[RR] Laugavegurinn på Island, 2009

McR

Ny medlem
Jag åkte "hem" ifjol och hakade på när några kompisar skulle cykla Laugavegurinn, mellan Landmannalaugar och Þórsmörk. Tyvärr hade jag inte min cykel med mig men fick låna en Gary Fisher Sugar 2 som hade några år på nacken och fungerade förvånansvärt bra.

Laugarvegurinn är en av Islands mest populära vandringsleder. Den är ungefär 55 km och flesta vandrar den på 3-4 dygn, varje år går dock ett terränglopp efter leden där rekordet ligger på 4.30.

604982736laugavegurkort.gif ht=287

Självklart finns det varma källor att bada i, och det var riktigt skönt att ta ett dopp innan vi gick till sängs (särskilt eftersom Landmannalaugar ligger på 600 möh och temperaturen brukar ligga på ensiffriga värden).

IMG_3904.jpg ht=544

Första etappen ligger från Landmannalaugar till Hrafntinnusker, ca. 12 km och 500 m klättring. Det såg bra ut med vädret, sol, medvind och värme (dvs 15°C).

IMG_3911.jpg ht=544

IMG_3477.jpg ht=725

IMG_3915.jpg ht=544

IMG_3919.jpg ht=544

IMG_3920.jpg ht=544

IMG_3924.jpg ht=544

IMG_3931.jpg ht=544

IMG_3932.jpg ht=725

IMG_3933.jpg ht=544

IMG_3934.jpg ht=544

IMG_3936.jpg ht=544

IMG_3941.jpg ht=725

IMG_3942.jpg ht=544

IMG_3944.jpg ht=725

IMG_3482.jpg ht=544

IMG_3964.jpg ht=544

IMG_3965.jpg ht=544

Fortsättning följer...

McR

Ny medlem
Från Hrafntinnusker fortsätter leden mot Álftavatn, ungefär 12 km och nu var det 500 m nerför.

IMG_3978.jpg ht=725

IMG_3979.jpg ht=725

IMG_3984.jpg ht=725

IMG_3989.jpg ht=725

IMG_3995.jpg ht=544

IMG_3997.jpg ht=544

IMG_4000.jpg ht=725

IMG_4002.jpg ht=725

IMG_4010.jpg ht=544

IMG_4015.jpg ht=725

IMG_4017.jpg ht=725

IMG_4024.jpg ht=725

IMG_4039.jpg ht=544

IMG_4044.jpg ht=725

IMG_4050.jpg ht=544

När vi kom till Álftavatn hade det börja blåsa sand, inte helt ovanligt. Men vi hade tur och det gick över medan vi stannade.

IMG_4052.jpg ht=544

...

Skogling

Aktiv medlem
Såg spännande ut ! Har googlat lite på Island och mtb men utan resultat. Nu fick jag se hur det kan se ut ! Jag är onekligen sugen. ;)

McR

Ny medlem
Från Álftavatn är det rätt så platt tills man kommer till Emstrur, en bit på 15 km och 40 m nerför.

IMG_4063.jpg ht=725

IMG_3519.jpg ht=544

IMG_4071.jpg ht=725

IMG_4078.jpg ht=544

IMG_4084.jpg ht=725

IMG_4087.jpg ht=544

IMG_4089.jpg ht=544

IMG_4092.jpg ht=544

Sista biten från Emstrur till Þórsmörk är riktig rolig, den är 15 km och 300 m nerför. Fast ibland är det svårt att ta sig fram. Under slutet var jag dock lite trött (det hjälpte inte att jag glömde dricka under två timmars cykling) och därför saknas lite bilder.

IMG_3537.jpg ht=544

IMG_4106.jpg ht=725

IMG_4107.jpg ht=544

IMG_4122.jpg ht=544

IMG_4135.jpg ht=544

IMG_4136.jpg ht=544

IMG_4152.jpg ht=544

IMG_4158.jpg ht=544

IMG_4180.jpg ht=544

IMG_4183.jpg ht=725

Flesta bilderna är tagna på en kompaktkamera från "höften". Tyvärr saknas det kort av de riktigt roliga partier där jag hade för bra flow eller för roligt för att tänka på att ta bilder.

Förresten, så ligger Þórsmörk ungefär 5 km från Eyjafjallajökull som kanske någon känner till.

Jag hopas kunna inspirera någon och på det sättet betala lite tillbaks till Happy som har så ofta inspirerad mig.

Senast redigerad av en moderator:

cyklariskogen

Aktiv medlem
Nejdå, jag blev inte sugen alls. Jag har någon sorts idé om att jag ska cykla väg 1 upp till norra delen och sen rida ner tvärs över Island. Det ser ju faktiskt ut som om man ska passa på och stanna längre och köra lite mtb också. Finns det mycket liknande leder på Island man kan cykla på?

P

Aron

Moderator
Fantastiskt inspirerande RR med fina bilder! Det är nästan som ett månlandskap på vissa platser.

McR

Ny medlem
cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> ...
> Finns det mycket liknande leder på Island man kan
> cykla på?
>
> P

Nja, det finns gott om vandringsleder men de flesta är inte lika bra att cykla på som Laugavegurinn.

Fast från Þórsmörk kan man fortsätta över Fimmvörðuháls, en led på 22 km som ligger om ett pass emellan Eyjafjallajökull och Mýrdalsjökull (Katla). Första biten är 10 km där man får klättra 800 m och i stort sätt bära cykeln hela vägen, därifrån är det 12 km och 1000 höjdmetrar ner till Skógar som ligger vid ringvägen (väg 1).

42Hz

Aktiv medlem
*Lyfter tillbaka hakan som hamnade på golvet*

Schuukt läcker miljö! Bara tanken att kunna cykla runt i den får ju en att kolla efter biljettpriser! =)

Man kan ju bara föreställa sig hur det är att se detta i verkligenheten!
file=131335

Bild efter bild dessutom!

Tack för att du delade med dig!

fredrikw

Aktiv medlem
oj, det där var inte dåligt.

hur mycket bärande av cyklar var det? kan tänka mig att bilderna inte riktigt speglar andelen då det nog var lättare att hala fram kameran när man gick än när man cyklade. för mycket pushbike gör ju ingen glad :)

McR

Ny medlem
fredrikw skrev:
> oj, det där var inte dåligt.
>
> hur mycket bärande av cyklar var det? kan tänka
> mig att bilderna inte riktigt speglar andelen då
> det nog var lättare att hala fram kameran när
> man gick än när man cyklade. för mycket
> pushbike gör ju ingen glad :)

Hmm, det var faktiskt lite pushbike. Totalt tog det 8,5 timmar att cykla leden, därav var 1,5 timmars fikande och kanske 1,5 timmar där vi fick släpa/knuffa/bära hojarna. Det är som med allt annat, man får anstränga sig för att kunna njuta av det goda.

H.

Aktiv medlem
Wow! Detta måste jag visa för min tjej som pluggade på Island ett halvår... Det skulle kanske gå att få med henne på något sånt här...

pean

Aktiv medlem
Riktigt häftigt. Läste en repotage i MBR eller nåt sådant om cykling på Island och det verkar verkligen vara i en klass för sig. Tack för dessa bilder.

42Hz

Aktiv medlem
Är det möjligt att få någon av dessa i 1600 x 1200 för att ha som bakgrundsbild på datorn skulle jag vara evigt tacksam! =)

file=131304

file=131306

file=131308

file=131335

file=131336

McR

Ny medlem
42Hz skrev:
> Är det möjligt att få någon av dessa i 1600 x
> 1200 för att ha som bakgrundsbild på datorn
> skulle jag vara evigt tacksam! =)

Tackar, har ofta gått i likadana tankar när jag har sett dina bilder. You've got PM (snart).

Eller så gör du som jag gör och kör med Bikemag's Photo of the Year 2009 från Landmannalaugar, som finns här:
http://www.bikemag.com/wallpapers/

Senast redigerad av en moderator:

Malina

Medlem
Tokfint!!

Tänk att det kan vara så vackert och storslaget. En del bilder är alldeles hissnande.

Det ser ut att mestadels vara ganska snällt underlag på stigarna utan stök?

//Malin

McR

Ny medlem
Malina skrev:
> ...
> Det ser ut att mestadels vara ganska snällt
> underlag på stigarna utan stök?
>
> //Malin

Det fanns stökiga bitar men då kändes det suboptimalt att släppa styret och fota. Men i stort sätt är det snällt underlag (inge träd = inga rötter) men lavasten (och just nu aska) finns det gott om.

yooz1e

Aktiv medlem
Ojdå, helt galet vad nice! Tror Övikarna kör en ny variant på semester nästa år... såg ju mer än überkul ut dedär.

Satan.
I.
Gatan.

:-O

42Hz skrev:
> får ju en att kolla efter biljettpriser! =)

När åker vi? När? När? När?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Faktum är att det just nu pågår en omröstning bland moderatorerna om huruvida den här tråden ska raderas eller ej. Vi ser det som trakassering av samtliga läsare och det kan ju inte vara ok?

Jerry

Aktiv medlem
jomper skrev:
> Faktum är att det just nu pågår en omröstning
> bland moderatorerna om huruvida den här tråden
> ska raderas eller ej. Vi ser det som trakassering
> av samtliga läsare och det kan ju inte vara ok?

Ett litet förslag:

Lås in den här tråden i hemliga valvet dit endast särskilt starka och betrodda individer har tillgång:-)

slors

Medlem
jomper skrev:
> Faktum är att det just nu pågår en omröstning
> bland moderatorerna om huruvida den här tråden
> ska raderas eller ej. Vi ser det som trakassering
> av samtliga läsare och det kan ju inte vara ok?

Gör det, och ta Stisses Lofoten-RR på samma gång. Båda trådarna får mig att vilja sluta cykla landsväg helt och hållet.

Jerry skrev:
> Lås in den här tråden i hemliga valvet dit endast särskilt starka och betrodda individer

Som krumbumballe-tråden då. Fast dit har ju jag tillgång och jag är inte stark nog att motstå den här skittråden! Bort med eländet!

McR

Ny medlem
the_TnT skrev:
> Satan.
> I.
> Gatan.
>
> :-O
>
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > får ju en att kolla efter biljettpriser! =)
>
> När åker vi? När? När? När?

Jag åker på torsdag och stannar tills mitten av augusti, inte helt osannolikt att det kommer nytt RR i fortsättningen.

PM:a om ni hittar biljetter och vill ha lite guidning ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer