[RR – Happy Lång Ride] Almaty – Botakara, 1 773 km

Stellan

Ny medlem
Jag har spenderat det mesta av året i Kazakstan och har cyklat en del men även klättrat en del i berg och även bara tagit det lugnt. Jag ser mig själv som en turist här men det kan man bara vara 30 dagar enligt gällande regler. Om man är riktigt snäll kan man få 2 x 30 dagar men jag ville ha mer tid i landet. Jag ansökte om ett arbetsvisum på 6 månader som jag förlängde med 6 månader till så jag kan stanna till februari om jag känner för det… Att kunna få ett arbetsvisum krävs det att man har ett arbete i landet och att bara cykla runt godkände inte den kazakiska migrationsmyndigheten som ett sådant. Så nu är jag i Kazakstan och kollar in olika sevärdheter att och kommer sedan marknadsföra dem i Sverige för att locka hit svenska turister i framtiden. Jag skrev även att jag skulle ta många bilder (inte som journalist) för att sedan ha bildvisningar i Sverige på min visumansökan. Jag tycker att skriva en RR på Happy uppfyller lite av det jag ska göra som jobb i Kazakstan…

Almaty – Botakara, 1 773 km

Efter att ha festat hårt i drygt en vecka i Almaty tyckte jag att det var tid att cykla igen så det var att packa cykelväskorna igen och lämna staden. Egentligen hade jag inte så mycket planer på vilken väg jag skulle ta eller vilka platser som jag skulle besöka längs vägen. Egentligen var det bara Sharyn Canyon och Taldykorgan som var tänkta stopp. Sharyn Canyon mest för att alla säger att den är så vacker och ger ett intryck som man aldrig glömmer (jag insåg när jag kom dit att jag redan hade varit där några år tidigare men då viste jag inte att platsen var berömd) och för Taldykorgan var det mest för att jag inte ha varit där. Efter Taldykorgan tänkte jag ta den väg som går öster om Lake Balkash och leder upp till norra Kazakstan.
Jag lämnade Almaty och cyklade österut och tog den gamla huvudvägen mot Kina som går lite högre upp i bergen och på så sätt undvek jag den värsta trafiken. Jag passerade Talgar och kom fram till Essik och där träffade jag två engelsmän som berättade om en annan väg som går ännu högre i bergen som var vacker. De visste inte om den var cykelbar men det räckte för mig…

DSC_1931.JPG ht=425

Några km efter Essik svängde jag söderut upp mot bergen.

DSC_1936.JPG ht=425

Träbroar kan vara kul att cykla på

Visa bilaga 108867
Att tältar i granskogar gör man inte varje dag i Kazakstan

DSC_1976.JPG ht=425

DSC_1983.JPG ht=425

Av någon anledning skulle det regna varje dag i bergen… Allt blev blött och lerigt

DSC_1991.JPG ht=425

När jag kom över 2300 m slapp jag granarna och det blev öppna landskap igen. Granarna syns på bergsidorna på bergen länge bort

DSC_1994.JPG ht=425

Jag passerade ett pass på 2700 och sedan kom jag ner till floden Asy och vägen blev sämre. Räknade i början hur många bäckar jag måste korsa men kom av mig efter ett tag. De flesta var grunda och gick att cykla men en del var djupare där vattnet passerade knäna när jag vadade över.

DSC_1998.JPG ht=425

Min cykel vid floden Asy

DSC_2009.JPG ht=425
]
Jag och min cykel

DSC_2015.JPG ht=425

Trevlig väg att cykla

DSC_2027.JPG ht=425

Vackert landskap. Floden Asy finns 300 m lägre ner i ravinen

DSC_2036.JPG ht=425

Jag var inte ensam i bergen. Här är några ungdomar från Almaty som tältar och bjöd på goda grillspett och vodka. Jag hade också möjlighet att se de senaste inslagen på ryska MTV.

DSC_2039.JPG ht=425

Jag lämnade floden Asy och tog mig över till nästa dalgång. Vägen var brant och jag hade 350 höjdmeter stigning på 2 km cykling.

DSC_2045.JPG ht=425

Därefter var det inte så brant och det var enklare att cykla.

DSC_2049.JPG ht=425

Det största problemet var alla lösa stenar på vägen

DSC_2053.JPG ht=425

Lake Bartogaj skulle vara väldigt vacker men jag orkade knappt ta en bild. För mig kändes det mer som en uppdämd flod.

DSC_2057.JPG ht=425

Första gången jag blev avundsjuk på någon annans transportmedel. Fem italienare som skulle köra med vespor från Italien till Mongoliet. http://www.mongoliainvespa.com

DSC_2071.JPG ht=425
[Bild 2071]
Nästa område att besöka var Sharyn Canyon och jag tänkte kolla om det gick att cykla nere i den. Frågade några lokala män men ingen visste men det skulle inte gå att köra bil. I början var det mycket sten…

DSC_2073.JPG ht=425
[Bild 2073]
Floden som går nere i canyon är för bred och det är för strömt för att kunna korsa.

DSC_2080.JPG ht=425

Ibland gick det att cykla

DSC_2086.JPG ht=425

Här är ett enkelt område att passera

DSC_2090.JPG ht=425
[Bild 2090]
Tredje och fjärde dagen nere i canyonen såg det mest ut så här. Smala stigar på vittrade klippor med stup ner till floden. Ibland var det närmare 100 m stup mellan stigen och floden. Min mat började också ta slut och det är inte så långt efter denna bild som jag bestämde mig för att ge upp och återvända. Det var lite för mycket bärande och klättrande med cykeln för att det skulle vara kul.
Det var inte mer än att försöka leta efter en väg upp för ravinen för att snabbt komma tilbaka till vägen igen.

DSC_2123.JPG ht=425

Canyonen från ovan

Bilagor

• DSC_1953.JPG
    DSC_1953.JPG
    116.2 KB · Besök: 19

Stellan

Ny medlem
DSC_2132.JPG ht=425

Några mil öster om Sharyn Canyon

DSC_2142.JPG ht=425

En annan ravin som inte är lika känd

DSC_2147.JPG ht=425

Jag passerade floden Ile

DSC_2148.JPG ht=425

Norr om Ile var det torra platt områden som dominerade för ett tag

DSC_2154.JPG ht=425

Sedan kom det nya berg igen

DSC_2166.JPG ht=425

Det var tydliga skillnader i färgen i de olika sedimenten

DSC_2190.JPG ht=425

När det inte är sedimentära bergarter så var det vulkaniska berg som har en artrikare flora.

DSC_2213.JPG ht=425

Mellan bergen var det torra platta områden med malört

DSC_2219.JPG ht=425

Kameler kan göra vilken bild som helst roligare

DSC_2230.JPG ht=425

Jag gillar när man har kartor längs vägen

DSC_2233.JPG ht=425

Lite mer torrt landskap

DSC_2236.JPG ht=425

Och mer berg…

DSC_2238.JPG ht=425

Kossor

DSC_2243.JPG ht=425

Efter bergen kom staden Saryozek och sedan blev det mest mindre kullar längs vägen norrut mot Taldykorgan

DSC_2257.JPG ht=425

Mellan kullarna var det stäpp med fjädergräs

DSC_2266.JPG ht=425

Efter Taldykorgan blev det motorväg där mittremsan hade formklippta almar.

DSC_2280.JPG ht=425

Djurlivet var inte så rikt och det var mest ödlor och ormar längs vägen (förutom alla får, getter, kor och hästar)

DSC_2285.JPG ht=425

Jag fortsatte norrut mot Lake Balkash och passerade Kyzylagash, Matay och Lepsi där vägen var bra. Efter Lepsi blev vägen betydligt sämre.

DSC_2287.JPG ht=425

Sluttningen ner mot Lake Balkash.

DSC_2290.JPG ht=425

Ibland kändes det som om man följde vägar som aldrig tog slut

DSC_2306.JPG ht=425

På de salta områdena dominerade olika Salsola-arter

DSC_2308.JPG ht=425

även om vägen inte ser så bra ut så var det ändå här det gick bäst att cykla under en veckas tid. Hårt salt lera är helt OK

DSC_2311.JPG ht=425

Här är två tecken på att jag närmar mig ett samhälle, kor och sopor. I detta fall är det Aktagay som väntar.

Senast redigerad av en moderator:

Stellan

Ny medlem
DSC_2313.JPG ht=425

Jag hade följt vägen som går längs järnvägen sedan Kyzylagash och när jag var framme i Aktagay var jag ganska trött på det. Fortsatte ändå några mil till och sedan lämnade jag den. Hade kollat på min dåliga karta och kommit fram till att om jag cyklar på minde vägar fritt över stäppen skulle det bli betydligt kortare väg. Frågade lokalbefolkningen om det fanns vägar som gick dit jag ville men svaret blev nej. Ville inte tro på det svaret och cyklade ändå dit jag ville. Det fanns mindre vägar att följa och 5 mil efter jag lämnade järnvägen och hade korsat floden Ayaguz kändes det inte som vägar längre utan mer hjulspår.

DSC_2319.JPG ht=425

Men efter någon mil till blev det bättre vägar igen och även mer fjädergräs på stäppen

DSC_2323.JPG ht=425

Nio mil efter att jag lämnade järnvägen var jag framme vid denna by och från där var det bara några km kvar till den väg som jag hade siktat mot. Varför ska man skriva ut bynamnet på vägskylten när ändå alla som bor där vet vad den heter?

DSC_2330.JPG ht=425

Sedan blev det en regnig och blöt stäpp att korsa.

DSC_2349.JPG ht=425

Längs raksträckor som aldrig vill ta slut…

DSC_2359.JPG ht=425

På morgnarna var det ofta disigt och sikten var inte så bra

DSC_2362.JPG ht=425

Trafiken på vägen var minival och det handlade om några enstaka bilar om dagen. Däremot var det ofta får och kor på vägen men de brukar flytta på sig.

DSC_2380.JPG ht=425

Vägen som jag följde gick i nordvästlig riktning och efter han blev det mer kuperat och inte lika mycket stäpp

DSC_2383.JPG ht=425

Mer av vägen jag följde

DSC_2395.JPG ht=425

Av kor får man koskit och av den kan man bygga som högar

DSC_2407.JPG ht=425

Jag passerade även en del halvdöda byar där jag kunde fylla på mina vattenflaskor med bräckt vatten. Det mesta av grundvattnet i Kazakstan är salt och det är nästan omöjligt att få tag i bra vatten. Man vänjer sig efter ett tag att dricka salt tee

DSC_2414.JPG ht=425

Jag passerade även en del gamla gravfält men jag har ingen aning om de är hundra år eller femhundra

DSC_2418.JPG ht=425

Vissa delar av stäppen var helt dominerad av irisar

DSC_2425.JPG ht=425

Annars är det ofta gräs eller malört som gäller. Här är det fjädergräs igen.

DSC_2431.JPG ht=425

Det fanns även mindre vägar att följa om man inte ville ta huvudvägen.

DSC_2452.JPG ht=425

Jag kom fram till Karkaralinsk och där var det berg igen med skogar. På lägre höjd var det björk som dominerade

DSC_2469.JPG ht=425

På högre höjd var det karg tallskog

DSC_2479.JPG ht=425

De flesta byarna som jag passerade såg ut ungefär så här. Här är det södra delen av Köktas

DSC_2498.JPG ht=425

När jag närmade Karabota blev det mindre kuperat och mer stäppartat igen...

/Stellan

Stellan

Ny medlem
Tänkte lite på alla konstintresserade Happyister och då speciellt de som är intresserade av Sovjetisk vägkonst. Här är några av alla statyer som jag passerade...

DSC_2061.JPG ht=452

DSC_2139.JPG ht=589

DSC_2151.JPG ht=444

DSC_2161.JPG ht=721

DSC_2181.JPG ht=383

DSC_2186.JPG ht=351

DSC_2188.JPG ht=444

DSC_2200.JPG ht=494

DSC_2202.JPG ht=551

DSC_2251.JPG ht=474

DSC_2273.JPG ht=436

DSC_2326.JPG ht=725

DSC_2337.JPG ht=725

DSC_2378.JPG ht=334

DSC_2440.JPG ht=725

DSC_2443.JPG ht=558

DSC_2473.JPG ht=543

Stellan

Ny medlem
Sen ska man inte glömma alla fina utsmyckningar vid busshållplatserna från Sovjetisk tid.

DSC_2205.JPG ht=594

DSC_2209.JPG ht=725

DSC_2332.JPG ht=320

DSC_2353.JPG ht=725

DSC_2434.JPG ht=725

DSC_2438.JPG ht=725

DSC_2460.JPG ht=725

DSC_2463.JPG ht=725

DSC_2486.JPG ht=504

DSC_2489.JPG ht=725

DSC_2490.JPG ht=725

DSC_2495.JPG ht=427

marran

Aktiv medlem
Hatten av, som vanligt!
Du får allt annat att verka som söndagscykling längs strandpromenaden

Transwave

Aktiv medlem
Helt jävla underbart! Bra att du bumpade, annars hade jag missat denna tråd! ;)

Diggar den sorters utflykter, speciellt efter att jag hade korsat Indien. Jag är långt ifrån färdig med Asien! Har funderat på att åka genom Ryssland och eventuellt ner genom Kazakstan och mot Mongoliet. När jag ändå kan språket, vilket lär vara en stor fördel.

Hur är det säkerhetsmässigt där, vågar man campa lite varstans, parkera sitt fordon mm utan att riskera en massa trubbel?

Stellan

Ny medlem
Transwave skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt jävla underbart! Bra att du bumpade, annars
> hade jag missat denna tråd! ;)
>
> Diggar den sorters utflykter, speciellt efter att
> jag hade korsat Indien. Jag är långt ifrån
> färdig med Asien! Har funderat på att åka genom
> Ryssland och eventuellt ner genom Kazakstan och
> mot Mongoliet. När jag ändå kan språket,
> vilket lär vara en stor fördel.
>
> Hur är det säkerhetsmässigt där, vågar man
> campa lite varstans, parkera sitt fordon mm utan
> att riskera en massa trubbel?

Jag tog bort bumparna...

Jag tycker säkerheten är helt ok här... Campar där jag vill men undviker att vara för nära de stora vägarna. Centralasien är betydligt säkrare än exempelvis Afrika.

/Stellan

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Mongoliet kändes mkt säkert när jag var där för ganska precis ett år sedan. Och riktigt, riktigt häftigt.

I Sibirien var vi i Irkutsk och på Olkhon-ön, där kändes det också tryggt, men människorna kanske inte var lika vänliga som mongolerna. Än värre var det i Moskva, där hade det verkligen varit praktiskt att kunna ryska..

putchi

Medlem
Du kan hälsa myndigheterna att du har gjort ett bra jobb! Marknadsföringen fungerar utmärkt på mig, jag blir riktigt sugen.

Tack för tjusig RR.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Höll på att säga "OJ!", men man blir liksom inte förvånad när det gäller stellan. Riktigt häftigt verkar det ha varit iaf!

42Hz

Aktiv medlem
Grymma bilder, tack för att du vidgat ens vyer!

Jobbar du ideellt eller får du betalt? ;)

Är det här man vill ha motvind?
file=108911

SuperApe

Aktiv medlem
Jag provade på cykelcamping i somras. Jag tror jag gjorde något fel för det var inte så häftigt i Malmköping som det verkar vara i Kazakstan.

Tack Stellan!

Torque:l

Ny medlem
Ett nytt epitet har fötts: [MRR] Mastodont Ride Report!

Grymt fotat och berättat! Dags för en bok snart?

Härligt underbara bilder. Vilken resa. Forna Sovjetstater har verkligen en säregen charm. Ett kargt och öde landskap, men som ändå har en viss form av civilisation.

Efter att ha sett bilder från Kazakstan, undrar jag fortfarande hur Alexander Vinokurov ens kan cykla landsväg...

Stampe

Ny medlem
Grymt!
Det här måste vara den raka motsatsen till en "35årigkonsultcyklarnågontimmeiHellasochtvingasbytastrumporRR".

42Hz

Aktiv medlem
Såg ut som Utah bitvis, eller om det är tvärt om, kanske något för lika-som-bär-tråden? :)

Stampe skrev:
> Grymt!
> Det här måste vara den raka motsatsen till en
> "35årigkonsultcyklarnågontimmeiHellasochtvingasbytastrumporRR".

bruse är 45 och så vitt jag vet inte konsult. ;)

Sanna

Ny medlem
Härligt Stellan!
Men nu får du snart komma hem och köra den där visa bilder- och berätta om dina resor föreläsningen. Och att stanna till februari är ju knasigt - vem ska jag då köpa julgran av?
/Sanna

Stellan

Ny medlem
the_TnT skrev:
> Jag tycker du gör ett riktigt bra jobb, men leta
> upp lite DH-stigar också. ;)

Hur brant vill du ha det? Jag har ganska maanga bilder till med branta vaegar och stigar. Naer jag cyklade oester om Almaty var vaegen foer brant saa det var att foelja faarstigar istaellet. Kanske skulle det ha gaatt baettre utan packning.

Sanna - Mitt visum gaar ut i februari men jag behoever inte stanna hela tiden. Kommer att vara i Sverige igen i boerjan av november.

42Hz - Jag har inte faatt naagot betalt aennu...

/Stellan

zapiens

Ny medlem
Hur kan jag missat denna tråd? Snygga bilder Stellan, inspirerande läsning, kul att du delar med dig och förgyller tillvaron för andra med dina resor.

"keep going"!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer