[RR] Sörmlandsleden med övernattning - Södertälje -> Mariefred

Aron

Moderator
Fem muntra kamrater nappade på följande inbjudan:

"Vi tar pendeltåget från staden på lördag morgon den 5 juni och hoppar av i Södertälje. Därifrån ger vi oss ut på några av länets bästa stigar. Turen går på Sörmlandsleden och någon gång på lördag eftermiddag kommer vi fram till vindskyddet vid Djupsjön. Där svalkar vi oss med ett dopp innan vi installerar vi oss för kvällen. Brasan tänds och vi plockar fram den marinerade oxfilén som fått möra till sig under sadeln hela dagen. När vi tröttnat på att berätta skrönor för varandra kryper vi in i vindskyddet och sover som små prinsar/essor. Efter frukost på söndagen fortsätter vi till Mariefred där vi kl 16:30 hoppar på ångfartyget "S/S Mariefred" för den sista delen av vår färd. Medan vi tuffar genom Mälaren tillbaks till Stockholm avslutar vi helgens äventyr med en ångbåtsbiff och en stor stark på restaurangdäck."

Äventyret blev precis så bra som jag hoppats.

Väderprognosen för helgen var fantastisk och alla var på sitt allra bästa humör när vi på lördagen efter lite sovmorgon gav oss i kast med den första sträckan. Över helgen avverkade vi etapperna 9 till 15:1, totalt ca 75 km.

Den första biten ut ur Södertälje är en trist transportsträcka men sen kom vi fram till de första stigarna och resten av resan bestod av briljant stigcykling. Jag tror inte att ordet episk riktigt gör den här turen rättvisa. Långa svepande hällpartier varvat med skogsnära prassel bland blåbärsris. Med jämna mellanrum röt stigarna också till och visade vem som är tuffast. Det blev en del puchbike här och där. De sista två kilometerna av etapp 14 är bland det bästa jag någonsin cyklat. Två km flowigt utförslut som sveper över hällarna, genom snabba ljungpartier och hårresande stenkistor. Stigcykling blir inte bättre än så.

Efter avstickaren ned till Mölnbo börjar vildmarken på riktigt. Härifrån har de dragit leden över varenda höjd de kunnat hitta. De spektakulära vyerna erbjöd goda ursäkter för att hämta andan efter de tuffa klättringarna. Det hela tog lite längre tid än planerat och den enda gången under helgen då alla inte hade breda flin över hela ansiktet var när vi upptäckte att någon hunnit före oss till det vindskydd som varit målet för natten. Det var bara att fortsätta till nästa som låg 6 km längre bort vid Fräkensjöberget. Efter ett snabbt dopp spred sig snart doften av nygrillat över lägret. Och det bästa av allt var att alla visste att söndagen skulle bli precis lika rolig.

IMG_0585.jpg ht=624

Sörmland visar upp sin vackraste sida

IMG_0491.jpg ht=549

Fredde smyger fram genom djungeln

IMG_0496.jpg ht=549

Resans enda mekpaus nyttjande Peo som han brukar... :) Han vek sedan av mot Mölnbo på lördag kväll. Jag misstänker att han var orolig att tidningen inte skulle räcka hela resan.

IMG_0503.jpg ht=549

Beofred på klippkanten.

IMG_0511.jpg ht=549

Mil efter mil med hällcykling högt över Sörmländska sjöar

IMG_0520.jpg ht=549

Min middag: Sparrissoppa till förrätt. Därefter hängmörad ryggbiff med råstekt potatis och en halv flaska Amarone. Det hela avslutades med en liten fruktkaka och en skvätt 15-årig Laphroig.

IMG_0523.jpg ht=624

Klätttring i utsiktstornet.

IMG_0541.jpg ht=624

Inget märkvärdigt. Bara ytterligare 2 km tokmullig stig över hällarna.

IMG_0550.jpg ht=549

Klarblå himmel trots att klockan var över 23.

IMG_0565.jpg ht=624

Tipp tapp, tipp tapp. Gryning det är i lägret. Alla sover, bara myggen är vakna.

IMG_0569.jpg ht=624

Delad glädje är dubbel glädje.

IMG_0571.jpg ht=549

En svettogubbe som gör trialtricks.

IMG_0572.jpg ht=624

Det var faktiskt roligare än det ser ut.

IMG_0589.jpg ht=624

Depåstopp vid en av kallkällorna.

IMG_0590.jpg ht=624

En av många tuffa klättringar. Här hade de dock varit snälla nog att sätta ut ett rep.

IMG_0592.jpg ht=624

Gripsholms slott.

IMG_0593.jpg ht=549

På jakt efter en glass!

IMG_0615.jpg ht=549

Ångfartyget S/S Mariefred tuffar fram över Mälarens vatten.

IMG_0626.jpg ht=549

Helt säkert den godaste Ångbåtsbiff jag någonsin ätit.

IMG_0643.jpg ht=549

PÅ besök i maskinrummet. Notera maskintelegrafen på väggen bakom.

IMG_0645.jpg ht=549

En inte helt säker arbetsmiljö och RPM = 120 varv/minut...

IMG_0668.jpg ht=624

På båten hade vi sällskap av 30 Holländska pensionärer som cyklade mellan Köpenhamn och Oslo. Så kan jag också tänka mig min tillvaro som pensionär.

Senast redigerad av en moderator:

Christer

Aktiv medlem
Tack alla för en riktigt fin helg, speciellt tack till dig Aron som arrangerat detta för oss bråkiga skolbarn.
-Förresten, när är provet?

mytomspunnen

Aktiv medlem
Grymt! Fett med avis här!

Hällarna vid sjöarna avnjutes dock bäst åt andra hållet, men då får man ju inte åka båt tillbaka...

Beofred

Aktiv medlem
Det här var årets upplevelse, jag hade ingen aning om att det fanns nåt så vackert, oförstört och magiskt så nära Stockholm! Tack Aron för en formidabelt uppstyrd utflykt!

Är det nån som kan gissa vem som stod för mekpausen förresten? :)

baby fat

Ny medlem
Det var verkligen helt fantastiskt, men jag känner att jag kanske borde dela med mig en varning av att se till deltagarlistan och inte Arons vaga beskrivningar av "en riktig mystur" nästa gång ett liknande arrangemang dyker upp. Men fick jag välja om skulle jag kört igen. Och igen...

Ubu

Ny medlem
Nä… faen va trevligt det där såg ut. Jag viste att jag var en stor idiot som missade det där men ändå…
Föresten, cyklade fredde med packningen en påse på styret hela vägen? (Inte svårt nog längre med bara hemsvetsad fixie..?) Fint RR och riktigt fint ordnad tur! Bara att gratulera.

erik h

Aktiv medlem
Fint! Härlig sträcka den där Södertälje-Mölnbo, visst är det där utsiktstornet står?

Mickelino

Ny medlem
Uj uj uj! Det där såg ju hur fint ut som helst!
Cykla, äta, sova sedan toppa med en båtresa o mer mat, perfekt!
Måste prova denna sträcka snarast! //Micke

fredde.

Ny medlem
Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> Föresten, cyklade fredde med packningen en påse
> på styret hela vägen? (Inte svårt nog längre
> med bara hemsvetsad fixie..?)

Jag hade sovsäcken längs med leftyn och det fungerade konstigt nog hur bra som helst.

Tack för en suverän tur! :)

/Fredde

oxr

Aktiv medlem
erik h skrev:
> Fint! Härlig sträcka den där
> Södertälje-Mölnbo, visst är det där
> utsiktstornet står?

Tror det står närmre Mariefred. Härlig tur. Imponerande att fixa till övernattning.

Aron

Moderator
Tornet står på Fräkensjöberget vid slutet av etapp 13. Det är bortanför anslutningen till Gnesta och precis intill vindskyddet där vi övernattade.

(e) geografin

Senast redigerad av en moderator:

Johan T

Aktiv medlem
Det där såg ut att vara en trevlig tur.

Väl skrivet och fina bilder. Aron kanske borde bidra med lite inspirerande reseberättelser i någon tidning? Kadens? Turist? Friluftsliv? Å andra sidan är vi ju glada att det ligger här, helt gratis och för oss happyiter. Tack.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Det var ju jäkligt bra att jag tackade nej för att köra Siljan Runt och sen blev det inte av med något. Loser bigtime!!

pean

Aktiv medlem
Ser fantastiskt ut. Jag skulle vilja plocka det bästa och göra en dagsutflykt av det.

Du är ett geni Aron!
Vilken superfin tur ni verkar ha haft.

Några praktiska frågor:
Hur var det att cykla med lite tyngre ryggsäck?
Hur tunga var era ryggsäckar ungefär?
Ser ut som nån sov i hängmatta, hur funkade det? Det spar lite vikt misstänker jag.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kan man inte göra som i Brokeback Mountain, att flera killar delar på ett liggunderlag? Borde ju väga lite mindre.

Beofred

Aktiv medlem
Min rygga vägde 12-13 kg med vatten. Då hade jag inget spänt på hojen. Den gick bra att hoja med, men givetvis var den extra tyngden märkbar i både upp- och nerförsbackarna. Ryggan var egentligen bara i vägen i snabba, tekniska nerförsbackar där jag inte kunde ha blicken så högt jag ville, hjälmen tog i ryggan lite. Å så blir ju balansen lite tokig, men det vande jag mig vid efter ett par timmar.

baby fat

Ny medlem
Even Steven skrev:

> Några praktiska frågor:
> Hur var det att cykla med lite tyngre ryggsäck?
> Hur tunga var era ryggsäckar ungefär?

Min ryggsäck vägde lite drygt tio kg inkl 3 l vatten och minst ett kg mindre efter uppäten middag (tack Björn för köksnyltningen som sparade ett halvkilo eller nåt). Jag tyckte det var ganska jobbigt i ländryggen till en början, men jag vande mig faktiskt hyggligt snabbt med extravikten. Lite obehagligt när ryggsäcken kommer flygande framåt om man håller på att gå över styret, men samtidigt kommer ju tyngdpunkten lite extra långt bak om man hänger ut lite bakåt. Summa summarum: bättre än förväntat.

Aron

Moderator
Kul att ni gillar rapporten! Det här var verkligen en helt fantastisk tur.

För den som vill prova på delar av sträckan så går det pendeltåg till Södertälje, Järna, Mölnbo och Gnesta. Det finns uppmärkta stigar som ansluter till leden från dessa orter. Sedan går det som sagt också ångbåt hem från Mariefred på lör-sön.

Stigarna är helt lysande. Mellan Södertälje och Mölnbo är det ungefär som i Hellas. Tänk blå-gröna men med längre hälpartier. De övriga delarna är betydligt trixigare. Så avsätt ordentligt med tid om planerar att köra dem.

Sedan håller jag inte riktigt med Mytis. Jag kan inte minnas något som kunde slå den sista biten av etapp 14 i västlig riktning. Det blir liksom inte bättre än så. :)

Även min ryggsäck vägde in på strax under tio kg, inkl. 3 l vatten och mat för ett dygn. Jag hade kunnat viktoptimera bort ett kilo genom att skippa vinet och äta pulvermat. Men det hade ju varit lite trist... I övrigt var de flesta av mina prylar från lättviktssegmentet. Noteras bör att vi delade upp kök och verktyg mellan oss.

Jag experimenterade lite med att ha sovsäcken på styret. Det funkade iofs bra balansmässigt men jag kunde inte se framhjulet så det blev lite väl tajt mellan OTB-stenar och på spänger några gånger. Det slutade med att jag tog allt i ryggsäcken. Dock utan att problem med att hjälmen tog i. Christer hade lånat en ramväska och det tror jag verkligen kan vara något att titta närmare på.

anderski

Aktiv medlem
Grymt RR, cool med övernattning!

Jag gjorde den enkla varianten och tog bilen till Järna i Lördags för cykling Järna-Mölnbo som är en av mina favoriter.
Just biten Tälje-Järna, tycker jag e "sådär" i alla fall om man e van vid södertörns skogarna, sameslingan mm.
men alt e ju relativt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer