[RR] Sommarens sista övernattningstur

Yeti

Aktiv medlem
Det var dags för sommarens sista övernattningstur. De kommande veckorna innehåller en del jobbresande, och efter det är det höst.

Jag gav mig iväg från Åbo kl 17.25 på torsdagen. Det var varmt och soligt. Jag åkte den vanliga rutten från Åbo till Salo via Pemar (Paimio) på huvudsakligen små vägar.

Packat och klart.
IMG_0009.jpg

Trevliga små vägar.
IMG_0023.jpg

Jaha. Vilse igen. Jag försökte hitta skogsrutten från Åbo till Teijo, men beskrivningen lämnade en del att önska.
IMG_0025.jpg

Tillbaka på den rätta stigen.
IMG_0033.jpg

Det började bli mörkt i tätare skogspartier.
IMG_0035.jpg

Nu lyckades jag inte längre hitta rätt stig. Det mörknade snabbt, så jag beslöt mig för att slå läger för natten kl 22 (solen gick ner 21:15) runt 10 km söder om Salo. Det slog mig hur tyst det var i skogen. Ingen mer fågelsång. De har gjort sitt och flyger snart söderut.
IMG_0037.jpg

Dagens saldo: 80 km och 4,5 h cykling.

Fredag. Jag sov ganska bra och steg upp först kl 7, trots att en rödhake några meter från mig gjorde sitt bästa för att få upp mig tidigare. Så var det med den tystnaden i skogen.

Morgongröt.
IMG_0039.jpg

Avsikten var också att kolla upp området norr om Skogby på Hangö udd. Därför beslöt jag mig för att fara raka vägen dit först, runt 40 km på asfalt.
IMG_0046.jpg

Västerby. Det är synd när de fina gamla skogsvägarna "förbättras".
IMG_0049.jpg

IMG_0059.jpg

IMG_0067.jpg

Långträsket.
IMG_0076.JPG

Efter detta följde en del mera grusväg, stig och obanad terräng. Inga bilder, för jag plågades av enorma mängder älgflugor. Jag har aldrig varit med om något liknande. I allmänhet brukar det vara illa om det flyger ett tiotal omkring en, men nu var det snarare från om ett hundratal.

Efter en tid hittade jag ett lämpligt lunchställe vid Vitsjön III, fritt från älgflugor. Under den närmaste timmen kunde jag plocka bort 20 stycken, som kröp runt på olika delar av kroppen och i håret. Lunchen var en Spagetti Bolognese-påsa, som faktiskt smakade hyfsat, sannolikt beroende på avsaknaden av natriumglutamat (E621). Jag tycker att alla borde bojkotta natriumglutamat: Det är sannolikt ohälsosamt (bevis saknas ännu), har en specifik smak och möjliggör användning av ännu sämre råvaror, då det ändå kompenserar för en viss brist på smak.
IMG_0091.jpg

Mera pansarvagnshinder.
IMG_0101.jpg

Det är alltid vemodigt att se gamla övergivna torp och gårdar vid sidan av allfartsvägarna. Odlings- och betesmark har röjts i skogen med mycket möda, hus har byggts och familjer har levt här. Landskapet var mycket öppnare pga av betande kor. Men det var i en annan tid och nu bara förfaller allt, om inte någon i bästa fall rustat upp ett sommartorp och klarat av att ens hålla en liten gräsmatta öppen.
IMG_0102.jpg

IMG_0103.jpg

Mera skogsvägar.
IMG_0114.jpg

Kvarnträsket.
IMG_0121.jpg

Vitsjön II.
IMG_0124.jpg

Vitsjön I.
IMG_0129.jpg

Nu följde två timmar på mestadels dåliga skogsvägar, samt lite asfalt. Kl 19:30 kom jag till Teijo.
IMG_0130.jpg

IMG_0134.jpg

Middag. Jag provade en måltid från Real Turmat, då jag hört en del gott om det. Smaken var faktiskt mycket bättre än i en typisk Reiter-påse.
IMG_0135.jpg

Ett annat tecken på den kommande hösten var att jag såg flera flockar på runt hundra fåglar flyga över mig. De nordliga gässen börjar sakta dra sig söderut.

Jag provar också mitt nya tält under denna tur, ett http://www.tarptent.com/doublerainbow.html
IMG_0138.jpg

Sommarläge, ett myggskydd med god sikt utåt.
IMG_0141.jpg

IMG_0144.jpg

Absiderna delvis i bruk.
IMG_0151.jpg

God natt!
IMG_0155.jpg

IMG_0149.jpg

Dagen körning var ganska hård, speciellt som jag inte alls åt tillräckligt. På kvällen kände jag mig lite svag. Det blev 147 km och 11,5 h cykling, varav 2 h pauser.

Lördag. Tältplatsen valdes med tanke på soluppgången, och mycket riktigt vaknade jag när det började ljusna. Gröt och kaffe på kokning.
IMG_0159.jpg

Solen gick upp kl 5:50. Det var en fantastiskt fin morgon.
IMG_0164.jpg

IMG_0166.jpg

IMG_0168.jpg

IMG_0169.jpg

Jag kom iväg kl 7:15, efter att ha avnjutit mitt kaffe mycket långsamt. Det blev först en del spång och stig, och sedan skogsväg. Gårdagens brist på mat kändes i benen.
IMG_0178.jpg

Tillbaka på skogsstigar.
IMG_0187.jpg

Nikkallio.
IMG_0192.jpg

Hamarijärvi.
IMG_0194.jpg

IMG_0201.jpg

Nu var det bara att söka sig hemåt möjligast snabbt, huvudsakligen på asfalt. Jag hade behövt två timmar till för att kartlägga rutten från Teijo till den punkt jag kom på torsdagen, men jag hade lovat att komma hem till lunch.
IMG_0204.jpg

Dagens saldo: 88 km och 4,5 h cykling.

Här är ett bildspel med flera bilder och mera upplösning: http://picasaweb.google.fi/FinnYeti/TurkuTeijoVasterbySkogby#slideshow/5507882660592895058

Senast redigerad av en moderator:

Plush

Moderator
Forumvärd
Soluppgångsbilderna var inte att leka med.. Fantastiskt vackra.. Sånt som gör det värt all möda.

cyklariskogen

Aktiv medlem
Ser fantastiskt ut.

Real Turmat rockar. Utan tvekan dom bästa där ute. Blanda i lite bönor eller linser, samt olivolja så är det nästan som att sitta på lyxrestaurang:)

Kjell F

Ny medlem
Fantastiskt fina bilder. Tack för att du delar med dig av dom. Slog mig hur mkt mera effekt det blev när du tog ett antal bilder på dig själv, mkt bra tanke för dom som tittar. Soluppgångsbilderna var ju helt magnifika, får en att längta ut i naturen på en riktig tur ordentligt.

Vad är det för slags väska som du hade monterat på ramen i "trekanten" o var fick du tag i den?

Yeti

Aktiv medlem
Kjell F skrev:
-------------------------------------------------------
> Fantastiskt fina bilder. Tack för att du delar
> med dig av dom. Slog mig hur mkt mera effekt det
> blev när du tog ett antal bilder på dig själv,
> mkt bra tanke för dom som tittar.
> Soluppgångsbilderna var ju helt magnifika, får
> en att längta ut i naturen på en riktig tur
> ordentligt.
>
> Vad är det för slags väska som du hade monterat
> på ramen i "trekanten" o var fick du tag i den?

Ja, visst kan det kännas lite fånigt att ta bilder på sig själv med självutlösare, men helheten blir onekligen intressantare. Tidsmässigt har det ju ingen nämnvärd betydelse, det går åt 2-3 minuter för en självutlösarbild.

Ramväskan är egenhändigt sydd och rymmer runt 9 liter. Den fungerar bra och gör det möjligt att packa de tyngsta grejerna långt ned och centralt i cykeln. En tydligare bild: http://yetirides.blogspot.com/2010/01/new-frame-bag.html

Kjell F

Ny medlem
Yeti skrev:

>
> Ja, visst kan det kännas lite fånigt att ta
> bilder på sig själv med självutlösare, men
> helheten blir onekligen intressantare.
> Tidsmässigt har det ju ingen nämnvärd
> betydelse, det går åt 2-3 minuter för en
> självutlösarbild.
>
> Ramväskan är egenhändigt sydd och rymmer runt 9
> liter. Den fungerar bra och gör det möjligt att
> packa de tyngsta grejerna långt ned och centralt
> i cykeln. En tydligare bild:
> http://yetirides.blogspot.com/2010/01/new-frame-ba
> g.html

Det är exakt precis vad det är, alltså helheten blir så mkt bättre. Intressant egensydd väska inget dåligt jobb

Yeti

Aktiv medlem
castrello skrev:
> Fin RR! Och Tahko-buffen på ser jag.

:-) Det är ju bara att delta i Tahko varje år, så behöver man inte köpa några buffar själv.

pfjord

Medlem
Underbart! Vilket tält har du? Vikt? Vilket kök använder du? Var har du köpt ramväskan? Jag blir så sugen på en septembertur.

Yeti

Aktiv medlem
Huvudsakligen använder jag vanlig friluftsutrustning i lättviktsklassen.
- Tältet är nytt för mig, ett Tarptent Double Rainbow. Väger 1120 g och rymmer två stora personer.
- Köket är ett MSR PocketRocket gaskök, inköpt för många år sedan. Billigt och mycket lätt. Kastrullsetet är ett Optimus Terra Solo.
- Sovsäcket är en högklassig North Face Beeline 900. Väger knappt 600 g och klarar 0 grader.
- Liggunderlaget är ett Prolite 3 Short. Hyfsat lätt och bekvämt.
- Ramväskan är egenhändigt sydd, som ovan redan nämndes. Kommersiella alternativ finns, men är dyra. Se http://www.epicdesignsalaska.com/
- Vidare har jag givetvis ett minimalt set med regn- och reservkläder med mig, samt vattenfilter och lite andra småsaker.
- Enda lyxprylen är en fransk kaffepress, för att lite lyxa till det. Se http://gsioutdoors.com/products/pdp/30_oz_java_press/

sjodell

Aktiv medlem
Mycket trevlig läsning som alltid, bilderna på soluppgången var riktigt fina som flera andra påpekat!

/Sebastian

mattel

Aktiv medlem
riktigt fint.

du har inte något GPS-spår på turen? extra intressant för mig som under min uppväxt tillbringat somrarna i hangö. :)

Yeti

Aktiv medlem
mattel skrev:
> riktigt fint.
>
> du har inte något GPS-spår på turen? extra
> intressant för mig som under min uppväxt
> tillbringat somrarna i hangö. :)

Tyvärr har jag inte något sammanhängande spår över utflykten. Det går dock att studera området ganska bra genom http://www.retkikartta.fi/?lang=se. Bara att klicka sig mot Hangö (Hanko) och välja skala 1:15000.

mattel

Aktiv medlem
Yeti skrev:
> Tyvärr har jag inte något sammanhängande spår
> över utflykten. Det går dock att studera
> området ganska bra genom
> http://www.retkikartta.fi/?lang=se. Bara att
> klicka sig mot Hangö (Hanko) och välja skala
> 1:15000.

oj vad bra! tack!

får ta med hojen när jag hälsar på kusinerna nästa gång.

72

Aktiv medlem
Mycket fint och en stor eloge för den påpassligt sydda triangelväskan. Den såg hemsk ut vid första anblick, men den växer något våldsamt;)

Jerry

Aktiv medlem
Grum RR!

Bilderna på soluppgången satte genast ingång tankarna på en tvådagars tur någonstans.

Intressant med utrustningslistan.

Ramväskan såg verkligen fin ut. Är det vattentäta blixtlås?

På ett ungefär, hur pass mycket väger packningen?

erik h

Aktiv medlem
Tarp ser fina ut. Är de alltså lite öppna fast med myggnät? Som ett lyxigt vindskydd på dryga kilot?

Yeti

Aktiv medlem
erik h skrev:
> Tarp ser fina ut. Är de alltså lite öppna
> fast med myggnät? Som ett lyxigt vindskydd på
> dryga kilot?

Just precis. För oväder kan sluta till tarptältet helt och hållet och det ska faktiskt klara av en hel del vind också. Om det bara regnar och inte blåser går det att spänna ut absiderna så man har både ordentligt regnskydd och utsikt.

Yeti

Aktiv medlem
Jerry skrev:
> ...
> Ramväskan såg verkligen fin ut. Är det
> vattentäta blixtlås?
>
> På ett ungefär, hur pass mycket väger
> packningen?

Jo, det är vattentäta blixtlås, närmast för att de såg mest praktiska ut. Annars är inte väskan helt vattentät, då jag inte tätat sömmarna. Tyget är heller inte helt tätt.

En snabb uppskattning av packningsvikten är 6-7 kg, inklusive mat, exklusive vatten.

42Hz

Aktiv medlem
Galet fina soluppgångsbilder, kan bara föreställa mig hur det såg ut att vara på plats! Tack för att du delar med dig, hoppas man nån gång är hurtig nog att våga prova sig på något liknande!

Poopzilla

Ny medlem
Props på den RR:en. Smått religiös känsla i soluppgångsbilderna ...och så hittade jag din blogg också, läsvärt även där.

Thomas

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer