RR från Göteborg 600 km Brevet 1-2/6

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Tänkte jag får ge er lite lidande beskrivning :)

Väderprognosen hade skiftat från sol, regn, moln, regn men kvällen innan såg det ut att bli mest stänk.
Så det var lite fuktsäkert men inte regnsäkert i klädesväg som var tanken.
Precis när jag lämnar Alingsås med bilen börjar det droppa, och det blir bara mer en stund men lättar lite närmare Göteborg.
Nere vid start i Mölndal halkar jag in med 10 min marginal, och sedan ökar regnet igen.
Justerar klädseln och packar om lite. Bredvid står en annan cyklist och håller på att göra sig i ordning och vi rullar tillsammans till start precis när de sista lämnar. Lars Espen hade inte hämtat ut sitt kort så jag hjälper till att lokalisera as kort bakom kassan, går på muggen och så drar vi iväg tillsammans.
Han har en schysst BMC och ser stark ut och jag får någon befängd idé att vi kan jaga ikapp de andra.
Regnet är ihärdigt och vägen söderut från Mölndal börjar med backe och sedan lite utför, tänkte att ja ja det är ju ganska flackt åt det hållet. Ha ha va dum man kan vara kl 5 på morgonen. Vi jagar ikapp en trio ganska snart och vi håller ihop i ca 4 mil. Under denna tid pratar vi massor och bland annat berättar han att han var hjälpryttare när ett norskt team skulle slå norska rekordet på VR för några år sedan men vädret inte var på deras sida och de missade med 3 minuter och körde in på 7:11 eller ngt sådant.
Ja ni förstår ju att det kändes lite klent så vi beslöt att släppa varandra.
Kan varit så att jag sa åt honom att släppa mig redan tidigare för han var mkt starkare än mig och nu vart han kall av att köra så långsamt :)
Ungefär där började backarna på allvar och de slutade nog inte komma förens jag satt i bilen dagen därpå. Hyfsat kuperad bana på små roliga vägar av varierande kvalitet och massa svängar så det gick inte att slappna av och cruisa utan man fick vara alert mest hela tiden.
Efter mina missden med sadel på 40 mila fick jag ordning på det till 30 mila som jag körde en vecka senare. Nu hade jag finjusterat och fått sadeln lite mer i våg då den lutade lite mycket frammåt. BIG MISSTAKE för att citera Julia i Pretty Woman. Fick ont lite var stans där nere men dum som man är stannade jag inte och försökte fixa det. Så det var bara att lida på. På väg till Hyltebruk och första kontrollen var det vägarbete och jag valde att ta en alternativ väg som skickade ut mig på stora 100km/h vägen men alla bilister slickade vajern på vänstern så det kändes inte osäkert. Jag hade vid det här laget dränkt Brevetkortet men ICAkassörskan lycades få dit ett datum. Stannade även vid väääääärldens långsammaste korvmoj, men grymt gott mos och korv :) Nästa sikte var färjan vid Bolmen och det gick hyfsat dit. Farten hade redan sjunkit så jag låg på 24,1 i snitt men så kan vi inte ha det så jag jobbade på för att få upp det. Färjekalren fick mig att tänka på Thåström när han kom över landgången :) han berättade att han precis kört över en annan cyklist.
Mitt vatten var nu slut så jag stannade vid Bolmön hembyggdsgård där det skulle firas brölllop. Med löfte om vatten fick jag vänte på att de kunde ta sig in vilket tog sin lilla tid. Med vatten i flarrorna sikta jag om på Lagan och KAFFE!!!! Här vart det längre stopp och jag kunde lätta lite på kläderna samt blanda ut sportdryck. Nästa delmål var Alvesta och Pizzan. Lyckades lyfta snittet till 25 så det känndes hoppfullt men jag låg efter min tidsplan. Men sedan var det som om kraften var slut, efter regnet kom kant och motvind så det hade kostat på att öka. Gjorde i ordning för mörkerkörning och drog på mig lite mer kläder, hellre för varm än kall tänkte jag.
Matade på genom ett relativt platt område där jag såg min första Simmentalgård i Sverige, fina kossor man hittar normalt i Alperna. Vidare mot Älmhult. Men kom dit lite för sent så Ica var stängt, men jag tog sikte på macken jag hade googlat skulle finnas 2 km söder ut, genom en stad i fest, så det var ju lite kul att se folk :). Macken visade sig vara dygnetruntöppen automatstation. Där och då kunde jag slagit ihjäl någon. Tillbaka 2 km in i staden och hittade en Timebutik som fyllde flaskor och jag kunde köpa lite gottgott. Skulle sova i Strömsnäsbruk och de milen var mörka och tunga. Men mina nya dubbla Busch+Müller Ixon IQ Premium lös upp vägen finfint.
In i vandrarhemmet och snabbt i säng, fick sova 3½ timme innan kroppen ville gå på toa och sedan var det bara att göra sig i ordning och dra. Kläderna och skorna var inte blöta men inte torra, fast nya torra strumpor fick det bli, luktade inte gott i rummet kan vi väl säga.
En långsam frukost på Shell innan backiga partiet mot Halmstad. Där det vart en lång paus på Circle K där även kläderna började åka av. Jobbig motvind men fint väder och bara 150 km kvar… Det gick inte fort men det gick, bit för bit och Piggelinstopp efter backen ut ur Falkenberg. Man kan ju tänka sig att det är platt utefter kusten men nä Christian hade hittat varje backe som finns.
Försökte vara snabb i Varberg men nää det tog sin tid där med. Depåstoppen måste bli effektivare. Ont i nedre regionen och trötta ben, mata på mata på mata på. Kändes stundtals som att det inte hände något på trippmätaren.
Men tillslut 3h40min efter plan kom jag fram i Lindome och jag är mest nöjd att jag lever.
Daniel berättade att denna bana är relativt lik PBP så det känns ju tryggt att klara 600 i alla fall. Så man får väl leta tåg från Brest tillbaka :)
Jag gjorde faktiskt något åt sadeln 15 min efter frukosten. Jag tiltade fram den lite och det blev räddningen. Dessvärre var ju skadan redan skedd men är hel i skinnet, bara öm.

Nu dagen efter ömmar det lite och höger hand är lite klen, så en del saker blir lite svåra kan vi l säga.
Nu siktar vi om på en 1000km i Juli :)

jonas-ni

Aktiv medlem
Trevlig RR, bra marknadsföring av rundan, jag blev iallafall mer sugen på den.

Ta hand om handen, värme är bra, krama liten mjuk boll också.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Glömde att få med mobilproblem som satte hickan i halsgropen. Mobilen tokrusade från 40% till 8 på bara tio minuter någonstans efter bara 50 km. Fukt i kontakten till Powerbanken gjorde att den inte ville ta laddning heller. Så körde med svart skärm och tittade till när det behövdes. Fick ordning på fukten efter en timme och hade fått rensat massa som var och störde i bakgrunden sedan höll det sig på rätt sida av haveri :) .

Topp