[RR] Gravelhelg i Kittelfjäll med lite asfalt

Domestique

Aktiv medlem
Sommaren började uselt med nyckelbensbrott 4 juni. Operation övervägdes först, men efter konsultation med ett antal ortopeder inklusive en landslagsläkare så beslutade vi att avvakta. Efter två veckors vila så provade jag på att cykla och sen har det successivt förbättrats och efter snart två månader börjar det kännas helt okej. Mina initiala planer på norgecykling fick dock skjutas på framtiden men i slutet av förra veckan packade jag bilen och satte kurs ner mot Kittelfjäll för att utforska några av traktens grusvägar och rehabiliteringscykla i lugn takt.

Clavicel.jpg

Bild: Röntgen 16 juni. Ser ut som skit helt enkelt, trodde det var färdigcyklat den här sommaren

Kittelfjäll är en gammal fjällby som kanske mest är känd som offpistmecka, litegrann av Sverige La Grave. Två släpliftar men oändliga ytor att åka skidor på när det dumpar, vilket det brukar göra när vindarna från det närliggande norska havet drar in. Här växte också Bengt-Erik Grahn upp tillsammans med sina bröder. Bengt-Erik var Sveriges mest framgångsrika utförsåkare innan Stenmarks tid och kom en gång på en andraplats i en världscuptävling efter Jean-Claude Killy. Jag har själv åkt en hel del skidor här och körde en gång en svenska cupen-avslutning i Puckelpist med blöt bankett efteråt i Kittel. Jag har cyklat lite för ett antal år sedan, men det var före grus var på tapeten på allvar.

Kvällsgrus i hård blåst till Matsdal när jag kommer fram

Matsdal-1918_1800px.jpg

Bild: Fin grusväg mellan Dikanäs och Matsdal

När jag kommer fram byter jag snabbt om och sticker ut på en runda från Dikanäs mot den lilla byn Matsdal. Det är rätt kyligt, blåser 15-16 m/s i byarna men omväxlande tittar solen fram och i lä känns det rätt behagligt. De första 4-5 kilometrarna från Dikanäs går svagt uppför. På mina egna uflykter har jag ofta kamera med och ibland en liten drönare, så jag stannar några gånger, fotar och njuter av utsikterna. Vägen börjar snart slingra sig neråt mot Matsdal, en by som grundades 1817 på en fantastiskt fin plats vid Matsdalsån. Här öppnar dalgången upp sig med Norra Gardfjället mot norr och Södra Gardfjället åt söder.

Matsdal-1941_1800px.jpg

Bild: En halvmil efter Dikanäs blir vägen lite mer kuperad och slingrig

Matsdal-1954_1800px.jpg

Bild: Den lilla byn Matsdal grundades 1817 på en fantastisk plats med fin utsikt mot Norra och Södra Gardfjället

Efter byn börjar det gå uppför. En backe på ett par kilometer med beskedlig lutning på 4-5%. Efter några kilometer får man en fantastisk utsikt mot fjällen och dalgången. Med den västliga vinden i ryggen känner jag mig stark och vid "passet" väntar en lång utförskörning ner mot vägen som går mellan Slussfors och Dikanäs.

MatsdalGravel_Drone_0080_1.jpg

Bild: Efter Matsdal väntar en ganska lång backe och fjällutsikten blir allt bättre.

En västlig asfaltutflykt längs Sagavägen

Jag vaknar till strålande solsken och känner mig sugen på en tur upp längs Sagavägen mot norska gränsen. Jag slänger på mitt 700c hjulpar med Michelin Power Road 32 mm, som känns perfekt på det lite grova oljegruset. Vägen är kolossalt vacker och följer sjöarna Borkan och Fättjarn innan den går upp över fjället och ner mot byn Gränssjö som ligger vid Vapstälvens källflöden. Vapstälven är en av få svenska vattendrag som rinner ut i Atlanten och på den norska sidan byter den namn till Skardmodalselva, vilken också är en fin laxälv.

Sagavagen_Drone_0263_1.jpg

Bild: När man lämnar Kittelfjäll cyklar man mot Borkafjällets mäktiga nordvägg

Sagavägen är väldigt rolig att cykla. Den är kuperad och kurvig med halvbitiga backar upp mot 10-11% och vyerna väldigt vackra. Runt Kittelfjäll får jag nästan en känsla av Kanada. Fjällen är bevuxna med granar och bergssidorna branta. När man kommer från väst mot Kittelfjäll känns Borkafjällets brant nästan som Tofane i Dolomiterna på väg upp mot Passo Falzarego. Inte riktigt, men känslan finns där.
Jag vänder strax bortom Gränssjö och totalt blir dagsturen runt tio mil. Tio mil av njutning i varmt väder med lite vind.

Sagavagen_Drone_0207_1.jpg

Bild: Sista milen mot Gränssjö går över fjället. De snöklädda fjällen vid horisonten ligger på gränsen mellan Sverige och Norge

SagavagenTarmac-2459_1800px.jpg

Bild: Fjällkvanne (Angelica Archangelica) växer vid vägkanterna. Fjällkvanne är känd som en gammal medicinalväxt. Kanderad kvanne är väldigt gott som godis.

Sagavagen_Drone_0199_1.jpg

Bild: Borkan och Borkafjället i bakgrunden

Efter en dag på fjället så var jag sugen på käk. Kittelfjäll Värdshus drivs av krögarparet Jasper och Lotta Bergström och är ett av fjällvärldens bästa vattenhål. Råbiff på reninnanlår med pepparrotscrème, wasabiört och picklade betor, Fläskkotlett av Lövnäsgris med tryffel och ankleversmör, schalottenlökssky, tusenbladspotatis med äpple äts med stor belåtenhet och sköljs ned med goda drycker som jag ber sommelierkollegan Lotta välja ut. Jag älskar stämningen på Kittelfjäll Värdshus, maten håller väldigt hög klass men det blir aldrig stiff och portionerna är anpassade för hungriga skidåkare. Passar således perfekt för afterbike. Mest spännande i glaset denna kväll var Amiel a' Yvonne, en vermentino från Languedoc - en grön italiensk druva producerad i södra Frankrike! Passade utmärkt till renråbiffen. Champagne Philippe Lancelot Le Bas de Saran Blanc de Blancs överraskade också med karaktär och matvänlighet.

KVH-2309_1800px.jpg

Bild: Jasper i full fart med blåslampan

Bland oändliga mängder älgpass öster om Dikanäs

Nästa dag är det dags för 650b och 50 mm Good Year Connector igen, nu ska grusvägarna öster om Dikanäs utforskas. De första två milen går längs grusvägen mot Slussfors. För oss som bor norr om Kittelfjäll, är det här den vanligaste vägen att köra in vilket gör att vägen är jämn och hård men det ska snart bli ändring på det. Vid Mårkan svänger jag söderut och underlaget blir påtagligt grövre. I hjulspåren är det dock okej men under vissa partier är jag glad av att ha däck med stor luftvolym. Jag passerar lite bebyggelse och några fyrhjulingar och efter någon mil svänger jag in på en skogsbilsgrusväg belagd med lite grövre grus. Vägen är ganska kuperad och kurvig och jag passerar ett oändligt antal älgpass. Naturen är vacker. Ibland skymtar Marsfjällen. Den fjällnära granskogen är tät men myrmarker och gamla inägor öppnar då och då upp landskapet.

Daikanvik-2799_1800px.jpg

Bild: Vid Mårkan är det dags att sätta kurs söderut på en mindre grusväg

Daikanvik-2804_1800px.jpg

Bild: Kamelvarning

Daikanvik-2814_1800px.jpg

Bild: Skogsbilsgrusväg med Jippmokkhobben i bakgrunden

Efter någon mil på skogsbilvägen kommer jag ut på en större väg strax norr om Dajkanvik. Genom den lilla byn som ligger underbart vackert vid en del av Vojmsjön är det asfalterat. Vägen följer sedan sjökanten en bit innan det börjar gå uppför. Backen är ett par kilometer men när det sedan åter börjar gå ner igen får man fantastiska vyer mot Mars- och Gardfjällen. Klockan har hunnit bli halvnio-nio och solen står lågt och badar landskapet i det orangea mjuka kvällsljuset. Jag kör upp drönaren en sista gång och tar några bilder, innan jag rullar ner och trampar sista biten tillbaka till Dikanäs och Kittelfjäll.

Daikanvik_Drone_0150_1.jpg

Daikanvik_Drone_0155_1.jpg

Bilder: Den låga kvällssolen från sluttningen av Rammelhällberget, SO Dikanäs

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Fina bilder & suverän text som vanligt, Vackert ! Men måste erkänna att jag inte kan få till samma inspiration inför öde grusvägar i Norrland, jobbar på att förbättra mig ---

starground

Medlem
Tack, fin betraktelse! Kan faktiskt ha sett dig när vi var på väg upp mot Hemavan (fr Grövelsjön). Tidpunkten kan stämma. Tänkte att ’de har fina gruscyklar här uppe’… 😃

Domestique

Aktiv medlem
Tack hörrni! Det kommer nog bli mer utforskning av vägarna runt Kittelfjäll! Gränsen mot Hattfjelldal är f n stängd, men när den öppnar är jag sugen på en rundtur in i Norge och sen upp via Joesjö och Tärnaby. Jag är glad att jag med tanke på nyckelbenet kunde köra iaf en helg även om formen inte är på topp just nu.
d_Anders jag vet inte om det skulle funka att köra led. Min erfarenhet längre norrifrån är att leder brukar vara lite väl stökiga för gravel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer