[RR] Mälaren runt, nu med bad

Karin_P

Aktiv medlem
Andra dagen på semestern gav jag mig iväg på en en tur runt Mälaren, i något makligare takt än Mälaren Runt.

Första dagen på semestern hade jag och samma Nishiki harvat runt på Kompiscrossens finalomgång (och i vanlig ordning kommit sist), och när det inte är semester tjänstgör han som pendlarhärke. Han är så fantastiskt mångsidig, min Nisse.

Jag ringde mamma för att hälsa att jag ger mig ut några dagar... ”Men lilla gumman! Näää. Och hur ska du bo? Du bor väl på något vandrarhem, inte ska du tälta va!?” ”Jo, det tänkte jag...”
Att sist jag var ute på cykelsemester så var det bland giftiga ormar, hajar, spindlar och skogsbränder verkade inte ha härdat lilla mamsen. ”Men det här är ju Sverige, här händer det så mycket. Det hör man ju om hela tiden”.

Nåväl, en någorlunda tidig morgon ger jag mig iväg ändå och glad i hågen rullar jag iväg till (fel) pendeltågstation. Jo, jag tänker fuska och bara cykla Södertälje till Märsta, Stockholms förorter har jag cyklat igenom förut och de är inte så spännande. Men nu är jag alltså på väg mot Nynäshamn, dit jag INTE skulle. Det är snabbt fixat, och snart sitter jag på tåget mot Södertälje trots allt.

IMG_1398.JPG

Nu råkar den här lilla rundan gå under årets varmaste dagar, så det kom att bli en studie i badplatser i tillägg till cyklande. Håll till godo:

Första badet: Taxinge Slott. Schwiiiiinkallt i vattnet, och det har ännu inte hunnit bli uppåt 30 i luften, så det var lite onödigt kallt. Klart o fint vatten. Ingen trängsel, bara en ensam rödmosig säl på stranden. En slottspark att titta på från stranden. Slår till med 7 av 10 badankor. Ganska bra alltså. Den välkända kakbuffén var fin, och visade sig mkt prisvärd. Jag gick från att vara vrålhungrig till inte så hungrig redan i kön till kassan. Låter det vara osagt om det var den detaljerade utläggningen om sonens bajsvanor av kvinnan bakom mig i kön, eller åsynen av den största gräddhögen jag någonsin sett, maskerad till rosa prinsesstårta, som plötsligt gjorde mig mätt. Men jag åt en bulle, den var god.

Bad nummer ett och ett halvt: Såg ut på kartan som att jag skulle kunna bada på norra Fogdön. Cyklade vilse och kom till ett träsk. Inget bad. Buuuu.

Andra badet: Södra sidan av Fogdön. Ett varmt kvällsdopp och strandnära tältplats. Fåglar som hojtade i vassen. Men guckigt vatten och slemmig nate som hotade att dra ner mig i djupet. 6 av 10 badankor.

Tredje badet: Samma plats, men tidigt på morgonen. Vindstilla och spegelblankt. 8 av 10 ankor på den, trots naten och gucket.
IMG_1422.JPG

Cyklade iväg till en kyrka för att fylla på vatten (gillar dem, finns alltid vattenkran på kyrkogården) och laga frulle. Igår uppfann jag en portabel lättviktskaffebryggare, bestående av en plastmapp och gaffa. 15 g inkl filter. Instant coffee no more!
IMG_1429.JPG

Hade en tid att passa i Eskilstuna, så jag susade iväg i medvinden. Det gick jättejättefort, och det fanns gott om tid för ett bad vid Sundbyholms slott. Jag föredrar egentligen fribadande istället för bad på iordningställda badplatser, så jag hoppade i ett par hundra meter bort från barnbadet. Kallt och guckigt igen. Och stenig botten som mina babyfötter inte riktigt pallade. Är lite snål med ankorna där, 6 av 10. Blev en trevlig lunch med en long lost vän i Eskilstuna. Iofs var hon aldrig förlorad, men det var ett år sedan sist. Jag frågade om jag borde ta hela vägen runt Mälaren, bort till Köping, eller gena vid Kvicksund (vilket skulle kännas lite som fusk). Hon svarade diplomatiskt att om man gillar att titta på skog, typ alldeles vanlig skog, så är den långa vägen rätt. Men mitt fokus låg ju på bad, så det gick fetbort. Vändpunkt Kvicksund alltså. Susade vidare dit och tog ett sista dopp på Mälarens södra strand, på Pottskär. Myspysigt litet ställe i ett naturreservat. Ruggigt kallt i vattnet där med och jolmigt, men pluspoäng för genuiniteten. 9 av 10 ankor!

Efter Kvicksund susades det inte fram längre, det vart istället satans så jobbigt. Såsade mig fram till en camping med badplats strax innan Västerås. Kapsyler i gräsmattan, en skyline att dö för och ett ett guppande ciggpaket i badvattnet. Nä du, det blir bara 3 ankor. Lägre går det knappast att få eftersom bad per definition trots allt alltid är något bra. Att de sedan ville ha 350 pix av mig för att tälta där fick mig att åka tillbaka några kilometer och leta efter en mer idyllisk tältplats.
IMG_1449.JPG

Hittade en på en äng. Klockan 4.30 nästa dag vaknade jag av att jag hade tio kossor i tältet, trodde jag. Panikade lätt och trodde att även om de inte var inne i tältet så skulle de säkert trassla in sig i cykeln och i tältlinorna. Men... jag hade väl inte slagit upp tältet i en hage, hade jag det? Det fanns väl inget staket? Apuh, de var väl inhängnade i hagen en meter bakom tältet och gav sig iväg strax efter att de väckt mig.

Kom i väg tidigt tack vara kossorna, och badade igen i Västerås vid sjutiden. I Västerås får alla bada! Pluspoäng för det: 8 ankor. Varmt i vattnet var det också. Och sandbotten.
IMG_1452.JPG

Sen var det bara skitjobbigt, och skitvarmt i åtta mil till nästa ställe som får 10 ankor bara för att jag skulle ha avlidit om jag inte fått bada där och då. Buuuu för motvind och platta sädesfält.

Kom sedan fram till Skokloster. I några av kilometrarna på ditvägen sög jag hjul i 35 knyck på ett par landsvägscyklister. De verkade inte alls roade, men jag tyckte det var jättekul, och bra omväxling till den ensamma motvinden. I Skokloster var frågan: Slottssightseeing, bad eller mat? Sightseeing gick bort. Strandlinjen såg ut som ett träsk och dessutom simmade en snok förbi en halvmeter framför fötterna på mig → inget bad. Noll ankor på det. Det blev mat. Damen i cafét påpekade vänligt att jag nog bränt näsan. No shit! Jag så ut som en clown. Och södra benet hade en maffig tan line (men skuggsidan hade klarat sig).

Pallade inte att leta tältplats i skogsdunge, och tog in på svennebanancampingen bland alla husvagnar. Det är det värsta jag vet, men jag är inte den som är den, kan dom så kan väl jag (härda ut). Men när The Cranberries' Zombie skrålades på karaoken av någon överförfriskad tantaralla tog jag mitt tält och slog upp det på stranden istället, nästan utom hörhåll. Där hörde jag vågornas kluckanden ibland medan en ny låt valdes.
Kvällsdopp och morgondopp. 8 av 10 ankor, hade kanske blivit mer om det inte var för alla lömska snäckskal som ville mina fötter allt ont. Nu har jag tappat räkningen på antal bad.
IMG_1465.JPG

Sista rycket och sista doppet. Från Skokloster till Steninge Slott, vilse genom radhusområden och över stekande heta gräsfält. Steningebadet med utsikt över slottet, varmt i vattnet, glass i magen och massor av sol. Rätt sjysst ställe. 7 ankor på det. Å sen till Märsta och tåget hem.

Och en sån där cykelselfie.
IMG_1434.JPG

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Snyggt! Varför gör man inte sånt där själv för? Just det, alldeles för klen för att tälta.

”Men det här är ju Sverige, här händer det så mycket. Det hör man ju om hela tiden”. Mammor är mammor... :-)

Karin_P

Aktiv medlem
Räckena är i Västerås. Antar att tanken är att man ska kunna rulla ner rullstolar där. Och svalka överhettade badsugna cyklar.

Tack för glada tillrop :-)

glitch

Aktiv medlem
Karin_P skrev:
-------------------------------------------------------
> Räckena är i Västerås. Antar att tanken är
> att man ska kunna rulla ner rullstolar där. Och
> svalka överhettade badsugna cyklar.
>
> Tack för glada tillrop :-)

Närmare bestämt? Ser ut som en härlig badplats men bilden kanske skönmålar läget?

ensamvarg

Aktiv medlem
Karin P skrev:

"Kom sedan fram till Skokloster. I några av kilometrarna på ditvägen sög jag hjul i 35 knyck på ett par landsvägscyklister. De verkade inte alls roade, men jag tyckte det var jättekul, och bra omväxling till den ensamma motvinden. "

-----

Nej det är klart att dom inte tycker om du lyckas hålla samma fart med gepäck som dom utan.

Snyggt jobbat. Kul skrivet.

Karin_P

Aktiv medlem
> Närmare bestämt? Ser ut som en härlig badplats
> men bilden kanske skönmålar läget?

Jag kom cyklandes västerifrån och körde förbi halva stan innan jag kom till badplatsen, det var något sorts sportområde. Och sen en bit längre längs vägen kom jag till hamnen. Kan det ha hetat Lögarängsbadet kanske?
Tog en bild från andra hållet också, kanske inte riktigt lika skönmålande.

Tror det var i tisdags för en vecka sedan jag var där.

Bilagor

42Hz

Aktiv medlem
Härligt!

Vad praktisk att bara kunna cykla rakt ner i vattnet med en sån där ramp! ;)

Rickard.v

Ny medlem
Tisdag förra veckan då hade just Europas största eller om det är världens största bilträffen för amerikanska bilar avslutats på söndagen i lilla Västerås.

Massor med folk är ute o städar o plockar på söndagen för att 70-80000(nej det blev inte en nolla för mkt) besökare inte ska synas ett spår efter. Men det är svårt.

Ca 15000 bilar var på besök i Västerås.

Hade du kommit på lördagen hade du inte ens kommit ner t vattnet så mkt folk är det.

Det är helt nybyggda lögastrand du besökt. Badet du nämner ligger 50m till höger och är poolbad. Du såg säkert byggnaden.

Karin_P

Aktiv medlem
Vilken tur att jag missade bilarna. Är mer förtjust i cyklar. Men de hade städat upp ordentligt efter sig i alla fall.

Fortfarande osäker på hjulet. Kan inte se någon spricka, men det ser ut som att fälgen har töjt ut sig en storlek så att färgen har spruckit upp. Föga troligt... Och det verkar ju funka bra hittills så jag kör på.

Osis att jag missade ett par ställen i kvicksund, men de låg så tätt där att jag inte skulle ha hunnit torka mellan doppen. Däremot kom jag på att jag glömde att nämna badet i Sigtuna. Det var fint.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer