RR Racereport Vänern runt

Ulrika Gr

Medlem
Racereport RR Vänern runt sommaren 2021

Jag har precis cyklat Vänern runt. Kan jag så kan vem som helst! Jag har cyklat Vättern tre gånger, på ca 12. 13 resp 14 timmar så jag tar lite tid på mig, men jag är ganska uthållig och ger aldrig upp, no matter what. En ny utmaning skulle därför vara Vänern runt; Ja, inte tävlingen då utan bara köra helt själv på mitt eget sätt.

Jag ställde frågan här på forumet om någon hade en GPX-fil på den kortaste asfaltsvägen och inom en timme hade jag fått både ruttdragning och karta på underlag! Tack till @HåkanC @Raemoe @nisseson . Det sparade mig åtskilliga timmar. Jag valde att lita på dessa random personers kompetens på området och gav mig iväg! Efter att ha cyklat Kattegattsleden förra året (rekommenderas starkt!!!) så valde jag även i år lätt packning dvs tandborsten i ena bakfickan och kreditkortet i den andra. I mitten hade jag hoprullad regnjacka. Jo, lite mer hade jag faktiskt. En tub vaselin, en tub voltaren, lite solkräm i en liten burk, linser, powerbank och telefon. Allt användes förutom voltaren men den kan vara oumbärlig om man får t ex akut knäont. Synd att behöva bryta då. Jag hade även tejpat fast en extra slang, däckavtagare och pump på ramen. Innan turen hade jag satt på två nya däck och hade nya innerslangar. Bromsklossarna var helt slut men det upptäckte jag tyvärr kvällen innan så det gick inte att göra något åt. Jag tänkte ändå inte bromsa särskilt mycket...

Jag bor i Kungsbacka och tog bilen upp till Vänersborg på tisdag morgon. Det började dåligt då jag efter 4 km upptäckte att jag glömt båda vattenflaskorna i bilen. Ett tag tänkte jag åka vidare men jag insåg rätt snabbt att det var dumdristigt så jag körde tillbaka. Nollställde Gaminklockan och började om igen :-) Hela dagen följde jag Vänerns västra sida. Skyltningen var utmärkt, både Dalslandsleden och Sverigeleden, precis som utlovats på forumet :-). Jag hann fram till Karlstad precis till Sveriges EM-match kl 20:00 efter 22 mils cykling. Jag slösade tyvärr bort lite tid i Åmål. Obegriplig skyltning i "centrum" och tydligen var man tvungen att köra en snutt på E45 trots allt. 1 timme i Åmål är oförsvarligt mycket tid...Svängde av och kollade in konstnärsbyn Fengersfors som jag hört mycket om. Stekt fisk var kanske inte det bästa lunchvalet men det var det enda som fanns. Väl i Karlstad tog jag in på GoodMornington hotell. Hämtade hem en pizza, sköljde upp kläderna och lade mig i sängen och såg Sverige förlora i fotbollen... Det är väldigt svårt att få en god nattsömn efter så hård ansträngning tycker jag.

Dag 2 cyklade jag vidare med målet Mariestad efter 17 mil. Jag skulle ta en sk "genväg" på västra sidan om sjön Skagern. Detta för att komma ner i 50 mil istället för 60 mil som det officiella loppet Vänern runt tydligen är. Det gick men jag fick stanna tusen gånger och kolla på kartan, jämföra ruttkartan med Trafikverkets slitlagerkarta och min egen GPS-position. Det tog väldigt mycket tid. Dessutom lyckades jag ändå pricka in ca 3 mil grusväg och det är inte skönt på en racer med stenhårda däck. Jag var livrädd att få punktering men det fick jag som tur var inte. Väl framme i Mariestad på kvällen efter 17 mil hittade jag direkt ett hotell mitt emot Ica och med en restaurang i bottenvåningen. Det såg lite sunkigt ut så jag cyklade runt i stan för att kolla på något flashigare ställe. Till slut tänkte jag att det enda jag vill ha är en säng, en restaurang och en ICA att handla lite godis på så jag åkte tillbaka till Hotell Aqua. Det visade sig vid incheckningen att middag ingick i priset. Pasasallad! Det blev fem stjärnor direkt på Trivago från mig :-). Även denna kväll klädtvätt och orolig nattsömn.

Dag 3 från Mariestad och "hem" till Vänersborg, ca 11 mil. Tyvärr regnade det så jag fick användning för min regnjacka jag hade i bakfickan. Det blev dessutom ganska kallt om händerna och armarna ändå så jag körde med huvan på nästan hela dagen för att få lite värme. Fick stanna några extra gånger och fika, äta lunch, rasta osv. Ganska stor del av vaselintuben gick åt under den här etappen också om man säger så. Nu var skyltningen Västgötaleden väldigt bra och det kändes mer "rakt på" än en massa omvägar som igår. Det är skönt mentalt att veta att man kör ungefär åt det håll man ska och inte massa sick sack. Jag övervägde att köra på Rv 26 under dag 2 men det var alldeles för mycket och för tung trafik på den samt inga vägrenar så det alternativet gick definitivt bort. KLokt val att jag tog cykellederna och inte gav mug ut på E45:an och Rv26.

Ja, denna trip på 50 mil och ca 21 timmars effektiv körning på tre dagar (29 timmars aktivitet) registrerar jag på kontot Mental träning. Det är kul att klara av kraftprov och man klarar alltid dubbelt så mycket som man tror och minst fem gånger så mycket som ens mamma tror! Det märkte jag även när jag började testa på ultralöpning. Pröva själva! Men packa lätt, annars försvinner cykelkänslan. Lycka till! /Ulrika
IMG_7148.jpeg

IMG_7226.jpeg

nisseson

Aktiv medlem
"Bromsklossarna var helt slut men det upptäckte jag tyvärr kvällen innan så det gick inte att göra något åt. Jag tänkte ändå inte bromsa särskilt mycket..."

Tack för RR! Favoritcitat ovan. Halvfult glas, rätt inställning!

HåkanC

Aktiv medlem
Efter att ha cyklat Kattegattsleden förra året (rekommenderas starkt!!!) så valde jag även i år lätt packning dvs tandborsten i ena bakfickan och kreditkortet i den andra. I mitten hade jag hoprullad regnjacka. Jo, lite mer hade jag faktiskt. En tub vaselin, en tub voltaren, lite solkräm i en liten burk, linser, powerbank och telefon. Allt användes förutom voltaren men den kan vara oumbärlig om man får t ex akut knäont. Synd att behöva bryta då. Jag hade även tejpat fast en extra slang, däckavtagare och pump på ramen.
Även jag instämmer i hyllningarna till både cyklingen och en bra RR
Kul motvikt också i dessa bikepackingtider, med 20 väskor hängandes överallt på cykel, att visa hur det utan problem går att cykla långt med bara "tandborsten i ena bakfickan och kreditkortet i den andra"!

Men bilden på cykeln gjorde mig nyfiken:
Vad har du i sadelväskan?
img_7226-jpeg.498921

Redigerat: Bilden

Senast ändrad:

Ulrika Gr

Medlem
Även jag instämmer i hyllningarna till både cyklingen och en bra RR
Kul motvikt också i dessa bikepackingtider, med 20 väskor hängandes överallt på cykel, att visa hur det utan problem går att cykla långt med bara "tandborsten i ena bakfickan och kreditkortet i den andra"!

Men bilden på cykeln gjorde mig nyfiken:
Vad har du i sadelväskan?
img_7226-jpeg.498921

Redigerat: Bilden
Även jag föll för trycket kring bikepacking och köpte sadelväskan på XXL innan jag åkte. I den hade jag powebanken som är tung och tuberna som är hårda ochvassa. Även bilnyckeln.

glitch

Aktiv medlem
Tjusigt! Kul RR.
Kanske borde köra Vänern som nästa sjö. Har kört Siljan, Vättern, Mälaren igår så det vore ju rimlig längd som nästa sjö😂

cola

Aktiv medlem
Bara bumpar och applåderar, funderar på att runda pölen till våren men åt andra hållet, vänerborg, götene på fredag kväll, till Karlstad på lördagen och sedan en lång dag tillbaka till Vänersborg på söndagen.. har du någon egen kartfil eller ska jag köra på de du tipsade om?

Ulrika Gr

Medlem
Bara bumpar och applåderar, funderar på att runda pölen till våren men åt andra hållet, vänerborg, götene på fredag kväll, till Karlstad på lördagen och sedan en lång dag tillbaka till Vänersborg på söndagen.. har du någon egen kartfil eller ska jag köra på de du tipsade om?
Hej och tack! Jag kan kolla på min klocka och dator om den finns kvar. Då borde jag kunna maila den till dig väl, eller?

Ulrika Gr

Medlem

Bilagor

• CAD0DBCA-DFAC-4B31-941E-1916193E78BE.png
    CAD0DBCA-DFAC-4B31-941E-1916193E78BE.png
    200.4 KB · Besök: 57

giancarlo

Medlem
Hej,
thank u for the very useful info and tips.
Taking hints from this post, me with a friend succeeded to finish värnen rund in 48 h.
We camped along the way a bit randomly and we were with bikes plus hiking backpacks.

Since there were not many info about routes to take, I'll be happy to share gpx if needed.

Topp