[RR] Borlänge lördag 26/4 - Film! 42Hzs bilder!

Hoj!

XC-tur i Borlänge runt lunch nu på lördag, exakt tid och plats inte bestämt men stig ska vi cykla. Jag tänker åka SS så inte upp på något slalomberg i varje fall.

Vi är undertecknad, 42Hz och Ryddan.

Fler som ska med?

Senast redigerad av en moderator:

42Hz

Aktiv medlem
Hmm, undrar om man skulle ta en SS-hoj med? Testa om puggen funkar i cykeltransporten? :)

bengt

Ny medlem
Ni väljer ju tillfälle alltså, då är jag bortrest.

SS (det är väl oväxlad).

Dom bästa stigarna för det norr ligger om Borlänge efter den sk fyllevägen, vägen söder om älven mellan Mockfjärd och Borlänge (få poliser under helgdagsnätter), området heter Hean och sträcker sig norrut flera km från byn Lennheden och forsätter förbi byn Bäsna mellan byn och älven. Ta till vänster i Mellstarondellen och kör typ 7-8 km på vägen till Arvslindan.

Och nästan lika bra är området i skogen som börjar alldeles efter älvbron på rv 70 upp till Amsbergs bilskrot.

Tjärna berget som har utförsåkning som passar er, lämpar sig uppför mer för växlat typ 22 - 32.

Bergebo är väl nästan ett gränsfall också, vissa stgar skulle funka. Där finns förresten en ruskig stig utför.

Ett mindre område som är mer flackt är BCK:s träningsområde runt stora sandtaget sydväst om Mellsta rondellen.

Sedan finns fina flacka stigar i Hovgården/Sörbo Söder om Dala flygfält(FG:s domäner)

Va fan, här fixar man värsta happyriden i Blg och så är alla guider ute och flänger!

Jag är nästan säker att det är Bergebo vi kommer utgå från så det blir nog stigar i det området (jag och namn är verkligen inkompatibelt). Det funkar ganska bra med klättringar och SS, man får stanna på toppen och vänta in de med växlar bara! :)

bengt

Ny medlem
I Bergebo får man cykla på elljusbanan, jag har frågat skid/orienteringsklubbens ordförande (vi är i Dalarna).
Det brantare delarna blir självplågeri, men om man kör åt höger ut från parkeringen och sen följer stigarna som går parrallellt med vägen är det inte alltför brant men riliga stigar, vid vändplatsen börjar en stig som passerar tjärnen på vänster/väster sida.

bengt

Ny medlem
Den från B i Begeby till S i St Tuna är bra. Dom söder om Stora tuna Församling har jag inte kört men väl sett folk där.

bengt

Ny medlem
Det blå är den ruskiga backen, men ni får ha en som checkar av efter hundrastare om ni ska köra fullt.

Grön är en alternativ bra stig. Den forstätter norrut till den röda stigen förbi tjärnen som inte är utsatt för man inte vill ha genomfart. Den röda banan är ett alternativ för det kan fortfarande vara helt igenväxt söder om L i Ljusdal. Slingan norr om L är öppen och körbar. Med lite felnavigering hamnar man på skate banan och är så småningen ute på myren och sen i sjön. Något för Harri kanske.

Ni kaj parkera vid M i Motionscentral, då kan ni leka i slalombacken också. Jag vet inte när fiket i centralen är öppet.
Pizzeria Köönigsee bakom centrumet är annars bra.
BargargÃÂrdet.jpg ht=725

Najs tackar! Vi ska övernatta i Barkargärdet någonstans så det blir där vi parkerar. :)

Blå ser brant ut!

"den röda stigen förbi tjärnen som inte är utsatt för man inte vill ha genomfart." Försöker du säga att något är avspärrat och att röd är bättre?

tomp

Ny medlem
ÅL>> Cykelförbud råder i Mellsta. Borlänge CK söker tillstånd varje år för att få genomföra sin MTB-tävling där.

Det är en del nya hyggen i Bergeboterrängen nu så det finns chans att få testa trialkunskaperna, speciellt i området mellan Fågelberget och Ljusdalsberget.

Övre Medväga-toppen Hönsarvsberget är en av mina intervallbackar. Riktigt bra om man vill leka svetto.

Alfsomfan

Aktiv medlem
Vilken sympatisk tråd! Jag är hemma, är gräsänkling, har nybyggd ss, det ska bli fint väder, jag är sugen! Jag kan närsom.

tomp skrev:
-------------------------------------------------------
> finns chans att få testa trialkunskaperna

Tur jag justerade bakbromsen så den numer tar. :D

Alfsomfan skrev:
> Jag kan närsom.

Gott, hör av mig när jag vet en tid.

42Hz

Aktiv medlem
Värsta SS-rajden! Skall bli intressant att hojja i Borlänge, hoppas jag... =)

> "den röda stigen förbi tjärnen som inte är utsatt för man inte vill ha genomfart."

Skulle ju också kunna betyda att den inte är markerad på kartan för att undvika folk på den, men det här är Gröna Kartan och saknar massor av stig.

bengt

Ny medlem
Det rödorange är en mycket bra väg som inte är utsatt på någon karta. Den ansluter till nya basvägen norrifrån som inte är med på din karta.

Sen kör ni upp millöparbanan den gröna och träffar som sedan träffar på din ritade bana som är millöparspåret
Banan efter/söder om orange krysset är gamla 1.5 milklassiskskidåkningsbana som inte är buskröjd på många år.

Men terängen/stigen norr om Ljusdalberget är bra och rolig, men ta samma väg tillbaka som ni kom. Det vill säga den tvåspåriga ljulfordonsstigen som går från nya vändplatsen med bron, över hygget och upp och in i skogen.
Ljusdalberget.JPG ht=590

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Hmm, hade varit bra läge för mitt livs första HappyRide men dagen är bokat till annat.

Har faktiskt cykelavstånd till Bergebo. Men cykla dit, cykla runt och cykla hem igen hade blivit lite långt kanske:)

Aja, jag får komma igen nästa gång det blir happyride i krokarna!

Alfsomfan

Aktiv medlem
Så, då var man hemma efter en lång tur.... Hann med lite grill och öl också. Tack Harri, Tobbe och Ryddan för en skön dag och kväll!

Tack själv!

Vi var rätt förvirrade kring spårvalen men det blev i princip svart/vit > Igeltjärn > Grön > Svart/vit > släpande på hyggen på Fågelberget, där vi inte borde hamnat > Skogsmaskinsönderkörda stigar fulla av lera > Svart/vit.

4½h för 1½ mil är väl ett bra betyg?

330 gram gott grillat kött på det sen, mmmm...

42Hz

Aktiv medlem
Ja, tack för en kalastur (med några undantag :) ) idag! Jösses vad sliten man känner sig...

Blev några shyssta bilder bland de 384 som togs, dyker nog upp nån i denna tråden så småningom.

Så här ungefär körde vi till slut
080426Karta.jpg ht=725
[hr]

Något lerigt bitvis
080426Sadel.jpg ht=432
[hr]

Vid skadegörelse kontakta Sillen. WTF?
080426SkadegÃrelse.jpg ht=461
[hr]

Spängerna var inte i bästa skick...
080426SpÃng.jpg ht=544

Hur kan lowest point vara vid mitionscentralen som de facto ligger betydligt högre än där vi startade? Iofs. brukar inte höjdinformationen vara så exakt på GPS, har t.ex. befunnit mig på -67 meter - i en segelbåt och så blåsigt var det inte. ;)

Alfsomfan

Aktiv medlem
Schysst film! Sammanfattar dagen på ett bra sätt. Idag har stelheten smugit sig på mig lite, men bara lite...

Tack, kul det reflekterar din upplevelse också!

Känner mig lite sliten i kroppen men inte speciellt stel, svider lite på benet från alla rivsår och det känns att solen tog.

nenja skrev:
> Fräsig film!

Tack!

> Snö + shorts? Var ni i alperna? ^^

Nästan! ;)

bengt

Ny medlem
Strongt, bra kört tufft att ta sig runt den banan på SS. Ni hittade den hemliga men breda stigen mellan vändplanerna ser jag och sen den långa branta sega backen upp på milbanan (den har jag aldrig testat på cykel, men väl på lagg och med skor)
Bara lite avundsjuk: hann med lite tråkig vätternträning på kvällen. Tyckte jag kände doften av bränt kött när jag passerade Domnarvet.

bengt skrev:
> tufft att ta sig runt den banan på SS.

