[RR] Dalälven: runt Storfjärden och Båtfors
Det klagades på att det var för få RRs nu för tiden, och jag håller med. Här är mitt försök till bättring, från en trivseltur (med lite äventyr) den 7/7.
Marma - Laxön
Väderprognosen hade sagt regn, men i Marma skiner solen och det är riktigt varmt. Jag väljer shorts och t-shirt och packar men packar med lite mer kläder. Jag startar vid badplatsen och följer Upplandsleden. Det är lättcyklat och varierat underlag som växlar flera gånger per kilometer. Förutom kort asfalt är det skogsväg, single track, något parti med lite stenar och rötter, och några meter finkornig sand. Älven är synlig nästan hela tiden och det är otroligt vackert. Ofta cyklar jag bara några meter från vattnet (fast ibland ganska brant ned mot stranden någon meter från stigen, så skönt att det är lättcyklat).
Ledmarkering vid starten i Marma.
Fågeltorn. Första stoppet efter några hundra meter.
Stigar.
Gammalt hus.
Vattenkraften är svår att missa.
Vindskydd i Gropholmarnas naturreservat.
En av många bra fikaplatser längs leden.
Älvkarleby, mer vattenkraft.
Laxön-Hyttön
Jag lämnar Upplandsleden och cyklar längs landsvägen. Ingen vägren men nästan ingen trafik. En timmerbil åker dock förbi när jag stannat för lunch, som jag äter vid startplatser för Lilla Färnäsets kanotled. Vacker plats men mycket mygg så det blir ett kort stopp.
Det är mycket möjligt att det går att cykla grusvägar och Gästrikleden längre västerut för att slippa den här tråkiga delen.
Lunchplats.
Hyttön-Untra
Jag cyklar förbi E4:an och ser en skylt om återvändsgränd eller liknande och blir lite orolig att jag läst fel på kartan och misstagit någon kraftverksdamm för en bro, men det är inga problem och strax utanför Hyttön är jag framme vid ett av målen: Spjutkanalen/Korsnäsrännan. Kanalen byggdes 1898 och användes för att flotta timmer till Korsnäsverken. Det är lite absurt med en ränna mitt genom skogen och otroligt fascinerande. Jag stannar och dricker kaffe, och det hade också varit ett mycket bättre lunchställe.
Rännan vid Hyttön.
Nu cyklar jag en bit längs https://bikepacking.com/routes/gysinge-rtl/.
Jag cyklar vidare på en skogsbilväg, som också är Gästrikleden, längs kanalen (ej ränna längre) i kanske 4-5 km. Det finns en del spår av människor, en överfull gammal soptunna mitt i ingenstans, några avtagsvägar och broar över kanalen och ett par båtar vid Klittesjön, vattnet som ibland skymtar på andra sidan vägen.
Efter ett tag rinner kanalen återigen i en ränna. Solen är nu borta och regnet kommer så sakta igång. När jag kommer fram till Klittesjön och en liten vik med några båtar regnar det ihärdigt och det blir en kaffepaus under ett träd vid några båtar. Regnjackan kommer fram och kameran göms i ryggsäcken som får regnskydd. Det mullrar i norr.
En av båtarna.
Rännan går här över Klittesjön i en båge.
Rännan har också en icke-vattenfyld del där man kan gå och cykla och det är det enklaste sättet att korsa Klittesjön. Det står dock tydligt att man inte får beträdda rännan (se skylt ovan), så det är inget jag kan rekommendera. Vet inte om det beror på att vattennivån kan öka snabbt så man hamnar i älven, eller om de gamla brädorna kan ge vika och man hamnar i älven. På kartan ser det ut som man kan ta sig runt och över längre västerut, men jag provade inte så jag vet inte hur cyklingsbara stigarna är.
Rännan på andra sidan sjön.
Jag fortsätter på andra sidan genom ett konstigt och konstgjort kraftverkslandskap. Gott om gäss och jag ser några strömstarar, men annars mest grus. Och vatten såklart.
Någonstans mellan Spjutholmens naturreservat och Untra.
Det regnar ordentligt och åskan är närmare och jag ser en del blixtar och funderar på om det är bra eller dåligt att vara nära kraftledningar när det åskar. När jag kommer ut i mer öppet och platt landskap med bara vatten och en grusväg tänker jag att det nog hade varit bra med några åskledande elstolpar. Jag ökar farten och det är skönt att komma fram till Untra kraftverk och se några bilar och veta att det finns folk i närheten. Jag söker skydd vid en byggnad och väntar på att åskan ska gå över och regnet minska.
Kaffepaus i Untra.
Untra – Mehedeby
Åskan försvinner men det regnar fortfarande när jag fortsätter. Efter att ha vilat märker jag hur genomblött jag är och börjar känna mig kall. Jag stannar och drar på mig ett par short över den andra. De bli också blöta (varför har jag inte med mig mina regnshorts?!), men jag får snabbt upp värmen. Jag hade några alternativ på möjliga grusvägar här, men det är svårt att navigera med telefonen i regnet och jag följer landsvägen till Mehedeby.
Mehedeby – Marma
Plötsligt skiner solen och det är som att det aldrig regnar eller åskat. Strax efter Dragongate vikar jag tillbaks till Upplandsleden och följer den tillbaks till Marma.
Åter till Upplandsleden.
Det är en rolig sträcka att cykla, med ett kort parti som är svårare än tidigare, men mest lättcyklat.
Vid ett vindskydd.
Avslutar med ett bad i Marma.
Marma - Laxön
Väderprognosen hade sagt regn, men i Marma skiner solen och det är riktigt varmt. Jag väljer shorts och t-shirt och packar men packar med lite mer kläder. Jag startar vid badplatsen och följer Upplandsleden. Det är lättcyklat och varierat underlag som växlar flera gånger per kilometer. Förutom kort asfalt är det skogsväg, single track, något parti med lite stenar och rötter, och några meter finkornig sand. Älven är synlig nästan hela tiden och det är otroligt vackert. Ofta cyklar jag bara några meter från vattnet (fast ibland ganska brant ned mot stranden någon meter från stigen, så skönt att det är lättcyklat).

Ledmarkering vid starten i Marma.

Fågeltorn. Första stoppet efter några hundra meter.



Stigar.

Gammalt hus.

Vattenkraften är svår att missa.

Vindskydd i Gropholmarnas naturreservat.

En av många bra fikaplatser längs leden.


Älvkarleby, mer vattenkraft.
Laxön-Hyttön
Jag lämnar Upplandsleden och cyklar längs landsvägen. Ingen vägren men nästan ingen trafik. En timmerbil åker dock förbi när jag stannat för lunch, som jag äter vid startplatser för Lilla Färnäsets kanotled. Vacker plats men mycket mygg så det blir ett kort stopp.
Det är mycket möjligt att det går att cykla grusvägar och Gästrikleden längre västerut för att slippa den här tråkiga delen.

Lunchplats.
Hyttön-Untra
Jag cyklar förbi E4:an och ser en skylt om återvändsgränd eller liknande och blir lite orolig att jag läst fel på kartan och misstagit någon kraftverksdamm för en bro, men det är inga problem och strax utanför Hyttön är jag framme vid ett av målen: Spjutkanalen/Korsnäsrännan. Kanalen byggdes 1898 och användes för att flotta timmer till Korsnäsverken. Det är lite absurt med en ränna mitt genom skogen och otroligt fascinerande. Jag stannar och dricker kaffe, och det hade också varit ett mycket bättre lunchställe.




Rännan vid Hyttön.
Nu cyklar jag en bit längs https://bikepacking.com/routes/gysinge-rtl/.
Jag cyklar vidare på en skogsbilväg, som också är Gästrikleden, längs kanalen (ej ränna längre) i kanske 4-5 km. Det finns en del spår av människor, en överfull gammal soptunna mitt i ingenstans, några avtagsvägar och broar över kanalen och ett par båtar vid Klittesjön, vattnet som ibland skymtar på andra sidan vägen.
Efter ett tag rinner kanalen återigen i en ränna. Solen är nu borta och regnet kommer så sakta igång. När jag kommer fram till Klittesjön och en liten vik med några båtar regnar det ihärdigt och det blir en kaffepaus under ett träd vid några båtar. Regnjackan kommer fram och kameran göms i ryggsäcken som får regnskydd. Det mullrar i norr.

En av båtarna.
Rännan går här över Klittesjön i en båge.
Rännan har också en icke-vattenfyld del där man kan gå och cykla och det är det enklaste sättet att korsa Klittesjön. Det står dock tydligt att man inte får beträdda rännan (se skylt ovan), så det är inget jag kan rekommendera. Vet inte om det beror på att vattennivån kan öka snabbt så man hamnar i älven, eller om de gamla brädorna kan ge vika och man hamnar i älven. På kartan ser det ut som man kan ta sig runt och över längre västerut, men jag provade inte så jag vet inte hur cyklingsbara stigarna är.

Rännan på andra sidan sjön.
Jag fortsätter på andra sidan genom ett konstigt och konstgjort kraftverkslandskap. Gott om gäss och jag ser några strömstarar, men annars mest grus. Och vatten såklart.


Någonstans mellan Spjutholmens naturreservat och Untra.
Det regnar ordentligt och åskan är närmare och jag ser en del blixtar och funderar på om det är bra eller dåligt att vara nära kraftledningar när det åskar. När jag kommer ut i mer öppet och platt landskap med bara vatten och en grusväg tänker jag att det nog hade varit bra med några åskledande elstolpar. Jag ökar farten och det är skönt att komma fram till Untra kraftverk och se några bilar och veta att det finns folk i närheten. Jag söker skydd vid en byggnad och väntar på att åskan ska gå över och regnet minska.

Kaffepaus i Untra.
Untra – Mehedeby
Åskan försvinner men det regnar fortfarande när jag fortsätter. Efter att ha vilat märker jag hur genomblött jag är och börjar känna mig kall. Jag stannar och drar på mig ett par short över den andra. De bli också blöta (varför har jag inte med mig mina regnshorts?!), men jag får snabbt upp värmen. Jag hade några alternativ på möjliga grusvägar här, men det är svårt att navigera med telefonen i regnet och jag följer landsvägen till Mehedeby.
Mehedeby – Marma
Plötsligt skiner solen och det är som att det aldrig regnar eller åskat. Strax efter Dragongate vikar jag tillbaks till Upplandsleden och följer den tillbaks till Marma.

Åter till Upplandsleden.
Det är en rolig sträcka att cykla, med ett kort parti som är svårare än tidigare, men mest lättcyklat.

Vid ett vindskydd.
Avslutar med ett bad i Marma.