[RR] Gröna bandet Abisko – Grövelsjön

svpe

Aktiv medlem
Imorgon är det en månad sedan jag avslutade min hittills längsta fjälltur. Det är omöjligt att sammanfatta 128mil i fjällen med 25 bilder och lite text men här ett försök. Fler bilder och mer utförlig text finns på www.instagram.com/sven2369

Under många år har jag fantiserat om att vandra Gröna Bandet mellan Treriksröset och Grövelsjön. Men med fru, barn och jobb är det svårt att hitta de två månader som det tar att vandra. Men i juni läste jag boken ”Vandra Gröna Bandet” och insåg att i Norra Jämtland går de flesta väldigt mycket väg och om jag cyklade borde jag kunna göra bandet på max en månad vilket kanske faktiskt skulle vara möjligt att vara hemifrån. Den tillfälliga coronaregeln om att man kan få börja/avsluta bandet i Abisko i år istället för Treriksröset skulle spara nästan en vecka och var ett skäl att försöka genomföra bandet just under 2021. Ytterligare en stor fördel var att jag har gratis boende i alla STF:s fjällstugor just i år då det är en förmån året efter att man varit stugvärd. Jag började planera att cykla Gröna Bandet. Enligt första utkastet skulle det ta 26 dagar plus eventuella vilodagar.

Jag anmälde mig, bokade nödsändare, började packa och planerade för start i Abisko 7 augusti. Med en månad kvar till start fanns inte riktigt tid att köpa och testa ny utrustning utan jag satsade på att använda den utrustning som jag hade sedan innan som jag kände mig trygg med. Onödigt tung utrustning men beprövad och bättre det än till exempel en för kall sovsäck.

Reglerna för Gröna Bandet är enkla. Man ska utan maskiners hjälp annat än nödvändiga båtar ta sig mellan Treriksröset och Grövelsjön eller motsatt riktning och passera väster om eller igenom Torneträsk, Nikkaloukta, Saltoluokta, Jäckvik, Håkafot och Designstolpen i Åre. I övrigt skall man följa alla allmänna föreskrifter, lagar och regler. Dessutom skall alla deltagare ha en nödsändare för säkerheten. Jag hade utrustat min cykel med de lagstadgade reflexerna, belysning och ringklocka för att uppfylla lagkraven.

Då det är cykelförbud i Laponias nationalparker och gränsen mot Norge var stängd finns det inte så många vägar att välja på när man skall cykla Gröna Bandet norra sträckor. Till stora delar måste man följa Kungsleden men efter Sälka var jag tvungen att ta mig runt Stora Sjöfallets nationalpark via Hukejaure, Sitasjaure och Ritsem. Även efter Sitojaure avvek jag från Kungsleden för att undvika Sarek. Stora delar av Kungsleden är inte lämpliga att cykla. Det är för brant, för stenigt eller för blött men det fanns inte så mycket att välja på så det var bara att leda, slita, släpa eller bära cykeln. Tungt när cykel plus packning väger uppemot 40kg.

1F04D930-287E-4CF8-8B54-E7166219A5FE (1).jpg

6 augusti 19km
Abisko Turiststation - övre delen Kieronbacken

Den 6 augusti kom jag till Abisko och hade inte ro att stanna en natt där utan ville komma iväg direkt. Så vid sextiden på kvällen lämnade jag Abisko med min fatbike packad med 16kg utrustning och ca 3kg mat. Vädret var utmärkt och jag kände mig taggad men fortfarande osäker vad jag hade gett mig in på. Sträckan var välkänd för mig och jag visste vad som väntade. Rullade på bra till Abiskojaure och sen blev det stökigt uppför Kieronbacken. Tältade när jag kom upp på platån.

IMG_3070.jpeg

IMG_3097.jpeg

7 augusti 38km
Övre delen Kieronbacken – Alesjaure – Tjäkktja – Sälka

Fin dag. Det går ett fyrhjulingsspår parallellt med Kungsleden till Alesjaure. Bättre att cykla där än på Kungsleden. Första dagarna blev jag väldigt trött i huvudet. Alla förstår att det är fysiskt jobbigt att cykla i fjällen men jag blev förvånad över hur jobbigt det var för huvudet. Ibland valde jag att leda cykeln trots att det var cykelbart för att ge huvudet lite vila.

IMG_3131.jpeg

8 augusti 42km
Sälka - Hukejaure- Sitasjaure

Sträckan mellan Sälka och Hukejaur var inte cykelbar. Brant, stiglöst och mycket sten. Men sedan ner mot Sitasjaure fanns det kilometerlånga spänger för fyrhjulingar där man kunder rulla på så fort man vågade.

IMG_3166.jpeg

9 augusti 72km
Sitasjaure – Ritsem - Vakkotavare - Stora sjöfallet

Efter bara några dagar var jag konstant hungrig. Det funkade inte med havregrynsgröt till frukost, det innehöll alldeles för lite energi. Jag var hungrig innan jag hade packat cykeln. Jag handlade på mig müsli och solrosfrön istället vilket gjorde det lite bättre men det gick ändå inte få i sig så mycket energi som jag gjorde av med. Jag började också planera för att kunna äta restaurangmat så ofta det var möjligt och gärna då till lunch då det var buffé.

IMG_3189.jpeg

10 augusti 37km
Stora Sjöfallet - Kebnats - Saltoluokta - Sitojaure

Saltoluokta till Sitojaure är fint att cykla bara man kommer upp en bit i backen söder om Salto. I Sitojaure kunde jag handla rökt röding till middag från samerna som sköter båttransporterna över sjön.

IMG_3221.jpeg

IMG_3268.jpeg

11 augusti 90km
Sitojaure - Svijnne - Tjåhke - Sitoälvbron - Seitevare - Tjåmotis - Årrenjarka – Kvikkjokk

Även sträckan mot Sitoälvbron var riktigt fin cykling på fyrhjulingsstigar. Sedan lättcyklade bilvägar till Kvikkjokk. I Kvikkjokk var det kaos. Där var det fullt på fjällstationen och de kunde varken erbjuda boende, mat eller dusch. I butiken var det nästan tomt på hyllorna. Tur jag hade ganska mycket mat med mig. Tältade istället strax utanför byn.

IMG_3310.jpeg

12 augusti 21km
Kvikkjokk - Mallenjarka - Tsielekjåkkstugan – Sierggajågåsj

Lyckades i alla fall äta lunch på Kvikkjokks fjällstation innan båten skulle gå. Nu väntade en för mig okänd del av Kungsleden ner till Jäckvik. Vad jag läst mig till skulle det inte bli så mycket cykling närmaste dagarna men det började tuffare än jag förväntat mig. Brant rotig och stenig skogstid där jag bitvis var tvungen att bära cykeln. Men väl uppe på kalfjället blev det fint och mycket var cykelbart.

13 augusti 31km
Sierggajågåsj – Juoksakjåhkå

31km varav endast 10km var cykelbart. Tack och lov fint väder och det blev till och med bad vid Piteälven. Fantastiskt vackra kvällar. Inte så dumt att vandra i fjällen med cykel så länge man kan leda den. Skönt att kunna rulla packningen och slippa ryggsäck. Det jobbiga är om man måste släpa eller bära cykeln.

IMG_3371.jpeg

14 augusti 38km varav 6km motorbåt
Juoksakjåhkå - Vounatjviken – Jäckvik

Dagen började lugnt, jag hade bara 13km till Vounatjviken där jag beställt älgburgare med pommes till lunch. Dessutom gick det cykla en hel del av sträckan så jag hade gott om tid. Plötsligt fick jag in en gren i växeln och strax därefter gick kedjan av. Lätt att fixa då jag hade både kedjebrytare och delbar länk med mig. Det var det enda problemet jag hade med cykeln under hela turen. Det satt fint med burgaren och lång vila innan båten gick kl.17. Sen trampade jag på vad jag kunde för att hinna till Jäckvik innan det mörknade. Vid roddleden var jag tvungen att ro tre gånger då det bara fanns en båt på minn sida så de sista kilometrarna på vägen mot Jäckvik fick jag cykla i mörker.

IMG_3448.jpeg

15 augusti 30km
Jäckvik - Pieljekaisestugan - Adolfström – Bäverholmen

Efter frukost tog jag mig till Ica och fyllde upp väskorna med mat inför kommande dagar. Sen började backen upp mot Pieljekaise Nationalpark. Det var mer svårcyklat än jag hoppats på det blev inte så mycket cyklat den dagen. Sträckan mellan Adolfström och Bäverholmen är ökänd hos vandrare som besvärlig och det blir inte lättare när man släpar på en cykel. I Bäverholmen finns en restaurang och en camping så där fick jag både mat och dusch.

IMG_3471.jpeg

16 augusti 61km
Bäverholmen - Sjnulttjie - Ammarnäs - Tjulträsk – Rödingvik

Mellan Bäverholmen och Ammarnäs var det ganska bra cykling, däremot regnade det lite till och från och man hann inte riktigt torka upp mellan skurarna. I Ammarnäs kunde jag återigen äta riktig mat och handla på mig lite mer mat. Då det enligt prognosen skulle bli ihållande regn två dagar senare ville jag vara säker på att hinna till Tärnaby kommande dag så jag fortsatte några kilometer för att minska morgondagens sträcka.

17 augusti 58km
Rödingvik - Servvejuhka - Vuomatjåhkka - Biellojaure - Norra Fjällnäs - Tärnaby Camping

Sträckan mot Biellojaur var fin och det mesta var cykelbart. Dessutom var det mest uppehåll så efter äntligen hann det mesta torka upp på vägen mot Tärnaby där jag kunde bo inomhus i en stuga på campingen. Där kunde jag även tvätta alla kläder så det var rent och tortt inför kommande dagar.

18 augusti 5km
Tärnaby camping - Tärnaby sporthotell

Vilodag i Tärnaby. Försökte äta så mycket jag orkade och bytte till ett fräschare hotell.

IMG_3548.jpeg

19 augusti 83km
Tärnaby sporthotell - Snebacken - Tärnamo - Vallenäs - Rönnbäcken - Virisen - Bojtiken - Gielas – Ransarviken

Nu började det rulla på. Många mil grusvägar till vackra Virisen. Sen 13km bitvis cykelbar led mot Bojtikken. När jag närmade mig Bojtikken upptäckte jag att jag tappat min telefon som fungerar både som min navigator, telefon och kamera på turen. Minns var jag använt den senast och gick tillbaka någon kilometer och efter en stunds letande hittade jag telefonen. Vilken lättnad! Fortsatte sedan österut för att svänga av söderut mot Ransarn där jag slog läger för kvällen.

IMG_3630.jpeg

20 augusti 86km
Ransarviken - Grundfors - Fatmomakke - Kultsjölandet - Klimpfjäll - Stekenjokk – Karitjärn

Fyrhjulingsvägen längs Ransarn var lättcyklad men vid Vökarbäcken saknades det en bro. Bara att vada vilket gick bra. Åt lunch i Fatmomakke och sedan en Pizza i Klimpfjäll innan jag fortsatte på Vildmarksvägen mot Stekenjokk.

21 augusti 69km
Karitjärn - Stora Blåsjön - Jormvattnet – Gäddede

Hela dagen på vackra asfaltsvägar. Trevliga möten med andra bandare. Rullade på bra och i Gäddede fick jag bo i en campingstuga och kunde återigen äta riktig mat och tvätta kläderna.

IMG_3670.jpeg

IMG_3687.jpeg

IMG_3696.jpeg

22 augusti 46km
Gäddede - Framnäs - Hällingsåfallet - Munsvattnet - Lobbersjön – Tvärån

Kändes kallt på morgonen och ullfrottén fick tas på. Långa sträckor grusväg till Hällingsåfallet och sedan stig upp på fjället.

23 augusti 64km
Tvärån - Vinklumpen - Valsjöbyn - Hotagen - Rötviken - Rörvattsbodarna - Ansätten Raststuga

Det var en kall natt men tack och lov är min sovsäck varm. Första frosten på marken när jag vaknade. Passerade flera mindre butiker där jag kunde handla både lunch, godis och mat.

24 augusti 88km
Ansätten raststuga - Ansätten - Jänsmässholmen - Rönnöfors - Olden - Ytteräng - Kallsedet Fjällcenter

Ihållande regn hela eftermiddagen så jag kom fram genomblöt till Kallsedets Fjällcenter där de kunde erbjuda både tak, mat, dusch och tvätt. Tur att jag slapp tälta den natten.

IMG_3804.jpeg

25 augusti 95km
Kallsedet Fjällcenter - Sundet - Huså - Fröå - Åre Björnen - Undersåker – Vålådalen

Bilvägar hela dagen men rejäl stigning mot Fröå. Passerade den sista av de obligatoriska punkterna på Gröna Bandet. Vålådalens Fjällstation erbjöd hotellrum med riktiga lakan, trerätters middag, bastu och badtunna. Härligt!

IMG_3828.jpeg

IMG_3843.jpeg

26 augusti 31km
Vålådalen - Vålåstugorna – Ljungan

Mindre cykelbart än jag hoppats på. Stenigt, svårcyklat och spängerna var byggda med bara en planka så det gick oftast inte cykla där heller. Flera vad, varav den över Härjeångsån/Vålån var klart svårast. Där saknas en bro sedan några år tillbaka och vadet gick som högst till grenen så cykeln började flyta men jag tog mig över utan att behöva släppa taget om den.

IMG_3881.jpeg

27 augusti 99km
Ljungan - Ljungris - Ljungdalen - Flatruet - Mittådalen - Funäsdalen - Tännäs - Ränningsvallens rastplats

Fina stigar, fyrhjulingsvägar, grusvägar och asfalterade vägar hela dagen. Kul att uppleva Funäsdalen sommartid vilket till skillnad mot många andra skidorter var väldigt levande sommartid med det mesta öppet.

IMG_3926.jpeg

IMG_3944.jpeg

IMG_3953.jpeg

IMG_3997.jpeg

28 augusti 74km
Ränningsvallens rastplats - Högvålen - Sörvattnet - Klutsjön - Storån - Spångkojan - Storvätteshågna 1204möh - Grövelsjöns fjällstation

Det rullade på så bra i det sagolika vädret att jag insåg att detta skulle bli den dag jag nådde målet med den blå dörren i Grövelsjön. Avslutade med en topptur över Storvätteshogna som också blev den högsta punkten på hela turen.

Efter totalt 13 nätter i tält och 9 nätter under tak nådde jag den blå dörren i Grövelsjön. Totalt blev det 128mil på 23 dagar. Vilken känsla! Jag hade uppfyllt en dröm och jag hade gjort det på mitt sätt. Under turen tappade jag 3,5kg vilket är ett betydande dagligt energiunderskott.

Jag kan rekommendera alla att göra Gröna Bandet. Det är en upplevelse för livet. Dock kan jag inte rekommendera alla att cykla den. För att göra det bör man vara en inbiten cyklist eller ha ett pannben av stål. Ett bra alternativ kan vara att cykla mellan Tärnaby och Vålådalen som vissa gör vilket reglerna tillåter.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Du skulle valt vägen genom Lunndörren istället för över Vålåstugorna. Cyklingsbart i princip hela vägen ner till Storsjö.
Men det är ju lätt att tipsa om nu. 😂

42Hz

Aktiv medlem
Tur du hittade telefonen! Fantastisk RR!
Lyckades krossa glaset på min smartphone på Mallis så jag kom inte åt navigering, som tur kunde jag använda smartklockan för att ringa med! Lite mer tätbefolkat än fjällen! =)

svpe

Aktiv medlem
Tur du hittade telefonen! Fantastisk RR!
Lyckades krossa glaset på min smartphone på Mallis så jag kom inte åt navigering, som tur kunde jag använda smartklockan för att ringa med! Lite mer tätbefolkat än fjällen! =)
Jag hade faktiskt med mig en telefon i reserv enbart för navigering om min ordinarie skulle strula.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer