[RR??] En mtb nybörjares första intryck

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
För den som ids läsa kommer här första intrycken av en mtb novis

Jag har bara cyklar lvg tidigare men sneglat på mtb.
Efter en tids funderande och läsning på Happy så slog jag till på en 29 tums HT.

I helgen var det dags så dags för premiär. På med munderingen och rullar ut hojjen.
Det går en grusväg rakt in i skogen ca 100 meter från huset så jag tar sikte på den och trampar iväg.
Märklig känsla att rulla med de breda däcken, motstånd även i nedförsbacke. Singelklinga med 30T gör att jag får trampa ordentligt för att få upp farten. Milsvidds skillnad jämfört räcerns slicks.. Denna gång är jag dock tacksam för de breda däcken med rejäla mönster då det är isigt & slaskigt på vägen. Kommer in på grusvägen som är täckt av ca 5-6cm halvfrusen is/snösörja. Jag vinglar och far, tittar bakom mig och spåren efter mig liknar mer storslalom än cykling.. tänker att det måste gå bättre i skogen.. efter en stund svänger jag av vägen och följer spåren efter nåt som liknar traktorspår rakt in i skogen. Nu djävlar får jag jobba för att hålla balansen och styrfart. Spåret är bitvis fyllt av snö och vatten. Det går enormt trögt, det blir smalare och smalare ju djupare in i skogen jag kommer. Uppför en brant backe följt av en skarp sväng, nu hänger träd och buskar ner över spåret och jag måste leda cykeln en bit. Stretar vidare i snösörjan, helt omöjligt att se när det ligger tjocka grenar över spåret eller när det plötsligt blir 30cm djupt vatten under snön. Jag sliter så svetten sprutar, hjärtat bankar och blodsmaken är påtaglig. Tittar ner på min Lezyne gps. WTF!! 3km och 10 km/h i snitt.. Det känns som jag cyklat 3 mil..
Vafan, ska det vara så här tänker jag och tittar mig plötsligt oroligt omkring. Jag har nämligen lämnat storstaden och flyttat till Dalarna så jag befinner mig i vildmarken (iaf i mina ögon). En granne har sett björnspår i just denna skog tidigare i höstas. Vad gör jag om jag kör ner i ett björnide och väcker Nalle Puh? Med min fart kör jag inte ens ifrån en ilsken koala än mindre en nyvaken nallebjörn.. Nåja, jag stretar vidare och njuter varje sekund av att kroppen får slita. Kan dock inte undgå att känna en viss lättnad när jag skönjer en bilväg i skogsbrynet framför mig.

Fortsätter en kort bit på vägen och kommer strax till en skylt med texten "Biking Dalarna". Perfekt tänker jag och viker in på spåret.
Helvete va kul! I den täta skogen finns ingen snö så det går med mina mått mätt fort fram över rötter och stenar. Maxxis Ikon resp Ardent däcken greppar förvånansvärt bra på de snorhala grenarna. Väl ute ur den täta skogen är jag tillbaka i snön som sänker farten till pinsamma nivåer men ändå bra mycket snabbare än i urskogen tidigare. Jag ser den stora bilvägen skymta och lämnar cykelstigen och beger mig hemåt.

Väl hemma sitter jag utpumpad på trappan och pustar länge.
Min premiärtur blev på ca 7km med ett snitt av drygt 10km/h och jag blev lika trött som efter 3-4 timmar på räcern med 30km/h i snittfart.
Man ska förmodligen inte jämföra på det viset men vad vet en mtb novis som jag..

Efter denna premiär kan jag konstatera några saker:
MTB är skitkul och snorjobbigt trots snigelfart.
Jag måste öva!
Jag slog i kulorna i sadeln ett par gånger så en dropper står högt på önskelistan.
Bättre pedaler står på raden under droppern. Halkade av hela tiden.
Jag kommer inte säga det högt hemma men jag längtar till våren och snöfria stigar.

Nästa helg ska jag ut igen såvida inte Kung Bore ställer till det!
 

scuda

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Haha, inte alla som skulle sammanfatta den upplevelsen på ett lika positivt sätt... Kul RR, välkommen till Dalarna och till skogen!
 

VanGarg

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Bra kämpat! Snö/slaskcykling e en utmaning för både kropp och psyke (;
Tror nästan min favoritcykling e vid 1cm snö/frost. Hårt o bra rull, normalt bra grepp. Och så svindlande vackert!
 

Crocko

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Booten sa:
För den som ids läsa kommer här första intrycken av en mtb novis

Jag har bara cyklar lvg tidigare men sneglat på mtb.
Efter en tids funderande och läsning på Happy så slog jag till på en 29 tums HT.

I helgen var det dags så dags för premiär. På med munderingen och rullar ut hojjen.
Det går en grusväg rakt in i skogen ca 100 meter från huset så jag tar sikte på den och trampar iväg.
Märklig känsla att rulla med de breda däcken, motstånd även i nedförsbacke. Singelklinga med 30T gör att jag får trampa ordentligt för att få upp farten. Milsvidds skillnad jämfört räcerns slicks.. Denna gång är jag dock tacksam för de breda däcken med rejäla mönster då det är isigt & slaskigt på vägen. Kommer in på grusvägen som är täckt av ca 5-6cm halvfrusen is/snösörja. Jag vinglar och far, tittar bakom mig och spåren efter mig liknar mer storslalom än cykling.. tänker att det måste gå bättre i skogen.. efter en stund svänger jag av vägen och följer spåren efter nåt som liknar traktorspår rakt in i skogen. Nu djävlar får jag jobba för att hålla balansen och styrfart. Spåret är bitvis fyllt av snö och vatten. Det går enormt trögt, det blir smalare och smalare ju djupare in i skogen jag kommer. Uppför en brant backe följt av en skarp sväng, nu hänger träd och buskar ner över spåret och jag måste leda cykeln en bit. Stretar vidare i snösörjan, helt omöjligt att se när det ligger tjocka grenar över spåret eller när det plötsligt blir 30cm djupt vatten under snön. Jag sliter så svetten sprutar, hjärtat bankar och blodsmaken är påtaglig. Tittar ner på min Lezyne gps. WTF!! 3km och 10 km/h i snitt.. Det känns som jag cyklat 3 mil..
Vafan, ska det vara så här tänker jag och tittar mig plötsligt oroligt omkring. Jag har nämligen lämnat storstaden och flyttat till Dalarna så jag befinner mig i vildmarken (iaf i mina ögon). En granne har sett björnspår i just denna skog tidigare i höstas. Vad gör jag om jag kör ner i ett björnide och väcker Nalle Puh? Med min fart kör jag inte ens ifrån en ilsken koala än mindre en nyvaken nallebjörn.. Nåja, jag stretar vidare och njuter varje sekund av att kroppen får slita. Kan dock inte undgå att känna en viss lättnad när jag skönjer en bilväg i skogsbrynet framför mig.

Fortsätter en kort bit på vägen och kommer strax till en skylt med texten "Biking Dalarna". Perfekt tänker jag och viker in på spåret.
Helvete va kul! I den täta skogen finns ingen snö så det går med mina mått mätt fort fram över rötter och stenar. Maxxis Ikon resp Ardent däcken greppar förvånansvärt bra på de snorhala grenarna. Väl ute ur den täta skogen är jag tillbaka i snön som sänker farten till pinsamma nivåer men ändå bra mycket snabbare än i urskogen tidigare. Jag ser den stora bilvägen skymta och lämnar cykelstigen och beger mig hemåt.

Väl hemma sitter jag utpumpad på trappan och pustar länge.
Min premiärtur blev på ca 7km med ett snitt av drygt 10km/h och jag blev lika trött som efter 3-4 timmar på räcern med 30km/h i snittfart.
Man ska förmodligen inte jämföra på det viset men vad vet en mtb novis som jag..

Efter denna premiär kan jag konstatera några saker:
MTB är skitkul och snorjobbigt trots snigelfart.
Jag måste öva!
Jag slog i kulorna i sadeln ett par gånger så en dropper står högt på önskelistan.
Bättre pedaler står på raden under droppern. Halkade av hela tiden.
Jag kommer inte säga det högt hemma men jag längtar till våren och snöfria stigar.

Nästa helg ska jag ut igen såvida inte Kung Bore ställer till det!

Kul RR och inte helt olikt egna erfarenheter, det man skall kolla på istället för snittfarten är hur länge man befunnit sig i de högre pulszonerna samt hur mycket energi man gjort av med.
Man finåker inte i skogen utan man brötar på och kommer hem helt slut och genomblöt, men kul är det.
 

Snefan

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Bra/rolig läsning. Kört så det ryker.. Började snudd på lika som du.. Dropper skaffades fort fram. Nu sitter jag på fulldämpat o matar upp&ner i alla väder och det är helt underbart.
Trampa på 🤟
 

frippegubben

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
För att du ska fortsätta "njuta" resten av vintern så skulle jag rekommendera följande på din önskelista till tomten:
1. Bra dubbdäck, så är inte underlaget en ursäkt för att låta bli.
2. Varma vinterskor, men du körde väl plattisar så då funkar det säkert ok med vanliga vinterkängor/stövlar, huvudsaken att man håller sig varm och torr.
3. Pannlampa, magiskt häftigt att cykla i snöig skog på kvällen.

Dropper skulle jag vänta med även om det är praktiskt. Det funkar att stanna till och sänka sadeln manuellt om man känner att det behövs, åtminstone så länge man inte är ute med ett helt gäng som blir stressade av att du stannar och mekar cykel.
 

moros

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Härlig läsning! Ett tips, kör inte samma sadelhöjd som racern, framförallt inte nu innan du har dropper och med hardtail. Jag körde ett år på min hardtail utan dropper och dropper fick jag först på på bytet till FS: Min erfarenhet, framförallt om man kör lite mer stök, är att hardtail = lite mer ståcykling, så ha gärna sadeln lägre än tänkt
 

Mathias

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Prexis. Skaffa spd-pedaler och skor så flyger du inte av pedalerna och sänk sadeln lite. Den ska vara lägre än på racern...
 

tmalm

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Cykling i lera är verkligen en helkroppsövning, grattis till lyckad premiär och fortsätt räkna smiles per miles!

/T
 

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Tack för alla positiva svar.
Tipset att sänka sadeln låter klokt, det ska jag prova.
Dubbdäck ligger också på önskelistan även om jag led varje gång dom åkte på pendelhärket i Stockholm.
Efter flera år med året runt pendling i Stockholm har jag ett par rejäla vinterkängor med spd klossar. Vete tusan om jag vågar köra med SPD i skogen ännu .. jag har dock SPD vana från Räcern så det ska väl funka när jag väl fått ordning på balansen i skogen.
 

Ustzeust

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Booten sa:
Tack för alla positiva svar.
Tipset att sänka sadeln låter klokt, det ska jag prova.
Dubbdäck ligger också på önskelistan även om jag led varje gång dom åkte på pendelhärket i Stockholm.
Efter flera år med året runt pendling i Stockholm har jag ett par rejäla vinterkängor med spd klossar. Vete tusan om jag vågar köra med SPD i skogen ännu .. jag har dock SPD vana från Räcern så det ska väl funka när jag väl fått ordning på balansen i skogen.
Jag tycker du ska köpa riktiga plattisar och cykelskor. Varvade spd och vanliga gympadojor och tyckte det funkade bra, men när jag tillslut köpte ett par fiveten så blev jag pånyttfödd. Känns som att pedalen sitter gjuten under foten.

Och sen lär man sig rätt teknik från början med att droppa hälarna och det där.

Bra skrivet förresten!

Mvh, Ust
 

plumse

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Härlig läsning 😄
Passa på att öva SPD nu när det är mjukt och kul att trilla. På sommaren är risken större att du trillar på vassa stenar och igelkottar.
Välkommen till skogen!
Starkt att börja när det är som värst 💪
 

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Kör med 2 bar vilket med mina lvg vanor känns löjligt lågt..
Ska testa att sänka lite så får vi se.
Pannlampa ute i skogen låter grymt kul, hoppas kunna testa det med.
Hur gör ni med clutchen? alltid på eller?
 

Svenmpa

Medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Starkt att ge sig ut på sin första MTB-tur i de förhållandena, och sedan tycka att det ändå är kul :)
Vintercykling på MTB är OK, men jösses vad roligt det är en lämpligt varm sommardag med torrt fint underlag. Håll ut till sommaren 2020!
 

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Nu har jag fått till 4-5 turer i skog och på grusväg. Härom veckan cyklade jag ett par mil på en mjuk grusväg som sög bra i benen. Fruktansvärt jobbigt att hålla runt 22-23 km/h..Vek in i skogen och körde givetvis fel efter ett par kilometer... plöjde genom nån sorts urskog, fick återigen blodsmak i munnen bara av att hålla styrfart... kom ut ur urskogen och vips så hamnade jag vid en grillplats där en förvånad familj glodde med korven i högsta hugg.. tjena sa jag och drog iväg på cykelstigen.. folk tror väl man är knäpp..

Har sänkt till 1,8 bar i däcken samt sänkt sadeln lite. Funkar bra i skogen men segt vid ett par mil på asfalt & hård grusväg.
Blir nog en dropper vad det lider..

Kommer nog byta till kombipedaler så jag kan klicka fast mig vid grusvägcykling. I skogen vete fan om jag vill sitta fast.
Innan några av er protesterar alltför högt så vill jag säga att jag gillar kombipedaler.
Använde det vid pendlingen i Stockholm. Hur bra som helst.
 

plumse

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Så det är DITT fel att styggelsen till kombipedaler finns?!?
🤪

Skön läsning annars! Ser fram emot fortsättningen 👍
 

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Rullar ut odjuret ur garaget. Idag är det en asfalt/grusvägsrunda samt ett par km stig som står på programmet.

Det börjar med en lång nedförsbacke och farten går snabbt uppåt 40km/h, det är nu ingen mening att trampa med den futtiga 30T klingan fram. Trots enorm kadens händer ju ingenting… lvg cyklisten i mig tycker det är jobbigt att inte kunna öka farten ytterligare. Jag trampar som satan men inget händer.. det är bara att konstatera att det inte funkar att hojja i mer än 35-40 med denna drivlina..

Surret från de mönstrade däcken är högt, en bit framför mig ser jag ett par med en hund. Ca 20 meter innan jag kommer fram vänder sig paret om och vinkar glatt. Det är skillnad mot att susa förbi hundägare och andra fotgängare i Stockholm med slicks.. där fick jag ofta en utskällning. Plingade jag kom ”jag får minsann går här…” plingade jag inte ”använd ringklocka, cykeldåre”… i Dalarna hälsar dock alla glatt även på mig som cyklist oavsett om jag susar fram på racern eller mullrar på mtb’n.

Nå, tillbaks till trampandet.. efter ett par km med behaglig nedförsbacke går det svagt uppför och farten dyker direkt till runt 20-25, det är skitjobbigt att hålla bra fart. Jag har dagen till ära pumpat i 0,5 bar extra i däcken och höjt sadeln ca 3cm (måste köpa dropper) men likaförbannat går det hemskt segt att få upp farten… jag stånkar, stönar och flaxar med hela överkroppen och håller styret som i en inverterat bänkpress… som lvg cyklist är det svårt att inte jämföra även det är dumt..

När jag susar fram på racern känner jag en viss elegans och jag blir ett med cykeln, allt går smidigt & tyst. Milen susar iväg där benen rör sig i en bra rytm. En kadens runt 90 ger bra fart med 53T fram, små uppförsbackar susar jag över i ett nafs.. jag kan låta tankarna och sinnet flyta iväg åt alla möjliga håll. Cykeln & benen sköter sig själv som i en symbios.. hjärtat pumpar i marchfart..och jag känner mig levande & stark.

Efter ett par mil saknar jag bockstyre, det är svårt att variera ställning och greppet. Känner en lätt smärta/domning i handleder. Hur gör man för att variera greppen på detta styre??

Kudos till er som pendlar dagligen på asfalt på en mtb.. även om jag pumpat i 4-5 bar tror jag det är skitjobbigt att hålla god fart men denna cykel. Jag får inte ner kraften i pedalerna på samma sätt som på racern. Känner till en del hurtbullar som ofta kör 6-8 mil asfalt på mtb, undras vad det är för geometri på deras hojjar och vilka däck så sitter på?

Viker av vägen in på en grusväg och cykeln känns redan roligare och kommer till sin rätt. Gruset är mjukt så det är tungt men det är skönare att slita på mjukt underlag än på asfalt. Grusvägen övergår till gräsväg och sen till en stig. Från att ha varit 4 meter bred är det nu en 4 decimeter smal stig som slingrar sig fram i blåbärsskogen. Snabbt vänster, skarpt höger, ner för en slänt, rötter och stenar gör det svårt för en nybörjare att hålla uppe farten utan att riskera en vurpa. Hela kroppen jobbar; benen, armar & rygg. Även hjärnan får jobba, jag måste hela tiden hålla koll vad som är framför hjulet och samtidigt hålla blicken ett par meter framåt för att välja spår. Cykeln får jobba den med, tramporna klongar i stenar när jag missbedömer underlaget, gaffeln pumpar och jag saknar återigen en dropper. Efter ca 20 min kommer jag till en brant uppförsbacke, den slingrar sig inte som en terpentinväg utan den går rakt fram & upp i trädtopparna. Nu är jag glad för den enorma största bakklingan… det låter förvånansvärt lite från bakväxeln trots att jag byter växel mitt i väggen uppför.. tar mig upp utan att kliva av. Väl uppe är jag galet trött, kliver av cykeln med möda, törs inte lägga mig i riset och vila för då somnar jag, vattnet i flaskan är iskallt i den 2 gradiga kylan.. pustar ut ett par minuter till dess blodsmaken i munnen är borta och andningen är normal.. skallen får också vila.. men jag är lycklig.. skogen är tyst och det luktar gott. Allt som hörs är mitt bankade hjärta. Kan inte låta bli att jämföra med lvg igen. Efter miltals av lvg cykling är jag mentalt ganska utvilad.. det är jag & cykeln med mina tankar.. ibland fokuserar jag på att hålla fart & kadens uppe men ofta låter jag tankarna flyga iväg till oanade vinklar & vrår i skallen.. när jag cyklar mtb är jag oerhört fokuserad för att inte vurpa.

Avslutar med en dryg mil asfalt innan jag kommer hem och kan ställa in odjuret i garaget bredvid skönheten i form av min kolfiberraket som ser avundsjuk ut. I sommar blir det svårt att välja cykel..

Ride on!

/B
 

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Efter att ha cyklat ett tag i skogen så har jag ett par frågor till expertisen:

Däcktryck och fälgbredd; fälgen är 19mm bred och jag har pumpat till ca 21-22PSI. Greppet är helt ok men vid kurvor på hårt underlag (tex grusväg/asfalt) får jag känslan av att däcket håller på att kränga av fälgen.. tycker även det bottnar ibland om jag cyklar över stenar.. jag kollade ett par gånger igår om jag fått punka.. jag är van vid 6bar i lvg däck så 1,5 är som punka..

Kommer det bli stabilare med en bredare fälg? Efter att ha läst igen lite trådar på forumet låter det som att
25-35mm är att föredra. Är det värt pengarna att byta hjul?

Nav; upplever ofta att det tar lite för lång tid innan bakhjulet driver när jag börjar trampa. Är det fler grepp-punkter (POE) i navet jag är ute efter? Sitter säkert nåt billigt skit där idag. Kanske ytterligare en anledning att byta hjul..

Gaffel & HA; jag har en gaffel med 100mm slaglängd vilket jag tycker funkar bra på lätt kuperad stig.
När det går fort(?) utför får jag dock en känsla av att flyga över styret. Är det gaffelvinkeln eller
slaglängden som är boven? Eller en kombo? Eller behöver jag bara lära mig cykla mtb? Skulle en sänkstolpe underlätta för kontrollen nerför? Slog i kulorna ett par gånger igår..
Sitter stolpen för lågt blir det så satans segt att trampa 15-20 km grusväg/asfalt för att komma till stigen..

HA vinkel är 69,5 grader, däcken är Maxxis Ardent 29x2.25 resp Ikon 29x2.20 på 19mm breda fälgar.

Sixten hade förmodligen kastat hela cykeln på tippen...
 

Pqz

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Snälla tänk på hur och var ni cyklar för markskador tar låååång tid att läka. Ser ut som helvete på många ställen, även på platser som borde vara fredade.
 

jonte987

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Snälla tänk på hur och var ni cyklar för markskador tar låååång tid att läka. Ser ut som helvete på många ställen, även på platser som borde vara fredade.
Tack för info.

Vilken typ av markskador tar lång tid? Surhål lär väl räknas i månader eller veckor.
 

Freddie L

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
- Du kör relativt lågt tryck. Beror lite på vad du väger och hur du kör, men runt 1,5bar är såpass lågt att det innebär kompromisser. Just genomslag och stabilitet. Byt till slanglöst, bredare fälg och däck med kraftigare sidoväggar. Eller något av det ovan. Eller höj trycket några tiondelar.
- Grattis, eller beklagar. Du tillhör en rätt exklusiv skara som känner av gradskillnader i ingreppspunkten i baknavet. Själv byter jag mellan 18 och 36 (och tidigare 72 eller nåt) ingreppspunkter utan att reagera, det är billigt och bra. Tyvärr tror jag att när du väl upplevt det är det bara att öppna plånboken. Har du tur går det att uppgradera navet (tex DT och Syncros-brandade DT).
- 69,5HA och hundra mm är inget som gör cykeln oanvändbar utför. En del purister menar nog att det utvecklar din teknik... :-) Youtubea lite Downhill-klipp från det glada 90-talet för att få lite perspektiv. Att kunna röra sig över cykeln, utför då att hänga bak så rumpan tar i däcket, var det man gjorde förr innan man för ett år sen äntligen blev klar med utvecklingen av Mtbs och landade i den perfekta geon. ;-) Utan att veta hur du är på cykeln så gissar jag att du har lite utvecklingspotential tekniskt? Det har även jag efter tjugo år i skogen. Fast med det sagt, en dropper underlättar väldigt i många situationer och ökar tryggheten och roligheten när det börjat bli lite hårigt.

Så vad kostar det att få det (ännu) roligare i skogen? Tja, du skulle ju kunna köpa en ny cykel! Med breda fälgar, riktigt flack Ha och tyvärr troligen inte mycket roligare nav (så nya hjul direkt också). Men när man läser vad du skriver så verkar du cykla väldigt mycket på olika vägar (och bli rätt knäckt av det?), och risken är att din ”moderna” cykel inte gör just det bättre. Tvärtom. Hade jag varit du hade jag köpt nya hjul (för man ska alltid ha ett extra par) och en dropper. Och sen pillat lite med detaljer (däckval, tryck i däck, dämparinställning) och teknik. Kanske fixat lite med sittställning (stam, styre). Och så flyttat närmare skogen på sikt!

Lycka till och tack för att du delar med dig av dina upplevelser!
 

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Tack för din input.
Jag väger ca 70kg, det blir mest stig med mycket rötter och stenar. Relativt kuperat.

Det finns minst sagt utvecklingspotential i min teknik i skogen ;) jag känner mig som
Bambi på hal is ibland. Känner mig hyfsat vältränad, kan utan problem köra 4-5 timmar lvg i +30km/h men
efter en timme i skogen är jag helt slut då det är så mycket att fokusera på. Jävligt bra för att rensa skallen.
Tappar jag fokus drar jag i backen direkt.

Ska testa höja trycket, körde med 2bar tidigare och då tyckte jag det greppade lite dåligt men det kostar
ju inget att laborera lite med detta. Skogen jag hojjade i igår ligger 200 meter från huset så inga problem där
men ibland vill jag åka andra rundor och då blir det lätt en bit asfalt/grus. Det går ju makalöst segt men jag får
helt enkelt vänja mig. Som mångårig lvg åkare tar det tid att vänja sig vid att köra mtb på väg men det tar sig...
körde 4 mil asfalt förra veckan på mtb'n. Det gick ju inte fort men det funkar..

Har singelklinga med 30T så det blir att hålla uppe kadensen om man ska passera 25 knyck...
Lurar på att byta till en oval och något större klinga, men å andra sidan fungerar nuvarande utväxling perfekt i skogen
vilket är det primära.

Ska kika på nya hjul.
 

yonsson

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Däcktryck: Beror på fälgbredd och däckens tjocklek på väggarna. Bredare fälgar och tjockare däck skulle möjliggöra lägre tryck.

POE: Jag bytte bakhjul för att få högre POE viket jag tycker gjorde en väldigt stor skillnad uppför knixiga stigar där man behöver ta omtag.

HA: Allt över 67* tycker jag är jäkligt klurigt att köra nedför. Har 66* och 140mm på min nuvarande vilket funkar fint.

Dropperpost: Jag hade aldrig överlevt utan där jag kör.

Med alla de önskemålen hade jag siktat på en ny hoj istället.
Det blir bra mycket mer ekonomiskt försvarbart.
 

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Däcktryck: Beror på fälgbredd och däckens tjocklek på väggarna. Bredare fälgar och tjockare däck skulle möjliggöra lägre tryck.

POE: Jag bytte bakhjul för att få högre POE viket jag tycker gjorde en väldigt stor skillnad uppför knixiga stigar där man behöver ta omtag.

HA: Allt över 67* tycker jag är jäkligt klurigt att köra nedför. Har 66* och 140mm på min nuvarande vilket funkar fint.

Dropperpost: Jag hade aldrig överlevt utan där jag kör.

Med alla de önskemålen hade jag siktat på en ny hoj istället.
Det blir bra mycket mer ekonomiskt försvarbart.
Tack för din input. Jag behåller dock cykeln ett tag till, den är inköpt förra hösten. Utan att veta var du kör så har inte jag för avsikt att bomba nerför en slalombacke, då finns det säker bättre lämpade hojjar ;)

Det där med omtag på knixiga stigar känner jag igen, höll på att vurpa i djup lera igår när det gick riktigt långsamt och då räckte det med ett kort glapp i drivningen för att jag nästan skulle tappa balansen.

Ska definitivt kika på en dropper också.
Uppgradera befintlig cykel är fö minst lika roligt som att köpa ny, även om det blir dyrare.
 

yonsson

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Tack för din input. Jag behåller dock cykeln ett tag till, den är inköpt förra hösten. Utan att veta var du kör så har inte jag för avsikt att bomba nerför en slalombacke, då finns det säker bättre lämpade hojjar ;)

Det där med omtag på knixiga stigar känner jag igen, höll på att vurpa i djup lera igår när det gick riktigt långsamt och då räckte det med ett kort glapp i drivningen för att jag nästan skulle tappa balansen.

Ska definitivt kika på en dropper också.
Uppgradera befintlig cykel är fö minst lika roligt som att köpa ny, även om det blir dyrare.
Jag körde Kona Honzo förra sommaren och uppgraderade i princip allt på den. Jag är verkligen inte emot uppgraderingar, förutsatt att ramen är bra och att det är delar man kan flytta med sig till eventuella nästkommande cykel.
 

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Eller så utövar folk sin sport på fel ställen.
vad har detta med mitt inlägg att göra? Jag cyklar på märkta cykelleder, grusvägar eller där avverkningsfordon farit fram i terrängen. Vintertid när snön ligger djup kan det ibland vara svårt att hitta rätt om man är först ut i snön men då skadas knappast terrängen av cykeln..
 

bearthefear

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Det låter nästan som att den lite oortodoxa uppgraderingen till 2-delat fram skulle kunna vara något för dig! Jag cyklar i liknande terräng och kör fortfarande 2x11 vilket är perfekt för mig. Stora klingan på grus och asfalt på väg till skogen, ner på lilla när man kommer till skog/stig. Lätt att sedan växla upp till stora igen när det blir transport mellan olika stigsektioner. På köpet får man lite jämnare steg på kassetten.
Borde finnas massor med framväxlar i lådorna efter alla 1x-konverteringar det skrivs om!
 

Booten

Aktiv medlem
[RR??] En mtb nybörjares första intryck
Det låter nästan som att den lite oortodoxa uppgraderingen till 2-delat fram skulle kunna vara något för dig! Jag cyklar i liknande terräng och kör fortfarande 2x11 vilket är perfekt för mig. Stora klingan på grus och asfalt på väg till skogen, ner på lilla när man kommer till skog/stig. Lätt att sedan växla upp till stora igen när det blir transport mellan olika stigsektioner. På köpet får man lite jämnare steg på kassetten.
Borde finnas massor med framväxlar i lådorna efter alla 1x-konverteringar det skrivs om!
Tanken har slagit mig men det tar emot lite..
 
Topp