[RR] SPD MTB

Flurken

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
Precis som alla som i semestertider som har släktingar på besök åkte jag in till staden, ensam.
Såg att det var utförsäljning på en sportbutik som skulle bygga om. Styrde som vanligt stegen till cykeldelen. Såg att de hade 20-40% på skor och hittade en säljare.

Han visade en mtb-sko och en landsvägs-sko. Jag frågade vad som skilde och han berättade med trygghet och kompetens i rösten: "Mountainbike-skor är för mountainbike och landsvägsskor cyklar man landsväg med". Förstår inte hur internethandel kan vara ett hot mot fysiska butiker. Service som denna kan ju inte internet konkurrera med. Köpte en mtb-sko då jag cyklar mtb. Vågade inte erkänna att jag börjat känna perversa dragningar till asfalts-transportsträckor. Pillade faktiskt på min polares landsvägscykel, hade dock druckit och det var en engångsgrej.

Väl hemma skruvade jag snabbt ihop prylarna och drog ut. Har en väg med en backe som är lämplig att cykla upp för om man inte vill ha kvar sin vilja att leva, tänkte att den blir lämplig. Kom till en stig/väg-korsning och det kom en bil. Har rätt bra balans och brukar inte ha problem att stå stilla med cykeln. Detta borde gå ännu bättre med SPD, total kontroll. Ramlade ner i diket och slog i axeln.

Med ilande axel trampade jag vidare. Dags att lära sig det mytomspunna rundtrampet, fullt inspirerad av att jag nyss sett dokumentären om Pantani. Är det för sent med os-satsning vid 40?

Total mjölksyra då jag nog mest fokuserade på lyftet, av misstag hamnade jag för långt bak på sadeln och allt satt rätt. Tydligen är sadelpostition mycket viktigare. Hem och justera. I en uppförsbacke hem hade jag ovanligt mycket syra i benen. Då jag slutade fokusera på trampet och tittade märkte jag att jag for fram som en gasell på serengeti. Jävlar vad det gick undan.

Då jag kom hem ramlade jag igen då jag skulle upp för en trappa, samma axel.

Resten av turen ägnades åt att cykla runt runt som 5-åringarna på kvarteret. Skitkul att accelerera så mycket man kan. Kände mig som ett barn. Grannarna såg lite mysko ut.

Slutsats: Fattar varför man gillar SPD. Inget för mig i brötiga skogen, men kommer att sitta på HT för vägar/stigar. Vet ju trots allt nu att man måste ha en landsvägssko för landsväg.

BjornR

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
Lyfta foten är bara dålig teknik, enda gången jag gör det är när jag spurtar eller accelererar hårt. Du lyfter foten för att kunna trycka hårdare med den andra.

Bengt-re

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
Kör spd i bröt, pendling, grusväg och lvg också. Meeen jag har aldrig fått kloka råden i någon butik så låtsas om att man måste ha spd-sl eller liknande för att cykla på asfalt.

Flurken

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
@Fulkinesen: Nää, jag ser mig som fulländad expert nu när jag vet att det finns minst två typer, förmodligen fler. Vet inte om du noterade den allmänna tonen i mitt inlägg, var inte särskilt allvarligt.

Hade inte köpt SPD om jag inte var intresserad. Dock vill jag bli lite mer van innan jag klättrar rullstensfält och liknande med dem. Det var kul känsla dock.

Flurken

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyfta foten är bara dålig teknik, enda gången
> jag gör det är när jag spurtar eller
> accelererar hårt. Du lyfter foten för att kunna
> trycka hårdare med den andra.

Aha, bra tips. Tack :)

Mini_me

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
Fulkinesen skrev:
> Du tror inte att det kanske är tidigt att dra
> slutsatser efter en cykeltur med SPD?

Wow...VM medalj i att "missa poängen helt"

Till TS: roligt skrivet ??

Fulkinesen

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
Flurken skrev:
> @Fulkinesen: Nää, jag ser mig som fulländad
> expert nu när jag vet att det finns minst två
> typer, förmodligen fler. Vet inte om du noterade
> den allmänna tonen i mitt inlägg, var inte
> särskilt allvarligt.
>
> Hade inte köpt SPD om jag inte var intresserad.
> Dock vill jag bli lite mer van innan jag klättrar
> rullstensfält och liknande med dem. Det var kul
> känsla dock.

Det låter bra!

Makten

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
Kung_Gustaf skrev:
> Den som söker skola finna, tada!
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2168847/page=
> 1
>
>
> ^^
>
>
> Notera dock att Makten ändrat sig en del sen den
> tråden. Nu förtiden skrattar man med honom
> istället :)

Men den där handlade ju inte om SPD! För övrigt kör jag bara plattisar i skogen. Mycket tryggare och roligare:-)

Bengt-re

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
SPD gör livet roligare!

Plattisar är oki till bmx eller dirt, kanske dh, men där är jag helt utan kunskap.

Man vill ju sitta fast!

Kung_Gustaf

Ny medlem
[RR] SPD MTB
Makten skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den som söker skola finna, tada!
> >
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2168847/page=
>
> > 1
> >
> >
> > ^^
> >
> >
> > Notera dock att Makten ändrat sig en del sen
> den
> > tråden. Nu förtiden skrattar man med honom
> > istället :)
>
> Men den där handlade ju inte om SPD! För övrigt
> kör jag bara plattisar i skogen. Mycket tryggare
> och roligare:-)

Äh, jag har helt gått över till plattisar i skogen. Så du är inte ensam. Det är lekfullare och roligare helt enkelt :)

Däremot begränsade inte SPD mig men jag blev lite latare helt enkelt och slarvade mer. Idag, ett halvår senare, kanske jag är snabbare på SPD igen iom förbättrad teknik :)

EST

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
Själv försöker jag lista ut vad spd står för måste vara nåt med sadistic pleasure device eller nåt å för det funkar ju klockrent när man är ute å st firre folk ramlar å så pga sina pedaler ;-)

Miracle

Aktiv medlem
[RR] SPD MTB
BjornR skrev:
> .... Du lyfter foten för att kunna
> trycka hårdare med den andra.

På en träningscykel speciellt för rundtramp så är vänster & höger vevarm separerade så till vida att man måste köra rundtramp på båda sidor för att få bort slamret i mekaniken. (Jag har själv vart med & konstruerat en sådan ihop med Dieter Herbert.)
Det räcker alltså inte att lyfta foten, utan man måste tillföra kraft runt hela varvet.

Frid!

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer