[RR] Gardasjön, alper, #enduroing + ANNAT

jofahjalm

Aktiv medlem
Eftersom SBR 14 Greasy Bridge närmar sig och jag även där har tänkt fortsätta att dominera Mikael Keränen var det nu dags för ett ordentligt träningsläger. Då min mor även kring denna tid tyckte det var dags att fylla år kom vi efter hårda förhandlingar fram till att vi kunde kombinera dessa aktiviteter (åldrande och #enduroing). Platsen för dessa episka prestationer blev Gardasjön. Jag flög därpå till Verona via München och från Verona tog vi oss till Riva del Garda där vi bodde i en vecka. Jag har redan tröttnat på att försöka redogöra för vad som har hänt mig på ett läsbart sätt och tänker därför redan låta denna spåra ur i någon blek gonzokopia.

vy3.jpg

#endurospecifika berg

Väl på plats hoppade jag upp på min hortrilla och åkte desperat runt runt i jakt på #dödsbranter och #endurolines. Detta tog mig till Bike Shuttle Torbole.

shuttle.JPG

Trampcykling är för suckers

Eftersom detta är en shutteltjänst (inte guidning) och jag är sjukt dålig på att orintera – delsvis p.g.a. att jag inte minns vart jag har varit och delvis p.g.a. min djupa ambivalens kring vart jag är på väg – valde jag helt enkelt att ställa mig i shuttelstationen med tom blick och sedan nervöst trevande försöka närma mig de i stationen som hade repigast cyklar för att fråga om jag fick suga deras hjul. Observera att detta med att dom ska ha repiga cyklar är mycket viktigt, mer om detta senare. Oavsett så visade detta tveksamma beteende vara en framgångssaga utan dess like och jag kom upp och ner på alperna jättemånga gånger och ofta via ytterst tveksamma linjer.

Första åket på något som heter Naranch Trail - Santa Barbara. Detta såldes in som flowigt och lättåkt (vilket jag gick med på eftersom inga alternativ erbjöds). Stigen är till häften någon lite större äldre stig som är lättåkt och till hälften nyhuggen stig genom skog som kanske för några veckor sedan var flowig. Nu är den totalt utbombad och sönderregnad. Brant som satan bitvis också. När det kommer till hårdträning inför seriös #enduroing som SBR så var detta en mycket positiv överraskning. Grymt roligt!

narvene1.JPG

Ambitionen med bilderna är till synes låg

Jag skulle senare återkomma till stigen ett par gånger under veckan och då försöka köra den snabbt. Detta var en fantastisk upplevelse då jag efter halva sträckan hade brutal bromsfade. Jag tänkte ”vad är det värsta som kan hända?” och fortsatte pressa. Och när jag kom ner till den avslutande mest tekniska delen var bromsfaden på den nivån att jag krampaktigt höll in båda bromshantagen med hela min pojkaktiga styrka samtidigt som cykeln fortfarande accelererade nedåt utan låsta hjul på lera. Det var total framgång tills ett träd stoppade mig abrupt. Samtidigt som jag såg stravarekorden rinna ur mina klösande händer försökte jag hoppa upp på cykeln och återuppta jakten. Det kändes däremot helt fel då bromshantaget hade böjt sig. Några snabba smällar på bromshandtaget och jag gjorde ett nytt försök. Fortfarande inget #flow eller någon kontroll alls. Jag undersökte bromshandtaget som jag nu trodde var sönderkört. Trots min noggranna inspektion kunde jag inte se något större fel. Jag funderade på att putta de sista hundra metrarna för att kunna berga min episka stravaprestation då jag insåg att det faktum att mitt styre var böjt 45 grader från framhjulets riktning kunde påverka mitt #flow. Det är inte alltid lätt…

vy2.jpg

Berg utan större relevans för det beskrivna i ett hopp om att läsningen ska överleva din attention span.

Nästa åk var på något som kallades Skulls / Val del Diaol. När jag hoppade in i Shuttelbussen insåg jag att alla utom jag själv hade dubbelkronat och var uppklädda i sin finaste hockeyutrustning. Detta gjorde mig nervös. Tack och lov hade jag Luca från shuttelstationen med mig (på dubbelkronat med hockeyutrustning) som skulle guida mig genom eventuella svårigheter. Stigen visade vara ditt normala (fantastiska) alpstök, bitvis mer sönderkört och med några få byggda inslag. Främst ramper som skickar iväg en utan landning. Jag gillar den typen av inslag där folk inte kan räddas av eventuell finess eller teknik. Oavsett så var det riktigt grym cykling och gick att cykla på en 140 mm-hoj. Det roligaste inslaget under åket var nog när Luca stannade mig och gav mig instruktionen ”There is one rock slab… and maybe… you think a littel!”, sedan bombade han iväg. Jag tänkte ett tag på om jag skulle tänka, men det är töntigt att tänka så jag körde istället. Det gick fint.

endurofrulle.jpg

#endurofrukost, även den utan koppling till texten

Nu kommer jag inte längre ihåg vilken ordning jag har gjort saker, eller om jag har gjort dom över huvud taget. Men jag vet att jag cyklade Trail 6 / Navene Trail. Här åkte jag upp med ett Skotskt par som hade varsin bongplastbronson. Redan när vi skulle åka iväg och en kompis fick förklara för mannen i sällskapet att man inte ska ha 3 % sag på en bronson anande jag oråd. Det visade sig att öborna var oförmögna att cykla. Detta var inte första eller sista gången under resan det blev pinsamt uppenbart att förmågan att cykla faktiskt inte går att köpa sig genom material. Då Luca driver en shutteltjänst är det upp till de vuxna människorna att sköta sig själva. Generellt verkar folk ha ganska svårt att förstå att alperna är riktiga berg och bara för att man åker taxi upp för dessa är man inte garanterad att kunna cykla ner för bergen. Det var även en gång jag skulle köra Val del Diaol då en sucker med endast landsvägshjälm och inga andra skydd ville hänga på mig ner. Då han redan var sönderskrapad på armar och ben från en tokradikal grusvägstur dagen innan tackade jag helt enkelt nej, hänvisade honom till asfaltsvägen ner och körde första biten på Val del Diaol tillräckligt fort för att inte höra eventuella desperata rop på hjälp. Om ett träd faller i skogen på någon och man inte hörd dem skrika, då behöver man inte heller hjälpa till.

holland.JPG

Holland cyklar trail 6

Jovisstja, det var något om Trail 6. Den består nästan helt av knytnävesstor sprängsten och en del tekniska switchbacks. Jag belönade mig själv med en flygtur över styret ner i den här switchbacken.

switch.JPG

Observera att switchbacken är tuff i verkligheten och ser inte alls ut som skiten på bilden. Detta gjorde ganska ont i min hand och lite ont i min fot.

När jag kom hem hade jag utvecklat klubbfot.

trasigfot.jpg

Eftersom klubbfot går att laga med tejp och tyg är det inte en riktig skada. Dessutom, chicks dig klubbfot!

lagadfot.jpg

Tillbaka till det där svårfångade Trail 6. Det är alltid roligt att cykla ner för alperna, men Trail 601 går från samma ställe som shuttel går till när mans ka köra trail 6, och 601:an är roligare. Om man oavsett väljer 6:an finns det en rödmarkerad singeltrack in i skogen där 6:an slutar som man kan ta. Den är riktig fin och går under någon form av antenntorn eller liknande.

En annan dag gjorde jag Monte Tremalzo med en supertrevlig cyklist jag träffade på i shuttelstationen. Han arbetade med designa bongplast till bilar som den här:

bil.JPG

Annars så roade han sig med att extraknäcka med att designa bongplast för Syncross, Liteville och likande. Vi jämförde hjälmar, han hade byggt sin egen fullfacebongplasthjälm och han var mycket imponerad av min Sweet-Protection-MIPS-fullface-historia. Efter ett kort stopp på väg upp till berget där han hämtade upp sin parkinsonmedicin var det dags för #dödsbranter.

vy.jpg

Vi började på sådan där beryktad åsnestig. Tänk dig en stig som är lika bred som en hellasspång, men nedsänkt i marken och med 30% lutning. När man rör sidorna av nedsänkningen går man över styret och börjar rulla ner för berget. Det var lite #sådär. Efter åsnestigen vaskade vi en massa höjdmeter på grusväg där han visade hur man driftar bäst. Det var jättetufft. Efter detta gömde vi oss för lite regn i en alpstuga varpå vi klättrade en stund. Efter klättringen var det först flowig scenisk exponerade singeltrack med enstaka supertekniska inslag och feta dropps. Jag gillar mina hucks till platt. Efter denna paraduppvisning i alp var det tydligen läge att köra ner för en vattenfora bestående av stora slätpolerade stenblock täckta av forsande vatten. Så länge man inte vill bromsa eller styra utgör detta inga problem. Det gick jättefort! Turen avslutade med tvättäkta #endrolines jag tidigare sett på youtube. Dessa gick genom några gamla gränder eller något där det fanns inslag av trasiga gamla trappor och grejer i cement. Det hela var tokradikalt.

Den sista turen jag atningen minns eller orkar nämna är Trail 601 från toppen av Monte Altissimo.

altissimo.jpg

Början av Trail 601 från Monte Altissimo

Den började med shuttel till ca 1600 m och sedan fick man kättra ca 500 höjdmeter till. Klättringen är brant och lös och därmed hård. Höjden räcker till för att man ska känna av att man inte längre har lika mycket syre att lapa i sig. Väl på toppen hade det börjat regna. Detta är också den enda cyklingen jag gjorde över trädgränsen (som är mycket högt belägen p.g.a. bristande ordning sönder om alperna). Topdelen är bara mycket stor lös sprängsten och en del fasta vinklade stengrejer. Detta var otroligt läskigt eftersom det var blött och det blev en hel del puttande. När man kommer ner till trädgränsen blir det lite mer jord bland sprängstenen och många tekniska moment. Stigen är otroligt fin och rekommenderas varmt.

enduroing.jpg

Your humble narrator ägnar sig åt lite #enduroing

Alla stigarna jag har nämnt så det är bara att titta på youtube om man är intresserad.

Lite övrigt om gardasjön. Allt som ligger nere längs gardasjön är extremt turistinriktat. Alla resturanger har samma meny och i stort sett samma priser. Då man trots allt är i Italien är detta inte ett öde värre än döden, spagetti och pizza är gott och glassen är fantastisk. Trots att man inte får det genuina italienska, får man istället en modern nyskapande tysk-italiensk fusion där man kan få weissbier till sin spagetti. Det gillar jag!

weissbeir.jpg

Deutchland über alles!

Man kan också beställa en av varje djur och gå en ordentlig köttsallad. Observera också att man inte behöver skämmas för att äta lite häst. Här är det inget fråga efter Finduslasange på någon bakgatan inte!

kottsallad.jpg

Nu har jag skrivit tillräckligt länge för att lyckats återuppleva någon form av stundentångest, så jag avrundar med lite visdomsord dragna ur en hatt och sedan skickar jag iväg detta utan korrekturläsning. Brickorna får landa som de vill!

Om man har en bil eller kan tänka sig cykla upp från sjön blir det fort mindre turistigt. Det är bra att ha med sig en baklampa när man ska cykla asfaltsväg genom tunnlarna genom sjön. Jag hann bara se en liten del av det som finns att cykla, men det jag såg var bra. Det kan vara lite väl mycket sprängsten, men man vänjer sig. Problemet med stället är snarare att hitta vart man ska cykla och att undvika alla de tyska cyklister som vill cykla grusväg nedåt. Jag tycker att jag lyckades ganska bra bara genom att utgå från Lucas shuttelstation. Jag var också runt på några andra ställen, men inget verkade tillräckligt bra för att vara värt att testa. Gardamtb-affären har guidade gruppturer, men jag vill intrycket att dessa var lökiga. Shuttel från Luca kostar mellan 10-20 euro och dom är vänliga. Mellan att dom tog mina pengar bjöd dom på Nescafe, kakor och öl. Jag fick också en störttuff tshirt.

Det är också en frisk fläkt med en plats för begreppet freeride fortfarande används och där man kan se dubbelkronade cyklar med klätterväxel som inte befinner sig mellan benen på sjodell.

endurokor.jpg

#endurospecifika kor bjuds som avslutning

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Magiskt välmålad RR

Låter som ett fantastiskt äventyr. Har bara bilat i området. Det var helt uppenbart ett felbeslut.

mmmrrrr

Aktiv medlem
Undrar om man skulle starta en shuttleservice från Göteborg upp till Nackamasterna. Jag skulle garanterat ha en lättlurad kund, inga namn nämnda.

jofahjalm

Aktiv medlem
mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar om man skulle starta en shuttleservice
> från Göteborg upp till Nackamasterna. Jag skulle
> garanterat ha en lättlurad kund, inga namn
> nämnda.

Skandal!

larsaw

Aktiv medlem
Episk RR Jofa!
Du borde byta yrke från den labbråtta du är till skribent eller t.o.m. kultursnobb i form av författare ;)

Hörs o SES i veckan.
// Larsa

larsaw

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Bonusfilm från Trail 601:
>
>
> Det är så otroligt bra cykling att jag är
> mållös.

Ah! Fantastiskt, det där vill jag också göra! Dags att börja spara till en sån här eller likn.

YTCapraPro.jpg

BTW, intressant att den som tog det lugnast på filmen var den dubbelkronade ;)

// L

jofahjalm

Aktiv medlem
larsaw skrev:
> Ah! Fantastiskt, det där vill jag också göra!
> Dags att börja spara till en sån här eller
> likn.
>
>
>
> BTW, intressant att den som tog det lugnast på
> filmen var den dubbelkronade ;)
>
> // L

Pff, MC Fury fixar det där.

Hasse#7

Aktiv medlem
Alldeles för bra och roligt skrivet för att inte ligga på förstasidan. Klart underhållande RR. Klumpfot och parkinsonmedicin mm. :-)

Köp & Sälj

Topp