[RR] Sjuhäradsleden, etapp 1 - 4 + vildmarksleden

Transwave

Aktiv medlem
Trots att jag cyklat MTB mer i sommar än vad jag gjort på många år så har jag inte fått nog av heldagsutflykter utan bestämde mig för att utnyttja britt-sommar vädret för att utforska ytterligare en led. Så jag förberedde det jag behövde ha med mig och tog pendeltåget till Borås en vacker morgon, förväntansfull över vad dagen hade att ge.

Jag inledde från och med där etapp 5 övergår till etapp 4, vilket är precis norr om Borås stad och fortsatte mot Hindås.
IMG_20190918_113107.jpg

Det blev en blöt inledning, då det ösregnade dagen innan. Vattnet har ej hunnit rinna undan och det kändes nästan som att jag cyklade i en bäck.
IMG_20190918_114335.jpg

Väl på skogsstigarna var det inte bättre. Rötterna var snorhala och surhålen avlöste vandra. Det var tungt att få cykeln att gå framåt och att komma hem ren & torr var bara å glömma! Det vackra vädret bidrog dock till att höja min sinnesstämning, tillsammans med vetskapen om att det kommer att bli torrare om några timmar.
IMG_20190918_115510.jpg

Det var dock vackert i skogen och stigarna var tekniska utan att vara överdrivet svåra, vilket passade mig utmärkt.

IMG_20190918_124054.jpg

Att ta sig över ett vattendrag är alltid förenat med äventyrskänsla! :)

Ganska snart så hejdades min framfart. Det berodde på varken besvärliga markförhållanden eller tekniska problem med cykeln eller kroppen - det handlade om att jag hittade ruiner. Massor av ruiner! Som jag inte kunde låta bli att stanna vid och undersöka närmare. Det är något fascinerande över riktigt gamla saker och att försöka föreställa mig hur livet utspelade sig på en tid väldigt olik min, där inte mycket av det jag tar för givet idag ens existerade.

IMG_20190918_123134.jpg

Detta är rester av en vattendriven såg som användes under mitten av 1800-talet och äges gemensamt av folk som bodde på närliggande gårdar.
IMG_20190918_132535.jpg

Varje gång jag ser ett sånt litet gammalt hus har jag svårt att föreställa mig hur en hel familj kunde leva i det..
IMG_20190918_132456.jpg

'
IMG_20190918_130134.jpg

Det fanns fler rester från gårdar/torp i området och i många av dem har endast en familj bott i, innan det övergavs för att föräldrarna dog och barnen ville inte bo kvar. Lite kuriosa om huset på ovanstående bild: Det var bebott från och med år 1866 av torparen Sven Magnus Johansson och frun Anna Stina Svensdotter, som gifte sig 2 år innan de flyttade in där. Tillsammans fick de en dotter som dock inte blev mer än drygt 1 vecka gammal.

IMG_20190918_120740.jpg

Inte långt ifrån ruinerna hittade jag denna lyxiga rastplats, som jag åt min matlåda vid. Jag funderade på om det inte vore gött att flytta in där i ett par dagar och bara vara i skogen?

IMG_20190918_140528.jpg

Efter lunchpausen fortsatte färden genom ett underbart barrskogslandskap! Solen hade gjort sitt jobb med att torka upp ytan och de värsta vattensamlingarna hade runnit av. Jag kunde hålla ett härlig tempo och bara njuta, timme efter timme!

IMG_20190918_145611.jpg

Vid något tillfälle gick leden längst med någons lantställe. Jag hade slut på vatten och bestämde mig för att fylla flaskan med vattnet från skålarna. Inte är det en slump att de dyker upp vid precis rätt tillfälle? Det har regnat en hel del senaste veckorna så vattnet såg fräscht ut och smakade helt normalt.

IMG_20190918_144707.jpg

En spikrak stig med träd på vardera sida i en lång rad. Såg för tillrättalagt ut för att vara ett verk av moder natur men detta var mitt i skogen utan bebyggelse i närheten så jag förstod inte varför någon skulle anlägga detta och planera träd. Vad tror du?

IMG_20190918_151119.jpg

Ibland gick leden utmed grusvägar. Inte var landskapet mindre vackert för det!

IMG_20190918_150532.jpg

Ibland tog jag paus vid någon fin sjö jag passerade. Just denna hade fångade min uppmärksamhet när jag tittade på bottnen vid strandkanten:

IMG_20190918_150317.jpg

Detta var nog det brunaste vattnet jag någonsin har sett! På kortet ser det kanske inte så märkvärdigt ut men väl på plats såg det otroligt vackert ut. Jag tog mig friheten att ta av mig skorna och doppa fötterna.

IMG_20190918_153411.jpg

Stigarna var varierande, allt mellan smalt och tekniskt till breda skogsvägar & motionsspår. Leden korsade många vägar & stigar så jag fick vara vaksam när det gäller navigering. Jag tappade leden vid ett flertal tillfällen. Precis innan jag nådde Hindås så var skyltningen förvirrande och jag hamnade helt plötsligt på samma ställe som jag tidigare var på, på väg mot åter till Borås. Att jag var trött underlättade inte navigationen..

Väl framme i Hindås tog jag en välbehövlig paus och åt middag. Jag kände mig inte särskilt hungrig men såg till att äta ändå för jag visste att kroppen behövde kalorierna. Här övergick sjuhäradsleden till vildmarksleden och jag hade nått huvudmålet för dagen. Jag funderade på att ta asfalten hem till Göteborg men tanken på att cykla så mycket transport var deprimerande - det är ju så oändligt mycket roligare att cykla stig! Jag hade energi kvar och gav mig ut på vildmarksleden hem. Jag har cyklat den vid flera tillfällen förut och visste att den var relativt snabbcyklad, perfekt för en xc-race hoj.

IMG_20190918_184548.jpg

Jag hade inte tänkt ta så mycket bilder från och med nu men försökte fånga den vackra kvällssolen lysa genom träden med sitt starka orange sken. Bilden gör inte landskapet rättvisa - jag får skaffa en bättre kamera för att kunna fånga det mina ögon ser.

IMG_20190918_192727.jpg

Jag kunde inte låta bli att stanna till vid denna magiska sjö och ta ett kort. Jag önskade verkligen att jag kunde sitta kvar hela kvällen och bara njuta av utsikten och filosofera över livet, men det fick vänta då det började bli mörkt i rask takt och jag hade fortfarande en hel del stig kvar att cykla. Jag hade inte med mig någon belysning och att bli fast i skogen i totalt mörker var inget jag hade lust med! Detta gav mig all kraft och koncentration till att hålla ett race-tempo den sista biten!

Mirakulöst nog lyckades jag komma till den punkten där vildmarksleden möter bohusleden medan det gick att se något öht, där jag tog grus & cykelvägarna sista biten hem. Även om det hade varit ljusare hade jag fattat samma beslut för att jag var riktigt trött.

Sammanfattningsvis är den biten av sjuhäradsleden som jag upplevde alldeles utmärkt för cykling, vildmarksleden lika så. De är inte alls lika brutala som bohusleden. Det går att hålla lite högre hastighet och antalet pushbike-tillfällen är klart färre.

Avslutar med ännu än vacker kvällssyn:
IMG_20190918_195235.jpg

stenmark

Aktiv medlem
Hela sträckan från Borås till Glenncity borde klocka in på en si så där 7-8 mil, men kanske snarare 6-7 om projektet avbröts vid kåsjön.

För dom flesta är Hindås - GBG än alldeles lagom dagsetapp :) Borås GBG brukar ta två dagar, om man vill fika lite å så.

JockeS

Aktiv medlem
Sträckan mellan Borås-Hindås är riktigt fin. Dock så finns det många ställen som är hårt ansatta av cyklister/motorfordon så surhålen blir riktigt överjäkliga imellanåt.

Vi har kört sträckan Hindås - Borås ett par gånger i både fint och tråkigt väder. Men alltid lika kul

Transwave

Aktiv medlem
Tack för era glada kommentarer, känns kul att fortsätta dela med mig av mina utflykter :)

Jag har inte mätt sträckan jag avverkade men en rimlig uppskattning är 6 - 7 mil i skogen som någon skrev. Tillräckligt långt för att cykla från tidig morgon till sen kväll om man ska hinna med rubbet.

Synd att pendeltågen inte går längre än Borås, skulle gärna utforska de lite mer avlägsna etapperna. Får se om jag kan lura till mig transport på nåt sätt :)

Vilken härlig tur det såg ut att vara! Jättefina inspirerande bilder. Hittade denna sajten av en slump då jag och några vänner är ute efter att göra liknande turer till häst. Tror du det skulle funka att rida denna sträcka?
Mvh Camilla

Köp & Sälj

Topp