[RR]Det stjälpta lassets filosofi

mmmrrrr

Ny medlem
Ja, vad säger man.

Ett kaosår av ännu ej helt utläkt utmattningsdepression ligger bakom mig.

Men på något sätt så måste man cykla och ha drömmar ändå. Så till slut sitter man här på ett hotellrum med en hopmekad cykel och en barnslig förväntan. Jag är i lilla Tuva, och mitt lass är redan stjälpt, så vad kan gå fel?

Jag har en tendens att göra mina RRs på tok för ambitiösa, men perfektionism har sina nackdelar så den här gången ska jag försöka hålla igen. Imorgon börjat trampandet.

Bilagor

jofahjalm

Aktiv medlem
Så mmmrrrr har problem med informationsinfrastruktoren på denna absurda plats kan verkar befinna sig på. Själv tror jag att det handlar om att stadsmakten vill att man ska hålla sig till att använda avpixlat och motsvarande pro-Ryska nyhetskanaler. mmmrrrr låter sig dock inte tystats och kommit fram till att han kan använda mig som ett slags köttbaserad-VPN för att sprida det fria ordet. Inga konstigheter!

Ögonblicksbild!
ogonblicksbild.jpg

Fikastopp
bajk.jpg

Friterad deg med okänt kött
mums.jpg

Jofas tillägg: Jag gissar att köttet var åsna. Nu kan även du vara med att gissa köttet!

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är fortfarande svårt med kommunikationen, men de flesta frågetecken är typ besvarade:

forklarande.jpg

wiki.png

Verkar inte konstigare än att Olof har byråkrati att reda ut i det administrativa centret för Tere-Kholsky District of Tuva. I länder som inte har Kivra får man helt enkelt cykla ut för att reda ut det administrativa.

qma

Aktiv medlem
Jofas Kött-VPN måste vara den samtidigt mest premium, långsamma och ändå billiga uppkopplingen man kan få! ;)

Grymt att du är ute och chillar på ditt egna vis! Ingen press att dela med dig, men tack för start-rapporten. Verkar spännande.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jofas kött-VPN vill meddela att cyklisten har slagit läger:

Läger slaget! Sisådär en 50 meter från vägen och hyfsat nära en by men lite över ett krön så det går säkert bra

lager1.jpg

lager2.jpg

Jofas fundering: Vet någon om även Olof är på jakt efter att lära sig strupsång?

Karin_P

Medlem
Så det blev av alltså!?
Måste erkänna att jag var milt skeptisk när jag hörde talas om planerna och såg dokumentären förra året.

Aron

Aktiv medlem
Jag bara älskar att färgtonerna i bilderna liknar gamla blekta vykkort från öststaterna. Det och att mmmrrr tvingas använda ombud för att kommunicera med omvärlden. Befinner man sig bakom järnridån så gör man.

Hälsa att vi vill ha mer bilder och mer RR!

jofahjalm

Aktiv medlem
Även om jag själv är något av en avtrubbad nihilis känner jag att detta borde öppna en hel del frågor. Eftersom mmmrrrr tycker spd-sandaler är förträffliga cykelskor som Hell-Ass har jag ribban rätt lågt satt. Men detta är väl fortfarande ganska konstigt?

heklamama

Ny medlem
Woha!
Här sitter man och gnäller över diverse världsliga problem.
Så dyker detta upp.
U N D E R B A R T

Happy när det är som bäst, med x-tra allt och köttuppkoppling!
Hälsningar och applåder från (post-) DDR

mmmrrrr

Ny medlem
Kör hårt på "go with the flow". Vaknade med huvudvärk. Cyklade till Saryg-Sep. Frukost, fortfarande huvudvärk, känner inte för att cykla vidare idag, vi tar vilodag. Finns någon slags gästhus som en polis eskorterar mig till. Mergen, ägaren kommer. Han har lärt sig engelska från gangsterfilmer. Vägen till Kungurtug som jag tänkte ta är tydligen en vinterväg. Jag säger ja, jag förstår, skriver på google translate att "jag kan väl se när jag har hälften kvar av min mat om jag har kommit långt nog eller om jag måste vända?". Detta inleder en eftermiddag i bil på jakt efter hans vän som är engelskalärare. Hon hänger med i bilen och helt plötsligt är det en sightseeingtur i Saryg-Sep med omnejd. Här är skolan. Här är sjukhuset. Här är resterna av kåtan där Soviets första tuvinska general växte upp (i byn som också heter Mergen). Vidare till folkets hus. Åhå, om en vecka är det en festival i Sizim. Här kommer chefen för folkets hus. Här kommer en lokal turistnäringsmänniska. Titta, här är ett lokalt band som repar inför festivalen. Jaså, jag är bjuden till festivalen i Sizim, jag, Mergen och engelskalärarinnan ska åka dit som ett team?

Tillbaka till gästhuset. Lite vila. Gästhuset är egentligen inte ett gästhus då Mergen inte har tillstånd till det. Men jag får bo här, men han får inte ta betalt. En annan av gästerna bjuder på öl. Äntligen lite vila. Huvudvärken släpper. Han som bjöd på öl börjar inleda ett google translate-samtal. Klockan tio, jag tänkte lägga mig, men då vill han laga getkött till mig. Kör i vind!

Bilagor

jofahjalm

Aktiv medlem
Du behöver få tag på kumys och testa set noga och väl! Jag har en naiv förhoppning om att du ska hitta det förpackat så att du kan frakta hem till till vinnaren av SBR40. Färskhet/hållbarhet är inte prio, det är säkert mycket äckligt redan när det är rätt och jag kommer inte vinna SBR40.

Bikzz

Medlem
Eftersom jag är lite intresserad av konstiga resor så var jag ju tvungen att googla på Saryg-Sep för att se var det ligger och vad det är för ett ställe -:)
.

Bilagor

mmmrrrr

Ny medlem
Imorgon ska jag göra det här till en RR igen. Men mina orsaker till ocyklande är ändå relaterade till cyklande.

Jag tror att nästan alla som har tourat har fått frågan av lokalbefolkningen om det inte är farligt. Jag har fått frågan i USA, i Chile och i England.

Träffar man rätt, eller fel, sorts människa som tycker att det är farligt så kan de bli beskyddande och vips har man en lokal guide. Så i förrgår åkte vi långt och länge på grusvägar som hade gått snabbare att cykla på för att komma till Sizim, dit vi ändå ska på festival om en vecka. Där fanns det typ inga människor just nu och ingen butik att köpa mat.

Och igår åkte vi in till Kyzyl och jag fick hänga med ett ungt tuvinskt tjejgäng när vi åkte runt i en lång bilburen förfest och sedan gick på tuvinsk karaokeklubb.

Det här är ju såklart otroliga reseupplevelser som jag är väldigt tacksam för. Men jag hade ju tänkt att skulle cykla här?

mmmrrrr

Ny medlem
Det är spännande med sådana här länder där mycket är oklart. När vägen till Kungurtug visade sig vara en vinterväg (perfekt för bikerafting dock?), så tänkte jag att jag tar en annan runda istället, och kör till den salta sjön Dus-Khol, och sedan tillbaka till Saryg-Sep varifrån vi drar till festivalen i Sizim.

Den största lärdomen är att man ska ta lokalbefolkningens åsikter om vilka vägar som är lämpliga med en hyfsad nypa salt. Jag hittade en väg som såg bra ut i Soviet Military Maps-appen, den tyckte de inte om. Men den tog jag, och den var hur fin som helst på det tuvinska höglandet, med bra vattenpåfyllning och allt man kan behöva. Kommer ned till stora vägen igen en och en halv dag senare, blåser mastig motvind, tar mig till en by, blir inbjuden av några damer på soppa, te och bröd. Här tycker jag att jag har en bra idé om vilken väg jag ska ta, den närmaste vägen dessutom ha bäst underlag, samt trolig medvind. Men nej, de tycker att jag ska åt andra hållet. De kanske vet något som inte jag vet, tänker jag, och prövar deras väg. Förbi en "soptipp" aka ett fält på stäppen där man slänger allehanda saker, in på en massa tungcyklade sandvägar med tvättbräda. Mmmm.

Segcyklat och utmattande. Kommer fram, badar, smetar in mig med den helande leran, badar lite till. Tar natt där vid sjön. Hade jag följt min instinkt hade jag nog spenderat föregående natt vid sjön istället... Men då hade jag knappast fått se Ustu-Chadyn! Där blev jag bjuden på massa te, ny soppa och friterat bröd av tanterna, samt att det kom en gammal schamankvinna och tog på mig en massa och kramade mig och sade att jag var vacker. Sånt är livet.

Bilagor

Bikzz

Medlem
mmmrrrr sa:
Där blev jag bjuden på massa te, ny soppa och friterat bröd av tanterna, samt att det kom en gammal schamankvinna och tog på mig en massa och kramade mig och sade att jag var vacker. Sånt är livet.
Jamen dåså, sälj allt i Sverige och flytta dit. Själv så föredrar jag lite mer civilization, jag vill inte cykla i Ryssland osv, har redan lite koll på hur det är ... !

mmmrrrr

Ny medlem
perzzon sa:
Vad händer? Är du bortadopterad till en liten gumma än?
I enlighet med första inläggets brasklapp så skall ju RRen vara minimal, men jag är iväg på en "vanlig" semester med flickvännen just nu. Har en del tankar på bästa sättet att fylla i luckorna här, tänkte ta tag i det när jag är hemma igen :)

Medans ni väntar kan ni titta på lite fåglar jag fotade i Tuva:

Bilagor

perzzon

Aktiv medlem
mmmrrrr sa:
perzzon sa:
Vad händer? Är du bortadopterad till en liten gumma än?
I enlighet med första inläggets brasklapp så skall ju RRen vara minimal, men jag är iväg på en "vanlig" semester med flickvännen just nu. Har en del tankar på bästa sättet att fylla i luckorna här, tänkte ta tag i det när jag är hemma igen :)

Medans ni väntar kan ni titta på lite fåglar jag fotade i Tuva:
Låter sunt.
Man undrar ju vad "vanlig" semester betyder I sammanhanget :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer