[RR] Sörmlandsleden Lida till Skansundet (etapp 62 till 59)

happymtb.fr

Aktiv medlem
I torsdags var min svärmor här så jag passade på att ta ledigt från min pappaledighet och cykla en sväng! :)

Målet var att ta mig till Skanssundet på Sörmlandsleden. RR på det har redan skrivits, jag hittade en från 2006: http://happymtb.org/forum/read.php/1/454747/454747 men det skadar inte att fräscha upp lite.

Jag hade redan cyklat delar av den men aldrig hela vägen. Jag startade hemifrån i Tullinge och tog mig så enkelt så möjligt till Lida och sen vidare till väg 275 nära Malmbro gård (Botkyrka golfklubb) via grusvägar. Det kan vara en bra startpunkt för dem som inte bor i närheten.
Jag klev på leden vid Husberga där man strax kommer till en brant och teknisk uppförsbacke. Det gäller att inte vara för kaxig från början eftersom dagen blir lång! Etappen avslutas med en trevlig nedförsbacke mot Kvarnsjön.
Vid mitten av etappen 61 (nånstans mellan Karshamra och Åvinge) såg stigen som ett mindre krigsfält pga avverkningsarbete:
IMG_2627.JPG

Som tur var det inte så många meter som var påverkade. Den sagolika nedförsbacken mot Kagghamra var finfin som vanligt!
Sen blir det lite asfalt tills etappen 60 börjar. Hela den etappen är magisk: många små tekniska stigar som går upp och ner på olika underlag så att man vill bara köra den om och om igen! Men det blev dags för lunch så jag tog fram matsäcken:
IMG_2628.JPG

Och lite cykel mot träd fotosession: ;)
IMG_2638.JPG

Senare kan man grilla eller övernatta vid St. Träsket:
IMG_2646.JPG

Ibland tror man att det ska gå, men icke!
IMG_2647.JPG

Det var lite blött på visa ställe, men inte så mycket med tanke på att junimånaden har varit det regnigaste sen typ 84 år...!
Etappen avslutas med en brant och stenig nedförsbacken mot vattnet. Sen är det en del cykling längst vatten på grusväg eller åker tills man tar lite höjdmeter i ocykelbart terräng. Jag fick putta på cykeln nästan hela vägen upp till platån norr om Näs men det var värt besväret bara för utsikten:
IMG_2661.JPG

Nedförsbacken efter det var inte så illa heller!
Stigdelen söder om Näs var till min smak ojämnt: vissa delar var lika fina som etappen 60 men markering var inte lika tydlig som tidigare, det fanns en del trä nedfällda över stigen och jag började kanske vara hungrig...
Sista 3km gjordes på breda grusvägar och på asfalt.
Sen kommer man i mål!
IMG_2674.JPG

Återkomst hem gjordes på grusväg till Näs, sen asfalt via Sibble och vidare till Malmbro gård. Tanken från början var att köra tur och retur på Sörmlandsleden men det hade varit för långt både i tid och för min koncentrationsförmåga...!
Jag kom hem 7 timmar efter starten. Jag har ingen cykeldator men jag uppskattar att det var mellan 6 och 7 mil långt.

/E

erik h

Aktiv medlem
Hoho, stora träsket, där har vi sovit.
Otroligt fin cykling därefter, bortåt havet!

Mathias

Aktiv medlem
Ah, jag kommer ihåg den sträckan. Den bjuder på en del riktigt fina partier. Men jag var ruggigt trött när vi kom fram.

Genius60

Ny medlem
Inspirerad av denna RR från förra sommaren tänkte jag i morgon utnyttja min sista semesterdag i detta spår. Väderrapporterna visar lite olika men jag hoppas YR.no har rätt, då de förutspår växlande molnighet & ca. 20 grader fram till 18:00 innan de stora grå väller in. Jag bor i närheten och har åkt början ned till Kagghamra tomtområde ett antal gånger. Då jag har dåliga erfarenheter av iphone som gps med ca. 2,5 timmes batteritid så förlitar jag mig på sörmlandsledens orange markeringar, "gröna" terrängkartan nr. 606 (södra Stockholm), min gamla hederliga kompass och lite gott i ryggsäcken. Av rena bekvämlighetsskäl avser jag "kliva på" vid Kvarnsjöns norra spets (vid järvägsbron). Blir turen av och jag kommer hem i ett stycke kanhända det blir en liten bildrapport under en ny tråd. Någon som åkt turen nyligen och har tips om det är oframkomligt någonstans eller är det en kalasresa?

larsaw

Aktiv medlem
Tja!
Jag och jofahjalm har planer på att köra Sörmlandsleden Östertälje - Handen (del 60-61-62-6-5) på lördag, men främst pga en tilltagande förkyldning (har börjat hosta nu) och det osäkra väderläget så överväger vi att ev ställa in turen :/

Men en ytterliggare Happy'it (Jörgen_A) är lite intresserad, kanske ni två skulle köra i stället?
Här är i allafall kalenderposten: http://happymtb.org/kalender/385/
Jag har även prickat ut tänkt färdväg som GPX-fil, PM'a så kan jag skicka den till dig.

// Larsa

Mtboholic

Medlem
Jag cyklar etapp 59-61 flitigt då jag bor runt knuten :)
Har dock lite tråkigt få cykelkompisar då de flesta stannade kvar med motocrossen.
Så säg till om det vills ha sällskap!

Genius60: Den biten är fin och jag skulle definitivt köra från det hållet du har tänkt för att då får man en otroligt kul och hyffsat lång nerförs åkning på slutet av den etappen!

happymtb.fr

Aktiv medlem
Kul att mina strapatser inspirerar! :)
Berätta gärna hur det gick! Jag har inte varit där i år...
/E

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag cyklade idag med samma start som i första inlägget men inte riktig hela vägen till Skansundet.

Kul att se att naturen har tagit över där det var värsta krigsfält efter avverkning.
20160622_145030.jpg

Jag cyklade nästan till Viad och tog den breda grusväg som åker norrut förbi fängelset för att sen ansluta mig till Den biten av Sörmlandsleden som går mellan Södertälje och Lida.
Jag hade tur att cykla fel vilket ledde till att jag såg en älgko och 2 kalvar på väg tillbaka till rätt stig
20160622_155333.jpg

Sen blev det fika vid Brosjön
IMG-20160622-WA0001.jpeg

Riktigt fina stigar överlag och nästan 5 mil totalt.

Topp