[RR] Södertörn/Sörmlandsleden - Nu med "bilder"

MangeO

Ny medlem
Den här helgen ägnade jag i sällskap med en kompis åt att cykla ett par etapper av Sörmlandsleden, och snurra runt lite i övrigt ute på Södertörn och i östraste Sörmland.

Planen var ursprungligen att vi skulle vara ute torsdag - söndag, och ta oss ner till Trosa, Vagnhärad eller t o m Nyköping, och sedan hem igen mha något annat transportmedel. Men pga tidsbrist, sjukdom och överdriven optimism så blev turen betydligt kortare än beräknat, både tidsmässigt och i fråga om sträcka.

Förberedelser under veckan:
Att förvandla min fultysk (Curare) till en packåsna som både funkar som transportmedel, och är någorlunda rolig att köra i terrängen är inte en lätt uppgift. Att packa ner allt som ska med i ryggan har jag dåliga erfarenheter av. Men inte heller pakethållare som man fäster på sadelstolpen brukar kännas helt OK. Men jag valde ändå att testa det alternativet, och låta alla skrymmande men lätta saker få färdas där. Så jag köpte en liten hållare av märke PRO (dags att snacka pensionsförsäkringar, någon? ;-)) att ersätta den billigare pakethållaren från Biltema som jag först prövade med. (Felkonstruerad och sitter på sniskan redan från början, undvik.) Som regnskydd till packningen på pakethållaren använde jag en sådan här bärkasse från IKEA i något presenningstyg, som jag klippte av handtagen på och sedan gjorde ett par hål i botten för så den kunde skruvas fast på själva pakethållaren. Spännband runt packningen såg till att minimera störningsmoment i form av fladdrande presenning. För att ge cykeln ytterligare lastförmåga försågs den med en liten styrväska i vilken bl a karta och kompass packades. Även den köpt på Biltema, och den funkade faktiskt som det var tänkt. För att komplettera Biltema-orgien och slutgiltigt förnedra curaren kompletterades den med en liten ramväska framför bakdämparen, i vilken verktygsset, reservslangar och nya kedjelås medfördes. Pakethållaren fick bära stormkök, t-doja att elda detta med, sovsäck köpt på Biltema (kan verkligen rekommenderas, trots minusgrader på nätterna och ett allt annat än torrt tält så höll den mig varm), kåsor att äta ur (stor-kåsa och lill-kåsa, båda köpta på Naturkompaniet, totalt 40 spänn, rekommenderas varmt) och en skidoverall som jag hade med som nödfallsombyte. På ryggen tog jag en mindre rygga med personliga grejer som tandborste, handduk, ombyteskläder, pumpar, ett par extra skor, och extra mössa och handskar att byta med på vägen utifall att de jag hade på mig blev för blöta för att fungera.

Dag 1 (fredag):
Studsade upp vid 8 på morgonen, efter ett par timmars sömn, pga att Blair Witch Project gick på TV1000 vid fyra, och den inspirationen vill man ju inte missa inför sin cykeltur. Gjorde mig i ordning genom att dricka kopiösa mängder kaffe och duscha i inte-så-varmt vatten. Och gjorde mig sedan klar för att ge mig iväg för att möta kompisen (som även lystrar till namnet "Per") vid vår förutbestämda mötesplats, korsningen under E4:an ovanför Liljeholmen, någon gång strax efter 9. Dessvärre är Per stans störste tidsoptimist, så han flyttade först fram mötestiden till 10, och när han väl kom iväg så var han kraftigt försenad, så vi möttes någon gång mellan 10:30 och 11:00. Sedan begav vi oss bort mot den första anhalten, som råkade vara Kungens kurva. Där demonterades pakethållarna från Biltema och ersattes med lite mer rejäla diton köpta på Sportson, vilket snodde ytterligare av vår tid. Såg även till att Per, som kör HT, såg till att skaffa en pakethållare som man fäster ordentligt i fästena vid bakaxeln (Giant Terrago går det att montera riktig pakethållare OCH skivbromsar på, we like) på ramen, så att åtminstone en av cyklarna klarar mycket vikt där bak. Vi passade även på att köpa lite extra förnödenheter på Kvantum, samt en ordentlig kniv och ett vajerlås på Jula. (Placeboeffekt i fråga om trygghet.) Sedan fortsatte vi till nästa anhalt, som råkade vara Vårby och Max. Där svullades en dagens i form av ett varsitt supreme-meal, och sedan trampade vi vidare bort mot Tullinge. Första prövningen blev att ta sig uppför backen förbi Myrstuguberget. Gick dock ganska fint. Resten av sträckan bort till Tullinge gick som på räls. Vilket nog berodde på att vi båda körde med dubbat. Trampade upp i skogen vid Brantbrink, för att där ta oss vidare bort mot Lida, där vi tänkte svänga av på Sörmlandsleden.

DSC00107.JPG ht=480

En förväntansfull Per utanför någon mack i Tullinge, där vi inhandlat t-doja

Och det var ungefär så långt vi hann innan det blev mörkt. Så då blev det till att dra igång cykellysen och pannlampor (små strömsnåla rackare som bara ger ledljus, men däremot räcker hela turen), och treva sig fram på Sörmlandsledens etapp 61, som går från Lida ut i Grödinge någonstans. Efter en kort sväng på landsväg som logisk följd av att vi missade att leden svängde av från den grusväg (eller sandväg, enligt mina däck) vi färdades på. Men sedan kom vi upp på leden igen, och då var vi någonstans ute i Grödinge. Här var det verkligen mörkt, så vi cyklade en liten stund innan vi stannade till för att slå läger för kvällen. Eftersom ingen av oss hört någonting om något eldningsförbud i krokarna så såg vi till att få fart på en liten brasa. Framför den avnjöt vi vår middag, som bestod av Bullens pilsnerkorv, vita bönor och bröd. Sedan kröp vi - efter att ha släckt elden med besked och återställt eldningsplatsen i ursprungligt skick - till kojs i våra nyinköpta Biltema-sovsäckar. Då var det minusgrader (frost i alla fall) ute, och tältet blev snabbt dyngsurt av kondens. Men sovsäckarna höll oss varma hela natten, och det var först när vi skulle upp dagen efter som vi insåg hur varma de egentligen var. Kvällen i övrigt ägnades åt att ligga och småsnacka lite, bl a passade jag på att återge handlingen i Blair Witch Project för Per, som inte sett den filmen, och som dessutom är mörkrädd.

DSC00110.JPG ht=480

Halvtaskigt försök att föreviga oss själva i de mörka Grödinge-skogarna...

Dag 2: Lördag
Att lämna den varma och sköna sovsäcken var tortyr. Under natten hade det regnat, så tältduken var blöt invändigt med kondens, och dyngsur på utsidan pga regnvattnet. Så vi tvingade i oss en snabbfrukost bestående av pulverkaffe köpt på Netto (smakade rävgift, köp ej) och mjuka mackor med makrill som pålägg. Ett par rutor dajmchoklad blev det också.

DSC00115.JPG ht=480

Packåsnorna i väntan på avfärd den första morgonen...

Sedan rev vi förläggning och gav oss iväg igen. Stigen (etapp 61/62, tror jag) visade sig vara väldigt trevlig att cykla på, eller rättare sagt, under andra omständigheter hade den varit det. Som det var nu så var cyklarna tungt lastade, däcken dubbade och trögrullade, och som om inte det räckte så såg vi att det hade körts en hel del enduro-båge på stigen. Den var totalt sönderkörd. Under vår lilla gyttjebrottartur där vi släpade cyklarna förbi, över och genom djupa vattensamlingar fick vi syn på en del djurliv. Först en älgko. Och sedan en älgkalv. Har hört att älgmammorna kan vara lite aggro av sig när de är ute med ungarna, men de här båda försvann in i skogen så snart de sett oss. Så långt från civilisationen (minst ett par km, beroende på hur liberal man är i sin tolkning av detta begrepp) är antagligen älgstammen ganska ovan vid människor.

DSC00116.JPG ht=640

The mother of all surhål...

Vi tog oss fram till Grödinge Kyrka, där vi gjorde en liten pitstop och fyllde på vattenflaskor och slängde skräp. Jag var på vippen att fylla mina flaskor i en liten sjö vi passerade på vägen dit, och hade då fått använda mig av mina vattenreningstabletter. Vilket gör att vattnet blir drickbart, men smakar apa. (Alla som gjort lumpen och pinat sig igenom överlevnadsveckan vet vad detta innebär.) Men jag slapp, lyckligtvis. Kyrkan har nämligen ett litet annex där det finns gravvårdsprylar och vattentoa med kran, tvättställ och grejer. (T o m tvål och pappershanddukar.) Heder åt kyrkoförvaltningen! Vattnet smakade inte vidare bra, men det fyllde sitt syfte. Sedan genade vi en bit på landsväg, innan vi återigen vek av in på Sörmlandsleden (etapp 60), och återupptog gyttjebrottningen på två hjul. Här hittade vi en del kallkällor, i vilka vattnet smakade sagolikt gott. Vilket var tur, för vi gjorde av med massor med vatten (men mina vattenreningstabletter behövde lyckligtvis inte användas), och det tog år och dag att ta sig fram på den etappen. Det var sönderkört, sönderridet (djupa hovavtryck) och gott om hala spänger som vi knappt tog oss över. När vi nådde slutet på etappen började solen gå ner, och vi bestämde oss för att ta landsvägen ner till Skanssundet, för att hinna över till Mörkö i hyfsad tid. Där hade vi sedan tänkt ta oss över till fastlandet och Sörmland. Men efter en kort pratstund med killarna som körde färjan kom vi fram till att vi gjort en felberäkning - Det fanns ingen förbindelse över till fastlandet där vi trodde. Dessutom började maten ta slut (proviantera hade vi tänkt göra i Järna), och när maten tog slut så tog även energin slut, och dagsljuset var slut sedan länge. Så efter en improviserad middag bestående av en varsin burk kall makrill i tomatsås och lite klämost på tub så slog vi läger för natten. Ganska tidigt, klockan var någonstans mellan 18 och 19. Jag började även känna mig lite nedkyld, så jag kröp till kojs nästan direkt. Och fick snabbt tillbaka värmen. Men tältet började kännas för sorgligt, det blev bara blötare och blötare för varje andetag som drogs i det. Men det var nu jag upptäckte det finurliga med sovsäcken, nämligen att den ledde bort fukt och kyla så väl att jag kunde torka mina dyngsura cykelkläder i den. Bara att pula ner kläderna där det fanns plats, och sedan lägga sig och sova. Och jag tuppade av ganska tidigt, men vaknade sedan strax efter midnatt. Pga vissa påträngande behov. Och att ställa sig på alla fyra för att klä på sig, iförd endast kallingar, och sätta ryggen mot en dyngsur tältduk är INTE skönt. Men jag kom ut, och gjorde det jag skulle. Sedan kröp jag till kojs igen och sov till 9 imorse. Vilket jag inte trodde att jag skulle göra, eftersom vi hade tänkt undvika att övernatta på Mörkö av en speciell anledning - Vildsvin. Det finns en del sådant där ute (tror att det är fri jakt på odjuren året om), och det är knappast någonting jag vill bli överraskad av när jag sover i tält.

Dag 3: Söndag
Kröp upp till ännu en grådaskig dag. Jag hade tack vare mitt lilla torka-kläder-i-sovsäcken-försök ett helt snustorrt underställ att sätta på mig, ihop med ett par korta och ett par långa cykelbrallor. Dubbla strumpor i skorna, och sedan kändes det finfint. Vi hade inget vatten, så vi kunde inte koka kaffe, utan istället rev vi snabbt förläggningen och gav oss iväg bort mot Järna. Eller så var planen. Jag hann cykla tio meter innan kedjan hoppade. Och kilade fast sig mellan lillklingan och vevlagret. Fastnade rejält. Trodde nästan att det skulle krävas en vevarmasvdragare för att åtgärda det. Samtidigt som jag hade seriös kaffeabstinens (samt snus-dito, lade av med snuset för en månad sedan), inte hade fått någonting varmt eller ordentligt att äta sedan någon gång vid lunchtid dagen innan, och dessutom var ganska frusen. Så jag blev arg. Ska låta bli att återge det jag vräkte ur mig och de öknamn cykeln i allmänhet och kedjan i synnerhet fick utstå, men vi fick loss kedjan till sist. Det var kedjelåset som var boven i dramat, men jag behövde inte byta det. (Annars var det ju tur att jag var så förutseende att jag tog med ett par sådana i reserv.)

Hur som helst, med siktet inställt på Statoil i Järna kom jag upp på cykeln, och trampade med en motivation som bara återfinns hos svältande cyklister eller folk som gått vilse i Sahara-öknen och fått syn på ett vattendrag vid horisonten. Vi ångade på i ganska bra takt i de ca 2 mil som vi hade att trampa från Mörkö till Järna. Sörmland är väldigt fint, och det är gott om små slott och herrgårdar utspridda på landsbygden. Efter en bra stund såg vi återigen Hörningsholm, som vi trampade förbi strax efter färjan över till Mörkö. Smått irriterande, eftersom det visade hur nära vi fågelvägen var gårdagens lägerplats. Men måste man cykla runt till första bästa bro så måste man. Och vi fortsatte bort mot Statoil. På vägen mötte vi en del andra cyklister som trotsade gråvädret. Hälsade på dem alla, i alla fall gjorde jag det. Per är ännu inte tillräckligt inbiten mtb-åkare för att vara spontant trevlig och artig mot allt som färdas på två hjul och inte har 28" i däcksdiameter. Men efter en stunds sightseeing var vi framme vid Statoil i Järna. Då var jag rejält hungrig. Det var som att se en hägring vid horisonten. "Är det en skylt som visar en oljedroppe med en orange flamma som bakgrund, eller är det bara hungern som får mig att hallucinera?" Hur som helst, det var en riktig mack. Och där kunde vi handla. Så vi gled in och levde rövare bland hyllorna tills vi fått oss någonting i magen. Jag åt en sagolikt god dubbelkorv med mos (och räksallad), nedsköljd med en stor cola och med chokladmuffins till efterrätt. Per föråt sig genom att klämma i sig en sådan här stor baguette med rostbiff, och skölja ner den med en liter yoghurt. (Jo, att han blev proppmätt är väl inte så konstigt?) Sedan sköljde vi av cyklarna efter bästa förmåga, och trampade iväg bort mot Södertälje. Vi hade inte bestämt oss för om vi skulle ta pendeltåg från Södertälje, eller cykla hela vägen hem. När vi kom fram var vi så slut att vi snabbt bestämde oss för att ta tåget. Så, efter kanske 40 minuters tågresa klev vi av vid Årstaberg - en kilometer från var vi träffades i fredags morse - och begav oss hem till våra respektive kvartar.

Och fast planen var att det skulle tillryggaläggas både längre sträcka, och att vi skulle hålla på längre, så är jag nöjd. Etapperna på Sörmlandsleden som vi cyklade var sjukt roliga (där det var cykelbart i alla fall), och vi kommer nog att ge oss ut någon helg nu i sommar igen, då med lättare packning och mer slimmade cyklar. Och det GÅR faktiskt att förvandla en fullgungare med 150/150 i slag till en packåsna. Det var dock inte så snyggt... ;-)

Per hade den bättre kameramobilen, och det är han som tagit bilderna. Men så snart jag har fått dem lägger jag upp det lilla som finns att visa här.

Nu blir det en helkväll framför TVn, tror jag. (Orkar inte ens korrläsa och redigera just nu, ni får roa er över mina formuleringar och skrivfel tills vidare. ;-))

Edit: 2 skrivfel fixade.
Edit2: Lade till lite info och länkar som jag glömde igår, fixade en del formuleringar.
Edit3: Slängde in de bilder vi fick ihop

Senast redigerad av en moderator:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Knasigt. Jag vet flera (mig inkluderat) som velat göra något liknande länge. Slimma packningen en del låter som en god ide, det finns lättare käk än konserver att ha med! :)

AJ

Ny medlem
Skojig utflykt. Etapperna 59-62 är bitvis riktigt fina, men lär som sagt vara ganska leriga denna årstid.
Ni måste dock haft urgammal information om förbindelsen mellan Mörkö och fastlandet. Färjan, på den vägen ni tänkt åka, slutade att gå i mitten på 80-talet när bron söderöver byggdes.

Men skippar man all (tung) packning så är det ingen omöjlighet att åka samma sträcka på en dag. Fast då missar man förstås glädjen med att vakna upp i ett kallt och dyngsurt tält ;-)

/Anders

Markus F

Aktiv medlem
Blött tält, spritkök, konserver, sovsäck.. Skulle ni inte kunnat ha ringt taxi när varje dagsetapp var klar, åkt hem, sovit, gått upp, ringt taxi och fortsatt där ni slutade?

Mathias

Aktiv medlem
Skicka mobilkamerabilderna till mig så fräschar jag upp dem. Jag har en hel verktygslåda för sånt. PM:a om hur om det är intressant.

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Tjo. Blev lite nyfiken å vilken av fultema sovsäckarna ni använde? Ska ev till kyliga berg och behöver budgethandla sovsäck...

MangeO

Ny medlem
Tobias -> Sovsäckarna vi köpte är "värstingvarianten" i deras sortiment, de som klarar ner till -10 grader, och kostade 199 bagis, om jag inte minns fel.

Mathias -> Well, blev dessvärre inte så många bilder att fräscha upp, verkar som om vi var sämre på att plåta än vi först trodde.

AJ -> Jo, planen var ju ursprungligen att vi skulle ta oss från stan ner till Mörkö redan första dagen, men mörkret och skicket stigarna var i satte snabbt stopp för de planerna. Men det blir nog ett nytt försök i sommar, då det inte behövs lika mycket prylar som tynger ner. (Och då man kan köra på ordentliga däck.)

Jomper -> Var lite lurigt det där med provianten. Helst hade vi kört någonting i pulverform, men eftersom det var första gången så var vi lite osäkra på hur det var med tillgången till vatten utmed leden. Så vi feglirade och körde med konserver.

42Hz

Aktiv medlem
Wohoo bilder! Definitivt episk tur! Måste läsa igen, mer noga denna gång..
Hoppas älgarna uppskattade ekerreflexerna. ;)

Topp