[RR] Mostigen, 17 km utmaning i Söderhamn

Hoj!

I tre års tid har jag spanat på en stig som kallas Mostigen i Söderhamn, där jag jobbar ibland. Av olika slöa anledningar har jag aldrig tagit med mig cykeln, men idag var det dags!

Stigen sägs börja vid Statoil och drar sedan iväg 17-19 km till Bocksjön. Blandat stig och grusväg.

MostigenSderhamn.PNG ht=355

Jag har gått runt Statoil och spanat efter ledmarkeringar vid ett par tillfällen men inte kunnat hitta några, så här är en karta till hur man tar sig från Statoil till första ledmarkering. Efter det är leden välmarkerad.

Karta.JPG ht=722

I början står det "Mostigen" men efter bara någon kilometer börjar det stå "Bocksjön" på skyltarna. Markeringarna på träden börjar bli till åren men är många till antalet. Inga problem att följa leden.

P1050446.JPG ht=411

Efter mindre än hundra meter dyker det upp ett illavarslande tecken, hur ska detta gå?

P1050447.JPG ht=585

Vid Stortjärnen kommer den första av ~11 spänger. Ungefär fyra av dem är höga, ganska långa och med bred springa. En klar utmaning alltså!

P1050449.JPG ht=464

Heaven is Häll, sen kommer mer av blockterrängen som är så vanlig i trakten.

P1050451.JPG ht=443

Strax efter Kursil kommer man fram till en gammal Linfabrik, härligt med kugghjul i trä!

P1050457.JPG ht=725

Vattenkraft var bra även förr.

P1050459.JPG ht=544

Ny teknik möter gammal.

P1050460.JPG ht=544

Nu kommer ett par utmanande spänger till, sen korsar stigen en grusväg och en rejäl spångutmaning hälsar dig välkommen. 250-300 meter lång spång med inte mindre än 27 "kurvor", flera av dem relativt tvära.

P1050461.JPG ht=725

Självklart är mittspringan bred nog att på sina håll även svälja ett 2.4" Maxxis AdVantage, gäller att hålla sig på bara en planka alltså!

P1050463.JPG ht=725

Lite mer kurvor. Jag gick stora delar av spången, det hade nyss regnat så träet var halkigt och då jag var själv ville jag inte bli liggande skadad. [insert chicken noise]

P1050464.JPG ht=725

De flesta blöthål var spångade, men det fanns en handfull mindre blöthål. Över lag var stigen torr och fin. Kan tänka mig att det blir rejält med mygginvasion till sommaren, som Per rapporterade i hans RR.

P1050471.JPG ht=725

I närheten av Kungsgårdssjön finns Rikstelefon, bra om man behöver ringa efter utkörningspizza.

P1050474.JPG ht=725

Jag fixade inte den här klättringen. Såg ut som blixten sprängt upp en massa vassa stenar i en relativt rak linje efter stigen. Kan även ha varit någon som dragit upp en kabel eller liknande, fanns spår efter någon minigrävare eller så längre fram. Mycket underligt oavsett.

P1050476.JPG ht=725

Längs med grusvägen under "Mostigen" på kartan hittade jag detta välbonade älgpass. Balkonglådor, brevlåda och vita knutar? :D

P1050479.JPG ht=725

Ju närmare Bocksjön man kommer, desto mer sten blir det i terrängen och således även på stigen. Gick bra att surfa över stenkistorna men orken började tryta.

P1050481.JPG ht=725

Efter 2:15 i fettotempo med gott om fotopauser var jag till slut framme vid Bocksjön.

P1050488.JPG ht=421

Började få bråttom tillbaka till jobbet och tog knappt några bilder på tillbakavägen, men när en pinne fastnar så här udda...

P1050491.JPG ht=408

Hade solen i ryggen när jag vände om. Såg fram mot att komma till upptorkade stenkistor och spänger, men det kom så klart en till skur innan jag var där.

P1050494.JPG ht=469

Väl tillbaka vid långspången var jag varm i sadeln och lyckades faktiskt cykla nästan hela, fick sätta ned foten några gånger och körde av en gång. Skallen blir trött av att spångcentrera sig längre partier. Men spången är helt klart cyklingsbar! Upptäckte att jag är mycket sämre på att köra på den vänstra plankan av någon anledning. Såg därför till att cykla bara på vänsterplankan på spängerna som kom efter. :)

Här är den tväraste kurvan på långspången, den går att ta men det känns på gränsen!

P1050495.JPG ht=504

Det tog 1:38 att trampa tillbaka till Statoil igen, fortfarande i fettofart för benen var allt annat än pigga. Totalt var jag ute nästan fyra timmar, en riktigt bra dag faktiskt.

Stigen är dessutom riktigt rolig, har det mesta i terrängtyp och går fram i fin granskog. På väg till Bocksjön tyckte jag det var lite synd med grusvägspartierna, men på hemväg var det faktiskt rätt skönt att vila benen lite. Bra att den börjar lätt och blir allt mer teknisk ju närmare Bocksjön man kommer, uppvärmning på väg dit och allt lättare cykling när man trampar hem.

flog

Aktiv medlem
Härlig ridereport. Man blir jäkligt sugen när man sitter och läser från jobbet. Du får skaffa dig en pugsley så du kan ta spängerna utan risk att fastna mellan plankorna.

Tack bruce, det är skönt att vara tillbaka. Oavsett hur mycket bra stig man kör i utlandet är ändå hemma riktigt bra.

Tack också till flog, bästa betyget är om man kan inspirera andra att cykla! Men Pugsley låter helt klart som fusk?

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Avund sjuk ! Jag blir så avundsjuk ! Ser fint ut. :)

Var inte det, cykeln blev lerig. ;)

JPL

Aktiv medlem
Fan, nu ångrar man att man inte baxade ut den fläskiga buken på cykeln idag....
Stilig och inbjudande rr!

Fjärdebrunn skrev:
> Kom du i tid till jobbet?

Mja, kom fram ~40 minuter senare än planerat. Men det gjorde inget, skulle bara uppdatera ett gäng servrar så det var inget som behövde göras på minuten direkt. Att få tag i en macka och cola var det däremot mer brått med på hemvägen. :D

42Hz

Aktiv medlem
Najs! Såg ju ut som en lyckad 'stig-finnartur'! Även om denredan var testad. :)

Gillar 'pimp-my-älgpass'-bilden!

MTBiker

Aktiv medlem
Reagerade på bild p1050491.jpg

Var det hår man såg på benet????

Btw schysst runda, alltid kul att cykla på spång.

anderski skrev:
> Är det Sveriges längsta spång ?

Bergslagsleden etapp två har en riktigt lång mellan järnvägen och Olovsjön strax innan Kopparberg, utan skarpa kurvor dock. Men de två är nog ungefär lika långa. Skulle tro att det finns betydligt längre i fjällen. Vid Njupeskär finns riktigt långa spänger men det är mer autostrador (och cykelförbud) så de räknas inte.

MTBiker skrev:
> Var det hår man såg på benet????

Det hoppas jag! :D

> Btw schysst runda, alltid kul att cykla på spång.

Ja, det är något visst med spänger. :)

Per

Ny medlem
Vilken härlig rapport, längtar lite till Söderhamn. Vi brukar börja på ett annat sätt, åker landsvägen norrut, och så kommer vi på leden där den går under järnvägen i traken av Styvje på din karta.

JLarsson

Aktiv medlem
Kaijan skrev:
> Vilken fin sommarstuga Johan har

Luftig om inte annat.

Per skrev:
> leden där den går under järnvägen i traken av Styvje på din karta.

Där var det rätt lägligt att befinna sig när första regnskuren kom, stod under järnvägsbron i en kvart medan regnet öste. Thaiming! (medveten felstavning där)

Finns ett par spänger vid Storsjön du missar samt någon häll, men ingen jätteförlust. Fast med alternativet landsväg är det så klart fel. ;) Antar det passar er bättre efter var ni bor eller så.

mugge

Medlem
Försöker blåsa lite liv i denna tråd. Om du fortfarande är med Tobbe så ett stort tack för tipset om denna led. Gjorde en cykel och spring med hustrun idag - hon sprang, jag cyklade.

Mostigen är verkligen en härlig tur med många långa flow-partier. Spängerma som Tobbe nämnde verkar vara på väg att restaureras. Från Söderhamn sett så var ganska många omlagda med fyra plankor istället för två och utan stora springor. Bland de spänger som fortfarande var i utmanande skick var det egentligen bara den längsta som man var tvungen att bemästra, övriga kunde man idag cykla vid sidan om.

Är det någon som vet om det är kommunen som jobbar med restaurering eller om det är något cyklistinitiativ? Jag tycker det har varit lite svårt att hitta bland sitgarna i Söderhamnstrakten, men samtidigt verkar det finnas mycket potential att utveckla. För en falubo känns terrängen generellt snällare med färre höjdmeter och inte så mycket rot och sten.

Ser fram emot att få göra Mostigen snart igen.

Topp