Klar och fin morgon (utsikt från hotellbalkongen).
Hade "beordrat" frukost till halv åtta. När jag kom ner till matsalen en våning ner var den andra gästen som jag såg på hotellet på väg att avsluta sin frukost. Plockade sedan ihop mina prylar, gjorde mig i ordning för att ge mig iväg och gick sen ner till matsalen för att checka ut och betala för middagen föregående dag (ingick inte i priset). Hade bokat och betalt via booking. När de började titta hittade de dock vare sig min bokning eller någon betalning. Jag fick fram något bekräftelsemejl och var inne på internetbanken och kollade att betalning på rätt belopp dragits från mitt konto. De ringde upp sonen som jag tror var den som skötte det hela, men han kunde inte hitta det. Försökte mejla över bekräftelsemejlet men det studsade (troligen blev det något fel då han bokstaverade sitt inte alltför korta namn vilket utgjorde första delen av mejladressen). Klart olustig situation. Funderade på om jag skulle betala cash och försöka ta diskussionen med booking när jag kom hem. Vet inte om de i det läget tyckte att jag fått stått och vänta för länge för helt plötsligt tyckte de att "vi fixar det här, oroa dig inte, vi kontaktar booking och reder ut det". Kändes, som sagt, inte helt lustigt men jag hade fått bekräftelse på bokningen och pengar hade dragits så jag kände mig ändå rätt hoppfull om att de skulle lyckas reda ut det hela. Betalade för middagen och gav mig vid niosnåret slutligen iväg.
Cyklade först några km västerut längs kusten innan vägen började klättra. På satellitbilder ser det ut som en grusväg fortsätter längsmed kusten. Det ligger dock en turkisk enklav där så det hade inte varit aktuellt att testa ens om jag skulle fortsatt längs kusten. Min plan var dock att dra upp i bergen så att vägen gick dit passade mig fint.
Stannade till en kort stund på infarten till Mosfili.
Försökte se om jag kunde inse varifrån ett knäppljud som dykt upp kom ifrån. Lät ekerrelaterat och jag kände på ekrarna men inget verkade uppenbart konstigt. Testade att lägga på en droppe olja i varje kors men det gav ingen effekt. Ljudet kom och gick lite under resten av resan men blev aldrig något mer så efter ett tag blev det att jag inte tänkte på det.
Fortsatte uppför.
Var precis brevid gränszonen och kunde se torn/kurer med turkiska flaggor.
Efter 12 km tog jag av vänster där vägen fortsatte ner till kusten på västra sidan om den turkiska enklaven. Passerades av ett militärt fordon kort efter avtaget men sen var det oerhört sparsamt med trafik en stund. Åkte uppe i barrskogen och jobbade mig lite i etapper uppför.
Passerade någon brandgata.
Fanns här och var grusvägar som vek av. Om man hade haft en MTB eller en gravelbike hade man nog kunnat hitta några fina vägar att köra där uppe. Jag hade dock inte så många alternativ utan fortsatte vägen framåt och uppåt.
Kom upp till ett pass (Selladi Tou Stavrou, 1026 möh). Klockan var då tjugo i ett. Räknade lite och kom fram till att jag borde ha tid att köra en liten bit på vägen österut. Fick på så viss ett par hundra höjdmeter till på ca 4 km.
Vände när det började gå nerför och åkte tillbaka ner till passet och fortsatte den väg jag inte åkt från passet vilken initialt gick i sydlig riktning men sedan vek av mer västerut.
Kom ner till Stavros tis Psokas där det fanns en liten kyrka (stängd).
Enligt någon legend(?) hade en flicka med psoriasis kommit till trakten och botades. Tidigare hette stället därför Stavros tis Psoras men det ansågs tydligen lite otrevligt varför de bytte ut sista ordet i namnet till Psokas. Jag fortsatte och passerade detta träd som fått överleva vägbyggnationen.
Jag hade fått för mig att de knappa två milen till Lysos skulle vara huvudsakligen utför så att jag skulle få det lättrampat. Visade sig dock inte bli fullt så enkelt då vägen gick in och ut i dalgångar. På vägen in så gick det utför men på vägen ut så gick det uppför. Försökte hålla hygglig fart då jag inte ville riskera att hamna i några tidsbryderier. Efter ett tag började det dock gå mer ihållande utför och kilometerna betades av i relativt rask takt. Någon km efter Lysos tog jag av åt vänster och fick en på några ställen skapligt brant uförskörning ner i en dalgång.
Var grusväg precis nere vid bron i botten på dalen men i övrigt helt Ok beläggning. En bild från andra sidan dalen tillbaka mot vägen jag åkte ner.
Var ett par helikoptrar som surrade runt och efter ett tag såg jag att de åkte fram och tillbaka till dammen och hämtade vatten för att bomba en brand med. I mitten på bilden ser man en helikopter som precis släppt ett lass (eller vad man nu ska kalla det) vatten.
Kom efter 3-4 km upp till en lite större väg och fortsatte klättrandet upp åt vänster.
Kom så upp till Lasa strax före fyra. Svängde in på gården, parkerade cykeln och gick in och där fanns två äldre damer som tog emot. Den ena var mer pratglad än den andra. Tyvärr hade jag väldigt svårt att förstå vad hon sa. Jag är fortfarande inte klar på hur stor del av ordflödet som var engelska och hur mycket som var grekiska. Det var dock väldigt tydligt att hennes favoritfras på engelska var "No problem". Jag tyckte förvisso att det var lite problematiskt att jag inte förstod vad hon sa men hon verkade i alla fall vara helt införstådd med att jag skulle dyka upp och att jag skulle ha ett rum.
Hon sa åt mig att sitta ner, var borta en stund, kom tillbaka med ett glas saft och ett fat med mandel och sockerkaka samt en nyckel och visade mig sedan till mitt rum. Satte mig utanför och åt och drack det som mig bjudits.
Gick sen in och duschade och gjorde mig efter lite småplockande i ordning för att gå och se om det fanns något ställe att äta på i byn. Hade försökt fråga om det fanns något ställe och jag fick intrycket att svaret var ja, men jag var inte helt säker. Solen var klart på väg ner så jag hade plockat med framlyset till cykeln för säkerhet skull.
Kom upp i byn och inte så långt ifrån kyrkan fanns en taverna men den var tvärstängd. Fortsatte förbi kyrkan
och någon plats med föremål som jag antar skulle illustrera vad bygden livnärde sig på.
Insåg att jag sen var på väg ut ur byn. Tittade lite på kartan och såg namnet Fyti. Hade någon hörselintryck att damen på boendet sagt något sådant när jag började fråga om restauranger. Var någon km upp till den byn så jag chansade och knallade vidare längs vägen. Större delen av vägen var det gatlampor men på ett kortare avsnitt saknades belysning så då tog jag fram cykellyset. Kom upp till Fyti men hittade bortsett från en bar där jag kunde fått något att dricka inget öppet ställe. Vände tillbaka. Var nu inte mkt ljus kvar på himmelen så jag var glad att jag hade plockat med mig lyset.
Tavernan i Lasa var fortfarande stängd när jag kom tillbaka till den byn. Stannade till och funderade vad jag skulle göra. Verkade som några katter tyckte det var spännande med en turist för det kom fram ett par stycken, en var lite modigare och gick och strök sig mot mina ben, ytterligare en dök upp och verkade vilja utmana benstrykaren men det hade han inget för. Efter någon minut hade ytterligare ett par katter kommit. Någon började jama och jag beslutade mig för att det kanske var bäst att gå tillbaka till hotellet om det inte skulle bli riktig jam session av det hela.
Hade en energikaka och hade börjat förlika mig med tanken att det nog skulle få bli min middag. Kollade mejlen och såg att jag fått ett mejl från han som hade stället, sonen till den mer pratglada av damerna (den andra damen var hennes syster). Han frågade om allt var OK. Jag svarade så artigt jag kunde att det var bra med rummet men att damerna och jag hade lite språklig förbistring i våra kommunikationsförsök. Dessutom frågade jag om han visste om tavernan var stängd hela kvällen eller om den skulle öppna senare.
Hur som helst hade jag behov av en adapter till eluttaget för att kunna ladda telefonen. Hade försökt titta efter affärer några gånger de första dagarna men det hade inte varit några problem att låna på de tidigare ställena så jag hade mer eller mindre tänkt att jag skulle klara mig med låneadaptrar på resan. Vidare saknade jag lösenordet till wifi:t så jag gick bort till delen där jag tidigare "checkat in" och fann de två damerna sittandes tittandes på grekisk TV. Jag hade insett att det kanske var bäst med lite handgripligheter istället för rent verbal kommunikation så jag hade plockat med mig laddsladd och telefon. Höll upp laddsladden och pekade på de två piggarna och höll upp tre fingrar och pekade på uttaget samtidigt som jag frågade om de hade någon adapter jag kunde få låna. Den mer pratsamma kommenderade mig att sitta ner och försvann. Efter fem minuters tittande på något grekiskt ordleksprogram kom hon tillbaka med en låda adaptrar. Fick låna en.
Tänkte att det var ju rätt lyckat så jag plockade fram telefonen och frågade om lösenord till wifi:t. Tog en liten stund men sen föll polletten ner och hon visade mig till en router där det satt en lapp med ett lösenord. Sen fick hon av någon anledning för sig att ringa sonen. Hon pratade i några minuter tämligen högljutt (tror hon hörde lite dåligt). Sen gav hon mig luren.
Sonen hade tydligen fått mitt mejl och hade instruerat sin mamma att hon skulle laga middag till mig. Så, jag fick en rejäl tallrik med fräst zucchini, potatis, halloumi samt någon annan ost. Tomat, oliver och gurka till samt yoghurt.
Damen visade sig vara pratglad trots våra problem att förstå varandra. Jag lyckades dock gå över till att via google translate producera mina meningar på grekiska (skriftligen). Underlättade en del även om jag inte är säker på att vi helt var på samma våglängd. Lite osäker men jag tror att hon när jag sa att jag inte hade vare sig fru eller barn tyckte att jag skulle komma tillbaka vid något senare tillfälle och träffa någon cypriotiska och gifta mig.
Avslutade med en kopp te med honung innan jag tackade damerna för maten och sa godnatt.
Profil och karta för turen.