[RR] Riks-blåbäret cyklar RAAS

PiPPiW

Aktiv medlem
Mega-varning! En till alldeles för lång rövarhistoria men kan inte låta bli att skriva av mig, det här var ännu en höjdpunkt i cyklingen.
----------------
Missade att anmäla mig i tid och kände inte för ful-körning men fick ta över en plats från elime här genom HappyMTB, tack för det! Arrangören svarade mycket snabbt på mail och jag kunde ta elimes Race-plats och flytta den till Ride utan nåt som helst mankelimang.

Men var tveksam in i det sista på om jag skulle köra, det här är ju inte för långsamma gamla överviktiga 60-årskrisande VR-motionärer som ska imponera på grannarna. Påstår att 100% av deltagarna i RAAS är erfarna och raska långdistansåkare, även i Ride. Att göra bort mig själv är en grej men tänkte att det kanske skulle ses lite löjligt över lag att komma till start i RAAS med damcykeln framförd av en lågpresterande chaufför.

Till slut blev det "screw that", cyklar jag inte långt så blir jag aldrig bättre cyklist. Bära eller brista, gick upp med solen och åkte ner till Malmö med hojen i bakluckan.

1-Soluppgng.JPG

Först på plan, fick snabb hjälp av Patch att regga om min plats och få mitt första stämpelkort. Vilken kick! Det dök upp mer och mer åkare och som jag befarade såg det illa ut. Helt klart inga nybakade cyklister med oslitna hojar, nya kläder och skinande utrustning. Kände mig helt off.

2-Start.JPG

Så var det dags för Ride att lämna av. Kanonväder. Samling vid pumpen med genomgång, Jenny W var "road captain" som det heter i MC-branschen. Verkligen kul att träffas. Vi gav oss av och min plan var att försöka haka på en bit ut ur stan mest för att hitta rätt i början. Det gick betydligt bättre än så. Helt underbar klungkörning, hängde med i drygt 40 kilometer med ett snitt på cirka 30 km/timmen. Får gåshud när jag tänker på det. Kul att kunna applicera det som står i tråden om "Elit träning" om hur klungan fungerar. Jag la mig längst bak i början men det var rätt bökigt där med alla ryck som blev långa i snäva kurvor och rondeller. När jag märkte att jag relativt lätt hängde med så steg självförtroendet och jag la mig längre fram vilket var betydligt bättre. Jenny W backade tillbaks genom klungan för att prata med folk och jag fick paråka med henne en kort sträcka. Lärorikt.

Klungparadiset höll ett tag men självklart kommer det backar och då tog det slut som brukligt är. Jag fixar inte att hänga med när det går uppför så det blev att köra ensam men det är ju inte fy skam det heller. RAAS är ingen utstakad bana så det är intressant att hitta rätt. Hade skrivit ut en rutt-karta på två A4-papper :) som jag försökte köra efter. Helt fantastiskt vackra landskap över hela distansen men det blev lite si och så med färdriktningen. Hamnade mitt i Vombsjön Runt ett tag där jag för en gångs skull lätt plockade alla jag stötte på inklusive ett och annat race-inspirerat ekipage :)

Men var var jag nånstans? Föll till föga, gav upp det analoga och startade GPSen i iPhonen. Hade köpt ett 10A TP-Link USB stödbatteri i fredags för just det här läget så jag kunde ladda under gång och köra både Waze GPS och Runmeter resten av resan.

Lite festligt, det blev en del grusväg och kom till slut upp ur skogen på asfalt bara några kilometer från Önneköp och hamnade precis framför två grabbar i Ride som jag kände igen från start. Dom hade dragits med tekniska problem rätt tidigt och jag fick superfin och riktigt rask draghjälp in till Önneköp och första stämplingen. Har aldrig gjort det förut, det var med andakt man lämnade fram stämpelkortet för första gången. "Be gentle".

Sen vidare till Kivik, fick köra med ett gäng på fyra åkare till och från men släppte mot slutet och körde sista sträckan ensam. Och lite fel igen. Loggade 107 kilometer till Kivik men med ett rullsnitt på knappt 28 km/timmen. Allt är relativt men det är *mycket* snabbt för mig, har aldrig varit i närheten av det förut. Trodde väl att 200 kilometer inte är mycket, "man har ju cyklat VR" så då var det bara att hålla fullt hela vägen på en så här kort distans ;)

3a-Kivik.JPG

3b-Kivik.JPG

Kivik. Åt en mycket god senapssill-och-potatis-på-mörkt-bröd-macka i precis lagom storlek och fyllde på med mer socker i flytande och fast form (utskakad Cola och Tutti Frutti).

Hjälpte en kolfiber-åkare i Race med verktyg och material ur Olgas cykelkorg och sen var det dags att cykla tillbaks till Malmö. Fick mer draghjälp från samma gäng jag hade stött på tidigare, det gick sådär men dom tog korta pauser lite här och där så jag höll sporadisk kontakt ända till Blentarp.

Som sagt, det gick nog lite för fort till Kivik. Resan till Blentarp var tung, den värsta etappen tycker jag. Men väl där så stötte vi på två mycket glada Race-killar som hade cyklat förbi en bit efter att jag kom ur vilse-skogen innan Önneköp. Dom hade samma kartsinne som jag med 107 kilometer till Kivik och hade dragit oss lite här och där på vägen. När det var dags att åka vidare tackade jag alla för draghjälpen för jag visste att jag inte klarade av att hänga med längre.

Ställde in GPSen på "kortast väg" och körde ensam till Malmö. GPSen ledde in mig på en mängd suveräna småvägar inklusive naturreservatet i närheten av Blentarp. Vackert som en tavla bokstavligt talat. Fält, urskogar, skumma gammel-hus, hisnande utsikter, kyrkogårdar, m.m. m.m. Borde tagit massa bilder men hade inte ork att stanna och ville hem så fort som möjligt. Tyckte att den sista etappen på 44 kilometer gick riktigt fort av nån anledning, inte i hastighet men på nåt sätt var den inte lika "psykiskt" jobbig som Kivik - Blentarp.

På Malmövägen, kanske 18 kilometer innan målgång, så hör jag snabb-cykeldäcks-sus bakifrån och får bokstavligt talat en vänskaplig klapp på axeln. Hehe, det var mina två olycksbröder från Race-gruppen som jag senast såg i Blentarp och borde varit i mål för länge sedan. Jorå, dom hade cyklat fel igen :) Dom försvann givetvis direkt och fortsatte rakt fram vid ett vägskäl där min GPS skickade in mig till vänster på en finurlig genväg med kortare distans till mål. Blev supertaggad och tänkte att det vore en höjdare om jag fixade att vara före dom vid Musette. En liten miss dock, jag hade inte kopplat på "Ej motorvägar" i min GPS. Jaja, det gav lite extra krydda på att hitta rätt genom Malmös östra förorter men det gick bra till slut.

Framme vid Musette. Lite slak i kropp och huvud men helnöjd. La ner hojen på gräsmattan och hade inte en tanke på det där med sista stämpeln då stämpelmannen kom fram med ett stort leende och stämpeln i högsta hugg. Suveränt. Snackade lite med dom jag kände igen från turen. Danskarna med den riktigt fräna fixien i teamet var glada :) Det kom fram en tjej och fotade Olga, iförd kryckor och så fick jag även träffa Spacekitty vilket gjorde en bra dag ännu bättre. Spacekitty, du får gärna lägga ut bilden på min QR :) Och tamejkatten om det inte kom in en åkare en kvart efter mig.

4-Stmpelkortet.JPG

I allt ännu en *riktigt* bra dag på damcykeln. Hur nöjd som helst. Tycker att det här var bättre än VR på lite olika sätt. För mig som blåbär var det lite svart-race-hard-core-känsla över det hela :) Ett överskådligt gäng där procenten av snabba åkare är väsentligt större än på VR, vilket kanske är rätt självklart. Typ 100%, eller 99% nu 2015. Vad mig anbelangar var det hårdare än VR men det beror på hur jag cyklade till Kivik och är riktigt nöjd med att det går framåt. Nästan bäst av allt, fick mitt första stämpelkort, yay! Och så bättrades mina TdF-style solbränne-ränder på i det kanonfina vädret.

I annat. Jenny W tog bilden i collaget nedan, den till höger alltså. Bilden är bra men motivet är riktigt hemskt och förklarar nog varför det går bra på flacken och utför men riktigt dåligt uppför. 171 cm, 86 kilo i skrivande stund. Min matchvikt borde vara 70 kg, och det till VR 2016. Så nu börjas det, den bilden är en klar inspirationskälla för allmän skärpning när det gäller mat- och dryckeshållning. Mer regelbundet distansåka likaså, med tips här från HappyMTB har jag hittat en audax-grupp i Stockholm som ibland startar bara en kilometer från där jag bor.

5-BrutalTruth.jpg

Vilket som. RAAS 2015 gav en till dag på cykeln som jag inte glömmer i brådrasket :) Tack till alla som har ork och tid att arrangera såna här löp.

Jeppe_E

Aktiv medlem
Så jäkla häftigt! Imponerad av dig och kul att du fastnat för detta med cykling. Roligt att ha fått vara med på din resa, allt ifrån renoveringen till VR och nu RAAS. Jäkligt synd att jag inte kunde vara med på RAAS.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jo Olga måste man ju bara titta närmare på. Och visst fanns där en och annan specialare. Kul att ses och få se vidundret man läst så mycket om.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    136.1 KB · Besök: 25
Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
I klätterkretsar brukar det nämnas ett stycke som tillskrivs Alex Lowe, en riktigt duktig alpinist, som såklart dog i himalaya:
'The best climber is the one that has the most fun.'

Jag tror att du Pippi, är Sveriges bästa cyklist :)

emmer

Ny medlem
Kunde du inte tatt av dig hjälmen och krängt på dig en blommig tantklänning, så hade ingen reagerat nämnvärt när du tog motorvägen in i Malmö :-)

Jenny W

Aktiv medlem
Tack för en fin RR. Kul att träffas och jäkla impad över att du hängde med så länge i klungan. Kul att du gillade rundan. Cyklade du ner genom ravinen? :D

På återseende.

Norrbotten

Ny medlem
Rolig läsning och fantastisk bra gjort, både detta, årets VR, och alla "sleeper-cykel-byggprojekt". Skulle vilja nominera PiPPiW till årets happyit! :)

Pugilism

Aktiv medlem
Adam K skrev:
-------------------------------------------------------
> I klätterkretsar brukar det nämnas ett stycke
> som tillskrivs Alex Lowe, en riktigt duktig
> alpinist, som såklart dog i himalaya:
> 'The best climber is the one that has the most
> fun.'
>
> Jag tror att du Pippi, är Sveriges bästa cyklist
> :)

Ja, kul verkar du ha. Och du delar med dig av det också. Tack för ytterligare en fin RR. Fortsätt på den inslagna vägen då blir det ännu roligare.

NLC

Aktiv medlem
Ännu mer ågren för att åtaganden + ANNAT gjorde att jag missade min 4:e RAAS, men härlig läsning ivf!

PiPPiW

Aktiv medlem
Kul med alla trevliga kommentarer, tack :)

Jenny W skrev:
> Tack för en fin RR. Kul att träffas och jäkla
> impad över att du hängde med så länge i
> klungan. Kul att du gillade rundan.

Tack själv. Som sagt, kul och mycket lärorikt att få cykla med alla er.

Bilden du tog på mig var grym, "collaget" jag satte ihop med Bradley Wiggins cirkulerar nu lite överallt i vänskapskretsen för att sätta press på mig själv. Viktigt värre om det ska gå bättre framöver.

> Cyklade du ner
> genom ravinen? :D

Självklart. En höjdare, det lutar ju neråt och då är det inga problem ;)

> På återseende.

Ja, det hoppas jag verkligen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Fantastiskt. Håĺl ångan uppe kontinuerligt hela året så kommer du vara i grym form inför nästa säsong. Sen spelar det nog inte så stor roll om du når idealvikt. Jag tycker man cyklar med en hel del cyklister som bär på lite extra men snarare verkar bli uthålliga än trötta av det.

nieves

Aktiv medlem
Hasse#7 skrev:
>Jag tycker man cyklar med en
> hel del cyklister som bär på lite extra men
> snarare verkar bli uthålliga än trötta av det.

Vi lider i det tysta!

Bra RR och bra kört! Hoppas vi ses på nån Audax-runda i framtiden.

Köp & Sälj

Topp