Gick lite tungt bitvis men det var aldrig någon riktig monsterklättring, dumt att hamna uppe på Fågelberget men det var fin utsikt mot avfallsanläggningen. ;)

> doften av bränt kött när jag passerade Domnarvet.

Vi var nog inte ensamma om att värmeskada kött igår.

Morfum

Ny medlem
Ser gott ut, tyvärr e det så tråkigt när man itne har ngt ljud i datorn, fan. måste fixadet med det e juh dyyyyyrt. =(

42Hz

Aktiv medlem
Schysst video, god sammanfattning av dagen! Sekvenserna från kalhygget hade jag kunna levt utan! ;)

42Hz

Aktiv medlem
Några bilder... ;)

Humöret på topp, tobbe våldsmodifierar min ram inför avfärd. Alfsomfan övervakar.

Äntligen på väg.

Lite klättring upp till sportcentret.

Snart uppe.

Läge att studera kartan, visade sig att det blev en hel del sådant under dagen. Alltid lika spännande att cykla på nya ställen utan guidning.

Fanns en del snö kvar i skdspåren!

Tobbe testar ligga på rulle.

Mer klättring efter skidspåren.

Dags att kontrollera postitionen igen.

Padda/groda som inte verkade ha några problem att spendera tid på snön, kanske befriande så här i vårtider?! ;)

Vidare efter stigen.

Bäst att hålla utkik efter skotrar!

Alla dessa spårval, vilket håll skall vi åt här?

Tobbe testat träskegenskaperna.

Nu började det arta sig, riktigt schysst stig!

Tobbe kryssar fram över rötterna.

En av otaliga surhål.

Inga sura miner för det! Ryddan ser nöjd ut.

Tyvärr var stenhällspartierna få och korta.

Tobbe verkar ha svårt att hålla cykeln lugn!

Sen var det dags för bredare stigar igen.

Lite snö kvar på skuggiga ställen.

Här skulle vi visst inte åka, läge att vända tillbaka till vändplanen.

Efter lite fika var det dags att röra sig vidare, upp mot kalkbrottet.

Tobbe tränar spång inför Lunsen.

Ibland kan det dock gå fel även för den bäste, tobbe plöjer väg genom vattnet.

Lite kreativa vinklar är aldrig fel.

Mer spång, lite balanshjälp för att komma iväg.

Nemas problemas!

Skoj ravin som passerades två gånger av halva gänget, vi blev tillbakaropade igen.

Dags att konsultera kartan igen, nånstans här gick något snett. ;)

Vy över Runn(?) bland annat.

Tobbe hittar mål! Så här i efterhand hade det inte varit helt fel. :)

Ryddan på väg nerför.

Alfsomfan hack i häl!

Tobbe freerajdar friskt med 29'ern bland ris och pinnar.

Tillslut var det bara att bita i det sura äpplet och knata tillbaka upp till stigen igen.

Sen var det rena novemberkåsa-terrängen ner till en vändplan.

man började få nog av sörja vid det här laget.

Snart hemma igen efter dryg fyra timmar, krafterna började tryta, i alla fall hos undertecknad.

Nu var det nerförsbacke hem från sportcentret!

Åter till civilisationen.

'Hemma' igen! Grymt sliten men lycklig!

Risken är överhängande att man kommer besöka Borlänge igen för cykling!

Tack än en gång för en trevlig tur!

(Hade missat länka in bilderna från 40-50! Måste ha varit undermedvetet! =))

Tack själv, några fina bilder där. Du skrev inlägg nummer 42! :)

Fler Borlängeturer måste det bli, bengt pratar om en slinga också. Sen har vi Säterdalen ogjord...

42Hz

Aktiv medlem
the_TnT skrev:
> Tack själv, några fina bilder där. Du skrev
> inlägg nummer 42! :)

Hehee.. Noterade det jag med. =)

> Fler Borlängeturer måste det bli, bengt pratar
> om en slinga också. Sen har vi Säterdalen
> ogjord...

Så många stigar så lite tid!

Kompletterade med tio bilder till, hade glömt länka in 40 till 50.

42Hz skrev:
> Så många stigar så lite tid!

:)

> Kompletterade med tio bilder till, hade glömt länka in 40 till 50.

Tyckte väl det var några jag inte såg igår. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer