[RR]Klimpfjäll - Stekenjokk 

- Norgefararleden

jkarlsson84

Ny medlem

- Norgefararleden
Efter några års uppehåll så var det till slut dags för att ta en cykeltur i fjällen igen. Än om det var nära att det skulle ha blivit en skidtur då det fortfarande fanns got om fin åkning. Men efter att redan ha fått 2 dagars skidåkning den veckan bestämde jag mig för att det var dags för en sväng med cykeln. Målet var att ta 4-hjulingsvägen ifrån Stekenjokk till Norgefararleden och sen följa den tillbaka till Klimpfjäll.
Efter att ha läst om turen på:
https://hungryhen.wordpress.com/2014/07/14/invalid-boot-camp-in-stekenjokk/
så tyckte jag det lät som en rolig ide samtidigt som möjligheten att samtidigt åka skidor begravde många av de andra turerna ifrån Stekenjokk i snö.
Vädret på vägen upp var molnigt men det lovades sol framåt eftermiddagen
_I3A2945.jpg

Att föredra skulle vara att kunna lämna en bil ungefär här, vid Norgefarargården eller kanske lite mer passande vid skidanläggningen i klimpfjäll, för att sedan ta en andra bil och cyklar upp till Stekenjokk.
_I3A2952.jpg

Då jag inte hade tillgång till en andra bil fick jag vackert börja med att trampa de ce 17 km asfalt upp mot Stekenjokk. Jag bestämde mig för att det kändes lättare att börja med den biten istället för att avsluta med den. Min gissning var att jag skulle ha ungefär lika mycket ork när jag kom ner till Klimpfjäll igen hur jag än gjorde.
Som tur var flöt gick det ganska fort att komma fram till parkeringen där 4 hjulingsvägen startar och därifrån gick det snabbt upp på kalfjället.
_I3A2956.jpg

Den första biten går väldigt fort och enkelt, iaf om man kollar vart man cyklar och inte bara kollar på utsikten och ska ta fram kameran hela tiden.
_I3A2964-Edit-Edit.jpg

Svårt att säga annat än att fjällkänslan fanns där
_I3A3057.jpg

Efter ett tag var det dags att fortsätta på vandringslederna och lite vatten att passera. Efter det är leden lite jobbigare med stenar och buskage. Letade mig fram lite ovanför den markerade leden och hittade ganska snabbt 4 hjulingsspåret som går mot Tjokkele stugorna. Det kändes lite mer lättcyklat än vad jag kom ihåg att den markerade leden är ifrån när jag vandrat sträckan. Någon med lite mera koll på områden kan kanske tipsa hur man tar sig fram bäst?
Hur som helst närmade sig Norgefararleden sig snabbt, dock typiskt att det skulle starta med en uppförsbacke.
_I3A3111.jpg

Som tur var blev det även lite nerför.
_I3A3133.jpg

Det gick dock snabbt upp på kalfjället igen och utsikten visade sig än en gång. Nu blev det dock lite jobbigare då det inte fanns samma marginaler att fumla runt när blicken ville leta sig ut över fjällen.
_I3A3147.jpg

16 km rent nöje? Första gången jag såg en mer specifik siffra på hur långt det var. Första tanken var det här kan nog ta ett tag, så här i efterhand tror jag att jag hade rätt.
_I3A3170.jpg

En liten paus
_I3A3172.jpg

Tror jag räknade till 10 st snölegor som gick över leden men bara nån enstaka som var lite större.
_I3A3175.jpg

Ångrade att jag enbart hade med en vätskepåse för vatten. Så gott vatten förtjänar något bättre.
_I3A3187.jpg

Bara att fortsätta
_I3A3208.jpg

Kom igen nu, se tuff ut... Jaja, skylten är ju fin iaf.
_I3A3294.jpg

Hittills hade det varit ganska torrt och fint men nu började det bli lite blötare. Vattnet rann stundtals efter leden.
_I3A3306.jpg

Men man kan ha roligt iaf, är huvet dumt får kroppen lida.

_I3A3342.jpg
Bild vattenstänk

Nackdelen med att kolla bakåt är att man blir frestad att vända om.

_I3A3357.jpg
Bild tillbaka blick

Men det är bara att fortsätta

_I3A3361.jpg
Bild

Eller?

_I3A3391.jpg

Nu kom den delen som jag tyckte var jobbigast. Mycket sten och endel lera. Det var visserligen helt klart hanterbart men det började kännas i benen och kameran gjorde sitt både på balansen och på orken.
_I3A3408.jpg

_I3A3420.jpg

_I3A3424.jpg

Nu blev det helt plötsligt lite mera fart efter leden som hittills varit väldigt gles på möten, 2 vandrare och 2 cyklar.
_I3A3426.jpg

Man blir lite avundsjuk på dom som får ströva runt på fjället hela sommaren
_I3A3434.jpg

Fortsättning följer....

jkarlsson84

Ny medlem

- Norgefararleden
Fortsättning...

Nu började det gå lite nerför, bara att passa på att njuta innan solen försvinner bakom fjället!
_I3A3469.jpg

Ser ut som att det är flera cyklar som nyligen passerat, eller är det jag som cyklat fram och tillbaka för att försöka ta en bild?
_I3A3470.jpg

Jag som trodde att solen gått och lagt sig bakom fjällkammen på föregående bild men tog bara ett litet tag så hade man cyklat runt tillräckligt för att den skulle komma from på andra sidan utav fjälltoppen.
_I3A3473.jpg

Utsikten var inte annat än underbar
_I3A3513.jpg

Till slut kom det äntligen lite längre nedförsbackar, än om bilden visar det väldigt dåligt
_I3A3521.jpg

Gällde att se upp då gräset gjorde att man inte alltid såg vad som gömde sig efter leden men barnsligt roligt iaf.
Efter det kom det lite flackare partier och en väldigt snabb paus i närheten utav en myr.
_I3A3524.jpg

Innan de sista nedförsbackarna ner till Klimpfjäll.
_I3A3536.jpg

Tyvärr fick kameran ligga kvar i ryggsäcken när det väl gick nerför men var en riktigt rolig bit där nedförsbackarna bara avlöste varandra utan att det var några större svårigheter. Bara att mata på tills jag var framme vid bilen igen.

Efter att ha packat ihop och fyllt på med lite mat för hemfärden blev det 2 stop efter vägen.
Första var i Saxnäs på vad som måste vara en av Sveriges vackrare rastplatser för att kolla lite på solnedgången och ge myggen en sista måltid.
_I3A3624.jpg

Ser ut att vara en ganska trevlig kvällsfika om jag får säga det själv.
_I3A3627.jpg

Rastplatsen ligger på udden som sticker ut
_I3A3667.jpg

Den andra pausen blev vid Trappstegsforsen bara för att njuta lite till
_I3A3685.jpg

sikkel

Aktiv medlem

- Norgefararleden
Jag är avundsjuk ! Det där såg underbart ut.
//Ulf

svpe

Aktiv medlem

- Norgefararleden
Längtan till fjällen blev plötsligt stor. Vackra bilder!

42Hz

Aktiv medlem

- Norgefararleden
Vilken jävla tur att det inte blev skidor! *Brrrrrr* :)

Såg helt fantastiskt ut!!

marran

Aktiv medlem

- Norgefararleden
Grymt, och riktigt snygga bilder! Ær allt det dær taget med sjælvutløsare ær jag ruggigt imponerad

Jackson

Ny medlem

- Norgefararleden
Gu vilka imponerande fina bilder! Så himla kul att du blev inspirerad av vår tur däruppe! Jag minns mycket väl hur jäkla lång Norgefararleden från Steken till Klimpfjäll kändes, och då cyklade vi ändå bara från Steken och "nedåt" på relativt torrt underlag :).

Men alltså det där landskapet! Det är så jäkla jäkla fint! En dag ska jag cykla från Marsfjällets topp till Marsliden också. Kultsjödalen är i min mening västerbotn's finest.

Tusen tack för grym RR!

Olzon

Medlem

- Norgefararleden
Uj, vad läckert! Hade själv tänkt dra dit i sommar men en barnafödsel fick gå före. Men nästa år...

TM

Aktiv medlem

- Norgefararleden
Wow!
Jag var där förra sommaren när det stekte på med över 30 grader. Tjejens moster har en stuga i klimpfjäll som vi bodde i. Av någon jäkla anledning så fick hojen stanna kvar i Östersund. Big jäkla misstake! Det där ser ju helt galet fint ut!

Kudos!

NLC

Aktiv medlem

- Norgefararleden
sikkel skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är avundsjuk ! Det där såg underbart ut.

Samma här. Men det kanske betyder att jag måste köpa en FS då? Och de för bilderna, de var knappast tagna med en mobilkamera :-)

MRobson

Aktiv medlem

- Norgefararleden
Wow, måste fjällcykla ordentligt någon gång...
Tack för inspiration!

Callep

Ny medlem

- Norgefararleden
Även jag blir inspirerad. Tack! Undrar vad du cyklade på för cykel och hur väl cykelvalet och turen matchade ihop.

jkarlsson84

Ny medlem

- Norgefararleden
Roligt att ni tyckte om bilderna. Fick hjälp utav en grymt fin dag.
Bilderna är tagna med systemkamera med radiotrigger/knapp på styret. Dock inte alltid det roligaste att släpa runt på den extravikten samt stativ.
Är en commercial meta 4.3. Tycker den passar till de flesta turer och kan då inte påstå att det är den som sätter begränsningarna.

jkarlsson84

Ny medlem

- Norgefararleden
Marsfjällen - Marsliden är grymt rolig om man bortser ifrån sista biten, om man nu inte älskar tokmycket sten på sten på sten. Vilket det blir en bit efter trödgränsen. Marsfjällskåtan - Blerikstugan är också riktigt rolig,men blöt, vad jag kom ihåg. Är grymt sugen på att ta en längre tur där uppe snart. Dom verkar för övrigt renovera ganska mycket i skolan nu. Är inte svängarna utbytta så ligger det en hög bräder i närheten och det verkar vara på gång. Samt att dom även verkar se över stugorna med. Kommer förhoppningsvis snart mer om det ifrån den andra turen jag han med snart.

ol__

Aktiv medlem

- Norgefararleden
Wow! Sjukt bra RR! Snyggt och inspirerande! :)

Du har alltså tagit alla bilder på dig själv genom att åka fram, rigga stativ, åka tillbaka, åka fram och skjuta bilder med trigger, packa ihop kamera, cykla vidare? Hade jag aldrig orkat, iallafall inte i den utsträckningen. Men tacksam att du gjorde det för oss ;)

Janne_L

Medlem

- Norgefararleden
ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Wow! Sjukt bra RR! Snyggt och inspirerande! :)
>
> Du har alltså tagit alla bilder på dig själv
> genom att åka fram, rigga stativ, åka tillbaka,
> åka fram och skjuta bilder med trigger, packa
> ihop kamera, cykla vidare? Hade jag aldrig orkat,
> iallafall inte i den utsträckningen. Men tacksam
> att du gjorde det för oss ;)

+10!!

Köp & Sälj

Topp