[RR, landsväg] Tävlingar i Guatemala

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Hej alla glada.

Som ni kanske vet så är det lite uppehåll i tävlingssäsongen nu för mig. Det brukar vara en tävling per månad här i Guatemala och så är det även nu, men nu i juni är det nationella mästerskap och som 100% utlänning får jag inte ställa upp (tror jag). Nästa tävling på schemat här är en proffstävling, 2.1 klassad på Amerikatouren. Jag hoppas innerligt att mitt lag får vara med. När jag ändå är inne på mitt lag så känns det som att det lämnats för att självdö. Jag hör inget från managern och när jag frågar honom om något får jag mest bara svepande skitsnack som svar och han ska återkomma.
Jag tog kontakt med det lokala departementslaget och det verkade lovande. Tränaren skulle snacka med chefen och yada, yada, yada. Radiotystnad. Jag frågar hur det blir och han ska återkomma och han verkar intresserad (för att vara lite skrytsam så hade jag förbättrat deras lag). Återigen radiotystnad. Han kan dra åt helvete om han inte är vuxen nog att säga "tyvärr, det går inte pga vadfansomhelst" istället för att gömma sig under en sten.
Det ser inte så ljust ut inför framtiden och jag väntar mest på att, på omvägar, för höra att mitt lag är nedlagt. Jag kan tävla ensam i Guatemala cup (de nationella tävlingarna) men för att köra tävlingarna på Amerikatouren måste jag tillhöra ett lag. Kanske dags att starta igång Equipo Happy el ride-o?

Men jag tränar på som vanligt, för säkerhets skull och för att göra det här dystra inlägget lite trevligare så kan jag berätta att jag var och tittade på damernas Vuelta Guatemala idag. De körde tredje etappen på "mina" vägar och de körde tio varv på en kuperad bana och det var rätt kul. De var helt utspridda över hela vägen och varvade varandra osv. Jag tror att ett svenskt damjuniorlag gjort kaos med de flesta. Astanas damlag är här och tävlar och jag tror att de vunnit de tre första etapperna.

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Kort månatlig uppdatering:

Nästa vecka är det dubbla 1.2 lopp här i Guatemala. Alla elitlagen blev inbjudna samt fem utländska lag, ingen aning om vilka det är dock. Gissar på "landslag". Jag har blivit uttagen till att köra bägge loppen men tyvärr har jag ¨åkt på en ganska rejäl förkylning och har endast cyklat 2,5 h de senaste sex dagarna :/. Den första tävlingen kommer att vara rejält kuperad, inga långa stigningar utan det är samma gamla vanliga backar, om än väldigt råa. Olika bud om distans, 135-155. Hade varit trevligt om UCI krävde lite framförhållning av guatemalas cykelförbund iallafall. Även var starten ska gå är oklart...
Den andra tävlingen är för spurtarna. Starten går på cirka 1500 meters höjd och sen är det hela vägen ner till havet som gäller och efter det så håller vi oss på låglandet. 215 km långt, men en lättåkt bana. Däremot så kommer det att vara oerhört varmt och fuktigt och förmodligen gå snabbare än jag någonsin cyklat så jag är beredd på det värsta, speciellt om jag inte skulle kunna återhämta mig från förkylningen ordentligt.

Det var nationella mästerskap den gångna helgen och det var några nya namn i vårt lag som gjorde riktigt bra ifrån sig och placerade sig högt upp i resultatlistan. Vi har även fått nya dräkter som matchar min utrustning utmärkt hehe.

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Jag åkte på en sjukdom som tog cirka fyra veckor för mig att återhämta mig ifrån så tyvärr blev det inga Amerikatourtävlingar för min del.
Jag är nu hemma i Sverige på obestämd tid, hoppas kunna åka tillbaka lagom tills 2020-säsongen drar igång men vi får se hur det blir. Jag håller igång träningen med 2020 i sikte just nu och har loggat rätt många timmar den senaste tiden för att försöka bygga en gedigen bas.

Tråkigt nog blev jag uttagen som kapten till Vuelta a Guatemala som jag inte kommer att kunna ställa upp i, jag får hoppas att jag får chansen nästa år igen.

GoranS

Aktiv medlem
Surt. Hoppas du kan få till en säsong med lite bättre flyt 2020. Har varit kul att följa dina äventyr på andra sidan Atlanten i år och om du har ork att fortsätta rapportera även nästa år vore det uppskattat.

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
GoranS sa:
Surt. Hoppas du kan få till en säsong med lite bättre flyt 2020. Har varit kul att följa dina äventyr på andra sidan Atlanten i år och om du har ork att fortsätta rapportera även nästa år vore det uppskattat.

Målet är att genomföra nästa säsong där borta, åtminstone delvis. Livet ska gå ihop med allt som hör till. För att hänga med och kanske få någon återblick och någon kunskapslucka fylld så har jag börjat skriva av mig på en blogg. Den är på engelska vilket inte är mitt modersmål och det är min första blogg så det är nog allt lite rörigt och allmänt dåligt. Men här är den:
https://suecoguatemalteco.blogspot.com/

Tanken är att det blir mer än RR's. Mer om allt som jag endast ytligt delade här, exempelvis träning, utrustning osv. Vi får se var det slutar =)

GoranS

Aktiv medlem
Lycka till med både cyklande och bloggande.

Förstår att du inte ”dubbelskriva”, men en liten blänkare med länk i denna tråd när du har något intressant blogginlägg från Guatemala skulle i alla fall jag tycka vore kul.

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Hej allesammans. Ni har väl inte glömt mig? :D Jag återutvandrar under hösten så jag hoppas att jag ska kunna leverera lite RR och konstiga anekdoter redan i vinter här i tråden. Till 97% säkerhet blir det inget Vuelta Guatemala för mig i år heller så jag satsar på att uppfylla drömmen nästa år.

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Guatemala City, 26 januari, 18:16 lokal tid.

I skrivande stund sitter jag hemma hos min sambos bror och väntar på en hemleverans av lasagne. Imorgon ska jag på träningsläger, ett träningsläger som började redan måndagen den 18e, men jag har inte varit så sugen på att ansluta så därför har jag valt att vänta in i det sista. Men nu börjar de tröttna lite på mig så det är dags att dyka upp. Säsongen börjar ju dessutom på söndag med ett criterium som sig bör. Nästa vecka kör vi ett etapplopp över fem dagar med lag från Colombia, USA, Costa Rica och Mexiko som kommer över. Vi kommer att coronatestas en hel del den kommande veckan vad jag har förstått.

Jag kommer nog ha lite tid att skriva, under träningslägret, om vad som hänt sen sist och vad som komma skall. Jag kör för ett nytt lag i år som heter Celco Pinturas och vad jag vet så kommer vi vara blåa. Nu verkar det som att lasagnen är på ingång. Om ni undrar över något, så är det bara att fråga på. Mot 2021!

salle

Aktiv medlem
Guatemala City, 26 januari, 18:16 lokal tid.

I skrivande stund sitter jag hemma hos min sambos bror och väntar på en hemleverans av lasagne. Imorgon ska jag på träningsläger, ett träningsläger som började redan måndagen den 18e, men jag har inte varit så sugen på att ansluta så därför har jag valt att vänta in i det sista. Men nu börjar de tröttna lite på mig så det är dags att dyka upp. Säsongen börjar ju dessutom på söndag med ett criterium som sig bör. Nästa vecka kör vi ett etapplopp över fem dagar med lag från Colombia, USA, Costa Rica och Mexiko som kommer över. Vi kommer att coronatestas en hel del den kommande veckan vad jag har förstått.

Jag kommer nog ha lite tid att skriva, under träningslägret, om vad som hänt sen sist och vad som komma skall. Jag kör för ett nytt lag i år som heter Celco Pinturas och vad jag vet så kommer vi vara blåa. Nu verkar det som att lasagnen är på ingång. Om ni undrar över något, så är det bara att fråga på. Mot 2021!
Äntligen!! Kör hårt!

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Introläsning och bilder finns på: https://suecoguatemalteco.blogspot.com/

Tour por la Paz 2021

Årets första etapplopp med ett gäng utländska lag från Colombia, Costa Rica och USA. Fem etapper med kategoriserade klättringar varenda dag.

Jag anländer till basen dagen innan tävlingen startar. Vi ska coronatestas och lagledaren jag bor hos visar stolt upp ett plåster i armvecket och säger att han nyss tagit sitt coronaprov. ????. Blod? Jag försöker förklara att de tagit fel test. Kommunikationen på engelska och spanska går extra trögt. Jag skickar ett sms till en kompis i ett annat lag och han svarar att de har tagit svabbtest i näsan. Jag förklarar och nu börjar det spridas en nervositet i laget och hos ledarna. Efter lite samtal osv visar det sig att blodprov är okej enligt arrangören. Parodin är total och Guatemala levererar igen. När jag pratar med det amerikanska laget dagen efter så är de än mer förbluffade över blodprovet de tvingats genomföra.

Dagen är kommen för årets första tävling. Jag är satt som hjälpryttare och vattenbärare på den första etappen som mäter 110 km på låglandet vid Stilla havet. Det väntas bli 35 grader varmt framåt 12 på dagen och av någon anledning så startar etappen 10 istället för den klassiska starttiden 09. Jag vet på förhand att jag har jätteproblem när det börjar närmar sig 30 grader så jag är lite orolig över det och även det faktum att tränarna har jättemånga uppdrag åt oss. Det ska satsas på etappseger, spurtpris, utbrytning osv. De senaste veckorna har det sakta gått uppför mig att tränarna är antingen naiva, okunniga eller överskattar våra förmågor väldigt mycket. Jag håller käft och siktar in mig på att göra det de vill. Jag ska hämta flaskor vid två olika platser, jag förklarar att jag inte har en aning om var by X är och kommer inte veta när vi passerar igenom där. "Det löser sig" får jag till svar.

Stämningen är uppskruvad och stressig innan start och det börjar redan bli rejält varmt. Vi radar upp oss för start på en bensinmacksparkering bredvid en motorväg. En hög smäll hörs, en av amerikanernas tublösa däck har exploderat och sprayat ner en stackars colombian med tubeless-gegga. Starten går och som om det vore lag så blir det tokrörigt direkt. Bensinmacken har dränerings/avrinningskanaler som är täckta med galler som är så glesa att man lätt kan gå ner med ett hjul och därför ska alla 120 cyklister igenom en liten betongbit mellan kanalerna. Man hade kunnat flytta fram starten tjugo meter tänker jag. Det går utför första kilometrarna och redan här (fick jag veta i efterhand) var det en handfull som tappade kontakten med klungan och aldrig kom tillbaka.

Vi rullar vidare ut mot havet och jag försöker vila och dricka så mycket jag kan. Jag har väldigt hög puls pga. hettan och nervositeten efter att inte ha tävlat på två år. Det känns som första gången. Jag tittar efter utbrytningar och letar reda på en lagkamrat som ska gå för spurtpris som jag ska hjälpa. Vi snackar lite och han ska inte spurta eftersom det är ett gäng loss där framme just nu.

Efter 50 km så har vi nått en kustby och vi tar av västerut och snart vänder vi tillbaka norrut. Vi byter även ut en svag, svag utförsåkning mot det motsatta men också en jättebred tvåfilig motorvägen mot en usel landsväg med farthinder och tät trafik i motsatt riktning. Klungan splittras direkt och tillsammans med det så krossas hela tävlingsorganisationen i ännu fler delar. Jag sitter i en grupp som jag gissar på är någonstans i mitten av fältet. Med mig har jag en kamrat från ett annat lag som anses vara landets bästa genom alla tider. Jag tar hans hjul för han har koll. Det är total kalabalik nu och vi har lastbilar som parkerar sig över farthinder och cyklister börjar köra om lastbilar trots möte. Tio minuters totalt kaos senare så verkar vi sitta i en huvudklunga igen, folk ansluter bakifrån och det är lite lugnare. Jag har kört på en puls under en längre period som jag i princip aldrig når på träning. Jag känner mig inte alls bra, jag är trött och kass.

Jag lyckas återhämta mig lite medan jag samlar ihop tomma flaskor från lagkamrater och beger mig bakåt i karavanen. Mitt lag hade sagt att jag kunde säga till tävlingsledarna, i bilen precis bakom klungan, att få min servicebil uppkallad. Skitsnack. Bara att glida bakåt låååångt ner i karavanen och samla lite flaskor. Upp igen till klungan och dela ut. Den här lilla strapatsen var jobbig måste jag erkänna. Jag har bränt många broar allaredan. Men det rullar på och för att vara Guatemala så går det väldigt fort. En av mina fem lagkamrater har åkt tillsammans med runt 50 andra. Denna lagkamrat skulle hjälpt mig med att hämta vatten så jag får nu gå tillbaka till servicebilen igen. Där nere hittar jag en annan lagkamrat som hämtar vatten, jag har väl missat den där byn som jag inte visste var den var. Tränaren är arg och gapar och skriker, en riktig ledare! Jag får till slut några flaskor och sticker upp och delar ut dessa till de tre övriga. Jag sitter nu långt ut till höger någonstans mellan fronten och mitten av klungan och dricker. Kraaaaaaaaaas säger det framför mig och en vurpa sprider sig som en våg i klungan. Jag hänger inte riktigt med och med en kombination av otur, liten erfarenhet, klantighet och trötthet så blir jag indragen. Jag kraschar ut i gräset, tar mig upp snabbt med svart sand i hela munnen. Tar mig upp till vägkanten och får fatt i min cykel. På något underligt sätt så har inte kedja trasslat till sig utan sitter där den ska. Flaskorna försvann ut på savannen och jag verkar ha klarat mig utan några skavanker. Någon av min vurpkumpaner gapar "vamos, vaaaaamooos" medan jag kommer upp på cykeln och ger mig iväg. Nu är det rätt så rörigt bland minnesbilderna men jag jobbar tillbaka mot klungan, och når den första servicebilen som tillhör ett annat lag. Laget som jag känner ganska bra. De ser att jag varit nere och gottat mig i diket och tvekar inte en sekund att jag mig vatten när jag ber om det. Jag trycker till lite till och ansluter till klungan.

Det dröjer inte länge innan vi når klättringen. En ganska snäll och snabb åkbacke på runt 8 km och genomsnitt 3% lutning. Den börjar med några hundra meter på runt 6% och precis i botten av backen så går både jag och en lagkamrat ner i ett rejält potthål och punkterar. När jag står och väntar på att vår bil ska komma upp med ett nytt framhjul så ser jag klungan försvinna bort och även att en rejäl smärta i vänster axel gör sig påmind. Något känns stukat, uttänjt eller något annat invändigt ont. På med nytt framhjul och iväg. Det gör ont och jag kan inte stödja mig på vänster arm när jag vill stå upp. Jag är trött, jag är överhettad och förmodligen uttorkad. Jag är slagen och utklassad. Vi är några eftersläntrare pga. punkteringar, dåliga ben osv som försöker jobba ihop men alla kör solo. Jag håller styret med en handen nu bara och försöker bara ta mig till mål för att få starta imorgon. Det är 25 minuters total misär och jag klarar knappt att hålla min höghöjds zon 2. Jag tar mig i mål med några andra krossade själar och vid sidan av vägen, precis över mållinjen, ligger där en colombiansk åkare och har någon form av anfall. Han hyperventilerar och låter inte alls bra. Jag tror för några sekunder att han har ett slaganfall eller liknande. Människor samlas runt honom samtidigt som några soigneurer hämtar mig. Min axel värker rejält och jag får knappt av mig tröjan. Redan här förstår jag att Touren är över för mig.

(Colombianen som var illa därhän hade drabbats av värmeslag men repade sig. Det framfördes en hel del klagomål om att etappen kördes under middagssolen. Vårt lag hade en dålig dag och lyckades inte ens nästan med något av alla mål vi hade satt upp. En amerikan gick i utbrytning och hängde av varenda en på slutet, trots att han enligt honom själv inte är en klättrare)

Jag kommer eventuellt hålla bloggen uppdaterad framöver med lite mer grejer än bara racerapporter om ni skulle vara intresserade av att läsa ytterligare en självupptagen dagbok.

WSMC

Aktiv medlem
Kul att läsa om dina äventyr, trots att det inte gick som du hade tänkt dig den här gången.
Hoppas att det inte är alltför illa med axeln, och att vi får fortsätta njuta av dina sydamerikanska cykelupptåg!
Vaaaamos ☺ !

Der Kaiser

Aktiv medlem
Skönt med axeln. 🙂
Och tack för klippet. Jag tänkte "avstängda vägar åtminstone". Men nej....
Slumpmässig tjur på vägen ser man inte heller så ofta, men bra för klungor som jagar utbrytningar 😁

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Skönt med axeln. 🙂
Och tack för klippet. Jag tänkte "avstängda vägar åtminstone". Men nej....
Slumpmässig tjur på vägen ser man inte heller så ofta, men bra för klungor som jagar utbrytningar 😁
Att jag missade det där med tjuren var nog det värsta med hela kraschen faktiskt. Tänkt att få skriva en RR med en tjur som löper amok. Min dröm.

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Tävling på fredag. Har börjat med värmeanpassning och sådär. Idag körde jag över ett farthinder i 50-55 knyck. Jag såg aldrig det farthindret. Jag minns inte mer. Inga frakturer eller skallskador men axeln och nacken är kass. Ganska rejäla skrapsår i ansiktet och även på röven. Jag överlever men det blir ingen tävling i helgen.
Cykeln höll också men hjälm och kläder rök all världens väg. Skulle haft ett par fina dagar på resort med kärestan i solen och anpassat kroppen till hettan med som en positiv sidnot men det slutade på sjukhus. Kan inte komma ihåg att jag har bommat ett farthinder någonsin innan. Satan.

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Tråkigt att höra.
Låter ändå som du hade tur i oturen. En vurpa i den hastigheten kan ta en ände med förskräckelse.
Speciellt om man är helt oförberedd, vilket det låter som att du var.
Hoppas att du har bra läkkött och kommer tillbaka starkare!

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Tråkigt att höra.
Låter ändå som du hade tur i oturen. En vurpa i den hastigheten kan ta en ände med förskräckelse.
Speciellt om man är helt oförberedd, vilket det låter som att du var.
Hoppas att du har bra läkkött och kommer tillbaka starkare!

Hej wsmc. Tack för stödet. Ja, jag var helt oförberedd. Jag har fått höra nu i efterhand hur jag betett mig på platsen efter kraschen. Riktigt förvirrad utan att veta var jag var eller något. Är ändå positivt överraskad att jag lyckas ringa min sambo och även prata engelska. Jag minns inte ett skit av det samtalet.
Är faktiskt rätt glad över att jag lever ikväll, med tanke på att denna krasch ägde rum på allmän väg.

Kan varmt rekommendera Met Rivale. Vem vet vad som hänt utan den idag.

Ta hand om er!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Verkligen tråkigt att höra.
Du har uppenbarligen fått hjärnskakning, var uppmärksam på den utvecklingen.
Krya på dig och låt det ta den tid det behöver, vi vill höra om race-epics, inte att du kör av vägen för att du tuppar av pga en stressad återkomst efter en hjärnskakning.

salle

Aktiv medlem
Hej wsmc. Tack för stödet. Ja, jag var helt oförberedd. Jag har fått höra nu i efterhand hur jag betett mig på platsen efter kraschen. Riktigt förvirrad utan att veta var jag var eller något. Är ändå positivt överraskad att jag lyckas ringa min sambo och även prata engelska. Jag minns inte ett skit av det samtalet.
Är faktiskt rätt glad över att jag lever ikväll, med tanke på att denna krasch ägde rum på allmän väg.

Kan varmt rekommendera Met Rivale. Vem vet vad som hänt utan den idag.

Ta hand om er!
Usch, läskigt! Krya!
Har tagit såna där härliga vägbulor några gånger med bilen i 70-80 knyck på kvällen när man inte ser dem heller. Kan tänka mig hur j-vla illa det måste varit på cykel.

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Krya på dig! Var det farthinder med "topas" som ställde till det
Vet inte exakt vad du menar. Topas är mexikanska och i Guatemala heter det tumulos. Ett av få ord i spanskan som hae olika ord i nästan varje land. Farthinderna här kommer i alla former. Gemensamma nämnare är att ingen tänkt innan de format hindret eller placerat ut.

I Mexiko har de enorma farthinder som påminner om små kullar. Bilarna behöver inte parkera och rulla över i 1 km/h och skapa köer över hela landet som här i Guatemala. De är också enkla som tusan för oss cyklister. Här måste man hoppa över farthinderna. Det är liksom kanter, trottoarkanter.

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Verkligen tråkigt att höra.
Du har uppenbarligen fått hjärnskakning, var uppmärksam på den utvecklingen.
Krya på dig och låt det ta den tid det behöver, vi vill höra om race-epics, inte att du kör av vägen för att du tuppar av pga en stressad återkomst efter en hjärnskakning.
Tack Kaisern. Kul att höra!
Jag gjorde en magnetröntgen igår och det såg bra ut. Min tjej håller ett extra öga på mig. Jag har ingen huvudvärk, yr eller illamående alls idag. Igår hade jag lite huvudvärk. Däremot har jag ganska ont i kroppen. Skrapsåren svider men det som stör mig är axeln, och i viss del rygg och nacke. Där är det liksom invändiga skador. Läkaren såg att jag fått en spasm i nacken och den kommer läka med vila.

Hojta till om ni ser någon fin racerhjälm med extrapris deluxe!

Mathias

Aktiv medlem
Vad jag har saknat dina uppdateringar! Har jag sagt att du skriver medryckande? Jag tycker i alla fall de är skitspännande. Hoppas du repar dig från kraschen - ett stort krya på dig!

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Vad jag har saknat dina uppdateringar! Har jag sagt att du skriver medryckande? Jag tycker i alla fall de är skitspännande. Hoppas du repar dig från kraschen - ett stort krya på dig!
Tack ska du ha. Jag hoppas jag kan få till fler medryckande texter framöver.

Topas var höga kullerstenar på rad.

Ah okej då vet jag vilka du menar. Det var inte sådana i detta fallet men de finns här i Guatemala också. Är ett helvete att passera om man inte har någon fart.

+1 på amatördiagnos hjärnskakning, undvik skärmar och ta det himla lugnt några dagar. Krya!

Även om läkaren inte sade något om det igår så går jag på HappyMedics rekommendationer och loggar ut och tar det lugnt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer