[RR] Sydostleden + Sydkustleden

desmo

Aktiv medlem
Sommaren 2020. Året då inget blev som det var tänkt. Inte för oss heller. Vi hade stora planer om att cykla från Rom till Sverige, men det hände såklart inte. Men vi kom trots allt iväg på ett litet äventyr genom Sverige. Likt tidigare år blev det med cykel vi färdas längs två av Sveriges Nationella Cykelleder.
IMG_7313.JPG
Skylten återfinns i Simrishamn.

Sydostleden

8/7. Vädret har varit ostabilt en längre period. Vi väntar in en bättre prognos. Men den 8/7 blir vi skjutsade till Växjö av min far. Campingplatsen där vi reser tältet är vattensjuk. Vi går till den lokala pizzerian för kvällsmat. Det är ändå lite spännande att vara iväg.

9/7. Växjö – Tingsryd. 58km. Vi ska följa Sydostleden som är en Nationell Cykelled. Vi svänger förbi Turistinformationen i Växjö för att hämta lite information, men de har ingen information utan hänvisar till internet! Det är dåligt. Vi passar på att äta lunch innan vi ger oss iväg. När vi börjar leden kommer vi ganska snart in på en gammal grusad banvall. Det är ganska behagligt att färdas i skogen. Vi kommer till Ingelstad där vi stannar för att äta glass. Vi är precis bredvid en vacker sjö med näckrosor och det känns ganska bra trots allt. Dagens etappmål är Tingsryd och vi rullar in vid 17-tiden. Vid incheckningen får vi veta att det är cirkus kl18. Så snabbt upp med tältet innan jag går med flickorna till cirkustältet. En bra start på cykelturen! Vi nyttjar det allmänna köket för kvällsmat. Vi är ensamma. Det är genomgående så på resan, att det är få som nyttjar köken. Antagligen för att vi är få som tältar och många bor i husbil eller husvagn.

10/7. Tingsryd – Karlshamn. 63km. Färden går vidare via banvall mot Karlshamn. Sista kilometrarna ösregnar det och då blir genast varje kilometer tre gånger så lång! Men vi hittar fram och väntar ut regnet i allmänna köket. Reser tältet. Ser oss omkring.

11/7. Lördag. Vi har bestämt oss för att stanna en dag i Karlshamn. Vi tar färjan ut till Kastellet och utforskar ön. Det är vi och ytterligare en familj som kliver av där. Ingen trängsel! Åter i Karlshamn tar vi en promenad genom staden. Väldigt fin med många små butiker kvar, ingen butiksdöd här! Det är lördag så tjejerna får handla sitt godis. Jag besöker systemet. Sedan tillbaka till campingen för lite lek, Svea badar i det iskalla vattnet, mat och godis.

12/7. Karlshamn – Sölvesborg. 39km.
Mestadels cykelvägar längs större vägar. Liten lugn camping.

13/7. Sölvesborg – Åhus. 53km.
Blåsig dag. Svängde in på Tacobar i Kristanstad för att slippa vädret en stund. Bor på First Camp i Åhus som är enormt stor (läs lite ocharmig).

14/7. Tisdag. Stannade i Åhus. Tittade på stan, lekparker, Otto-glass på Tre kulor, lite bad. Underhållning för barnen på campingen på kvällen.

15/7. Åhus – Kivik. 62km.
Grisväder hela dagen. Regn och grus gör allt smutsigt. Grus letade sig in i dragkedjan på vagnen så efter det fungerar den inte länge. Tog lunch i Brösarp, men det måste varit en av mina topp5 sämsta pizzor i livet. I nedförsbacken mot Kivik hejade vi på Ernst. På kvällen gick vi till en indisk restaurang för att kompensera den slitiga dagen. Men icke. De ville inte släppa in fler gäster för kvällen, och de ville inte laga take away (som de enligt skyltar erbjuder) heller. Så vi fick återvända till campingen och använda reservplanen.

16/7. Kivik – Simrishamn. 17km.

Vi var trots allt sugna på indiskt efter gårdagens misslyckande. Så vi begav oss till restaurangen igen. Men nu var den stängd! Trots att informationen sa att den skulle vara öppen. En handskriven lapp på dörren meddelade att de tänkte öppna senare under dagen. Jaha. Superservice. Fick istället vänta en smärre evighet i snålblåsten vid en gatuköksvagn. Kivik levererade inte! Eftersom vädret bjöd på nederbörd tog vi tidigt stopp i Simrishamn. Campingen är jättestor, men tältytan låg fint på en liten upphöjning. Barnen fick se en clown uppträda, lekplats fanns i närheten, öl hämtades inne i stan. En ganska behaglig kväll i bättre väder.

Höjdpunkter från Sydostleden:

• Glassen i Ingelstad
  • Kastellet i Karlshamn.
Lågpunkter från Sydostleden:

• Regn och regn och grus.
  • Icke-maten i Kivik.
IMG_7209.JPG IMG_7215.JPG IMG_7245.JPG IMG_7216.JPG IMG_7230.JPG IMG_7263.JPG IMG_7272.JPG 20200712_141719.jpg IMG_7286.JPG IMG_7290.JPG 20200714_122850.jpg IMG_7292.JPG IMG_7287.JPG 20200715_153703.jpg IMG_7307.JPG
Bildtexter:
- Ekipagen lastade
- Många skyltar
- Någonstans Växjö - Tingsryd
- Glass i Ingelstad
- Cirkus i Tingsryd
- Kastellet i Karlshamn
- Kallbad i Karlshamn
- Längsta gång-/cykelbron i Europa
- Kallt men fint
- Glass i Åhus
- Åhus
- Kallbad i Åhus
- På rull
- Blött mot Brösarp
- Ner med Kivik

desmo

Aktiv medlem
Sydkustleden

17/7. Simrishamn - Löderups Strandbad. 38km.
På förmiddagen mötte vi upp vänner vid en lekplats i Simrishamn. Kul att träffa vänner på platser man normalt inte ses. Besökte turistinformationen som hade material över Sydkustleden, kul! Jättefin cykling ut ur Simrishamn och vidare längs kusten.
Fullt. Men fick plats. Fantastisk camping vid jättefin strand.

18/7. Lördag. Stannade. Cyklade till Borrby och handlade.

19/7. Löderups Strandbad - Bingsmarken Camping. 50km.
Bra väder. Vägen in till Ystad var ingen höjdare då den gick precis bredvid stora vägen. Men vid strandpromenaden hittade vi ett härligt ställe att äta lunch och glass på. En stund att minnas vid sämre väder. När vi kom fram till campingen fick vi åter beskedet att det var fullt. Men med sympati för familj på cykelsemester lyckades vi ändå få plats precis brevid padel-banan. Barnen gillade lekplatsen, och att få bada i poolen.

20/7. Bingsmarken Camping - Falsterbo. 51km.
Skulle bada med barnen i poolen igen innan avresa. Men pga felaktig information gick det inte. Så dagen började med sura barn. I Trelleborg blev det sushilunch, där alla var nöjda. En bra stund på resan! På vägen mot Falsterbo gick leden genom villaområden, där det ibland var bommar med cykelpassage. Det går ju bra med cykel, men med kärran inte så. Att koppla loss och koppla fast för att komma fram är segt! Väl vid campingen valde vi lunch på bistron.

21/7. Tisdag. Stannade i Falsterbo.
En kamrat som spenderar tid i Falsterbo ibland råkade vara på plats just nu och mötte upp vid frukost. Kul att få prata med gamla vänner! Handlade lunch och begav oss till en fyr och sedan blev det glass i en gästhamn.

22/7. Falsterbo - Malmö. 37km.
Cyklade förbi Öresundsbron som är imponerande. Stannade vid campingen söder om Malmö. På kvällen tog vi bussen i till Malmö för lite pizza och falafel till kvällsmat.

23/7. Malmö - Barsebäck. 50km.
Genom Malmö var leden dåligt skyltat bitvis vilket skapar irritation. Lunch blev på McDonalds. Vi passerar kärnkraftverken som har en speciell dragning på mig. Campingen var av det mindre och enklare slaget men vi trivdes bra. Alla badade på kvällen.

24/7. Barsebäck - Helsingborg. 48km.
Med lite ostadigt väder bestämde vi oss för att cykla mot resans slutdestination. Lunch i Landskrona och camping i Råå. Vi tog bussen in till Helsingborg på kvällen för att fira väl genomförd semester.

Höjdpunkter från Sydkustleden:
  • Löderups Strandbad.
  • Sushi i Trelleborg.
Lågpunkter från Sydkustleden:
  • Cykelbanor i villakvarter.
  • Skyltningen i Malmö.

IMG_7312.JPG 20200710_083231.jpg IMG_7321.JPG 20200718_172433.jpg 20200717_183536.jpg IMG_7322.JPG 20200720_122735.JPEG 20200722_144014.JPEG 20200723_163350.JPEG IMG_7358.JPG IMG_7370.JPG
Bildtexter:
- Perfekt boende!
- Perfekta sängen!
- Löderups Strandbad!
- Löderups Strandbad!
- Löderups Strandbad!
- Löderups Strandbad!
- Smygehuk
- Öresundsbron
- På rull
- Mot Barsebäck
- Two thumbs up i Helsingborg

Bilagor

• 20200710_083231.jpg
    20200710_083231.jpg
    805.6 KB · Besök: 175
  • 20200717_183536.jpg
    20200717_183536.jpg
    1.1 MB · Besök: 165

nisseson

Aktiv medlem
Nice! Jag har tänkt tanken på den där sträckningen som intro till lite komfort-bikepacking (vissa nätter tält, vissa vandrarhem). Om man solokör som vuxen borde behovet av att stanna på campingar minska, skulle du säga att det fanns bra/hyfsade ställen för ett tält här och var?

Är man ambitös så kan man brygga på Kattegatsleden upp till Göteborg. https://sydostleden-sydkustleden.se/

desmo

Aktiv medlem
Nice! Jag har tänkt tanken på den där sträckningen som intro till lite komfort-bikepacking (vissa nätter tält, vissa vandrarhem). Om man solokör som vuxen borde behovet av att stanna på campingar minska, skulle du säga att det fanns bra/hyfsade ställen för ett tält här och var?

Är man ambitös så kan man brygga på Kattegatsleden upp till Göteborg. https://sydostleden-sydkustleden.se/
Vi tittade ju inte med de ögonen efter tältplatser. Men det borde ju inte vara några bekymmer tycker jag.
Vindskyddskartan kan kanske vara till hjälp? https://www.google.com/maps/d/u/0/v...&ll=63.410305547735646,15.615789630029902&z=4

Vi hade funderingar på att köra även Kattegattleden. Men vårat humör började ta slut. Och vi körde den från andra hållet för några år sedan: https://happyride.se/forum/threads/rr-kattegattleden.2772765/

Raggamuffin

Aktiv medlem

Ner till Karlshamn är det gott om platser att stanna på men sen blir det lite uppehåll före och efter Kristianstad.
Jag cyklade Växjö - Simrishamn i lugnt takt på tre dagar med övernattning i Norra Ryd (fint ställe) och strax söder om Kristianstad.
Det är lite sämre med ställe att tälta mellan Karlshamn och ner till Åhus imho.

Trevlig RR.

moros

Aktiv medlem
Fint! Vi körde kattegattleden, sydkustleden och sydosteden upp till Kristianstad i somras. Tanken var att ta sista biten av sydostleden upp till Växjö i höstas men det blev inte så.

Spontant finns det nog inte jättemycket tältmöjligheter om man inte gör avstickare eller tajmar dagarna bra. Stora delar av sträckan längs kusten är ju bebyggd känns det som. Det är inte som att cykla genom smålands skogar precis. Men möjligheterna till mat och dryck desto bättre.

Det finns extremt många trevliga bitar på de här sträckorna och man får se något av det bästa tycker jag (om man inte har Skåne som bas). Men ja, bitvis tråkig cykling om man tycker cyklingen är det som är kul. Villakvarter, nästan uteslutande asfalt och några själlösa sträckor.

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Trevlig läsning. Ni ser ut att ha haft en fin tur med barnen. Jag solocyklade samma sträcka i somras men utgick hemifrån, någon mil från karlshamn och hoppade på leden där. Som grusfantast var förhoppningarna att det skulle vara lite fina grusvägar men i stort sett bara asfalt. Jag hade inte så mycket tid till förfogande så jag satsade på själva cyklingen ffa. Min bedömning är att det var svårt att hitta vettig tältplats på slätterna. Mest bara fält och få skyddade platser. Lyckades till slut slå upp tältet i en liten skogdunge någon mil efter Simrishamn dag 1. Dag 2 körde jag till helsingborg. Det jag minns mest är en konstant motvind och asfaltsnötande. Mötte någon enstaka cyklist men inte många trots högsäsong. Jag kommer högst sannolikt inte göra om trippen i närtid. Inget fel på någon av lederna , bra uppmärkning men för mycket cykelbana/ asfaltsvägar för min smak.

BAPEsta

Aktiv medlem
Sydkustleden körde jag och sambon i början av Augusti. Ingen av oss har cyklat på det sättet förr. Väldigt trevligt och många barndomsminnen för mig som är från Skåne.

Verkligen en rutt att rekommendera för nybörjare. Schyssta ställen att sova på under resans gång också. First Camp Sibbarp, som jag gissar att ni sov på, är riktigt lyxigt.

desmo

Aktiv medlem
Trevlig läsning. Ni ser ut att ha haft en fin tur med barnen. Jag solocyklade samma sträcka i somras men utgick hemifrån, någon mil från karlshamn och hoppade på leden där. Som grusfantast var förhoppningarna att det skulle vara lite fina grusvägar men i stort sett bara asfalt. Inget fel på någon av lederna , bra uppmärkning men för mycket cykelbana/ asfaltsvägar för min smak.

Kanske ska testa Vestkystruten? Tror infon säger 30-40% grus, men eftersom farten går ner kändes det som minst 50% av tiden var på grus när vi cyklade: https://happyride.se/forum/threads/rr-vestkystruten.3519683/

desmo

Aktiv medlem
Sydkustleden körde jag och sambon i början av Augusti. Ingen av oss har cyklat på det sättet förr. Väldigt trevligt och många barndomsminnen för mig som är från Skåne.

Verkligen en rutt att rekommendera för nybörjare. Schyssta ställen att sova på under resans gång också. First Camp Sibbarp, som jag gissar att ni sov på, är riktigt lyxigt.

Det stämmer att vi sov på Sibbarp. Rent krasst var det sällan att man kunde välja camping. Det finns en per destination. First Camp i Åhus gillade jag inte alls. Den lilla campingen vid Barsebäck desto mer. Men favoriten var Löderups Strandbad. Lite bohemiskt avslappnat över den!

GoranS

Aktiv medlem
Kul att ni kom iväg på ett litet äventyr i alla fall även om det förstås i jämförelse med originalplanen blev rätt minimalistiskt.

F.ö. kul med bilderna från Löderup Strandbad. Tillbringade en vecka per sommar där under större delen av min uppväxt. Nu är det dock en massa år sedan jag varit där.

Snuten

Aktiv medlem
He he pizzan i Brösarp. Den är ökänd. Har läst om den förut. Har därför undvikit att äta där. De brukar annars ha sommarlunch på Brösarps gästis. Inte superbilligt och ofta kö, men helt ok de ggr vi ätit där.

I största allmänhet tycker jag det är svårt att hitta halvbilliga enkla lunchalternativ i österlentrrakterna. I simrishamn går det hyfsat lätt, men i de mindre samhällena är det ofta lite dyrare restauranger dit man inte gärna kommer indrällande skitig och cykelklädd. Eller totala bottennapp som pizzerian i Brösarp.

Men vad kan man vänta sig egentligen? Mer än halva året sover österlen och så plötsligt kommer tusentals storstadsbor dit och vill ha samma restaurangutbud som de har hemma. Det funkar nog inte så bra i praktiken.

Snuten

Aktiv medlem
Några konsumentutlåtanden ang Brösarps pizzeria:

ÄT INTE HÄR! Fick SLÄNGA min pizza! Bränd & samtidigt ej klar. Var som soppa, rann fett & vätska av den! EJ ÄTBART! Dyra 135kr åt helvete!!! Bomma igen stället och spring här ifrån! Kräktes!!!

Prismässigt under all kritik. Maten en bra bit under medel. Skitigt ställe. Inte värt ett besök.

Räksalladen var oätlig med så dåliga räkor. Läs recensionerna!!! Inget bra ställe!

Mest otrevliga personal och okunnig . Dåliga råvaror. Dyr åk aldrig hit

Ofräscht, dålig service, dyrt, oseriöst att man swishade till en privatperson och inte fick kvitto och på det blev jag matförgiftad!! Gå inte hit!!

"Norgepriser" (svindyrt) och billiga råvaror... Min Calzone smakade ravioli. Rekommenderas ej.

Osv...

jarek996

Aktiv medlem
Det stämmer i 100% . Åt där en gång . Första och sista .....
Mycket bättre pizzeria finns i Kivik. Också "Norgepriser" , men åtminstone smakar PIZZA !

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Några konsumentutlåtanden ang Brösarps pizzeria:

ÄT INTE HÄR! Fick SLÄNGA min pizza! Bränd & samtidigt ej klar. Var som soppa, rann fett & vätska av den! EJ ÄTBART! Dyra 135kr åt helvete!!! Bomma igen stället och spring här ifrån! Kräktes!!!

Prismässigt under all kritik. Maten en bra bit under medel. Skitigt ställe. Inte värt ett besök.

Räksalladen var oätlig med så dåliga räkor. Läs recensionerna!!! Inget bra ställe!

Mest otrevliga personal och okunnig . Dåliga råvaror. Dyr åk aldrig hit

Ofräscht, dålig service, dyrt, oseriöst att man swishade till en privatperson och inte fick kvitto och på det blev jag matförgiftad!! Gå inte hit!!

"Norgepriser" (svindyrt) och billiga råvaror... Min Calzone smakade ravioli. Rekommenderas ej.

Osv...
Låter som ett givet stämplingsställe för ett riktigt misärrandolopp!

Snuten

Aktiv medlem
Det stämmer i 100% . Åt där en gång . Första och sista .....
Mycket bättre pizzeria finns i Kivik. Också "Norgepriser" , men åtminstone smakar PIZZA !

Det finns visst ett par "alternativa" pizzerior på österlen också, om de nu finns kvar. Har inte besökt själva men har vänner som testat. Verkade trevligt. Dock begränsat öppethållande och bordsbeställning.

desmo

Aktiv medlem
@Snuten @jarek996
Spännande att pizzerian är så ökänd!
Måste ändå säga att när vi kom fram, blöta och smutsiga, var vi nöjda att bara komma inomhus! Inte så att man ger sig iväg på stora omvägar för mat då.
Lite samma som på kvällarna, vi kom fram två gånger då campingarna sagt "fullt". Jaha, hur långt till nästa camping? 3-4 mil? Det tar två timmar! Då brukar de mjukna och ordna fram något litet hörn vi fått slå upp tältet på!

jarek996

Aktiv medlem
Folk är konstiga .... Skulle jag öppna ( ta över ) nån pizzeria , då skulle jag baka SUPERPIZZOR !
Kanske några kronor dyrare ( för mig , inte kunden ) , med bättre varor , ETC + REN toalett !!!
Rykten sprider sig snabbt ....

Bikzz

Aktiv medlem
Har cyklat längs kusterna i SydSverige några gånger, tycker det var en ganska blandad upplevelse. Dels finns det skräck-campingar på populära ställen som är knökfulla av stora husvagnar & husbilar & SUVar där man ev kan få något litet trångt & omysigt hörn för sitt tält, men det finns oxå fina stora lugna camps, med mkt plats, en fin strand i närheten och inte för mkt folk. Så om man lyckas pricka mer det senare än det första, hitta fina småvägar & sevärdheter, och undvika Pizzerian i Brösarp så kan det bli bra --- 😃:cool:

jarek996

Aktiv medlem
Jag cyklade genom Dalby med min polske kompis ( 10 år sen ? ) och kommer bara ihag att vi drack öl på nån pizzeria. Dålig och dyr öl , måste jag säga...
Mina polska ( eller slovenska ) kompisar är alltid förvånade , att i typ Dalby eller liknande ( storlek ) finns bara ett ställe att dricka öl !!! Oftast "restaurang" ( eller pizzerian ) men sällan krog och oftast nån äckligt skittöl som Norrlads Guld eller liknande 😧 .
I små BYAR i Polen ( Tjeckien , Slovakien ) har man alltid 3-4 (dåliga) krogar med bra öl 😜
Gillar verkligen Svenskar dricka öl hemma ? Öl det är ju för fan sällskapsdryck !!!

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
... ( Sorry OT ) HeHe, kanske borde besöka fd östeuropa ändå, har alltid varit lite tveksam. Gillade Moskva, jobbade där flera månader för längesen. Men nog väldigt mkt coolare än camps utanför Halmstad el Bålstad el Ystad i July --

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag cyklade genom Dalby med min polske kompis ( 10 år sen ? ) och kommer bara ihag att vi drack öl på nån pizzeria. Dålig och dyr öl , måste jag säga...
Mina polska ( eller slovenska ) kompisar är alltid förvånade , att i typ Dalby eller liknande ( storlek ) finns bara ett ställe att dricka öl !!! Oftast "restaurang" ( eller pizzerian ) men sällan krog och oftast nån äckligt skittöl som Norrlads Guld eller liknande 😧 .
I små BYAR i Polen ( Tjeckien , Slovakien ) har man alltid 3-4 (dåliga) krogar med bra öl 😜
Gillar verkligen Svenskar dricka öl hemma ? Öl det är ju för fan sällskapsdryck !!!

Att dricka öl på det lokala stället i en liten by är lite fult i Sverige så det finns tyvärr inte på samma sätt som i resten av Europa.

Pizzerior är svårt, oftast nya ägare rätt tätt och mycket ändras.

jarek996

Aktiv medlem
Att dricka öl på det lokala stället i en liten by är lite fult i Sverige så det finns tyvärr inte på samma sätt som i resten av Europa.

Kanske det är dags att ändra det ? Tjeckier för exempel , efter jobbet går och dricker 2-3 öl i sin krog , innan de kommer hem.
Helt rätt tycker jag.
När jag var på min svågers bröllop i Presov , vaknade jag ganska tidigt och gick rundan i stan. Hittade många "fantastiska" ställe , men vilken öl de tappar !!! Plus deras Slivovica ! När min svärfar ser HUR vi dricker öl i Sverige ( utan skum och hälla 0,5 liter på 4 sekunder ) är han nära hjärtstopp 😬
IMG_0276.JPG
IMG_0279.JPG
IMG_0300.JPG
IMG_0301.JPG
IMG_0277.JPG

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kanske det är dags att ändra det ? Tjeckier för exempel , efter jobbet går och dricker 2-3 öl i sin krog , innan de kommer hem.
Helt rätt tycker jag.
När jag var på min svågers bröllop i Presov , vaknade jag ganska tidigt och gick rundan i stan. Hittade många "fantastiska" ställe , men vilken öl de tappar !!! Plus deras Slivovica ! När min svärfar ser HUR vi dricker öl i Sverige ( utan skum och hälla 0,5 liter på 4 sekunder ) är han nära hjärtstopp 😬

Vet inte om jag tycker man ska dricka 2-3 öl varje dag efter jobbet ;) Men visst hade det varit trevligt med kvarterskrogar även utanför städerna. Men jag att en liten krog hade fått svårt att överleva i en liten by och därför blir det på Pizzerian som ändå ligger där.
Det är nog ett kulturarv vi bär på som sakta ändras inne i städerna och kommer sippra ut även på landsbygden till slut, AW är ju en grej i städerna. På landsbygden där man kör bil hem från jobbet så innebär en Afterwork logistiska bekymmer som man i andra länder kanske inte tar lika mycket hänsyn till - 0,02.
Spenderade mycket tid i England för några år sen och då gick vi ofta ner och tog en öl, hade väldigt svårt för det här att alla ska prata med en hela tiden, är man uppväxt i Sverige så... :)

jarek996

Aktiv medlem
Det är nog ett kulturarv vi bär på som sakta ändras inne i städerna och kommer sippra ut även på landsbygden till slut, AW är ju en grej i städerna.
Ändras som ändras . Enligt mig , är det inte ÄKTA ! Titta på alla cafeer ( det snackade vi om i kaffe tråden ) . Här hemma har vi oftast finna cafeer , med tatuerad barista , som leker med skummet . I Italien ; där är det äldre kvinna med lite mustasch , som INTE leker med skummet och man får bästa espresso i världen. Utan hela skitet runt om .
Det är samma med öl. Där nere är det ganska "dåliga" ställe med BÄSTA öl , här hemma : fina ställe med tyvärr dålig öl eller ibland ölliknande produkter.

kanske inte tar lika mycket hänsyn till - 0,02
Ölländer :
Slovakien : 0,00
Tjeckien : 0,00
Polen : 0,02
Tyskland : 0,05
Österrike : 0,05
P.S. I Tjeckien i Slovakien dagligen dricker man så kallad "tian" , altså öl som har 3,6 - 4 % , men smakar
vanligt "vuxen" öl . Förresten dom länderna har inga stora problem med nån alkoholism.
Polen har stora , men vi är tyvärr mer Vodkalandet .

Senast ändrad:
Topp