[RR]Första höst-turen med crossen +Historielektion

Crosscar

Aktiv medlem
Jag var ute i går med crossen i det ypperliga höstvädret vi hade här i Falun då. Och jag kände mig bara tvungen att dela med mig av alla de fina bilderna jag fick till. Ja ni som råkat läst min blogg har ju redan sett dem, men det gör väl inget?

Det var strålande höstväder i går så jag gav mig ut med crossen och så jag hade med kameran och mitt ypperligt lätta och smidiga ministativ Gorillapod. Vilket har ledade ben så att man kan sätta det stabilt i träd eller buskar. Så det blev många stopp och löpningar fram och tillbaka för att få bra bilder. Jag hittade också en väg som jag aldrig kört förut ute vid Stenkrossen. En väg som gick förbi en stig som jag heller aldrig kört. Det blev en underbar tur med omväxlande natur.
3 timmar effektiv tid och nästan 4.30 totalt med alla start och stopp. En underbar dag med en hel del historia också.

Resultatet av gårdagens huvudräkning:

P9200014.jpg ht=480

Första bron, någon som vet var? (dock åker jag åt fel hål på bilden)

P9200017.jpg ht=480

Falun= Slaggvarpar. För er som inte kan er Faluhistoria, så är en slaggvarp en hög med restprodukter från gruvutvinning. Alltså slaggsten.

P9200018.jpg ht=384

Bara en fin bild.

P9200021.jpg ht=480

Det går att åka utför slaggvarpen också.

P9200024.jpg ht=640

Om man är riktigt tuff som jag så kan man stegra uppför slaggvarpen. Extra cool.

P9200027.jpg ht=479

Hej då varpen.

P9200034.jpg ht=384

Efter slaggandet var det dags för lite hellride.

P9200036.jpg ht=640

Mörk skog med brinnande hösttoppar och så en disig Runn i bakgrunden. Vad det står på skylten?

P9200035.jpg ht=480

Jo detta är skylten och nästa historielektion.
Skylten stod ganska exakt på hälften av den nya grusvägen jag upptäckte idag. Något annat som jag upptäckte 30 sekunder efter jag tog kortet var att jag hade punkterat min Tufo-tub. Men jag är ju en rutinerad Crossare, och har med mig reservtub.

P9200038.jpg ht=640

Efter ett snabbt tubbyte så hittade jag ganska snart denna pärla.

P9200046.jpg ht=480

Det var lite Törnbergs över den. Och vilket stämning det var att susa fram mellan träden i den gyllene solen.

P9200054.jpg ht=640

Dock fanns det lite mer knepigheter på denna stig än Törnbergs.

P9200057.jpg ht=640

Ju längre in på stigen, desto tightare blev det. Och desto roligare blev det också.

P9200062.jpg ht=384

Väl hemma i Falun passade jag på att sladda in på lite broar igen. Var står denna?

P9200072.jpg ht=480

Givetvis måste man stegra utför broarna också.

P9200077.jpg ht=383

Tallar och tallkottar vad vackert det är i Falun!

Senast redigerad av en moderator:

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Finfint!

Fick ännu akutare cykelbehov nu efter ett par veckor av sadeln...

Första bron cyklar jag förbi dagligen, bron över Krondiket nedanför Lilltorpet. Men den där stigen har jag också missat, var kan man hitta den tro;)

glitch

Aktiv medlem
Ähum, det var ju sjukt fint. Kan det vara så att man måste komma på besök i Falun snart då? Finns det glada happyiter som skulle kunna tänka sig att guida en utomsocknes?

wiknil

Medlem
Ser fint ut, jag har dock lite svårt för kombinationen terräng och bockstyre, antar jag måste prova det nån gång.

Crosscar

Aktiv medlem
Tackar för superlativen, tyckte också att RR:en blev ovanligt fin och bra. Var ju bara tvungen att dela med mig.

Vänsterbacken: Här ska du kunna hitta den (linjen som inte är en pil är en extrastig på stigen):
Bild1.jpg ht=438

glitch: Är du på väg till Falun någon gång är det bara att skicka ett meddelande så kan vi nog styra upp något.

wiknil: Då måste du absolut prova. Jag gillar det skarpt då det är utmanande.

JKolmo: Ett par Ambrosio Carbo-X Limited Edition. Sjukt fina och cykel bling-blingade med guldeloxerade nav med kolfiberväv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer