Var nere vid frukosten när den öppnade klockan sju och checkade ut från hotellet vid kvart över åtta efter att ha lämnat en liten resväska med mina resekläder samt lite cykelkläder som jag tagit med ner för att kunna skjuta upp beslutet om vad jag skulle ta med mig så länge som möjligt. Denna resa var idén nämligen att cykla runt och bo en eller två nätter på varje ställe. Detta helt enkelt för att kunna se mer av ön än vad som är möjligt om man bor på ett ställe i synnerhet som formen inte var den bästa och dagarna effektivt sett ganska korta.
Jag hade denna resa beslutat mig för att hyra cykel istället för att släpa med min egen. Känns för mig alltid som ett pest-eller-kolera-val att välja om jag ska ta med cykel eller hyra. På vissa ställen är det svårt att få tag på någon vettig cykeluthyrning och då gör sig valet av sig självt. Här hade jag dock hittat en firma som verkade ha relativt vettiga cyklar till ett pris som visserligen var betydligt högre än kostnaden att ta med cykel ändå inte var astronomiskt. Firman låg dock 2,5 km norr om hotellet.
Hade kvällen innan insett att jag gjort ett misstag i förberedelsearbetet då jag inte kollat eluttagen. Visade sig förstås att de hade en variant med tre piggar och inte som vi två. Gjorde att laddare inte funkade. Hade på hotellet fått låna en adapter men tyckte det verkade chansartat och osmidigt att förlita sig på att låna adapter på boendena så målet var att försöka köpa en innan jag lämnade Larnaca. Försökte titta efter lämpliga affärer på vägen upp till cykeluthyrningen men det var nog lite för tidigt. Var mest caféer som serverade frukost som hade öppet.
Bild på en skola jag passerade på vägen.
Kom till uthyrningsfirman fem minuter innan de skulle öppna klockan nio, men ägaren höll på att fixa i ordning och hade min cykel klar. Pedaler monterades liksom cykeldator. Han stod för verktyg och då det visade sig att jag buntbanden jag plockat med för att få fast cykeldatorfästet på styrstammen var aningen för korta fick jag ett par av honom. Hade lite svårt att få till så att sensorn och ekermagneten riktigt lirade tillsammans men efter ett tag verkade det funka. Rullade lite och kollade att växlar och bromsar verkade funka innan vi gjorde upp de ekonomiska förehavanden och vid tiosnåret kunde jag så äntligen rulla iväg.
Ett lite spännande moment var att det på Cypern är vänstertrafik, något jag aldrig varit med om att cykla med tidigare. Planen var att börja med att cykla en bit längs sydkusten och då var jag tvungen att korsa genom staden. Tyckte jag hittat en bra rutt utan alltför mkt avtag. Visade sig dock att jag direkt fick improvisera lite då gatan jag tänkt följa var helt uppgrävd. Svängde in och lyckades sedan ta mig förbi avsnittet med ombyggnationen av gatan på en parallellgata.
Var mindre trafik än jag befarat ut ur Larnaca. Försökte hålla mig från större utfartsleder och kom förbi denna akvedukt i södra utkanten av staden (eller var det i en förort?).
Var tydligen från mitten av 1700-talet. Märkte direkt att det var klart svårare än normalt med navigering då Cypern inte har täckning av Google streetview. Dels underlättar det att kunna skriva ner i vägnötterna vad skyltar säger och dels underlättar det enormt att ha sett avtaget tidigare. Nu blev det ett antal stopp för att kolla att jag verkligen åkte rätt inne i byarna. Tog mig via Dhromolaxia och Meneou ner till kustvägen. Området söder och sydväst om Larnaca är tämligen platt och det finns saltsjöar. Flygplatsen ligger även i detta område.
Ett annat problem bortsett från navigeringen var att även om cykeldatorn visade fart så var farten inte stabil och periodvis för låg. Har drabbats av det någon gång tidigare och det hänger samman med att sensorn inte registrerar alla passager av magneten på ekern. Detta gjorde att sträckan underrapporterades och avstånden i mina vägnötter stämde inte. Lyckades dock vid något stopp efter ett par mil justera sensorns vinkel så att det sen funkade prickfritt resten av resan.
Anledningen till att jag över huvud taget brydde mig om att åka ner längs kusten var att jag var på ön sommaren 1982 med mina föräldrar och min syster och då bodde vi på en anläggning som hette Faros Village som låg längs kusten. Tänkte att det kunde vara kul att se om jag kände igen något. Anläggningen är jag rätt säker på (som väntat) är riven och ersatt av någon annan anläggning. Fick dock en viss flashback av trapporna ner till stranden. Själva stranden såg dock inte lika fin ut som då. Hade tjuvkikat på några kort innan jag åkte hemifrån så det var inte bara en effekt av att tidens tand förgyllt min minnesbild.
Rullade förbi fyren innan jag slutade "the trip down memory lane".
Färdades sedan relativt nära kusten men inte helt ute vid den. Hade vind sida med så det rullade rätt fint även om jag inte tog i speciellt mycket. De två(?) cyklister jag mötte såg dock ut att ha det jobbigare. På några ställen passerade jag vägkonstruktioner som klart visade att det funnits planer som inte realiserats. Denna väg där huvudgrenen rakt fram omedelbart tar slut i en åker var ett exempel.
Svängde efter ett tag av från kustvägen och sneddade upp till Kofinou på ca 150 möh. Upp dit gick det lite upp och ner men var totalt sett en väldigt försiktig slakmota.
I Kofinou gick in och köpte en cola och en flaska vatten då jag inte var säker på hur möjligheterna till vätskepåfyllning skulle vara de närmaste milen och det var skapligt varmt, sannolikt någonstans mellan 25 och 30 grader. Började efter Kofinou gå uppför lite mer på
riktigt på vad jag misstänker var gamla huvudvägen till Nicosia.
Bredvid vägen gick en motorväg. Efter att ha klättrat några hundra höjdmeter gick det utför i några km. Såg då också toppen på backen som jag snart skulle angripa.
Kom sen till ett avtag österut som jag tog. Var inledningsvis fotoförbud, med all sannolikhet kopplat till vad som klart såg ut som militära anläggningar längs vägen.
Första kilometern var det en del utför men sen påbörjade jag det som var dagens huvudbacke. Var inte någon brutalbacke på något sätt med sina 5,5 km med runt 6% snittlutning. Bitvis var det dock upp mot 9-10% och med ryggsäcken på ryggen gick det lite segt.
Hade försökt hålla nere packningens tyngd men det blir hur man vrider och vänder på det ändå några kilo som sitter där på ryggen timme efter timme. Vartefter resan fortlöpte vande jag mig dock och en bit in på resan tänkte jag egentligen inte på den så mkt. En sak som jag tror gör det lite mer märkbart är att jag får ändra stil lite när jag kör med ryggsäck. Normalt står jag väldigt mycket upp när det går uppför och ffa när det är brant. När jag har en ryggsäck på ryggen hamnar jag i lite annan position när jag står upp och det känns inte lika naturligt vilket gör att det blir mer sittande cykling uppför när jag cyklar med ryggsäck.
Hur som helst var det på sina ställen fin utsikt.
Vägen slutade uppe vid Stavrovouni-klostret som vi även besökte under resan 1982. På den tiden fick bara män komma in så mamma och min syster fick vänta utanför då. När jag kom upp denna gång var klockan strax före två och de skulle öppna igen för besökare efter "lunchstängning". Jag diskvalificerade dock mig själv för besök denna gång och det av flera skäl. Dels kan cykelbyxor knappast anses vara anständig och respektfull klädsel i ett kloster, dels ville jag inte lämna cykeln och ffa så hade jag en bra bit kvar till hotellet där jag bokat rum för de kommande två nätterna. Så efter att ha nyttjat kranarna med riktigt bra, kallt och gott vatten så vände jag tillbaka ner.
Tyvärr har jag ingen vettig bild på själva klostret (blev bara en silhuett) så jag nöjer mig med en utsiktsbild och en bild på den lilla kyrkan vid parkeringen.
Tillbaka nere vid avtaget där jag tidigare tagit av österut fortsatte jag nu stora vägen norrut någon kilometer. Jag hade där ett val att göra: antingen fortsätta norrut och sedan utan några större stigningar ta mig i nordvästlig riktning till boendet eller åka åt västsydväst och få en stigning på 250 höjdmeter. Räknade fram och tillbaka och tyckte att det borde funka att köra alternativ två utan att riskera mörkercykling då det inte var mer än drygt tre mil kvar och det var ett par timmar till solnedgång.
Visade sig att vägen ner till avtaget där klättringen tog vid var mer småkuperad än jag riktigt fattat.
Var dock inga långa stigningar så jag kunde hålla hygglig fart och det kändes fortfarande lugnt tidsmässigt när jag började klättringen. Var en liten väg med knappt någon trafik. Tror jag mötte en bil på vägen upp. Vägen som sådan var fin, men det var en hel del stenar och grus som rasat ner på vägbanan. Inga problem i den låga fart jag hade uppför dock.
Passerade några rätt stökiga bostäder med mycket surr och livligt in- och utgående.
Efter uppförsbacke kommer som bekant nerförsbacke och även om det gick lite uppför emellanåt så var det huvudsakligen utför.
När jag kom ner till första ordentliga byn (Lythrodontas) blev det dock lite strul då jag inte fick vägen att stämma med mina vägnötter. Jag skulle inne i byn ta vänster vid ett torg med en kyrka till höger. Jag kom också fram till ett sådant torg, men vägen dit hade känts lite halvfel och jag var nästan på väg att åka tillbaka och se om jag kunde inse var jag åkt fel. Blev en lång stunds tittande på karta och vägnötter innan jag beslutade mig att ta en av de två vägarna till vänster. Till problematiken kan läggas att jag inte fick någon mobildatamottagning vilket gjorde att jag inte kunde kolla rutten jag lagt och jämföra med min position.
Åkte ner mot nästa by, Kataliontas. Här pratade mina vägnötter om ett avtag åt vänster. När jag kom dit kändes det helt fel. Fram med karta igen. Sen kom jag ihåg att jag i planen hade med en liten extra stigning till en kyrka som verkade ligga med fin utsikt. Denna skippades dock då solen nu sjönk i oroväckande takt. Jag tryckte på vad jag kunde och det gick sen fint med navigeringen förbi Kataliontas och genom nästa by, Analiontas. Var nu bara några kilometer kvar, inga fler avtag och huvudsakligen utför. Kändes som att jag nu var på upploppet.
Två kilometer från Analiontas passeras. Tre kilometer passeras. Inga större byggnader förutom något som ser ut som en industrilokal på höger sida vägen. Fortsätter. Går lite uppför innan det åter går utför. Efter fem kilometer kommer jag ner till ett fyrkors, förbryllad, lätt irriterad och något stressad av den i rask takt sjunkande solen.
Finns några vägvisare och jag har inga problem att identifiera var på kartan jag befinner mig. En bil som ska svänga ut på den lite större vägen (den jag kom på) vevar ner rutan och frågar om jag letar efter något. Hasplar ur mig namnet på hotellet, uppenbarligen med halvtaskigt uttal men han förstår i alla fall och pekar upp längs vägen jag kom ner och säger att det är åt det hållet och bara en kilometer. Tackar och tänker att jag får väl åka tillbaka. Trampar på uppför. En bild som visar vägen strax söder om boendet några minuter innan jag anlände dit. Som synes är solen verkligen på väg ner.
Då jag kommer till avtaget till det jag var övertygad om var en industrilokal så ser jag en liten och tämligen diskret skylt med hotellets namn. Rullar lättad ner för den lilla backen och ser en skylt med reception. Inte helt uppenbart på dörren att det är receptionsdörren så jag får fråga när jag kommer in om jag kommit rätt, och jo då, det är receptionen. Checkar in och får ta in cykeln i rummet mot att jag bär in den. Hon verkar rädd att det ska bli märken/spår på golvet. Hade inte varit någon risk men jag tänker att det är inga problem att bära den och om det gör henne nöjd så ...
Upplockning, dusch och lite småfixande innan middag. Riktigt god tryffelsvampsrisottto. Med all sannolikhet svamprisotto med tryffelessens, men var riktigt gott och vällagat. Beslutade att lyxa till det med en bit apelsinkaka till efterrätt. Hade tänkt mig en liten bit men får in ett rejält rätblock av något som jag tolkar som något sockerkaksliknande bakverk indränkt i någon trögflytande apelsinsmakade sak med grädde ovanpå och yoghurt i en separat skål bredvid. Blev klart mätt.
Precis när jag ätit färdigt beslutade sig wifi:t att rasa samman. Visade sig inte bara vara wifi:t som la ner utan all typ av mobiltäckning försvinner.
Stället jag bokat var inte riktig mitt normala boende och "lite onödigt dyrt". Dock var läget med mina planer i beaktande bra och just där fanns inte direkt några lediga alternativ på bokningssajterna. Hade i så fall behövt åka in mot Nicosia/Lefkosia och stadscykling försökte jag hålla mig ifrån i möjligaste mån på denna resa. Avslutar med ett par bilder på rum och korridor för att ge en känsla för stället samt sedvanlig karta och höjdprofil.