Andra delen av lucka 14
Sympatiskt nog serverades frukost på hotellet från klockan sju och frukosten som sådan var klart duglig för en grupp cyklister som tänkte sig ett antal timmars cykling per dag. Efter att ha fyllt magarna lastade vi cyklarna på stället och åkte iväg tillbaka mot Tyskland på motorvägen. Vid Wörgl, efter mindre än två mil tog vi dock av österut med en känd skidort som mål. En mindre navigeringsmiss på vägen gjorde att vi kom dit via St Johann in Tirol istället för via Kirchberg in Tirol. Efter att ha hittat en bra parkering i utkanten av byn lastade vi av cyklarna och gjorde oss i ordning för att rulla iväg. Blev säkert 400 meters uppvärmning innan backen började direkt efter passage under järnvägen.
Bör här tilläggas att jag inför denna resa köpt en ny kamera. Tyvärr var det en del strul med det och det blev inte av att direkt testa den inför resan och den visade sig inte vara någon höjdarprodukt, så bildkvaliteten är även om man bortser från fotografens oskicklighet i mitt tycke rätt dålig. Dock inte mycket att göra åt i efterhand, men jag hoppas att det inte stör alltför mycket. Jag har försökt välja bort bilder där kameran gjort ett extra dåligt jobb.
Åter till själva berättelsen. Var några kvarter innan vi kom ut ur byn. Navigeringen var det dock inga problem med.
Lite uppvärmning blev det dock faktiskt då biten genom byn, och framför allt en kortare sträcka därefter där det flackar ut är ganska snälla. I slutet av vägen på bilden nedan ser man där backen verkligen tar sin början.
På andra sidan dalen kan man, om jag inte helt missuppfattat det, se en känd skidbacke.
Backen vi cyklade är visserligen bara knappa milen lång, men med en snittlutning på någonstans mellan 12 och 13% (har sett siffror mellan 12,4 och 12,9%) är den tuff. Den är dock aldrig tokbrant utan är mer kontinuerligt brant vilket i längden gör den slitsam.
Efter ett parti med lite skog kommer man fram till tullstationen där motorfordon behöver betala medan cyklister får köra upp gratis, svett oräknat.
Efter det får man snart lite uppmuntran i form av en skylt som säger 14,7% och att man ligger i nedre delen av lutningsskalan!
Tyvärr var det en del lastbilstrafik som gick upp och ner, vilket störde lugnet lite.
Var dock fin utsikt, så det var dumt att klaga. Däremot var det ganska besvärligt att få fram kameran och fota när det nästan oavbrutet var tvåsiffrig lutningsprocent.
En bit efter skylten med 14,7% kom en skylt med någonstans 17-18% (minns inte exakt). Någon kilometer senare möttes man av denna lilla goding.
Lyckligtvis(?) var det dock inte något parti med ihållande lutning av den typen utan det var en kort knix som möjligen kan ha varit uppe på den lutningen.
Som vanligt i backar är det skönt att köra sitt eget tempo. Och i denna typ av riktigt branta saker är det dessutom nästan nödvändigt att hitta ett tempo som funkar då det väsentligen bara är att kliva av om man startat för hårt och knäckt sig. Åtminstone tycker jag det är svårt att slå av lite på tempot och återhämta sig om det är 15%:ig lutning! Detta gjorde att vi inte cyklade speciellt mycket tillsammans uppför.
Med några kilometer till toppen passerar man en restaurang. Här höll det dock på att ta slut. Vid en bom som hindrar bilar att åka vidare upp stod en man och bevakade och han vägrade släppa upp den första i vårt gäng som kom upp trots försök att beveka vakten. Skälet var tydligen att det pågick byggnadsarbete däruppe och det inte skulle vara säkert att cykla upp. Det klingade dock rätt falskt då vandrare släpptes upp utan några protester. När jag kom upp som tvåa var beskedet hur som helst att det var stopp. Kändes oerhört snopet. Detta var en backe jag verkligen sett fram emot att få cykla och att bli snuvad på konfekten när man hade den halvvägs inne i munnen kändes inte roligt. De två andra kom sen också upp. Den ena av dessa var den klart starkaste i gruppen, men han hade startat en stund efter mig då det var något strul med kalibrering av effektmätare för den sista medlemmen i gruppen. Dessutom hade han vänt och kört ner en bit efter att han passerat mig på uppvägen (psykande!).
Då jag inte kan någon tyska kände jag att sannolikheten att jag skulle kunna åstadkomma något med vakten var rätt låg då han som var först upp av oss har tyska som modersmål. Vi var inne på restaurangen och hörde om de kunde hjälpa oss men till ingen nytta. Efter en ordentlig övertalningskampanj lyckades dock vår tyskspråkige gruppmedlem få prata med en person i telefon (arbetsledaren) och till min stora glädje så lyckades övertalningskampanjen och mannen fällde upp bommen och vi kunde passera.
Sista biten upp var inte direkt enklare än biten upp till restaurangen. Som garnering avslutade vi klättringen uppför Kitzbüheler Horn, vilket alltså var backen vi åkte, med lite grusväg till fäljd av ombyggnationerna.
En profil som jag skulle kunna tänka mig stämmer hyggligt för backen finns på
http://www.salite.ch/kitzbuheler.asp?Mappa= På vägen ner blev det ett antal fotostopp.
Vid restaurangen finns en “Wall of fame” där bland annat segrare på etapper av Österreich Rundfahrt som slutat där uppe listas. För 2011 har vi en viss svensk bergsget som även vann loppet totalt det året.
Fortsatte sedan neråt med ytterligare några fotostopp.
Nere vid botten hade vi lite rådslag kring hur vi skulle göra med fortsättningen. Blev att vi tog vägen bort till St Johann. Var lite svagt utför och dessutom hade vi, liksom många gånger senare på resan, ett dragvilligt lok, så det dröjde inte länge förrän vi var framme i St Johann. Där stannade vi till vid ett fik och fick oss några välbehövliga kalorier i magen inför vad som komma skulle.
Fortsättning följer i senare inlägg