Lucka 23 bjuder på en bildfattig resa till det bättre.
VARNING! Denna lucka innehåller en väldig massa babbel och ytterst få bilder. Inser i efterhand att jag nog borde ha redigerat ner textmassan för att inte totalknäcka ev. läsare. Jag orkade dock inte, så se det som en utmaning att komma igenom luckan (eller hoppa över den)!
Var tidig uppstigning och frukost då planen var att i gemensam tropp åka från hotellet klockan fem. Om jag minns rätt var det inget regn när jag gick upp. Jag beslutade mig hur som helst för att i alla fall gå upp och se till att jag var i ordning till klockan fem. Åt en rejäl frukost utan att trycka i mig galet mycket.
Hade haft lite bryderier under kvällen innan vad jag skulle köra med för kläder och vad jag skulle ha i fickorna. Till slut hade jag landat i att köra med kortärmad undertröja i merinoull, cykeltröja, armvärmare, regnjacka, keps, kortfingrade handskar, kortbensbyxor, knävärmare och vanliga strumpor och skor.
Ett par saker kanske tarvar sin förklaring. Att jag inte hade några skoöverdrag berodde på att de som jag hade inte går att köra med om jag inte har långa ben p.g.a. de skaver hål på vaden. En variant hade förstås varit att starta med långa ben och skoöverdrag och ta av dom när regnet slutat. Problemet var dock att utrymmet i ryggfickorna inte hade räckt för det utan att jag i så fall hade blivit tvungen att slänga åtminstone skoöverdragen vilket inte kändes så lockande.
Det andra valet som kan verkar lite udda var valet av kortfingerhandskar i regnet och speciellt som jag dels hade ett par helt ok regnhandskar och dels har problem med fingrarna (Raynauds syndrom). Problemet var återigen att regnhandskarna helt enkelt inte gick att trycka ner i bakfickorna. Planen var att om fingrarna började bråka så fick jag helt enkelt bryta om det var för långt till mål, alternativt försöka hitta något ställe att komma in och värma mig och "vänta ut" regnet.
Man kan ju fråga sig hur jag kunde ha det så fullt i fickorna och sanningen är att när jag startade var det inte så fullt, då hade jag pump, däckavtagare, multiverktyg, telefon, kreditkort, försäkringskassekort, lite kontanter och några energikakor. De senare för att inte behöva vara låst till depåerna. Framför allt är det inte så muntert att behöva stanna när det regnar. Det är dessutom något som jag märkt dramatiskt ökar risken för att mina fingrar ska vitna. Om jag är hyggligt varm och de inte är vita så brukar de kunna klara sig hyggligt så länge jag håller igång. Att i ett sådant läge stanna om det är lite kyligt är däremot ett högriskprojekt. Dessutom hade jag en väst med mig, detta då vädret skulle bli bättre under resans gång, men min bedömning var att det skulle bli en mellanperiod från det att det att regnjackan skulle börja bli för varm till dess att det skulle funka att köra med bara cykeltröjan så jag ville verkligen få med västen. Den tar dessutom faktiskt mindre plats än handskarna om man rullar ihop den hårt. Slutligen så hade jag skippat kameran. Har haft den med under mina två tidigare rundor, men nu fanns det ingen rimlig chans att få med den. Tyvärr innebär det att det blir väldigt få bilder i denna lucka.
Nog om klädsel nu. Klockan fem var vi väsentligen redo att ge oss iväg. Dock hade det precis börjat regna och jag och ett par killar från Södertälje CK beslutade oss för att vänta till halv sex innan vi rullade iväg till starten. Då vi stod i sista startgrupp, vilken förvisso är stor, så innebar det att vi skulle få vänta en bra stund från det att elitfältet släpptes iväg klockan sex till dess att vi skulle få starta och tanken att stå i regnet en halvtimme till var inte alltför tilltalande. Tog drygt tjugo minuter att trampa till starten. Vi hamnade relativt långt bak i startgruppen. Jag tror dock att en del skrämts bort av vädret och många hade väntat ännu längre än vad vi gjort så det var en hel del människor bakom oss också.
Här kan kanske vara på sin plats att ge en bakgrund i form av en kort redogörelse för mina två tidigare rundor. Detta då det lite grann förklarar mitt agerande under detta lopp. Min första runda var 2007 och det var min andra cykelresa över huvud taget. Den första hade varit till Misano Adriatico (några mil söderut längs kusten från Rimini) året innan. Det var en väldigt lyckad resa och själva loppet körde jag med stopp i de flesta depåer men ganska korta sådana. Den gången stod jag ett par startgrupper längre fram och på de första platta 25 km så var det många som körde fort och jag låg bakom en grupp som höll 35+ km/h. Som sammanfattning kan man säga att det loppet var en fantastiskt kul upplevelse och jag kom i mål på knappa 8.36, förvisso en rätt medioker tid men det hade varit en härlig cykeldag och en dag med fina minnen. Den gamla "dopinghäcken", och TdF-trean från 2002, Raimondas Rumsas vann f.ö. på 5.45.
Andra gången jag körde var 2011 och det loppet var det förstas totala motsats. Hade inlett resan med att ligga i sängen första dagen för att kurera en lätt förkylning som brutit ut under nerresan. Jag hade sedan kunnat cykla, men det var lite segt och motigt och jag hade dessutom den förlorade bataljen med Monte Nerone (se tidigare lucka) på kontot. Det året stod jag i samma startgrupp som nu och då jag hört att det var risk för att det kunde ta stopp i första backen om man startade långt bak så var jag denna gång lite mer offensiv på den platta inledningsbiten. Försökte ta bra ryggar för att det skulle gå skapligt fort utan att jag skulle behöva bränna alltför mycket energi. Det gick oftast runt 40 km/h. I första backen tog det dock trots det tvärstopp på ett par ställen och jag stod stilla i totalt 10-15 minuter. Hörde senare av några andra som startat i samma grupp att de snittat närmare 50 km/h fram till backen men att de ändå blivit tvungna att stå. Tappade lusten lite efter den inledningen och hade dessutom svårt att orka köra på något. Uppför den sjunde backen kändes det dock som att det började lätta en del och jag plockade en hel del placeringar. I slutet av utförskörningen ner från den backen drog jag dock på mig en framhjulspunktering och då ledsnade jag totalt och transporterade mig väsentligen bara till mål. Tog drygt en timme längre tid än vid första försöket.
Tillbaka till årets lopp. Efter lång väntan kom vi slutligen iväg och passerade startlinjen strax efter halv sju om jag minns rätt. Till skillnad från tidigare lopp var det extremt lusigt tempo precis i början. och nog för att det regnade och var blött, men att hålla 22 km/h på platten rakt fram kändes väl försiktigt. När vägen efter en högersväng efter knappt 3 km blev lite bredare glesade leden med cyklister ut och det började komma grupper bakifrån som gick betydligt fortare. Tänkte att det var lika bra att försöka få en bra grupp att åka med och slängde mig in på sista rullen i en grupp. Tyvärr sprack dock gruppen av en bit fram och tempot föll en hel del och jag gick upp och lyckades tillsammans med några andra komma ikapp. Sen sprack det igen och jag tog denna gång rulle på ett riktigt snabbt gäng för att försöka återansluta. När jag kom upp i svansen och tämligen omedelbart såg att det sprack en bit fram igen insåg jag att detta var komplett ohållbart. Att med 19 mil och alla nio backarna kvar hålla på och dra på sig mjölksyra var inte hållbart. Tog därför rygg på ett gäng från någon klubb från Rom (stod i alla fall Roma på tröjorna) som låg och tuffade på rätt disciplinerat i 32-35 km/h. Visserligen tappade jag säkert några minuter på detta fram till första backen jämfört med om jag hade lyckats slita mig med något 40+ km/h-gäng. Nu kom jag dock fram till första backen mer eller mindre oberörd.
Uppför första backen är hela klungan som ett gäng kor som släppts ut efter vintern - det körs som att det vore avslutningsstigningen man är inne i. Försökte att hålla en hygglig intensitet utan att gå alltför hårt. Var dock bara att hålla åt sidan för det välde förbi cyklister. Här får man också ta i beaktande att många kör den korta banan som är 13 mil och där man efter fjärde backen viker av mot målet. Den långa banan innehåller fem backar till och det är typiskt kanske 30-40% som kör den banan (man väljer inte i förväg utan när man kommer till stället drä banorna delar sig och valet baseras bara på vilken väg man väljer och vilka tidtagningsmattor man passerar).
Till min stora glädje gick det att cykla hela vägen upp utan några stopp, även om vägen var full av cyklister. Backen är egentligen snarare två backar. Den första delen går upp till byn Bertinoro. Sen följer en bit där det går lite utför innan man angriper andra delen som går i några etapper uppför med ett par lite brantare "knixar". Den är i mitt tycke dock, tillsammans med den åttonde backen, den lättaste på rundan.
Nerför tog jag det sedan väldigt lugnt. Sympatiskt nog körde de flesta väldigt disciplinerat - en del körde förvisso fortare, men det var över lag ytterst få som jag upplevde på något sätt chansade. Så det kändes rätt säkert och jag tror faktiskt regnet, konstigt nog kanske kan tyckas, bidrog till detta. Och genom att det regnat kraftigt ett par dygn så var det inga spår av det där hala som ibland kan finnas på vägbanorna nere i södern då det kommer regn efter att ha varit torrt ett bra tag. Det som man fick vara lite vaksam på var där regnet spolat ut skräp på vägen vilket var fallet på några ställen under turen. Här och var längs banan var det fotografer utplacerade och dessa tar bilder som man sedan kan köpa (för en rätt saftig penning). De ligger dock uppe på nätet i "reklamversioner". För att lätta upp textmassan i denna lucka lite så är de jag hittade på mig instoppade. Det syns i alla fall på denna bild att det var lite blött.
Efter första backen kommer man ner till Meldola och det var här jag bara var hundratalet meter från den väg jag körde på i lucka 19 på väg till Santa Sofia. Sedan är det ett parti på en och en halv mil där det är några "slakmotor" och några kortare utförsbackar. Detta var ett parti som jag 2011 hade kört onödigt fegt på och målsättningen var att försöka trampa på lite bättre denna gång och det var väl ärligt talat den sträckan jag under regndelen av loppet var mest nöjd med. Lyckades köra ganska smart och få några ryggar att gå på där det var lite flackare och hålla ett lagom tempo på resten.
Andra backen, Pieve Rivoschio, är lite speciell då man först gör nästan hela stigningen och sen får fyra kilometer lättåkt innan man får en kort knäppa upp till toppen. Uppför denna backe hade "grönbeteskorna" lugnat sig lite och jag plockade nu betydligt fler än i första backen. Dock var det nog fortfarande s.a. fler passerade mig än vad jag passerade uppför. Regnet fortsatte även om man på något ställe kunde ana att det skiftade mot en lite ljusare grå nyans. Det var dock rätt kyligt. Har för mig att någon sa att de haft 8 grader på en cykeldator någonstans i dessa trakter. Tycker det låter väldigt lågt, men det var inte någon värme i luften. Det som dock var väldigt positivt var att jag faktiskt inte frös alls. Att överkroppen klarade sig var rätt väntat, men fingrar och tår hade mkt väl kunnat vara som isbitar, men de var helt ok.
Uppför tredje backen, Ciola, kändes det som att jag lite grann vände på steken och började plocka fler än som körde om mig. Och detta skedde utan att jag på något sätt körde hårdare. Var snarast i detta skede lite halvless på att det inte kunde sluta droppa och torka upp på vägen. Funderade allvarligt på hur jag skulle göra med val av bana. Dessutom började jag bli i allvarligt behov av ett stopp för att "lätta på trycket", något jag normalt ytterst sällan behöver göra annat än om det är kallt eller blött. Nu blev det dock ett snabbt stopp strax innan jag kom ner till Mercato Saraceno.
I Mercato Saraceno börjar också den fjärde backen, Barbotto. Detta är backen alla snackar om. Det är den klart tuffaste på den korta rundan och kanske även den tuffaste på långa. Framför allt så blir den rejält brant på slutet och den sägs ha en maximal lutning på 18%. Det måste dock vara en väldigt kort bit och nästan så att det är mätt i en innerkurva. Den är dock helt klart skapligt brant och i de bakre leden är det inte ovanligt att människor går sista biten upp. När jag kom ner till byn beslutade jag mig för att göra ett litet experiment och köra på uppför. Inte så att jag tänkte maxa, men hålla en bra belastning s.a. andningen kommer igång men inte så att benen dränks i mjölksyra. Detta ledde till att jag helt plötsligt fick börja kryssa mig fram för att komma om och antalet som passerade mig på vägen upp var nog inte mer än en handfull. Det tas även en officiell tid från botten till toppen av backen och jag tog mig upp på 22.04, vilket är ganska precis en klättringstakt på 1000 höjdmeter/h om den officiella banprofilens angivelse på 372 höjdmeter är korrekt. Som jämförelse hade han som var snabbast 14.08. Det var f.ö. samma kille som vann korta banan. Är väl inte omöjligt att han ryckte i denna backe för han var 22 sekunder snabbare än näst snabbaste åkare upp.
Uppe på åsen som man följer i en dryg mil innan man kommer till vägskälet där den långa och korta banan delar sig så började det molntäcket spricka upp, solen kikade fram och vägbanan torka upp lite. Detta i kombination med att det känts såpass bra uppför Barbotto gjorde att valet att köra långa banan blev väldigt lätt. I efterhand visade det sig att det bland de som var med på resan var en hel del som trots att de när jag pratat med dom innan varit helt inställda på att köra långa banan valt att köra den korta för att de varit så nerkylda. Jag har funderat lite på det efteråt då jag ofta är vara en av dom som fryser värst när det är kallt och jag tror att förklaringen till att jag klarade mig såpass bra var att jag hade en ordentlig regnjacka och en ylleundertröja. Detta gjorde att jag inte fick en massa kylande regn på överkroppen och att jag dessutom höll mig varm och att denna värme gjorde att även händer och fötter klarade sig trots egentligen dåligt skydd för dessa. En hel del av de som ändrade sig från långa till korta banan under loppet hade mindre på sig på överkroppen.
I stort sett omedelbart efter avtaget finns en depå. Hade kört sista halvmilen med regnjackan fladdrandes så nu var det läge att svida om till västen. Passade även på att norpa åt mig en sån där italiensk dubbelmacka med två nästan lövtunna bröd som man har något pålägg emellan (kommer för mitt liv inte på vad de heter just nu). Denna hade de lagt nutella emellan. I
normala fall är det väl på gränsen, men just då var det utmärkt bränsle.
Från där banorna skiljs åt är det en utförskörning ner till Ponte Uso (kan vara där ovanstpende bild är tagen; jag är osäker) och sen har man några kilometer nere i dalen innan man påbörjar den femte backen. Här är också en halv kilometer där man möter de som precis tagit sig ner från den åttonde backen. Jag fick rygg på en mindre grupp fram emot femte backen, Monte Tiffi. Den är loppets kortaste, men den är rätt brant (sägs ha en maxlutning på 16%) och båda gångerna tidigare jag kört har den varit oväntat jobbig. Nu visste jag vad som väntade och såg till att inte gå in för hårt. Jag hade dock fått lite blodad tand efter Barbotto och när jag såg att de som gått i backen samtidigt med mig efter att initialt ha dragit ifrån lite inte ökade försprånget mer utan att jag snarare började ta in så växte hornen och innan vi var uppe vid toppen hade jag skapat en rätt ordentlig lucka till dom. Humöret steg ytterligare ett snäpp!
Efter en kort utförskörning och en tämligen platt kilometer började det sedan gå uppför igen, denna gång uppför den sjätte backen, Perticara. Detta är en backe som jag inte är så förtjust i så tillvida att lutningen varierar en hel del och jag har svårt att hitta någon bra rytm, åtminstone under första halvan. Andra halvan blir bättre i det avseendet. Vid tidigare två försök har jag stannat till i depån som finns i skuggan av ett träd en liten bit upp i backen där man kan få dricka och klyftor av olika citrusfrukter. Då har jag båda gångerna känt att jag behövt det. Nu kändes det dock som att det vore att riskera att förlora den fina rytm jag var inne i så jag fortsatte uppåt och passerade med jämna mellanrum åkare som såg mer eller mindre trötta ut. Och, jag är väl larvig, men på något sätt gjorde det att det nästan kändes ännu lättare för mig. Bytte f.ö. några ord med några norrmän på väg upp mot en korsning strax innan man kommer upp till själva byn Perticara. Är sedan rätt lättåkt sista biten upp och jag kom upp utan att ha blivit passerad av någon på vägen upp.
Hade under den första regniga delen av loppet knappt ätit eller druckit något. Då jag dessutom körde ytterst kontrollerat den biten så fungerade det fint. När jag nu ökat intensiteten så att andningen var lite lagom ansträngd uppför och solen dessutom kommit fram insåg jag att det gällde att se till att se till att få i sig både att äta och dricka om det inte skulle ta tvärstopp i någon backe framöver. Stannade därför i depån uppe på toppen av backen (inne i byn) och drog snabbt i mig några muggar med blandad dryck, en brödbit och en minipizza (eller mikropizza är kanske en mer adekvat beskrivning).
Utförskörningen från sjätte backen ner till där man passerar bron precis innan man går in i den sjunde backen är lite lurig så tillvida att manen bit ner i backen svänger av höger in på en liten väg och får där en kort knäppa på knappt 50 höjdmeter uppför mitt i sig. Utförskörningen på den lilla vägen innan man kommer ut på den större vägen nere i dalen var dessutom ganska dålig asfalt på så jag fegade lite extra där. Det är sedan ett par kilometer ute på den större vägen innan man passerar bron och börjar klättringen upp till Monte Pugliano, vilket är den sjunde och den backe som bjuder på flest höjdmeter, strax över 500. Den går dock i två etapper med en mer eller mindre platt halvkilometer strax efter mitten. I det här skedet började jag också för första gången räkna lite på vad det skulle kunna tänkas bli för sluttid. Då jag inte har någon koll på vad jag haft för passertider tidigare gånger vid olika ställen blev det hela väldigt spekulativt. Jag insåg dock att om jag skulle greja att slå min tid från 2007 gällde det nog att ligga i. Framför allt gick dock tankarna kring möjligheten att kanske greja under 8.30. Gör man det så har man nämligen en seedning de två kommande åren som gör att man få stå i en bättre startgrupp.
Det fina flytet fortsatte för mig även uppför den sjunde backen och jag plockade den ena efter den andra cyklisten utan att någon körde om mig och när jag kom upp till toppen hade jag utökat sviten till tre raka backar utan att ha blivit omkörd. Och, jag vet att det är larvigt och oväsentligt, men just där och då så stärkte det mig. Det enda molnet på himlen i detta skede av loppet var att det faktiskt kom några få regnstänk. De var dock så få att vägbanan inte ens blev blöt. Värre var att vägen ner från Monte Pugliano inte var i något vidare skick. Den hade varit risig redan 2011 och den var bitvis ännu värre nu. Med punkteringen 2011 i minne så fegade jag en hel del utför. Ville verkligen inte förstöra min fina känsla med en punktering. Lyckligtvis slapp jag något sådant missöde.
Efter att man kommit ner i dalen är det ett par kilometer på en lite större väg innan man svänger vänster och påbörjar den åttonde backen, Passo delle Siepi, vilken är drygt 4 km och med tämligen jämn lutning på runt 5%. En liten bit upp i backen körde en liten italienare om mig, men han tappade sen tempo och jag kunde passera honom och hålla min svit med "backar utan att ha blivit omkörd" vid liv. Uppe på toppen var en depå belägen. Jag hade i detta läge efter mycket räknande hit och dit kommit fram till att jag skulle behöva hålla en snittfart som jag inte bedömde som rimlig in till mål om jag skulle greja 8.30. Jag hade därför beslutat mig att målet var att ha det trevligt sista biten in också. Så jag stannade till i depån gissningsvis i 4-5 minuter och hann få i mig en del att både äta och dricka.
Efter utförskörningen ner från den åttonde backen följer ett avsnitt på en lite större väg där man kör svagt utför i en dalgång i ungefär en mil. Detta är ett avsnitt där man verkligen har nytta av att ligga i en grupp. När jag kom ner och svängde ut på den större vägen såg jag en grupp några hundra meter längre fram. Jag hade ett par andra cyklister bakom mig och jag tänkte att om jag tar en förning så kanske de sen kan hjälpa mig så att vi gemensamt kan jaga ifatt gruppen framför. Skruvade därför lite försiktigt upp tempot så att de skulle kunna få en fin rulle att följa. När jag tagit ungefär halva luckan så vek jag ut lite och viftade lite med armbågen för att få fram han som låg på min rulle, men han verkade helt ointresserad vilket kändes lite larvigt då det ju knappast var s.a. vi tävlade om några framskjutna placeringar. Jag orkade dock inte bry alltför mycket utan tog istället och ganska abrupt drog upp tempot ytterligare s.a. jag tämligen snabbt anslöt till gruppen framför. Min svans var dock fortfarande med.
Ganska omgående efter att jag kommit ikapp gruppen och gått in på sista rulle så sänktes farten till runt 30 km/h. Var tydligen s.a. han som var främst tröttnat på att dra och ingen ville hjälpa till. Funderade på om jag skulle gå fram, men insåg att jag i så fall tvärsäkert skulle få dra hela gänget fram till nästa backe och det hade jag inte lust att bjuda dom på så jag låg kvar där jag låg och tänkte att börjar de samarbeta så går jag med runt, annars får vi väl rulla i 30 km/h ner till sista backen. Och så blev det. Italienare må vara utmärkta tävlingscyklister, men i lägen som dessa undrar jag lite hur deras taktiska resonemang går. Med ett bra samarbete hade vi kunnat tjäna några minuter utan att det kostat speciellt mycket. Men, men, ...
Ini backen sprätte några i gruppen iväg, men luckan blev inte större än att jag hela tiden såg dom och ganska snart plockade jag också in dom. Denna sista backe är lite lurig då den först går uppför en bit med hygglig lutning och det sen kommer en liten utförsbacke innan man går in i den andra och brantare halvan där maxlutningen ska vara 17%. Gick (förehållandevis) lätt upp till toppen, eller strax före där den sista depån på banan är belägen. Jag hade helt släppt tidsjagandet utan stannade till i kanske fyra minuter och åt och drack innan jag åkte vidare.
Det är efter den nionde backen huvudsakligen svagt utför fram tills det är 15 km kvar och sedan mer eller mindre platt in till mål. Det finns dock några småbackar relativt snart efter den nionde backen. Är man trött så kan de vara rätt slitiga, men har man fortfarande kraft i benen kan man trycka sig över dom i ganska bra fart. När jag gav mig av från depån gjorde jag ett grovt överslag och gissade att jag borde komma i mål på 8.45-8.50 om det rullade på hyggligt. När jag kom fram till den första av småbackarna ställde jag mig upp och halvt sprintade uppför den, mest för att inte behöva gå ner på lilla klingan då jag visste att det bara var en kort knäppa. Passerade i samband med detta några av de som varit med i gruppen in mot sista backen men som inte stannat i depån. Märkte också att benen svarade förvånansvärt bra. Normalt brukar jag bli seg efter så många timmar, men nu kändes det nästan som jag bara varit ute och värmt upp. Så, jag tänkte att jag helt släpper handbromsen och kör på vad jag kan så länge det håller.
Passerade en hel del åkare men det var ingen som brydde sig om att försöka ta rulle förrän en liten italienare ställde sig upp och spurtade in på min rulle. Var lite rädd att jag bara hade dragit på mig en fripassagerare, men när jag efter kanske fem minuter i tät vek ut lite och sidan och viftade för att han skulle gå fram så gick han snällt och fint fram och drog. Han var nog mer bergsget än slätåkare och farten sjönk några km/h när han var framme och han höll ut 2-3 minuter åt gången. Det var dock precis vad jag behövde för att orka gå fram och köra hårt i fem minuter till. Så där höll vi på tills det var en dryg halvmil kvar till mål. Var en kort period när vi hade ett par åkare till som tog rulle, men de åkte rätt snabbt av.
Sista biten in var det en grupp med 5-6 åkare som gjorde oss sällskap. Är lite osäker på om det var en grupp som kom bakifrån eller om det var en grupp vi passerat. Hur som helst så blev det med fler som kunde dra att det gick nästan ännu fortare. Vid passagen över bron över SS16 med ca 3 km kvar var det mer eller mindre spurt. Hade dock inga problem att gå med. I den riktiga spurten var jag dock chanslös men det spelade ingen roll, för jag kände att jag verkligen fått revansch för 2011 när det varit så motigt. Nu hade jag samma positiva känsla som första gången jag gick i mål. Dessutom hade jag faktiskt lyckats slå min tid från det tillfället med en och en halv minut. Hade gått långt mycket fortare än jag hoppats från sista backen och in. Jag skulle förstås kunna reta mig på att om jag bara struntat i de där fikapauserna i de två sista depåerna och i stället klämt i mig någon bar så hade jag sannolikt grejat sub 8.30. Men, ärligt talat så struntar jag i det. Jag hade riktigt kul andra halvan av loppet och att få gå i mål med den känslan och att sätta punkt för cyklandet på denna resa på det sättet gör att tiden är rätt oväsentlig. Dessutom är jag en turistcyklist och ingen tävlingscyklist, så ...
Efter att ha tackat min italienska parkamrat för gott samarbete och ha parkerat cykeln så ställde jag mig i kön till maten. Fanns numera pasta, sallad, glass, kaka, mm. När jag körde första gången har jag för mig att det var ett par sorters pasta och någon frukt och andra gången var jag så less efter målgången att jag drog direkt tillbaka till hotellet efter målgången.
Efter att ha ätit rullade jag i sakta mak tillbaka till Cervia och hotellet. Blev en del eftersnack och ilastning av cyklar i släpet innan det var dags för middagen och slutet på en lång dag.
Avslutar med en bild på benen då jag kom tillbaka till hotellet. Och, nej, det är inte någon solbränna!