[RR] Hemavan - Lilla Murtsertoppen

quid

Aktiv medlem
Sommar, sol, semester och en innerlig längtan efter riktiga berg fick Annika (alias AuL) och mig att ta oss ifrån plattmarkerna i Umeå till höjderna runt Hemavan. Vi cyklade i tre dagar och jag tänkte att mittendagen kunde föräras med en riktig RR.

Vi tog oss från Hemavan den långa vägen upp till Lilla Murtsertoppen (1223 möh). Så här glad blir man när man når toppen!

1topp.jpg

Men en sak i sänder, vi skulle ju ta oss dit upp först.
Vi startade på Kungsleden och följde den grusvägen upp till början/slutet(?) av Drottningleden som vi skulle följa till Laisaliden. Singletracken i den halvbranta fjällbjörkskogen upp mot höjden lämpar sig väl för promenad med cykel, även om det går att cykla några enstaka meter här och där.

2skog.jpg

Och rätt som det är tunnas skogen ur, fjällvidderna och utsikten breder ut sig och livsandarna får ny kraft.

3d-led.jpg

Härifrån till Laisaliden är cyklingen så otroligt fin. Lite småstök här och där, små knixar uppför och nerför, bara glädje rakt igenom.

4d-led.jpg

5d-led.jpg

Efter Laisaliden tog vi upp på stigen som är skyltad mot Syterstugan. Knuffa och bära cykel är ju också kul... Det var åtminstone varmt och soligt, till skillnad från förra årets 0-gradiga småregn på samma ställe.

6efterlaisaliden.jpg

När vi tagit oss förbi den västliga branten och styrde norrut mot Gielestjåhke och i förlängningen Lilla Murtsertoppen så fanns det en del cyklingsbara partier mellan klättringarna till fots.

7motgieles.jpg

Vi hade en del skeptiska blickar riktade mot oss under färden. På lägre höjder var det mest tvåbeningar som stirrade ut oss, här uppe såg vi bara till de hornbeprydda fyrbeningarna. Tror inte de har sett till alltför många cyklister här i krokarna.

8ren.jpg

Hittade oss en fin klippa med makalös utsikt som fick duga som lunchställe. Mjukostmackor, kaffe och ett par chokladbitar - så otroligt gott en så simpel måltid kan smaka! Två små njutande färgglada smurfar lyckades här fastna på samma bild.

9fika.jpg

Och en vila på maten måste man förstås alltid ta, bra för matsmältningen har jag hört. Vindarna var inte direkt varma här uppe, därav mössa och fleecetröja.

10efterfika.jpg

Efter matpausen hade vi ett fåtal meter att cykla, desto fler att klättra uppför. Här är min nya cykel förresten, Specialized Enduro Comp, den är som gjord för såna här turer!

11enduro.jpg

Mobiltäckningen är fullständig i de här trakterna. Jag fick stå och stampa en stund medan Annika avhandlade viktiga ärenden i telefonen. Tre renar passade på att smita förbi oss när vi stod stilla och inte såg så hotfulla ut.

12tele.jpg

Till slut så nådde vi den lilla förtoppen Gielestjåhke (1190 möh), ett delmål avklarat.

13gielestjhke.jpg

För att ta oss upp sista biten på Lilla Murtser fick vi göra som de coola kidsen gör i alla cykelfilmer: hiva upp cykeln på axlarna och knata på uppför den steniga branten.

14motlmurtser.jpg

Här kan man då hoppa tillbaks upp till den första bilden för att se glädjen i att ha tagit sig upp.
Vi stod och sneglade upp mot den riktiga Murtsertoppen också, en tur dit upp hade inneburit ytterligare 200 höjdmeter, men på avstånd såg hela toppen ut att vara en vass och storstenig grushög, inte alltför inbjudande till cykling. Vi sket i den helt enkelt och spanade istället västerut, ner mot dalen och den stig vi skulle cykla ner.

16nert.jpg

Den stigen var precis lika kul att cykla som den ser ut!! Visst var där några tokbranta ställen där jag eller vi bangade, men till 95% var det cyklingsbart fjällstök som bjöd på okontrollerade skrattanfall och en livsglädje som knappt är av denna värld.

17nerfrntoppen.jpg

18ssnyggt.jpg

19stenigt.jpg

20jag.jpg

Vi skulle tillbaka ner på Drottningleden, som syns som ett streck på platån nedanför. Härifrån bestämde vi oss för att bara släppa på, utan hämningar, utan fler fotopauser, bara mosa på och hoppas att cykel och kropp skulle palla hela vägen ner.

21vynert.jpg

Väl där nere var mina ben så skakis att jag knappt kunde stå och då återstod ändå ett antal höjdmeter ner genom skogen på en inte helt lätt singletrack, innan man är tillbaks på Kungsleden och den grusväg som leder tillbaka ner till byn.

23 km och drygt 1200 hm - en stadig dagstur!

Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
Snyggt! Liiite bättre väder än förra året :)
Blir Lilla Murtser verkligen 1200hm klättring eller är det utför + uppför?

Senast ändrad:

quid

Aktiv medlem
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt! Liiite bättre väder än förra året :)
> Blir Lilla Murtser verkligen 1200hm klättring
> eller är det utför + uppför?

Det var betydligt mer glädje och mindre misär i år!
GPSen säger 1228 meter uppför, när jag kollar höjdprofilen ser det ut som att den lagt till ett tiotal meter på högsta toppen, annars verkar det stämma hyfsat.

marran

Aktiv medlem
Intressant. Då borde vägen upp vara rätt mycket upp och ner, det kanske den är...jag minns drottningleden som relativt platt, och vägen upp som hyfsat mycket bara rakt upp.

Fast slutet på Drottningleden ner mot Laisaliden kankse lutar på en del ifs, jag minns lite otydligt.

Dalen ligger ju på runt 500möh så själva åket från Murtsertoppen är iaf under 800m, snarare närmre 600 om jag minns mitt räknande av höjdkurvor rätt.

quid

Aktiv medlem
Från högsta punkten på Drottningleden ner till Laisaliden tappar man ungefär 200 hm (återigen, enligt GPS, jag har inte kalibrerat den mot fjällkartans höjdkurvor). På vägen upp tappar man sen några meter här och där i små svackor som måste tas igen.
Jag slog igång GPSen nere vid fjällstationen, som ju ligger bara några meter ifrån stora vägen.

Freeskier

Aktiv medlem
Snygga bilder! Jag blir lite avis, men en kvällstur i Hellas får vara substitut...
Jag måste försöka hinna upp dit innan sommaren är över!

thumper

Ny medlem
Helt underbart!
Jag hoppas jag kan ta mig till sådana platser någon gång :)
Gissar på att jag får vänta tills dottern är äldre och tills nästa barn fötts och vuxit upp ;)
Men det ser otroligt vackert ut!

marran

Aktiv medlem
quid skrev:
> Från högsta punkten på Drottningleden ner till
> Laisaliden tappar man ungefär 200 hm (återigen,
> enligt GPS, jag har inte kalibrerat den mot
> fjällkartans höjdkurvor). På vägen upp tappar
> man sen några meter här och där i små svackor
> som måste tas igen.
> Jag slog igång GPSen nere vid fjällstationen,
> som ju ligger bara några meter ifrån stora
> vägen.

Det låter helt klart rimligt. Jag var i sånt oflow när jag cyklade där att jag antagligen förträngt hela den utförskörningen.

Jackson

Ny medlem
Så sjukt gött! Instämmer med Marran, viss skillnad från förra året...

IMG_0041.jpg

Oh, nu kom fjällabstinensen som ett brev på posten! Väl skrivet!

quid

Aktiv medlem
Kul att ni gillar RR:en :)

Alltså, jag knappt förstå att det ens är samma ställe vi besökte förra året. Så grymt fint det var nu! Börjar redan känna av lite fjällabstinens här också.

quid

Aktiv medlem
thumper skrev:
> Om man skulle resa iväg sådär hur länge får
> man planera att vara borta kan tänkas tro? :)

Hur långt är ett snöre...?
Nämen, det beror väl på hur många dagar i sträck man orkar hoja. Vi körde en dag DH och två dagar med topptur. Det räckte gott för oss. Med en resdag så blev det en nätt 4-dagarstripp.

Yeti

Aktiv medlem
Mycket snyggt! Jag börjar bli mer och mer säker på att de blir en tur dit med både familj och cykel nästa sommar, då det ju inte är så långt borta. Ack denna längtan till fjällen...

quid

Aktiv medlem
Yeti skrev:
> Mycket snyggt! Jag börjar bli mer och mer säker
> på att de blir en tur dit med både familj och
> cykel nästa sommar, då det ju inte är så
> långt borta. Ack denna längtan till fjällen...

Du var väl alldeles nyss i de här trakterna? Har längtan tillbaks redan satt in..?

Yeti

Aktiv medlem
quid skrev:
> ...
> Du var väl alldeles nyss i de här trakterna? Har
> längtan tillbaks redan satt in..?

Jo, tyvärr. Semestern är slut och det är svårt att anpassa sig till den grå vardagen...

Kristin

Ny medlem
När vädret är sådär vill man ju bo på en fjälltopp jämt. När det är som på Jacksons bild, not so much :). Bra RR!

//Kristin

quid

Aktiv medlem
Kristin skrev:
> När vädret är sådär vill man ju bo på en
> fjälltopp jämt. När det är som på Jacksons
> bild, not so much :). Bra RR!
>
> //Kristin

Jo, det är ju så att man undrar hur man kommer på idén att topptura i snöblandat regn när man kan göra det i 25 plus och sol?!
Tack!

Jackson

Ny medlem
Vafalls? Komma här och dissa det eminenta vädret snöstorm i augusti. Hur tänkte ni nu? I det vädret får man ju glädjen att ha på sig den fabulösa kombon dunjacka och shorts OCH så får man ju ynnesten att cykla utför på stenar som man nästan ser och praktisera leken hitta-stigen samt hitta-toppen. Skikkeligt nydeligt :).

Topp