskt och det mesta som inte är för brant uppför gick fint att cykla.

Från entré nord och ut till Tärnättholmarna gick det mycket enklare och snabbare än vad det gör på sommaren. Det var packad klibbsnö med fantastiskt bra fäste och det rullade lätt.
Vi hade planerat ett fikastopp på Tärnättholmarna men det gick så lätt dit så vi var fortfarande mätta efter frukosten.

Från Ternättholmarna och över till Näskebodarna gick det lika fort och enkelt trots en rejäl klättring i början.

Från Näskebodarna är det en riktigt fet klättring på ca:190hm innan man ser Tärnättvattnen där vi stannade i stugan för första fikat med mackor och gosaker. Klättringen gick förvånansvärt bra och vi behövde bara leda cyklarna korta bitar där det var några alldeles för branta berghällar. Under klättringen övergick konsistensen på snön från klibb till bra packad snö.

Från Tärnättvattnen och upp mot skrevan var vi tvungna att styra cyklarna ett par längre sträckor för första gången idag. Kanske styrde vi 50/50 av denna i sammanhanget inte allt för långa sträcka.
Skrevan är skrevan och den är alltid värd ett besök.
Nedfarten genom södra delen av skrevan och ner till Slåttdalen var en skrattfest utan motsvarighet. Där det inte är tokbrant med skarpa svängar runt stenblocken så är det översnöad spång som lutar neråt så att det rullarpå bra om man inte råkar sätta hjulen ute i snön bredvid den kamouflerade spången. Mina följeslagare uppskattade inte denna översnöade spång då dom alla tre gjorde varsin frivolt över styret.

Klättringen upp från Slåttdalen och västerut upp mot den första toppen var dagens jobbigaste. Där blev det inte många meter cyklat, utan där är det så brant så att man får bära cykeln en lång bit tills man kommit upp på den första toppen. Det är helt klart värt ansträngningen iallafall, eftersom det är här det riktigt roliga börjar.
Förbi Lillråtjärnen hade spåret drivit igen på en sträcka av kanske 50meter över hällorna som ligger ca:280m/öh, men det gick skapligt ändå. Sedan var det full fart förbi Stampbergets norra sida och ner mot Skrattabborrtjärn. Där tog vi ett snabbfika innan vi downhillade vidare förbi Stampbergets södra sida på stigen som följer Ävdalsbäcken ned till entré syd. Denna sträcka var helt klart dagens höjdpunkt även detta år.

Från entré syd följde vi kusten tillbaka till Näskebodarna där vi tog dagens sista fika. Stigen till Näskebodarna var inte mycket använd, men ett par skidåkare med pulka och en snowracer hade gjort ett fint jobb i den greppiga klibbsnön nere på havsnivå.
Efter fikastoppet så följde vi samma fina stig som vi börjat dagen med tills vi nådde bilen.

Tack för bra sällskap på årets bästa tur.
Nästa år så kör vi igen ;)

homie

Ny medlem
Tack för sammanfattningen. Låter som att bara var solen som saknades för en ultimat tur! Kul!
Nästa år gör jag comeback igen!

jonja

Aktiv medlem
Intressant! Fattar inte hur ni orkar ta er igenom skrevan med cykel, tycker det är mer än lovligt knöligt att bara gå där med allt stenskravel. Däremot stigen från skrattaborr ner till entre syd och därifrån till näskebodarna borde lämpa sig för cykel, och det verkar ju ni tycka också.

Lars.E

Aktiv medlem
jonja sa:
Intressant! Fattar inte hur ni orkar ta er igenom skrevan med cykel, tycker det är mer än lovligt knöligt att bara gå där med allt stenskravel. Däremot stigen från skrattaborr ner till entre syd och därifrån till näskebodarna borde lämpa sig för cykel, och det verkar ju ni tycka också.
Stenskravlet är inget problem på vintern när man följer ett spår efter 200 snöskovandrare. Det blir ett halvmeterbrett slätt spår efter dem. Däremot så är det bitvis för brant för att man ska orka cykla om man ens har grepp så det räcker, och har man grepp så ska man lyckas hålla framhjulet i backen för att inte hamna fel.
Angående stenskravlet så kan du jämföra...

Sommar. (snodd från Länsstyrelsen)
Slttdalsskrevan-sommar2.jpg

Vinter. (Fotad av Tomas Karlson igår)
Slttdalsskrevan-fatbike.jpg

Fler bilder finns på CK Örnens FB (ingen inlogg krävs) https://www.facebook.com/ckornen/

Skrattabborrtjärn ligger på 234m/öh. Stigen ner till kusten är drygt 3,5km nästan uteslutande nedförsbacke, så det är ett kul parti. Problemet på sommaren är att det bitvis är lite mjukt, och det är inte så lämpligt att
sätta spår där då med tanke på att cyklar inte är välkomna där uppe. Men men... som sagt ett kul parti :)

Mellan entré syd och till Näskebodarna är det däremot tillåtet att cykla året runt. Den stigen är riktigt fin på sommaren även om den är ganska stenig bitvis.

Lars.E

Aktiv medlem
homie sa:
Tack för sammanfattningen. Låter som att bara var solen som saknades för en ultimat tur! Kul!
Nästa år gör jag comeback igen!
Soligare än såhär blev det aldrig under dagen. Men det var skönt väder ändå. (bild tagen av Tomas Karlson)

Trntthllorna-fatbike.jpg

Tomas Sandin, Lars Edblom och Jan Erik Backman

Klättringen vid Tärnätthällorna var betydligt bättre än den vi tog förra året.
Nästa år kör vi samma klättring som iår, så du får testa den.

Fler bilder finns på CK Örnens FB. (ingen inlogg krävs) https://www.facebook.com/ckornen/

Lars.E

Aktiv medlem
Några bilder tagna av Tomas Karlson och Jan Erik Backman

entrnord-fatbike.jpg

Tomas Sandin, Lars Edblom och Tomas Karlson vid Starten på entré nord.

Salsviken-fatbike.jpg

Första stoppet var vid Salsviken.

Spåren var hårda och fina, så jag och Sandin höjde trycket

Pumpa-fatbike.jpg

Pumpa 4,8:orna

Ute vid havet var den klibbiga och greppiga snön inte så djup

Trnttholmarna-fatbike.jpg

Om jag inte ser fel så är detta ute vid yttersta Tärnättholmen.

Nskebodarna-havet-fatbike.jpg

Näskebodarna ute vid havet innan klättringen upp mot Tärnättvattnet och skrevan.

Trntthllorna-klttring-fatbike.jpg

Under klättringen vid Tärnätthällorna ökade snödjupet och det var inte längre klibbsnö.

Trnttstugan-fatbike.jpg

Vi åt mackor i Tärnättstugan innan vi klättrade upp till skrevan.

Skrevan var ett av delmålen denna dag

Slttdalsskrevan-sder-fatbike.jpg

Slåttdalsskrevan norra delen.

Slttdalsskrevan-mitt-fatbike.jpg

Uppe mellan södra och norra delen av skrevan tog vi en snabb vilopaus. Tomas Karlson, jag och Jan Erik

Slttdalsskrevan-SDER-fatbike.jpg

Ner igenom södra delen av skrevan var det en riktig skrattfest enligt mig. Alla höll inte med.

Det var snöigt och fint uppe på bergen.

Skuleskogen-fatbike-klttring.jpg

Tomas Sandin i en av klättringarna för att nå högre terräng.

Blstoppen-fatbike.jpg

Från denna blåsiga topp är det riktigt fin cykling ner till Skrattabborrtjärn.

Skrattabborrtjrn-fatbike.jpg

Skrattabbortjärns stuga var ett skönt stopp på vägen ner mot entré syd.

Nskebodarna-fika-fatbike.jpg

Ett sista fikastopp i Näskebodarna innan vi tog oss tillbaka till bilen.

Fler bilder finns på CK Örnens FB (ingen inlogg behövs) https://www.facebook.com/ckornen/

pakka

Ny medlem
Såg ut som en riktig trevlig tur det där ?

yooz1e

Ny medlem
Härligt! ;)

Lars.E

Aktiv medlem
pakka och yozz1e... Det var både trevligt och härligt ;)
Ska ni med nästa år?

Lars.E

Aktiv medlem
Jag slänger in Janes film här.
Den börjar som ett bildspel innan själva filmen kommer igång.

Höjdarn

Ny medlem
Det såg riktigt skönt ut det där :-D

Jonny

Medlem
Härliga bilder:)

pakka

Ny medlem
Lars.E sa:
Ska ni med nästa år?
Ja det ska ja nog lyckas med ☺ vi har haft dop i helgen för jänta så ja kunde inte komma den här gången.

Lars.E

Aktiv medlem
pakka sa:
Lars.E sa:
Ska ni med nästa år?
Ja det ska ja nog lyckas med ☺ vi har haft dop i helgen för jänta så ja kunde inte komma den här gången.
Du har ungefär ett år på dig att förbereda dig, så du borde lyckas ;)

pakka

Ny medlem
Lars.E sa:
pakka sa:
Lars.E sa:
Ska ni med nästa år?

Ja nog ska ja lyckas med det :) men innan det så borde vi få till några andra fina turer med

Lars.E

Aktiv medlem
pakka sa:
Lars.E sa:
pakka sa:
Lars.E sa:
Ska ni med nästa år?

Ja nog ska ja lyckas med det :) men innan det så borde vi få till några andra fina turer med

Ja... Till att börja med så kör vi väl här hemma hos mig på tisdag 18.00 som vanligt.
Sedan blir det nog några fina svängar på helgerna framöver. Måle-rundan och Torsböle lär det bli några gånger innan sommaren är här.

Lars.E

Aktiv medlem
Höjdarn sa:
Det såg riktigt skönt ut det där :-D
Ja det var en riktigt skön dag som blev minst lika bra som jag hoppats på.

Lars.E

Aktiv medlem
Man skulle försöka lura hit dom där 200 snöskovandrarna så man får ett lika fint spår här.

Vad har ni för snödjup?

Lars.E

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Man skulle försöka lura hit dom där 200 snöskovandrarna så man får ett lika fint spår här.

Vad har ni för snödjup?
Ja, du kan ju försöka lura dom att du heter Jerry Engström och är grym på att fixa friluftsevent. Det verkar funka bra här i Höga Kusten iallafall. Tack Jerry ;)

Jag har ingen vidare koll på snödjupet mer än att det varierar kraftigt med höjd och hur långt ifrån öppet hav man befinner sig. Jag skulle tippa på drygt 10 cm vid havet och troligast mer än 50cm när man kommer upp ett par hundra meter (där det har drivit kan det vara mycket mer). Åker man några mil inåt landet så är det betydligt mer.
Med andra ord så har vi ovanligt lite snö för tredje vintern i rad nu.

EST

Aktiv medlem
Såg riktigt trevligt ut?

Lars.E

Aktiv medlem
EST sa:
Såg riktigt trevligt ut?
Roligt att du skriver i tråden... Jag tänkte på dig när jag körde ner skrevans södra sida och vidare på den översnöade spången. Tror du och Carl Pedal hade gillat den biten :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer