[RR] Östersjöns Kuba

Fikasvettot

Ny medlem
[RR] Östersjöns Kuba
titel.jpg ht=544

P1010908.jpg ht=725

P1010922.jpg ht=544

P1020063.jpg ht=544

P1010974.jpg ht=538

P1010975.jpg ht=544

P1010993.jpg ht=725

P1020086.jpg ht=725

P1020005.jpg ht=725

P1020008.jpg ht=544

P1020054.jpg ht=725

P1020009.jpg ht=725

P1020013.jpg ht=544

P1020181.jpg ht=544

P1020165.jpg ht=544

P1020093.jpg ht=530

P1020247.jpg ht=725

P1020334.jpg ht=725

P1020346.jpg ht=544

P1020087.jpg ht=544

P1020177.jpg ht=544

P1020226.jpg ht=544

P1020085.jpg ht=725

P1020350.jpg ht=544

fin.jpg ht=544

geologen

Aktiv medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Tur att det var en bild på dagstidning där, annars hade jag aldrig listat ut var bilderna är från! :D
Ser mysigt ut. Jag har en dröm om att cykelsemestra runt Bottenhavet/Bottenviken och då avsluta med Åland innan jag är tillbaks i Sverige igen.

Fikasvettot

Ny medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Det var väldigt trevligt, och bra stämning i (den glesa) trafiken. Jag tänkte att det behövdes lite kubansk stämning i det sibiriska vädret. Jag glömde dock köpa den inhemska rommen Kobba Libre. Jag har tramsat lite mer här om nån vill fördjupa sig i fikadetaljerna.

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jäklar vad du fikar.

En icke-cyklist skulle sagt "Jäklar vad du cyklar". :)

Senast redigerad av en moderator:

42Hz

Aktiv medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Grymt besviken, inte en endaste fet cigarr! ;)

Tortyr att titta på just nu. Ska ut i yrvädret om nån timme...

Oskar

Aktiv medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Den här pavén ger begreppet helvetet i norr en helt ny innebörd!

file=119048

edit: la till bilden så att inlägget inte blev helt obegripligt.

Senast redigerad av en moderator:

Fikasvettot

Ny medlem
[RR] Östersjöns Kuba
42Hz skrev:
> Tortyr att titta på just nu.

Det är väl hela poängen med en RR? ;)

poopzilla:
Det är en bock barnen kan leka på när föräldrarna äter en delikat ålandspannkaka hos Ålands bästa café & bageri.
bock.JPG

bock.JPG ht=725

Konstigt bockstyre...

Oskar: tyvärr var den ryskbyggda pavén bara 800 meter lång. Men rejält omskakande.

Veloce: Jag hade visst glömt att publicera två fika på bloggen. Skall åtgärdas.

Raceman

Ny medlem
[RR] Östersjöns Kuba
MagnusA skrev:
> Upp? Han cyklade ju, han måste ha gått ner!

Inte med dom bakelserna. ;-)

Fikasvettot

Ny medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Johan A skrev:
> Men var är alla bilar från femtiotalet och alla
> mojitos?

Det var rätt glest mellan bilarna. Och den lokala alkoholproducenten hade stängt för säsongen.

Raceman: Man blir smalare av fika. :)
Och av 65 mils cykling under veckan.

Bruce: det är väl speciellt en dag som denna man behöver lite påminnelse om sommaren?

Atlas

Aktiv medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Fasiken Oscar, du går från klarhet till klarhet. Jag köper CX till våren och hänger på när vi dödliga cyklar annat än pendling igen.

glitch

Aktiv medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Jo det har sin charm, men mina starkaste minnen från i somras och "Kuba" är de skyhöga priserna, alla igenbommade "mysiga" fik som lockat en fikasugen från huvudvägen in på kilometerlånga små grusvägar för att sen vara just stängda, det skrala utbudet i dem få affärer man hittar och sist men inte minst blåsten.

Heller kommer jag aldrig glömma att jag faktiskt betalade 22 Euro för två koppar vanligt kaffe och två små bitar ålandspannkaka. Efter att ha letat efter ett fik under en hel dag så orkade jag inte ens tjafsa.

En annan höjdare var lanthandeln på Brändö som ville ha 4,50 Euro /kg för äpplen.
Att ta 60 Euro för en övernattningsstuga på 1x1 kvm är också rätt magstarkt.

Men visst, ibland var det inte så dumt....
P7180525.JPG ht=544

Fikasvettot

Ny medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Jag hade nog mer tur än dig, Christopher. Stuga en vecka och färja ToR från Stockholm gick på ca 1600 SEK. Det fanns en rätt stor affär i Godby, inte långt från stugan. Dyrare än hemma, men inte sinnessjukt dyrt. Stugvärden föreslog att jag skulle ta med mat från Sverige, men det skulle bli lite jobbigt med cykel. Men när det gäller stugpriserna var jag där senare på säsongen, då faller priserna snabbt. Eller så hade jag tur. Jag minns inte exakt, men har för mig att fikat på Enigheten (som var ett av de bättre) gick på 5€ eller nåt sånt. Billigt var det hursomhelst. Till skillnad mot "turistfällorna" som är både dåliga och dyra.

Å andra sidan var jag i Arkösund tidigare under sommaren, och affären där var både dyr & dålig. Men det var väl "båtpriser".

Pär: CX är grejen. Ryskbyggd pavé, slät asfalt eller härlig grusväg - bring it on!

the_TnT skrev:
> Bilden på trappräcket (?) ned i vattenspegeln
> är duktigt bra!

Tackar. Jag kom att tänka på att det är hamnen där Postvägen lämnade fasta Åland och fortsatte österut. Fast nuförtiden går färjorna från en annan hamn.

Jag hade lite funderingar på att ta en längre tur över Åbo som kallas "Skärgårdens Ringväg", men vågade mig inte så långt in i Mumintrollens land. :)

glitch

Aktiv medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Fikasvettot skrev:
> Jag hade nog mer tur än dig, Christopher. Stuga
> en vecka och färja ToR från Stockholm gick på
> ca 1600 SEK.

Det är ju enorm skillnad också på "fastlandet" eller vad man ska kalla det och småöarna. Vi skulle ju prompt ut på alla småöar och där steg ju priserna jäkligt fort samtidigt som det gick långt mellan fikatillfällena. Det var fascinerande hur allt kunde vara stängt hela tiden mitt i högsäsongen. När man kom tillbaka och skulle mot Mariehamn och fick stanna i stora butiken (undra om det inte var just Godby) så vart man ju snudd på salig och tyckte man hade kommit till sen metropol.

En sån här kostade oss 60 Euro per natt vilket iofs. är helt okej delat på fyra men lite väl magstarkt om man är två. Ska man bo fyra i den där lilla ska man dock gilla varandra jäkligt mycket och inte ha någon packning.
P7180512.JPG ht=450

Åland har helt klart sin charm men kommer bort lite från civilisationen blir Kubakänslan snabbt påtaglig.

sjodell

Aktiv medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Såg mycket trevligt ut.

the_TnT skrev:
> Bilden på trappräcket (?) ned i vattenspegeln
> är duktigt bra!

Fastnade också för den bilden, grymt snyggt!

/Sebastian

Fikasvettot

Ny medlem
[RR] Östersjöns Kuba
cruxet skrev:
> Snyggt, men 12 bilder innan första bakelsen är
> gå för långt!

Man måste ju bygga upp spänningen. :)

glitch skrev:
> Det är ju enorm skillnad också på "fastlandet"
> eller vad man ska kalla det och småöarna.

"Fasta Åland" brukar det kallas. Jag gissar på att det också är en enorm skillnad i dygnspris på att boka en stuga i förväg för en vecka jämfört med att hyra en stuga "drop-in" en natt. Hur långt österut var ni? Jag hade som sagt lite funderingar att ta en större rundtur. Nu blev det en stuga ganska mitt på ön så jag kunde göra dagsutflykter åt alla håll.

Sammanfattningsvis:

Cykelvänligt
skylt.JPG ht=450

Men stängt
stngt.JPG ht=450

Cykelfrämjandet säljer en karta för en hundring, den visar vägtyper, sevärdheter och livsmedelsbutiker. Fast den på bilden ovan hade hunnit slå igen.

Fikasvettot

Ny medlem
[RR] Östersjöns Kuba
För den som inte har blivit avskräckt av Glitch så kan det vara bra att veta att man får ta med cyklar gratis på färjorna inom Åland. Det finns även cykelfärjor (kostade 9 €) på några ställen (Lumparland-Vårdö och Hammarland-Geta), men de hade slagit igen för säsongen när jag var där.

glitch

Aktiv medlem
[RR] Östersjöns Kuba
Fikasvettot skrev:
> För den som inte har blivit avskräckt av Glitch
> så kan det vara bra att veta att man får ta med
> cyklar gratis på färjorna inom Åland.

Och lämna husvagnen hemma för den kostar ~400 Euro per färjetur =)
Det blir lätt humoristiskt när det är långt billigare att bo på hotell än i husvagn.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer