[RR] Övikarnas årebilder 2008 (Anders detta missade du)

Öviksmicke

Ny medlem
SEMESTER!!!! Ja... och det betyder ju att Övikarna drar till Åre för att cykla ;-)
I år var vi som mäst 9st (vissa for tidigare och andra kom senare) och efter att Anders fick avböja i sista stund pga vissa sjukstugebesök så tog kristian hans plats i lägenheten istället.

Förra året hade vi en jädra massa regn och det fick vi igen för iår, strålande solsken och riktig sommarvärme mötte oss och det var faktiskt så att vi hade bra väder alla dagar vi var där. Trots lite regn en av dagarna så kom man hem med en massa rena kläder... man hade ju packat som att det skulle regna alla dagar :-)

Pelle och Kristian var väl våra "premiär-åreresenärer" detta år får man väl säga, även om pelle varit i åre för bra många år sen. Kristians iver att få komma upp och cykla var inte nådig och pelle... ja han njöt i baksätet påvägen upp, vilket ni kommer att se på en bild.

Oskar var väl den som gjorde den grövsta vurpan genom sin krash i shimanospåret, hoppet under vm6:an gick åt skogen och dit gick även han. Vi hade sådan tur att strax efter oss kom det en läkare/doktor från härnösand som gjorde en fältkontroll villket slutade med att han fick rörelseförbud iom smärtor i bäckenet. Efter ett tag kom det upp en vakumbår eller vad man ska kalla det som oskar sattes fast i, sedan började 6st tappra män och kvinnor bära ner honom till fjällängen och ner på andra sidan bergbanan där ambulansen väntade. Efter helekoptertransport till Östersund kunde det konstateras att han hade tur och klarat sig mörbultad och med skrubbsår. På natten fick han återvända till Åre igen.

Ett STORT TACK till dessa personer från härnösand samt bike park personalen som hjälpte till att ta hand om oskar, eloge till er alla. Tyvärr har jag inga namn på er.

Dagarna gick och man träffade mycket folk, både känt sedan tidigare och okänt folk. Det roliga är att man känner igen iprincip alla liftvärdar sedan tidigare år. Christer (tror jag han hette) berättade för oss övikare en morgon i första kabinen om dragningen av avalance-sträckan och visade på den nya delen, french conection. Det lät intressant och vi beslutade oss för att titta hur denna nya led kommer att se ut, så det blev ett "arbetsplatsbesök" påvägen ner där. Jag måste säga att det finns potensial där att bli en riktigt bra led, iallafall för mig som gillar stigar mer än breda "hoppbanor".

Happygrillningen visade att det fanns många happyiter i åre under tiden också. Skoj. Självklart åts det ju ganska mycket i åre också, det är svårt att undvika ställen som broken och även liten krog tror jag den hette som ligger brevid, deras pizzor är något helt speciellt. Mums.

Många kvällar gick man gärna ner till Holiday och tog en glass och satt en stund i fotöljerna där. En dag blev det bowling också... kristian vann och därmed blev han också några kronor rikare eftersom vi gjorde en pott som vinnaren fick.

Nä nu tror jag det är dags att sluta skriva och svänga in bilderna istället... håll till godo.

are2008-10.jpg

Påväg mot åre med livsnjutare Pelle i baksätet som ni ser :-)

are2008-11.jpg

På passagerarsidan hade jag och Oskar roligt också

are2008-12.jpg

Vi tog en paus på det vanliga stället.

are2008-13.jpg

Där robban kör lite gymnastik medans marcus käkar en macka

are2008-14.jpg

Vi passerade inte Hollywood men väl Hammarstrand

are2008-15.jpg

I lägenheten startade vissa uppladdningen i soffan framför den gigantiskt stora tv-n

are2008-16.jpg

Första dan... första kabinen... första åket från skutan... solen skiner...

are2008-17.jpg

... och Pelle njuter

are2008-18.jpg

Tittut sa Rickard från sovrummet och ja... det är regn ni ser i bakgrunden.

are2008-19.jpg

Jodå, regnet kom hitåt...

are2008-20.jpg

... men som man alltid säger, efter regn kommer solsken och här badar Holiday club i solsken

are2008-21.jpg

Pelle fotar kabinen och jag fotar pelle

are2008-22.jpg

Nämen va ovanligt att dessa herrar besöker då Lars lagar punka...

are2008-23.jpg

Patrik påväg ner för 1000-metarn

are2008-24.jpg

Marcus på samma ställe

are2008-25.jpg

Ja vissa verkar ha fått nån fiss idé om att springa uppför berget :-S

are2008-26.jpg

och här kommer... Lars. Nog för att du sa att du köpt en ny cykel men nu får du väl ändå ge dig

are2008-27.jpg

Pelle

are2008-28.jpg

Pelle

are2008-29.jpg

Robban på 1000-metarn

are2008-30.jpg

Röda marcus

are2008-31.jpg

Lars igen... visst står det Miyata där på ramen? Jo han sa ofta "väl valda ord" om dendär hjälmen som alltid gled ner för ögonen... den var absolut inte gjord för dh-cykling.

are2008-32.jpg

Pelle med kabinen i bakgrunden

are2008-33.jpg

Patrik kör lowrider

are2008-34.jpg

Lars igen med sin "extrema" cykel med cantileverbromsar

are2008-35.jpg

-Snart kör vi

are2008-36.jpg

Kristian bland stenarna på 1000-metarn

are2008-37.jpg

Lars påväg nerför stenarna

are2008-38.jpg

Om man svänger och lutar och hoppas på det bästa går det nog bra...

are2008-39.jpg

Krashplatsen sedd från vm6:an

are2008-40.jpg

Lite närmare bild.

are2008-41.jpg

Hjälmen klarade sig med endast skrubbsår

are2008-42.jpg

Här kommer dessa tappra kvinnor och män bärandes på oskar nerför berget.

are2008-43.jpg

Rickard på början av kindergarden

are2008-44.jpg

Hoppla, helt plötsligt dök crisse upp från ingenstanns, en föredetta öviksbo som numer bor och jobbar i åre. Han hängde med på kindergarden och är förföljd av kristian som är närmst kameran.

are2008-45.jpg

Crisse påväg ner

are2008-46.jpg

Robban på Shimanospåret

are2008-47.jpg

Förfäljd av Patrik

are2008-48.jpg

Okänd cyklist på step-up hoppet

are2008-49.jpg

En till okänd cyklist

are2008-50.jpg

Rödast cykel vinner... eller var det "red ones go faster"?

are2008-51.jpg

Okänd cyklist igen

are2008-52.jpg

Vad är detta för samling tro?

are2008-53.jpg

Aha... det var happygrillning på stranden.

are2008-54.jpg

Dimma fanns det gott om ibland på mornarna uppe på skutan, här är det robban och kristian som söker sig neråt

are2008-55.jpg

-HALLÅÅÅÅ, här är vi!

are2008-56.jpg

Rickard på sin Yeti med lars bakom sig som ser ut att ha fått en dämpad framgaffel

are2008-57.jpg

Vad är dedär för nån då? Jao, det är jag... jag "råkade" köpa en stab supreme i åre... Man ser till att inte ta med sig så mycket pengar för att undvika sådana köp... sen har man kompisar som säger att du får låna av oss... köp, köp, KÖP, KÖP... suck... det är ju just shysta kompisar man har :-P
Numer talar ej min plånbok med mig...

are2008-58.jpg

Samling på hällen

are2008-59.jpg

Jag följer efter rickard på 1000-metarn

are2008-60.jpg

Kristian

are2008-61.jpg

Samling igen

are2008-62.jpg

Övikare påväg ner...

are2008-63.jpg

Full fräs

are2008-64.jpg

Robban

are2008-65.jpg

"en klapp på ryggen" presenteras av Patrik

are2008-66.jpg

Robban vid rip-branten

are2008-67.jpg

Robban i nästa kurva

are2008-68.jpg

Pelle inspekterar...

are2008-69.jpg

...och jag knövlar mig neråt, kanske inte så vackert men neråt iallafall.

are2008-70.jpg

Pelle provar

are2008-71.jpg

-Kör där!

are2008-72.jpg

Robban kör

are2008-73.jpg

Vadå dammigt?

are2008-74.jpg

Patrik

are2008-75.jpg

Å här kommer pelle...

are2008-76.jpg

...han svänger...

are2008-77.jpg

...men borde nog svänga mer...

are2008-78.jpg

...de gick...

are2008-79.jpg

...ajajaj...

are2008-80.jpg

...de gick nästan...

are2008-81.jpg

... inte alls...

are2008-82.jpg

...grus är kanske gott? :-) Pelle var den enda som vågade krasha inför kameran.

are2008-83.jpg

Jag tar mig neråt också... mindre vackert men utan att krasha iallafall.

are2008-84.jpg

Rickard rullar ner...

are2008-85.jpg

...under övervakning av ett gäng happyiter?

are2008-86.jpg

Patrik på bräckebäcken... den i särklass bästa leden på hela berget. Hoppas dom gör fler sådana leder.

are2008-87.jpg

Pelle skakar sig nerför bräckebäcken också

are2008-88.jpg

Rickard njuter hela vägen ner

are2008-89.jpg

Patrik inne i skogen

are2008-90.jpg

I ett typiskt "cyklistkök" trängs diskmedel med gaffelolja, coca cola, tvättmedel, stekbullar och kastruller.

are2008-91.jpg

Kunde inte låta bli att ta denna roliga bild på pelle då kan mekar gaffel. Det må vara att han har korta ben... men hallådär :-P

are2008-92.jpg

Dabomb-kvalité, kedjestyrarfästet lossnade. Nej, det är ingen spricka i svingen men det ser ut som de, jag vet, jag oroade patrik på jobbet en natt med att skriva det utan att han kunde kontrollera :-)

are2008-93.jpg

-Nu ska svingen dit, om jag så ska behöva ta hammaren till hjälp! :-) Sista dagens skruvning av marcus där han bytte svinglager.

are2008-94.jpg

Iom det torra vädret blev trasiga delar lådan väldigt liten som ni ser. Igentligen skulle man kanske lagt ner patriks ram där och rickard strulande totem också. Förhoppningsvis får vartex någon ordning på hans gaffel snart så han slipper allt läckage.

De får räcka, hoppas jag inte tråkade ut er. På återseende!

yooz1e

Aktiv medlem
snabb, snabbare - yooz1e!! på svara! bra RR som vanligt, å många bilder vilket är bra!

42Hz

Aktiv medlem
Mums!!! Massa goa bilder!! Bilderna från Ripbranten var riktigt vassa! Sjukt att våga ta den utan fullfacehjälm och full kroppskydd!

Skogling

Aktiv medlem
Jag menar kan Lars så kan jag. Jag kommer upp nästa år och kör DH på min R3:a.

BTW, Årets RR! ;)

-Skogling

P

Plush

Guest
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevliga bilder, vad hände med DHX:en?

Den behagade att spotta olja efter ett riktigt lugnt åk på Easyridern.... packboxen runt kolvstången som inte ville vara med....

Öviksmicke

Ny medlem
Tackar allihopa

42Hz: Patrik är inte klokare än så ;-)

Skogling: Låter bra, då kanske du och lars kan köra samtidigt så fotar jag er...

plumse: Det blev en favorit i repris ;-) Tack föresten.

Skogling

Aktiv medlem
Öviksmicke skrev:
> Tackar allihopa
>
> 42Hz: Patrik är inte klokare än så ;-)
>
> Skogling: Låter bra, då kanske du och lars kan
> köra samtidigt så fotar jag er...

Det kräver snabb kamera och "anti-Taco filter". Har du allt detta så är det bara att köra på... ;)

Jerry

Aktiv medlem
Trevlig RR.

Många fina bilder.

Skönt att allt gick bra med kraschen.

Faen, nu blev jag sugen på att åka dit igen ... :-D

P

Plush

Guest
Fyller på med några bilder...

Markus har stenkoll på allt...
IMG_0002.jpg ht=256

Robban och Rikard är King of Cool
IMG_0016.jpg ht=506

En Megaburger var da gör dig gla
IMG_0022.jpg ht=455

Fina kvällar....
IMG_0024.jpg ht=549

Vem blir inte sugen på detta???
IMG_0030.jpg ht=600

Kabinen när Micke fotar mig som bekant...
IMG_0032.jpg ht=467

Patrik galet glad över att få åka
GladPatrik.jpg ht=545

Ner i Kindergarten
IMG_0037.jpg ht=554

Micke tar i så käglorna flyger...
IMG_0046.jpg ht=376

Låga moln över Åresjön
IMG_0066.jpg ht=422

Fullt i släpet för hemresa
IMG_0074.jpg ht=444

IMG_0076.jpg ht=577

JojjeM

Aktiv medlem
Underbart.
Lars på Miyata var hårdast :)
Tur att Oskar klarade sig såpass bra och grattis till Staben. Hur är den jämfört med din Coiler på anabola?

/Johan

fischer89

Ny medlem
Helt underbart, konstigt att man inte såg er något dock. Jag va ju trots allt och hängde i åre under två hela dagar!
Ni får komma och hälsa på när jag har flyttat upp, kan vi hoja och ta någon "after bike"-öl. :)

// Fischer

MiW

Ny medlem
Micke du tar så ruggigt snygga bilder!!!

Vad ska man säga om Lasse :O)
Jeans (med plånbok i bakfickan!), t-shirt , nästintill inga skydd på den cykeln =D =D =D

Däremot var det kul att för en gång skull se dig på bild in action, en mycket bra investering!

Ha det kalas!

Öviksmicke

Ny medlem
Fint pelle. Du såg till att fota oss, jag fotade nästan bara cyklarna :-P

rickyboy: jadu, jag måste ju säga att det är lite körigt ett tag framöver tyvärr :-(

plume: alla kanske?

JojjeM: ja det känns lite som att cykla på anabola numer. Nog märkt det skillnad alltid, man kör på ett helt annat sätt numer. Vilket idag visade sig genom ett väldigt uppsvullet lillfinger sedan det blev för trångt mellan ett träd och ett berg... ja jag borde inte kört så fort där :-)
Du får väl prova den då du kommer ner om du vill.

fischer: Kanske var för att vi hänge på skutan istället för byn ;-) Självklart kan vi ses där uppe nångång framöver.

MiW: Oj, tackar, ja lars klädde ju sig passande för cykeln, därför han också hade dendär irriterande hjälmen... för hur hade det sett ut med en ff på den cykeln?
När kommer ni förbi då, vi väntar fortfarande på besöket från er ;-)

the_TnT: Med risk för att säga fel men för ett par år sen råkade väl lars säga nått om att man borde köra giraffen på 1000-metarn och iår kunde han väl inte hålla sig, ungefär. Kanske lars har en mer utförlig förklaring :-)

Lohman

Ny medlem
fina bilder! såg riktigt trevligt ut!

träffade grabben som ramlade i shimanoleden på sjukan, hur är det med honnom nu? allt bra? lite stel? du får hälsa honnom ifrån mej. (jag och den andra grabben som var in och sydde runt nio på kvällen)

erik h

Aktiv medlem
Kul att se att stenarna ligger kvar!

Det roliga med hela Lars-grejen är att det inte alls är många år sen alla körde nerför skutan sådär, fast utan stänkor och pakethållare. Och några år tidigare hade han platsat i downhillrace om han klippt av benen på jeansen.

Cykelanders

Ny medlem
Hej!

Kul att se att ni haft det bra och att alla kom hem hela och rena! =)

Riktigt tråkigt att man inte kunde vara med (verkar ha varit en kannon resa), men får väl hoppas på bättre lycka nästa år!

Förhoppningsvis är jag tillbaka om inte allt för länge ;)

Öviksmicke

Ny medlem
lohman: Jodå, oskar är på benen igen och full fart på. Han cyklade faktiskt bara ett par dagar efteråt igen... dock inte lika snabbt ;-)
Jepp, ska hälsa han om inte han hinner före. Tror han läser forumet ibland.
Men då kom ju frågan, vad hade ni råkat ut för?

erik h: Ja men precis och lars visade att man faktiskt kunde köra på det sättet även idag... trots att det gick "aningen" långsammare.
jepp, det är tur utvecklingen går framåt, annars hade man ju krashat hela tiden :-)

cykelanders: Ja det var ju synd att du inte kunde följa med. Men nu får du ladda inför nästa års åre. Vi hoppas du är på benen snart igen och kan cykla. Krya på dig!

Lohman

Ny medlem
Öviksmicke skrev:
> lohman: Jodå, oskar är på benen igen och full
> fart på. Han cyklade faktiskt bara ett par dagar
> efteråt igen... dock inte lika snabbt ;-)
> Jepp, ska hälsa han om inte han hinner före.
> Tror han läser forumet ibland.
> Men då kom ju frågan, vad hade ni råkat ut
> för?

härligt och höra! pjaa. vi hade varit och cyklat lite i stan och min kompis slant på pedalen och skar/slet upp endel av skenbenet. 5 stygn och sedan var det klart, ingen fara med han.

onegear

Aktiv medlem
Ja det var tufft av Oskar att åka igen.Åkte Easy ride på söndagen i regnet med Oskar som tyvär körde punka vid damernas störttloppsstartkur.Glad i hågen drog jag av mej camelbaken fullproppad med verktyg bara för att konstatera att jag glömt skiftnyckeln i bilen...Till saken hör att vi båda har bultad bakaxel.Oskar fick en inte allt för trevlig promenad ner till VM6an då det blåste för mycket för att Hummelliften skulle gå...Sen får jag tacka Lars.E för en trevlig tur nerför Hellride,Örnnästet,Rydbergs väg och vidare till Bräckebäcks leden.Hade varit en höjdare att få se Lars på Miyatan på riktigt.

Topp