[RR] Stigcykling i Lofsdalen (och lite park också) + Nipfjället/Städjan (Idre)

zinkpasta

Aktiv medlem
TL;DR: Besök Lofsdalen. Kör Hövarksleden, hela vägen ner. Kör Rombo trail (nås enklast(?) genom att köra Stenrutsleden till Våffelstugan). Kör bikepark nån dag, den har 5 (ev 6 leder). Kör gärna Vildmarken (nås via Stenrutsleden). Kör ev. Digervålen lilla.

Längre version: Då jag spammat reklam-för-Lofsdalen-tråden på senaste, först med lite frågor och sen med mer eget innehåll (bilder) så tänkte jag att jag lika gärna kan fortsätta i RR-format istället nu när jag har lite mer att dela med mig av. Nu ska det dock regna kommande två dagar så får se hur mycket mer cyklat än såhär det blir, men jag har redan skrivit 90% mer text än i ett typiskt inlägg från mig, och då är det ändå bara två stycken och mest blaj än så länge.

Hur som helst, jag och sambo-som-inte-cyklar spontanbokade en veckas boende i Lofsdalen med tanke på att varva vandring, cykling och allmänt lugnt häng/semi-alkoholiserande i furustuga (pågor just nu). Nu är det lördag och jag har hunnit med att cykia bikepark första dagen, vandra lite delvis cykelbar terräng igår (samt även cykla lite) samt idag cykla leder som vandrades igår. De första dagarnas cykling finns beskrivet med lite bilder här: https://happyride.se/forum/threads/...ar-10-7-miljoner-pa-nytt-cykelomrade.3681632/. Sammanfattningsvis: Kör Stenrutsleden men välj alternativt avslut, Romboleden på Trailforks. Och ta en avstickare till den nya som byggs med anslutning till Stenrutsleden ("Vildmarken" i Lofsdalens stigbroschyr) - den är inte helt klar men ansvarig byggare (Niklas) vill gärna att den körs för att få info om hur den slits, var det kommer behövas förstärkningar osv. Se upp för folk på stigen och ev. ej färdiga features (bl.a. en spång på slutet som igår var en skinny). Det som finns nu bjuder iaf på riktigt roligt flow med några kickar/hopp, et.c. Fint är det där, också.

Utöver det som tidigare skrivits om föregående dagar så kan väl tilläggas att bikeparken är relativt snäll, riktigt kul, välunderhållen (tror jag, det var inga brakebumps i början av dagen och lite mer i slutet, vet dock inte hur ofta det fixas), men liten (få leder), och det stör mig lite att man påstår sig ha 8 leder när det snarare är 5 (1 grön, 2 blå, 2 röda). Utöver detta finns det 3st vad jag snarare skulle kalla alternativspår som viker av från en av de röda, men som är ca 200-300m styck och sen återansluter. Men ok, det kan väl slås ihop och räknas som ett extraspår. 6st totalt alltså. Lite som vissa skidsystem som räknar en backe som två för att står ett träd i mitten. Något kryddat kanske, men iaf. En gnällig sidnotis.

Idag var tanken från början att ta en vilo/promenaddag, men då väderprognosen såg sämre ut framöver bestämde jag mig för att HTFU och cykla stigar som rekats igår, medan sambon vandrade ut i vildmarken själv. Detta dock först efter att hon släppt av mig vid Panorama, en bra utgångspunkt för första stigen: Digervålen lilla på Trailforks (och tydligen Östervålen AM på Strava, som iaf påstår att jag cyklat den). För att ta sig till denna så cyklade jag först lite spång och plattmark till Solgropen, sen vek jag av i riktning mot Västervålen (stigen är tydlig och finns på vandringskartor samt även i OSM t. ex.). Här är det lite uppför men ffa ganska mjukt, så det rekommenderas att leda cykeln på diverse ställen för att inte orsaka onödigt slitage, det gör vandrarna helst själva. När man kommit en bit uppför är det dags att ta höger sett nedifrån (riktning mot Hovärken), här börjar stigen som finns på TF (dvs kolla där för att hitta rätt). I början var den ganska otydlig, men det kan bero på att jag är riktigt dålig på stigletande och även att jag valde att hålla lite avstånd till en större flock renar. Det finns inget de vill hellre än kalasa på saltet (och det salta köttet) från en svettig cyklist har jag hört. Åter till stigen. När jag väl hittat den igen (tydlig iaf 90% av sträckningen, och gps-spåret verkar stämma bra med verkligheten) så visade den sig till största delen vara en typisk all mount.. ..bergsstig. Mestadels utför, aldrig särskilt brant. Relativt smal, några stenar då och då. Fin miljö och utsikt. Senare delen går under trädgränsen, små fjällbjörkar så fortsatt god sikt. Troligtvis ganska vattentålig sånär som på mjukare parti på slutet. Avslutas med att ansluta till stigen upp mot Hovärken (med start vid Panorama), då det var folktomt så valde jag att bomba på ner till parkeringen då det är ett rolig, stenigt utförssegment. Blå enligt TF. Känns rimligt. Totalt tog denna turen mig ca 50min med lite fotopauser, letande efter stig et.c. Värt det besväret.

Efter detta var det dags att bege mig till toppen av Hovärken. Inte så mycket att säga om den biten, det är tydligt var man ska cykla / knuffa. Först är det en del stenar, sen kan man välja brant grus runt berget eller mer rakt-på-attack.

Väl uppe, med syfte att köra Hovärksleden (TF-namn, tror det är den som kallas Naturstigen i Lofsdalens stigvandringsbroschyr?) så fick jag leta lite efter starten. Valde att ta mig upp till toppen ovanför liften för att kolla lite utsikt, och sen knuffa cykeln genom diverse storstenterräng för att komma till starten. Ganska ocyklingsbar bit om man inte är trial-expert, eller mindre rädd om diverse lårbenshalsar än jag (numera) är. Man kan med fördel skippa detta, men samtidigt är det kul att iaf gå upp till toppen och kolla runt lite. Den bra delen av leden börjar när man korsat grusvägen. Återigen hade jag lite svårt att hitta i starten, men har för mig man tar sikte mot pisten längst till vänster (sett ovanifrån), stigen dyker upp vid en vall en bit ner och är sen tydlig resten av sträckningen. Har redan beskrivit den och postat bilder i ovan länkad tråd, men nu när jag cyklat den vill jag främst tillägga att detta är det klart roligaste jag kört i Lofsdalen. En riktigt lång stig med skiftande karaktär - från halvbrant, småstenig (men inget köttigt, och ej direkt exponerad på sidorna) med god sikt som man kan stå på bra, till mer krävande parti när den dyker in i trädlinjen - kortare sikt, en del luriga stenar, en del krävande tramp för att hålla flytet. Övre delen ramlar ut på grusväg strax ovanför där gröna bikeparkleden korsar grusväg (rekommenderar ej diekt cykling av gröna leden, detta nämnt som platsreferens). Fortsätt grus en bit rakt ner i fallriktningen och återfinns Hovärksleden (nedre) bakom en skylt. Här är det flowigt på ett annat sätt än det som nyss kördes, enbart avbrutet av nån trasig bro (går att leda bredvid) och en halvstygg uppförsbacke. Sen får man bl.a. roa sig med att köra en kul sträcka på kalhygge. Stigen slutar en bit ovanför sjönivå, men jag körde asfalten ner då jag inte hade rekat om det ev. fanns bättre alternativ. Stigen är svart i TF, jag skulle klassa övre som röd/svart och nedre som blå/röd. Detta vid torrt underlag, om det blötar på kan det nog bli halt o lurigt på sina ställen. Rundan (klättring från Panorama -> upp -> ner) tog mig en timme, men då med ett halvlångt stopp på toppen. Går nog att kapa en 10-20min. Det här är alltså en riktigt kul stig med bra längd och fallhöjd och jag kan verkligen rekommendera den. Blir nog ett till varv innan hemfärd (ev i regn då, kan vara spännande) om jag inte hittar alternativ. Återigen, tänk på att den delas med vandrare.

Efter detta så bestämde jag att möta upp sambon vid våffelstugan för våfflor, då hon hade vandrat i området under fm. Tråkig asfalt och lite grus till Stenrutsleden (tredje varvet) alltså, men som tidigate sagt är Romboleden värd att köras. Hjälpte en nybörjarcyklist som fått punka i närheten (det är stigens typ enda steniga högfartssektion, strax efter stugan). Hon lärde sig att det är en bra idé att ha med sig slang/lagningskit och pump, jag fick nöjet att hjälpa nån istf att som mer vanligt, få hjälp. (Tack för ekeruppspänningen i Arvika @Rattnalle! ..med mera.) Våfflan var också helt ok. Badet i Lofssjön efter nedfarten var välbehövligt, men förbannat kallt.

Det var allt. Hittills. Eventuellt cyklas det nåt mer som är värt att skriva om (sen om det är värt att läsa eller inte vettefan). Kanske borde korrläsas och redigeras, men det blev så mycket text så jag orkar inte. Och om någon önskar GPX eller har andra frågor så skriv här eller via PM. Jag är ingen expert på Lofsdalen på nåt sätt, men kanske kan svara runt det jag upplevt hittils iaf.

..Nästan allt, förresten: En sak som stör mig lite (kanske är smålänningsgenerna som luftas?) är det här med 'trail pass' (60kr/dag), dvs man får betala för att cykla de leder som gjorts i ordning. Det kan väl vara ok (även om det bara är Stenrutsleden som är färdigställd än så länge), men samtidigt har jag fått för mig att stigsatsningen som beskrivs (~11msek) finansierats av bidrag från EU och svenska staten, dvs vi som skattar har redan betalat för det hela en gång? Jaja, staten bjöd mig på 6 veckor permission så jag fick tillbaka en bit av kakan och ska inte gnälla mer om detta just nu. Jag kanske har helt fel och det är en privat satsning, då får jag skämmas (bara lite, jag betalade trots allt trail pass iaf en av dagarna).

Här nånstans startar 'Digervålen lilla. (Toppen i bakgrunden är Hovärken. Renarna gömde sig vid fototillfället, men låg i bakhåll en bit fram.)
IMG_20200718_112126.jpg

En bit in, tydligare, och riktigt roligt segment:
IMG_20200718_112501.jpg

Fortsättning, lite smalare och mer svårhittad igen, men fint..
IMG_20200718_112952.jpg

Stenigare parti:
IMG_20200718_113600.jpg

Under trädgränsen:
IMG_20200718_113825.jpg

IMG_20200718_113828.jpg

Sen några bilder från toppen av Hovärken. Blev inga längre ned idag, var alldeles för uppspelt av cyklingen för att stanna. (Dock finns det lite från när den vandrades igår, i inlägget som länkats tidigare).

Ibis Ripmo V1, perfekt med slaglängd för allt från bikepark till xc till all mountain-renvallning.
IMG_20200718_122018.jpg

Nedanför detta startar stigen (enl TF):
IMG_20200718_122606.jpg

Typ här? (Men min rekommendation är som sagt att starta från grusvägen som korsar nedan i bild.)
IMG_20200718_122920.jpg

..Slutligen några bonusbilder.

Husrenar
IMG_20200717_140008(1).jpg

Våffla:
IMG_20200718_144636.jpg

Nedre delen av Romboleden (foto tagit uppåt), flowigt:
IMG-20200718-WA0015.jpg

Avslutande bad:
IMG-20200718-WA0026.jpg

Skrivinspiration: Tung öl och furu
IMG_20200718_173908.jpg

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Nice åkte därifrån i torsdags. Tyckte med det var härligt ovanför parken. Andra sidan var jobbigt att klättra så mycket men riktigt kul utför i ca 10 min😊
Å härligt att komma ner till en bra badudde. Tyckte inte det var så kallt👍

zinkpasta

Aktiv medlem
@chickenphone Det gör det absolut. Jag har ingen koll sen tidigare eller större vana av svenska fjäll-cykling men tycker det jag hittat/kört varit klart bra.

@glitch Japp, håller med. Vore kul med fler handbyggda utförslöpor, men det verkar ju vara nåt som förhoppningsvis är på G.

@EST Ah, noterade faktiskt på Trailforks att du hade kört här nyligen. :-) Och ja, en del slit för att komma åt Hovärksleden (finns det nåt mer kul utförs från toppen?), men åas rätt tacksam klättring även om serpentiner istf brant grusväg hade varit nice. Eller att liften gick då.. Och nej, så kallt var det kanske inte i sjön, mest jag som var vek när jag med krampande ben försökte undvika att inte halka på snorhala stenar samtidigt som fötterna domnade bort lite lätt. :)

@Westman var fö en av dem som gav mig/oss inspiration att åka hit, jag hade dock lyckats missa hans bikeparktest från 2012 (https://happyride.se/2012/05/30/bikeparktest-lofsdalen-bike-park/). När jag nu läser den så håller jag med om det mesta, men tycker att det inte verkar ha hänt så mycket sen dess .. 4 leder då, 5/6 nu (enligt mig, 8 enligt Lofsdalen.. se tidigare gnäll). Men men, nu jobbas det ju på andra håll iaf.. Men några nedfarter från toppen hade varit guld värt.

Jay Jay

Aktiv medlem
@chickenphone Det gör det absolut. Jag har ingen koll sen tidigare eller större vana av svenska fjäll-cykling men tycker det jag hittat/kört varit klart bra.

@glitch Japp, håller med. Vore kul med fler handbyggda utförslöpor, men det verkar ju vara nåt som förhoppningsvis är på G.

@EST Ah, noterade faktiskt på Trailforks att du hade kört här nyligen. :-) Och ja, en del slit för att komma åt Hovärksleden (finns det nåt mer kul utförs från toppen?), men åas rätt tacksam klättring även om serpentiner istf brant grusväg hade varit nice. Eller att liften gick då.. Och nej, så kallt var det kanske inte i sjön, mest jag som var vek när jag med krampande ben försökte undvika att inte halka på snorhala stenar samtidigt som fötterna domnade bort lite lätt. :)

@Westman var fö en av dem som gav mig/oss inspiration att åka hit, jag hade dock lyckats missa hans bikeparktest från 2012 (https://happyride.se/2012/05/30/bikeparktest-lofsdalen-bike-park/). När jag nu läser den så håller jag med om det mesta, men tycker att det inte verkar ha hänt så mycket sen dess .. 4 leder då, 5/6 nu (enligt mig, 8 enligt Lofsdalen.. se tidigare gnäll). Men men, nu jobbas det ju på andra håll iaf.. Men några nedfarter från toppen hade varit guld värt.
Utvecklingen av parken har stått HELT stilla. Du skriver att underhållet är bra. Jag håller inte med. De har ryckt upp sig lite i år. Jag var där de tre första öppna veckorna i år och nu gör de i a f mindre insatser. Tycker dock det är trist att de själva inte ens kollat igenom sina leder innan första dagen. Det har varit en grop innan ett hopp (farligt) som växt de senaste tre åren. Jag sa till dem fem minuter efter säsongsöppning att det måste åtgärdas nu. För en gångs skull fixades det till nästkommande dag. Det absolut tråkigaste är att de röda lederna håller på att paja m a a bristande underhåll. De är i grund och botten skitfina men har blivit alldeles för spåriga och steniga och några kickar är numera feldoserade så att ovana åkare inte kan komma över eller som i ngt fall att man nästan oundvikligen kommer flyga förbi landningen.
Jag har många och starka känslor och åsikter kring Lofsdalen eftersom min familj haft hus där sedan jag var 10år... det färgar ovanstående text.

EST

Aktiv medlem
Ja jävla nåt platåhopp landade jag på platten efter. Några kom man kort. Så vågade inte köra på för mycket när man inte minns lederna rikligt. Men avstickarna på den som går till vänster när man kollar ner var roliga.
På andra sidan sjön vet jag inte om det fanns så mycket mera utför men går säker att köra mera vandringsleder när man väl kommit upp😊
Men slutet var riktigt kul med bredställ på svängda spänger 🤘

zinkpasta

Aktiv medlem
Utvecklingen av parken har stått HELT stilla. Du skriver att underhållet är bra. Jag håller inte med. De har ryckt upp sig lite i år. Jag var där de tre första öppna veckorna i år och nu gör de i a f mindre insatser. Tycker dock det är trist att de själva inte ens kollat igenom sina leder innan första dagen. Det har varit en grop innan ett hopp (farligt) som växt de senaste tre åren. Jag sa till dem fem minuter efter säsongsöppning att det måste åtgärdas nu. För en gångs skull fixades det till nästkommande dag. Det absolut tråkigaste är att de röda lederna håller på att paja m a a bristande underhåll. De är i grund och botten skitfina men har blivit alldeles för spåriga och steniga och några kickar är numera feldoserade så att ovana åkare inte kan komma över eller som i ngt fall att man nästan oundvikligen kommer flyga förbi landningen.
Jag har många och starka känslor och åsikter kring Lofsdalen eftersom min familj haft hus där sedan jag var 10år... det färgar ovanstående text.
Intressant med lite annat perspektiv. Att underhållet var bra baserade jag främst på att det inte var några brakebumps i början av torsdagen, och en del (dock fortf rätt små jämfört med hur det kan vara i parker) i slutet, så jag fick för mig att de iaf fixat med sånt eftermddagen/kvällen innan.

Att de röda lederna var steniga tyckte jag mest var roligt då jag gillar stök, och kan inte minnas att det var några direkta spår man 'tvingades' in i. ..Men har åas inte sett hur det slitits, och håller med om att underhåll måste göras, särskilt om det uppstår otb-gropar et.c.

Ang. hoppen så har du nog också en poäng, ett av mina sista röda åk när jag laddade på lite mer så kom jag för långt i nåt hopp och seglade allmänt konstigt i nåt annat. Jag tänkte att det främst berodde på min bristande förmåga och trötthet men kan säkert även vara viss feldosering.

Edit: Du (eller nån annan som ev läser) råkar inte ha tips på andra turer i området som är värda att bege sig till? Har bil så en radie på 30min körning (vad det nu innebär) är också ok, inte nödvändigtvis cykla i/från Lofsdalen alltså.

Jay Jay

Aktiv medlem
Intressant med lite annat perspektiv. Att underhållet var bra baserade jag främst på att det inte var några brakebumps i början av torsdagen, och en del (dock fortf rätt små jämfört med hur det kan vara i parker) i slutet, så jag fick för mig att de iaf fixat med sånt eftermddagen/kvällen innan.

Att de röda lederna var steniga tyckte jag mest var roligt då jag gillar stök, och kan inte minnas att det var några direkta spår man 'tvingades' in i. ..Men har åas inte sett hur det slitits, och håller med om att underhåll måste göras, särskilt om det uppstår otb-gropar et.c.

Ang. hoppen så har du nog också en poäng, ett av mina sista röda åk när jag laddade på lite mer så kom jag för långt i nåt hopp och seglade allmänt konstigt i nåt annat. Jag tänkte att det främst berodde på min bristande förmåga och trötthet men kan säkert även vara viss feldosering.

Edit: Du (eller nån annan som ev läser) råkar inte ha tips på andra turer i området som är värda att bege sig till? Har bil så en radie på 30min körning (vad det nu innebär) är också ok, inte nödvändigtvis cykla i/från Lofsdalen alltså.
Om du kan tänka dig 60min i bil så har du Idre fjäll. I min bok en given heldag närhelst jag är uppe på sommaren.

Hälsingland

Aktiv medlem
I Linsell byn du sannolikt åkte förbi på väg dit ska det finnas fin stigcykling. Finns ett blogginlägg från Helena Enqvist om det om jag inte minns fel, och stigar finns på trailforks.

zinkpasta

Aktiv medlem
@Jay Jay Satt precis o sneglade på Idre faktiskt, bike parken finns på TF men inte så mycket mer, men får kolla runt lite efter fjällcykling. Eller är det BP:n du syftade på, och är värd att köra?

@Hälsingland Gott, tack för tipset, ska undersökas mer nu då. :-)

Städjan är fint! Både ner mot Gränjåsvallen och bort mot parkeringen på nipfjället.

EST

Aktiv medlem
Lade upp en film på naturstigen i den andra tråden för att inte spamma här😊

josofin

Aktiv medlem
@Jay Jay Satt precis o sneglade på Idre faktiskt, bike parken finns på TF men inte så mycket mer, men får kolla runt lite efter fjällcykling. Eller är det BP:n du syftade på, och är värd att köra?

"BikeParken" i Idre är inte värd bilturen. Vet inget om fjällcyklingen där tyvärr.

zinkpasta

Aktiv medlem
Städjan är fint! Både ner mot Gränjåsvallen och bort mot parkeringen på nipfjället.
Gott, lutar mer och mer åt detta efter att läst lite RRs här på happy bl.a. ..Har hittat två turer på TF, kan du rekommendera nån framför den andra av dessa, eller nån annan kommentar? De startar på lite olika ställen och tar lite olika vägar, men båda har "Städjan DH" gemensamt vilket verkar vara en riktigt schysst utförslöpa..

Städjan DH: https://www.trailforks.com/trails/stadjan-dh/
Rutt 1: https://www.trailforks.com/ridelog/view/8563776/ (Start söder om Nipfjället)
Rutt 2: https://www.trailforks.com/ridelog/view/14527836/ (Start söder om Städjan / vid Gränjesvallen. Edit: Ser att den verkar ha körts moturs / uppför Städjan DH.. jag tänker mig andra hållet för att få detta som avslut, utförs..)

<kontaktannons>Om nån annan är i närheten och vill köra imorrn så hör av er!</kontaktannons>

Senast ändrad:

Sam

Aktiv medlem
Jag betalade för en veckas ”Trail Pass”. 225kr är inget att bråka om, men nu visade det sig att enbart Stenrutsleden är biff (vid skrivandet stund) och knatte-lederna nedanför Bikepark:en.

Lofssjön runt har jag inte provat (ännu), men så vitt jag förstått är det grusvägar som knappast kan kallas ”trails”.

Jämför det med Rörbäcksnäs som är gratis, och där de vänligt ber om ett högst frivilligt bidrag.

Jay Jay

Aktiv medlem

Den liftburna cyklingen är inte värd 60min i bil. Dock skills area och att manuellt cykla lederna runt fjället samt att för egen maskin cykla upp lederna för att ta sig ner via de leder de kallar down hill. Tröttnar man så kan man åka upp och njuta av regelrätt kalfjällscykling på städjan.

Gott, lutar mer och mer åt detta efter att läst lite RRs här på happy bl.a. ..Har hittat två turer på TF, kan du rekommendera nån framför den andra av dessa, eller nån annan kommentar? De startar på lite olika ställen och tar lite olika vägar, men båda har "Städjan DH" gemensamt vilket verkar vara en riktigt schysst utförslöpa..

Städjan DH: https://www.trailforks.com/trails/stadjan-dh/
Rutt 1: https://www.trailforks.com/ridelog/view/8563776/ (Start söder om Nipfjället)
Rutt 2: https://www.trailforks.com/ridelog/view/14527836/ (Start söder om Städjan / vid Gränjesvallen. Edit: Ser att den verkar ha körts moturs / uppför Städjan DH.. jag tänker mig andra hållet för att få detta som avslut, utförs..)

<kontaktannons>Om nån annan är i närheten och vill köra imorrn så hör av er!</kontaktannons>
Städjan DH är den rutt jag brukar köra ner. Rutt 1 ser bra ut fram till Gränjåsvallen, har dock inte kört sträckan efter. Rutt 2 har dels mycket nerför på bilvägen och utförs på städjan är riktigt brant.

Sen måste man inte ta sig upp på toppen om man inte vill se på utsiken. Toppkammen är som en grusväg, fast ganska luftigt. Man kan ta sig upp till starten på DH på nån annan stig och vända nedanför klipporna.

zinkpasta

Aktiv medlem
..Dåså, vad har hänt sen sist? Gårdagen var ren vilodag (iaf ingen cykling) mtp att det regnade (iofs mindre än prognos), så den spenderades mest med att planera dagens utflykt (se bryderier ovan), nån kort promenad, och lite näringsintag och läsning om sin kära hemstad.

Reppar Gbg, på flera sätt..
IMG_20200719_212543.jpg

Synen genom fönstret på kvällen gav en föraning om måndagens väder:
IMG_20200719_212331.jpg

Vi bestämde iaf oss för att på måndagen åka i riktning mot Idre för att vandra lite (sambo) och cykla Nipfjället -> Städjan, ta mig upp så långt jag orkar på Städjan, åka ner Städjan DH (avslut Gränjåsvallen) och sen vända tillbaka via stig till parkeringen vid Nipstugan. Det var en riktigt bra dag, trots misärigt väder och trots att jag svor en hel del på hemvägen..

På plats vid starten (Nipstugan). Förberedelser på parkering: spraya all naken hud + tunna exponerade tygbitar (strumpor etc.):
IMG_20200720_110730.jpg

Jag hade hämtat ner en GPX att följa (länkad ovan), men funderade på varför jag inte bad om skjuts uppför den här sura grusvägen. Jaja, uppvärmning, eller nåt.
IMG_20200720_111826.jpg

Väl på toppen vek jag in höger i riktning mot Städjan. Än så länge regnade det inte, och stigarna var riktigt fina:
IMG_20200720_112521.jpg

Efter några hundra meters cykling blev stigen smalare och stenigare, och det började regna. Inga problem dock, det var ju enligt prognos så regnkläder et.c. åkte på. Det blev givetvis lite halare, men här var stenarna inte jävligare än att det gick att hantera:
IMG_20200720_114213.jpg

Ibland såg man iaf delar av Städjan. Inte toppen, dock.
IMG_20200720_114700.jpg

Inte direkt svårt att hitta här, men ändå en bra grej att ha.
IMG_20200720_114807.jpg

Efter ytterligare lite trampande där jag passerade några få vandrare, så valde jag att ta en lite mindre stig med viss stigning. Fortfarande cyklingsbart.
IMG_20200720_120126.jpg

Körde alltså på sidan av Städjan nu . Om man kollade mot toppen såg det ut såhär:
IMG_20200720_120128.jpg

Vackrare utsikt åt andra hållet då.
IMG_20200720_120131.jpg

Trampade på en stund till och började närma mig branten jag skulle uppför få att komma upp på kammen som sen skulle cyklas utför. Man ser stigen och några små människor om man stirrar länge nog:
MVIMG_20200720_120801.jpg

Cyklade fram, började knuffa, insåg att jag kommer behöva bära cykeln på ryggen brant uppför. Dags för energipåfyllning alltså:
IMG_20200720_121444.jpg

Helt plötsligt var jag uppe. På vägen hade jag mött några par vandrare som kollade lite förundrat, några undrade hur jag skulle ta mig ner sen och några sa att jag vann "dagens bergspris". Kul. Nån som vet vad det består av och var man hämtar ut det? Då det uppenbarligen inte erbjöds nån lysande utsikt längre upp, och inte heller nån direkt kul cykling enl. inlägg ovan, så nöjde jag mig här för denna gången. 1070möh?
IMG_20200720_122533.jpg

Bild i riktningen jag skulle sen, neråt:
IMG_20200720_122531.jpg

Ny bakgrundsbild på jobbet?
IMG_20200720_122536.jpg

Eller denna då. Viktigt att fylla på med energi inför attacken på ett dyblött DH-åk. Shout-out till mazarinernas vänner i GSC:
IMG_20200720_122648.jpg

IMG_20200720_122737.jpg

Och shout-out till @Henrik83 för det här knepet han lärde ut i snö-och-underkylt-regn-misär-Nesbyen 2019 (fan att jag inte körde med dubbla plastpåsar i skorna också..). Mekhandskar under vanliga (dyblöta) handskarna, varmt och skönt. Kanske bara är jag som inte tänkt på det tidigare, men en bra grej att ha i ryggsäcken helt klart:
IMG_20200720_122917.jpg

..Sen körde jag ner för Städjan DH. Det var massa stenar, en del rötter, rejält blött och halt, långt, och jäääävligt roligt! Inga foton från detta, när man har så kul så stannar man inte förrens det är över.

En liten kommentar utan att vilja vara Mr Machoman är att jag tycker att det gått lite inflation i att märka leder på TF som Double diamond / orange. Denna var det, men jag tog mig ner cyklandes för hela i rejält regn och jag tycker bara det diskvalificerar den från att vara "Proline, experts only". Starten var lite hårig, men sen var nog det värsta de snorhala spängerna på slutet. Svart, says I! <macho mode off>

(fortsättning följer i nästa inlägg, för många bilder..)

Bilagor

• IMG_20200720_112518.jpg
    IMG_20200720_112518.jpg
    900.3 KB · Besök: 282
Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Väl nere och jävligt nöjd hörde jag av mig till sambon och sa att jag var hel, att det hade gått fortare än förväntat och att jag skulle cykla stig tillbaka (alternativet var grus/asfaltsväg, längre), och att vi kunde ses på parkeringen vid Nipstugan om typ 30-50minuter, höjdkurvan såg rätt snäll ut.

Sen började jag med att cykla fel några hundra meter, jag hade slagit av skärmen på GPS.en men reagerade efter ett tag på att jag såg skidbackarna på högersidan. Nåväl, vände, slog på GPS:en och hittade stigen jag skulle in på. Skoterled, även skyltad för gångare/skidåkare. Började lite blött, men ändå helt ok. Stor myrstack i bild.
IMG_20200720_130852.jpg

Sen blev det jävligare! Trots att det i början var typ platt så var det såpass stenigt att iaf jag inte lyckades ta mig många meter i taget innan jag behövde stanna. Stenarna var dessutom rejält hala, vilket inte hjälpte till. Det gick fortare att gå med cykeln.. Här regnade det rätt rejält också, så jag fotade först senare. Jag gick även genom nån myr och om fötterna inte var bltöa innan dess så var de dyblöta nu. Ingen större fara iofs, det var inte kallt iaf. När jag hade harvat en 30min och kommit ca 20% av beräknad sträcka så hörde jag av mig till sambon och sa att det nog dröjde lite längre innan jag var framme.

Sen fortsatte jag.. efetr ett bra tag började det gå uppför, och jag såg att stigen senare skulle ansluta till en större stig på andra sidan av Nipfället/Städjan-streckan mot vad jag cyklat innan.

Såhär såg stigen ut uppför..
IMG_20200720_134654.jpg

Denna biten hade säkert varit rätt kul utför dock. Just i detta läget var jag inte sugen på nåt kul, bara att skiten skulle vara över. Rätt riktning iaf, skidbackarna i ryggen..
IMG_20200720_134705.jpg

När man kommit upp en bra bit till kunde man iaf glädjas åt vacker utsikt. Här nånstans började det även plana ut och det gick att cykla iaf en del i taget. Började dock bli trött, så tekniken lämnade en del att önska. Undvek iaf otb:er o annat.
IMG_20200720_135402.jpg

IMG_20200720_135415.jpg

Stämningen lyfte rejält när jag såg parkeringen. Det hade dessutom slutat regna!
IMG_20200720_140850.jpg

Det fanns till och med perioder med flow! ..Precis innan parkeringen kom jag sen fram till dagens enda dubbeldiamant-svårighet - en lerig, rotig, ursprängd brant backe ned mot en flod. Jag valde att gå ner.. (Som vanligt gör foton inte branthet rättvisa)
IMG_20200720_141901.jpg

..och sen var det slut! Sammanfattningsvis en riktigt fin tur, både på kalfjället och utförslöpan, men hade jag vetat om hur returstigarna var så hade jag definitivt tagit asfalt tillbaka eller bett om upphämtning i Gränjåsvallen. Totalt tog den mig ca 3h med stopp för energipåfyllning och svordomar osv. (Tillbakaturen tog ca 1h.)

Jag får givetvis skylla mig själv för att tillbakaturen blev som den blev, jag tog nån gpx från Trailforks utan att kolla om den som kört tidigare var sadomasocist och/eller körde fulldämpad el-fatbike, ett fordon jag hade uppskattat just där och då.

Såhär cyklade (och knuffade/bar) jag iaf:
Screenshot_20200720-212710.png

Bonusbilder:

Energipåfyllning efteråt. Burgare på Aktivitetshuset i Lofsdalen. Det var mat.
IMG_20200720_161750.jpg

Kvällshäng:
IMG_20200720_195024.jpg

Skrivinspiration (iaf nästan lokalt öl.. har fö druckit iaf nån lokal öl uppe i skybaren på Hovärken):
IMG_20200720_221422.jpg

..Det var det. Imorrn blir det kanske återbesök i parken. Eller ingen cykling. Eller nåt helt annat.

Bilagor

• IMG_20200720_141853.jpg
    IMG_20200720_141853.jpg
    1.7 MB · Besök: 279
Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem

Idre har en bikepark som är otroligt familjeanpassad. Så till den grad att det knappt finns några hopp. Det är massor av barn och cykelointresserade föräldrar med bakåtstruthjälmar på hyr-hardtails som blockerar utan att släppa förbi. Vill man köra fort stöter man ständigt på hinder. Är man en medioker utförscyklist är man snabbare än 99% av de man stöter på.

Det enda som är riktigt jävla bra i deras DH-utbud är en led som heter "ner ska du - röd". Det är en herrans massa fantastiskt fina, tighta berms. Väldigt bra gjort. Nästan så man undrar om grävarn var full när de gjorde leden för den är jättemycket bättre än det andra. Men återigen, hopp värda namnet lyser med sin frånvaro. Deras gradering är också lite optimistisk, det är som att de konsekvent är "en färg högre" än vad leden känns som.

Ska man vara i krokarna och semestra med familjen tar man självklart med hojen för det är bra och rolig cykling. En timmes bilfärd är det nog värt tycker jag och då får man så klart också passa på att insupa de fina vyerna och kanske vandra lite, men man vallfärdar definitivt inte dit bara för cyklingen..

Westman

Aktiv medlem
@zinkpasta : fet RR, kul att Städjan bjöd på sånt gnarl. Det var första fjälltoppen jag gjorde. Som barn, med min pappa, utan cykel men med frystorkad sjömansbiff. Mao också fint men bitvis misär.

zinkpasta

Aktiv medlem
@zinkpasta : fet RR, kul att Städjan bjöd på sånt gnarl. Det var första fjälltoppen jag gjorde. Som barn, med min pappa, utan cykel men med frystorkad sjömansbiff. Mao också fint men bitvis misär.
Tack! Och ja, det var ett rätt köttigt åk, och med åktid på nästan 10min (går nog kapa nån minut i torrt före..) så var iaf jag rejält mör (men glad) sen. Mötte ju en del barnfamiljer på turen där man kunde ana iaf misär i vissa blickar. Mäktig miljö, men regn och gråma (och ev frystorkat kött) gör ju sitt. :-)

zinkpasta

Aktiv medlem
..Dåså, vad har hänt sen sist? Sista dagen, och hade inget direkt planerat. Var rätt mör efter veckans aktiviteter, och körde 17 varv i parken första dagen så den lockade inte direkt. Det fick bli en ny tur upp på Hovärken, planen var att ta mig upp, köra Whisky a go go (TF-namn), en blå stig enl TF men med rätt köttiga bitar, som slutar lagom långt ner för att orka ta sig upp igen och köra Hovärken (aka Naturstigen) hela vägen ner, för att sen ta sig till parkeringen och vara nöjd.

Började iaf med att ta mig upp, denna gång skippade jag grusvägen runt berget och tog grusväg som går på sydvästra sidan, och som sedan övergår till stig söder om Whisky a go go-segmentet.

Mål i sikte:
IMG_20200721_112720.jpg

En bit upp. troligtvis rätt kul att köra nedför också även om den mest gick på skrå:
IMG_20200721_113735.jpg

Min transport upp sammanföll med Naturstigen jag skulle ner sen så jag passade på att fota den ut lite ny vinkel:
IMG_20200721_114203.jpg

Under min transport upp så insåg jag att det var ett gäng vandrare på Whisky a go go, så jag kände att det vore dumt att bomba ner där och eventuellt skapa dålig stämning. Jag begav mig därför till starten av min slutstig för dagen.
IMG_20200721_120451.jpg

Sen körde jag ner! Det gick riktigt bra, fram till den enda klättringen på sträckan (nedre delen av Naturstigen). Då fick jag ta en ofrivillig paus, men i vacker miljö (och här och neråt är stigen nog som bäst.. snabb, öppen, diverse småstenar att hoppa på osv):
IMG_20200721_122131.jpg

Anledningen till stoppet, för många watt i benen (eller dåligt underhållen kedja?):
00100lrPORTRAIT_00100_BURST20200721122245886_COVER.jpg

Fick för första gången testa OneUp-kedjebrytaren. Gick trögt, så jag var nöjd att jag oftast har med mig dubbla verktyg - fixit-sticks gav momentet som krävdes för att trycka ut stiftet för att sen kunna montera nytt kedjelås:
IMG_20200721_123611.jpg

Sen var det bara att blåsa på ner igen. Jag kostade dock på mig att stanna och fota lite till (nu när jag ändå missat KOM-chansen..):
IMG_20200721_124955.jpg

IMG_20200721_125223.jpg

Väl nere väntade en sur asfaltklättring upp till Panorama (men nedre delen av stigen är lätt värt det), och sen mötte jag upp med sambon på Trappers. Tråkigt nog verkar de ha slutat med sin specialpizza med renkött och lingonsylt som en polare som var här för 20 år sen propsade på att jag skulle testa. Anledningen skulle kunna vara det som står på hemsidan, "Sommaren 2020 tog ny arrendator över med ambitionen att spegla byns genuinitet i restaurangen.". Detta verkar innebära t. ex. Pizza Chicken Shanghai med lokala specialiteter såsom kyckling, curry och ananas..

Nåväl, dagens lunch var dock riktigt fin:
IMG_20200721_135216.jpg

<EndOfRR> ..om inget oväntat händer.

Bonusbild,
Kvällens inspirationsdryck (sparade det tunga artilleriet till sist .. smakade sådär dock):
00000PORTRAIT_00000_BURST20200721185025738_1920x1080.jpg

Bilagor

• IMG_20200721_125006.jpg
    IMG_20200721_125006.jpg
    1.6 MB · Besök: 294

Westman

Aktiv medlem
sen mötte jag upp med sambon på Trappers. Tråkigt nog verkar de ha slutat med sin specialpizza med renkött och lingonsylt som en polare som var här för 20 år sen propsade på att jag skulle testa. Anledningen skulle kunna vara det som står på hemsidan, "Sommaren 2020 tog ny arrendator över med ambitionen att spegla byns genuinitet i restaurangen.". Detta verkar innebära t. ex. Pizza Chicken Shanghai med lokala specialiteter såsom kyckling, curry och ananas..
:D

Men synd, dom har haft väldigt god pizza innan.

Topp