[RR, lvg] Julkalender - Ett udda cykelår (Alla luckor öppnade)

ooms

Aktiv medlem
GoranS sa:
ooms:
om jag inte minns helt galet hittade jag två firmor på nötet som verkade ha racercyklar men ingen svarade. Jag var dock relativt sent ute och angav tidsperiod och storlek på cykel så det är möjligt att de helt enkelt inte hade någon cykel att hyra ut och därigenom inte bemödade sig att svara. Eller så gillade de inte att jag mejlade på engelska. Jag orkade dock inte jaga vidare utan beslutade mig för att ta med en egen cykel.
Ok, tack. Jag får se hur jag gör, troligtvis chansar jag och hyr på plats om det blir aktuellt, vill ju gärna veta hur vädret blir också :-)
Sedan har jag för mig att det är målgång i Paris-Nice helgen i fråga, så åtminstone delar av söndagen borde man kunna kolla på det.

GoranS

Aktiv medlem
NiclasY sa:
+1 på allt. Ser fram mot fortsättningen. Nästa år?
Får jag till tillräckligt med material för en kalender under kommande år kan det mycket väl bli det.

Är dock ett visst jobb. Min ambition har typiskt varit att ha texten färdigskriven första december. Har dock aldrig lyckats. Brukar bli att jag har kanske en tredjedel klart vilket gör att set blir 1-2 timmars jobb varje dag då jag ska välja bilder, skala ner dessa, skriva texten rung dem och få till en karta+höjdprofil.

Tidsåtgången är också anledning till att jag helt skippar korrekturläsning och bara skriver på. Det gör att texten här och var blir fel, typiskt pga att jag raderat halva meningen för att fortsättningen inte blir bra och när jag sedan ska skriva det alternativa avslutet på meningen slarvar jag när jag ska läsa vad första halvan är vilket gör att de två delarna sen inte hänger ihop.

DanielS

Aktiv medlem
GoranS sa:
NiclasY sa:
Får jag till tillräckligt med material för en kalender under kommande år kan det mycket väl bli det.

Du ska iaf veta att jobbet du lägger ner är mycket uppskattat och förgyller mörka december-kvällar! Men så klart förstår jag också om det är mycket jobb och om det känns som ett tvång, då blir det inte så roligt att skriva..

Pellefa

Medlem
GoranS sa:
NiclasY sa:

Är dock ett visst jobb. Min ambition har typiskt varit att ha texten färdigskriven första december. Har dock aldrig lyckats. Brukar bli att jag har kanske en tredjedel klart vilket gör att set blir 1-2 timmars jobb varje dag då jag ska välja bilder, skala ner dessa, skriva texten rung dem och få till en karta+höjdprofil.

Tack för den inspirerande läsningen, vi som läst kanske kan betala tillbaka med varsin RR under året...?

Freddie L

Aktiv medlem
Pellefa sa:
GoranS sa:
NiclasY sa:

Tack för den inspirerande läsningen, vi som läst kanske kan betala tillbaka med varsin RR under året...?
Bra idé! Det blir mitt nyårslöfte!

GoranS

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Pellefa sa:
GoranS sa:
NiclasY sa:

Bra idé! Det blir mitt nyårslöfte!
👍

Genom att jag själv gillar RR:ar känns det för mig rimligt att försöka bidra med en när jag varit iväg någonstans och cyklat. Och om det jag producerar kan inspirera någon annan att göra detsamma är det en trevlig bonus.

Bele

Aktiv medlem
GoranS sa:
Bele sa:
Peda sa:
Tack för mycket inspirerande läsning!
Ser redan fram mot nästa års julkalender :-)

+1

Undrar hur det ser på det här upplägget med hyrcykel och resmålen jämfört med dina "vanliga"?
Menar du hur jag ser på hyrcykel kontra att ta med egen eller resmålen i denna kalender kontra de jag varit på tidigare?

Både och, dvs dina erfarenheter av att hyra cykel vs att ta med egen samt hur de ser på resmålen i kalendern mot tidigare resmål.

GoranS

Aktiv medlem
Som svar på Bele:s frågor.

Hyrcykel kontra egen
Om jag flyger är detta för mig ett pest-eller-kolera-val där fördelarna med de olika valen är något i stil med:

Hyra
+ Slipper släpa cykel till och från flyg
+ Ingen risk att cykeln inte kommer med flyget eller förstörs i bagagehanteringen
+ Inget behov av att montera+demontera cykeln
+ Kan vara kul att testa en annan cykel

Egen
+ Vet att jag får en cykel som passar mig
+ Hjul+däck (tycker ofta det är den svaga länken på hyrcyklar)
+ Slipper hålla på och montera+demontera cykeldator (ingår sällan och jag kör old school)
+ Ingen risk att få en cykel med okända/dolda fel
+ Billigare så länge man är borta skapligt antal dagar
+ Behöver inte anpassa sig till uthyrarens öppettider. Har man otur kan detta leda till en hel del förlorad cykeltid.

Personligen är jag relativt okänslig för exakt geometri. Är cykeln i hyggligt rätt storlek brukar jag inte ha några större problem. Vet de som är mkt mer petiga och då blir ju hyralternativet klart mindre attraktivt. Detsamma gäller väl om man är väldigt petig med utrustning/material. Fokus på mina resor är ju dock turistupplevelsen och inte träningseffekten vilket bidrar till att materialet inte är så mkt i fokus.

Handlar det om resor med bil har det i alla fall för mig aldrig varit aktuellt med annat än att ta med cykel.

Resmål
Genom att jag ser mina cykelresor som turistresor och jag typiskt bestämmer rätt mycket vilka vägar jag ska cykla även när jag reser med andra så kan jag ärligen säga att på de nu ganska många cykelresorna jag varit på har jag aldrig kommit hem och känt att resmålet inte erbjudit tillräckligt med vyer och fina vägar för att jag ska tycka att resan varit värd att göra. Jag har ett par resor som jag skulle velat ha ogjorda men då har det varit kroppsliga problem som förtagit nöjet med resan, inte resmålen som så. Så, genom att jag aldrig cyklat i vare sig Frankrike eller på Cypern tidigare tyckte jag det var kul. Ett försök att lista lite saker kring de olika resmålen med +/-/?-taggning (? för spekulation/fundering t.ex. på något jag kanske skulle gjort annorlunda om jag haft kunskapen jag hade efter resan när jag bokade den).

Nice
+ Lite annorlunda karaktär på landskapet än vad jag cyklat i tidigare
+ På det hela rätt bra vägstandard
+ Sparsam trafik när man kom bort från de större vägarna
+ Gott om backar och inte alltför mkt tvärbranta saker (bra med min dåliga form)
+ Bilisterna var vana vid cyklister
+ Cykelbanan vid Promenade des Anglais funkade helt OK för transportcykling (åtminstone morgontid)
- Att cykla i/genom Nice var ingen höjdare p.g.a. enkelriktningar och "illvilliga" rödljus
- Frankrike är inte de rejäla frukostbufférnas förlovade land
- Inte så enkelt att hitta cykeluthyrning (eller så var det bara jag som var dålig att leta)
- Kändes som det var lite turistpriser längs kusten
- Förmodligen roligare att åka på våren då det blommar. Var inte speciellt bränt men mängden blomster var rätt låg.
- Kustvägen var ganska trafikerad
? Kanske hade varit bättre att inte bo längs kusten (se föregående punkt)
? Skulle nog gå att med lite noggrannare förberedelser undvika en del av den stadscykling jag hamnade i
? Kanske bättre att åka i slutet av september för minskad regnrisken. Tror den går upp i oktober.
? En lägenhet så man fixa frukost själv kan underlätta starten på dagen. Ffa om man är en grupp; lgh och solo kan vara knepigare.

Cypern
+ Väldigt lite trafik. Var några vägar + i Limassol & Larnaca som det var någon trafik värd att tala om
+ Bättre vägstandard än jag trott. Visst, det fanns dåliga vägar men för mig var det en positiv överraskning
+ Väldigt behaglig temperatur för att vara en bit in i november. Var mindre än 2 mil som jag inte körde i kort-kort.
+ Mer åkbackar än brytbackar passade mig bra då formen inte var den bästa
- Lite korta dagar, i synnerhet med tanke på att frukosttiderna gjorde att några timmar försvann
? Våren är nog trevligare. Landskapet blir ganska bränt av solen på sommaren och det hänger med in på hösten.
? För de flesta är det nog inget ställe man cyklar heldagsturer på mitt i sommaren
? Skulle kunna tänka mig att det är mer (turist)trafik på sommaren
? Om man ska bo på ett ställe är Larnaca inte så lämpligt om man vill ha variation på turerna samt komma åt bergen

Går förstås att fortsätta ytterligare, men jag tror jag ger mig där.

Köp & Sälj

Topp