[RR] För tidigt i Sogndal

cruxet

Aktiv medlem
Jag och Beofred gillar Norge skarpt och vi har snackat länge om att dra till fjordlandskapet och cykla. Vi har läst många RR och sett grymt coola bilder, jag har dessutom varit där och åkt skidor och tänkt att man skulle åka dit på sommaren och cykla. I Stockholm är det sommar så vi gjorde slag i saken och bestämde oss för att åka. köra bil i 12 timmar enkel resa är inga problem om man får hela tre cykeldagar.

I måndags blev det klart med barnvakt och det blev lite bråttom att åtminstone börja planera, yr.no lovade sol(ish) väder i sogn och fjordane, terrengsykkel hade skitcoolt reportage från Sogndal där dammet yrde och folk gick topless. Varmt och skönt kombinerat med episk cykling fick oss på fall.

Det tar ca 12 timmar att köra till Sogndal, vi satte oss i bilen efter jobbet i onsdags och hade inte tänkt så mycket mer än att vi skulle ta in på ett motel alternativt sova i vårt tält efter vägen någonstans. Vi kände oss taggade och körde förbi alla civiliserade trakter innan vi insåg att det kanske inte är så kul att tälta på hemsedalsfjället där det fortafarande var vinter. Det gjorde inte så mycket vi hade mycket godis och Redbull med oss så vi körde hela vägen och tänkte att vi tar in på ett hotell när vi kommer fram. Det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss, i Sogndal har dom inte hört talas om begreppet nattportier. Vi körde planslöst runt mellan samtliga hotell och campingar tills någon förmådde sig att öppna dörren. Till vår stora lycka var det sogndals fjordhotell mer om det senare.

En fördel med att sträckköra hela natten är att man kan ta en bonustur redan på ankomstdagen. Så blev det inte heller, mer om det senare.

Dag 1 (2)
Intensivt kartläsande (bilkörning) ledde oss till berget molden.

Fakta: Ganska högt berg, ligger vid en fjord jättevackert. Snön ligger bara fläckvis på toppen.

Beofred packar ur bilen
_DSC5274.jpg

Helt plötsligt befinner vi oss på toppen utan behöva ta ett enda tramptag, det här med dammtorrt och sol var bara resebyråsnack.
DSC02194.jpg

Cruxet tar fart in i dimman
DSC02197.jpg

Beo som på moln
DSC02198.jpg

När vi väl kommit ur dimman var allt så magiskt som vi hade hoppats, teknisk och brant terräng blandat ¨med otroligt vackra vyer, vi ville egentligen inte cykla ner.
DSC02200.jpg

DSC02207.jpg

DSC02097.jpg

DSC02165.jpg

DSC02191.jpg

DSC02193.jpg

DSC02086.jpg

Efter toppturen på Molden var vi sugna på mer trots att klocken egentligen var för mycket, vi hade hört om Saurane som skulle vara så bra som en naturlig utförslöpa kan bli (en källa). Dessutom ligger turen nära hotellet. Det visade sig vara det svåraste vi nånsin har kört nerför, vi var rädda hela tiden som tur´hade vi åtmonstone vettet att byta våra tunna xc-krukor mot något mer rejält.

Fakta: Skitsvår, skitfarlig blöt, hal, illvillig tur som går på ett berg i närheten av en fjord.

Intet ont anande cykelturister som inte vet vad de ger sig in på!
DSC02257.jpg

DSC02270.jpg

DSC02276.jpg

DSC02279.jpg

DSC02301.jpg

DSC02318.jpg

DSC02345.jpg

DSC02360.jpg

DSC02363.jpg

DSC02372.jpg

DSC02381.jpg

Såhär i efterhand så ser det kanske så farligt ut på bilderna men vi fotade bar när skräcken inte var total och vi kunde tänka på något annat än överlevnad, vi är inte ironiska nu. Tänk elaka stenkistor som aldrig tar slut.

Vi avslutar dagen med en bild på Beo när han sitter på hotellet och förfa´ttar den här RR:en, berget ni ser bakom är morgondagens utmaning.
_DSC5290.jpg

Vi har dessutom hört om en tur som ska finnas i Aurland en bit härifrån som kantas av stup och blixthalka den är vprt projekt för söndagen, om vi har fattat det rätt borde den gå att göra nu trots att det inte är säsong och kraftig snösmältning, fortsättning följer

FreeHeeler

Ny medlem
Ahh fasen vad nice! Nu blir det tre riktigt jobbiga veckor kantade av svår längtan innan man själv drar västerut på årets cykelroadtrip =).

lisacecilia

Ny medlem
Lite trist att inte kunna ta sig utanför tomtgränsen och följt med på resan (inte för att jag hade kunnat cykla där, men ändå) Det är ju otroligt vackert, jag hade kunnat sitta på toppen och stickat :-)

C-dale

Aktiv medlem
Härlig RR!
Ser fram emot er RR från Aurland. Läste lite om en stig på Terrengsykkel, den verkar vara 100% FF så det blir intressant att läsa hur många procent ni klarade cyklande :)

/S

s

Aktiv medlem
Oj va ballt! Dit vill jag åka.

Hur mycket trampa var det? Blir det för jobbigt att baxa runt en DH tror ni?

cruxet

Aktiv medlem
Tack för all respons, det blev än lyckad tur idag igen. Nu är det dags att gå igenom dagens bildskörd.

Bjorre: I år är det ombytta roller och det är jag som stödjer cykelbranschen.

S: Ta vilken cykel som helst som funkar utför, det går ändå inte att cykla upp. Bratt på norska betyder skitbrant på svenska

Vi hörs

Beofred

Aktiv medlem
Dag 2(3): storhaugen - flyplasslöypa.

Fakta: Högt berg mittemot hotellet vid en fjord. Bestyckad med två toppar och några leder.

Turen Storhaugen stod på vår top tio-lista över leder adtt köra på tre dagar, och vi ville börja dagen med denna eftersom det fanns en bekväm bilväg till toppen. dessutom låg det en flygplats på vägen upp, och vid flygplatser finns det taxibilar. Planen var att anlita en sådan för logistiken. Vi ville upp på berget, men ha bilen längst ner i dalen. Så blev det inte. Bommen till vägen till toppen var låst med tre hänglås. Tack för tipset Terrengsykkel, vi fick åter konsultera kartan.

_DSC5300.jpg

Istället fick vi gå upp, vilket var värt besväret att lämna hotellet bara det. I stekande sol, med magiska fjordar som fond, och en pirrande känsla av succé i kroppen stretade vi steg för steg upp för berget. Branterna vi besegrade på vägen upp var av den art, att vi två dagar tidigare hade bävat av bara åsynen. Men med gårdagens lärdomar i bagaget var de en uppfriskande syn. En semesterdag! Redan!

DSC02413.jpg

DSC02408.jpg

Fikapaus med chorizo-ost strax under trädgränsen.
DSC02417.jpg

Nasjonalromantikk
DSC02418.jpg

Vi bor i Cruxets armhåla.
DSC02427.jpg

Stopp och vänd.
DSC02431.jpg

Värt resan, värt promenaden. Såhär ser lycka ut.
DSC02432.jpg

DSC02435.jpg

DSC02438.jpg

DSC02449.jpg

DSC02453.jpg

DSC02464.jpg

DSC02467.jpg

DSC02477.jpg

DSC02504.jpg

Plötsligt böts högfjällsmys mot skogsbröt. Extremt intensiv lågfartscykling som bjöd på lite vila. Men en massa leenden.
DSC02509.jpg

DSC02551.jpg

Nästa karraktärsförändring skedde när brötskogen blev superflowig högfartscykling på snorsmal stig. Dessutom dammade det!
DSC02580.jpg

DSC02590.jpg

DSC02603.jpg

DSC02609.jpg

DSC02624.jpg

DSC02627.jpg

Bara en tur idag, men jävlar vilken tur. Vi skulle kunna åka hem nöjda imorgon, men icke - Aurland hägrar. Gonatt.

Aftermath

Ny medlem
Härliga bilder!! Molden var jag uppe på 2009 utan cykel då. Vi bodde i Luster som ligger i närheten. Om ni inte åkte riksväg 55 dit så kan jag rekommendera den hem! (Om den är öppen såhär års) Det är den som går uppe på sognefjellet och genom delar av jotunheimen! Helt klart spektakulärt, vet inte om man får cykla där dock eftersom det är nationalpark osv.

pAcmAn

Medlem
Jäklar i min låda, vad gött ni verkar ha det!!

Jag som gått och funderat på att köpa cx eller lvg men jag stoppar de planerna i papperskorgen och graderar upp mig på FS istället.

skrotfot

Aktiv medlem
Världsklass!

pAcmAn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jäklar i min låda, vad gött ni verkar ha det!!
>
> Jag som gått och funderat på att köpa cx eller
> lvg men jag stoppar de planerna i papperskorgen
> och graderar upp mig på FS istället.

Precis vad du behöver Rikard!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Gnid in det bara.

Tack för att ni delar med er. Att ni pallar att stanna och fota så mycket. Själv hade jag nog bara blåst på av ren glädje.

cruxet

Aktiv medlem
Ho ho Pefen du fick ju en inbjudan:)

Fjärdebrunn: Så ofta stannar vi inte, det är långa turer och 100 m sogndaltstök innheåller ungefär 1 km hellasstök, fotopaus = vilopaus.

Håll i er snart kommer del 3. Ska bara photoshoppa in lite fjordar och berg:)

Senast ändrad:

teton

Ny medlem
Ser riktigt fint ut ! Har ni tid så dra upp till Stranda och kör "Trondheims gamle postveg" vid Ljöbrekka. Riktigt spektakulär tur som är värd varje höjdmeter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer