[RR] Tempohelg i Stockholm, 4-5 maj

geologen

Aktiv medlem
Ja, då är jag hemma igen efter en helg i ensamhetens tecken, i dubbel bemärkelse. Jag fick inte med mig nån annan, så jag åkte upp ensam. Sen är tempo ensamt...

SMACK-tempot

För att spara pengar valde jag att övernatta i bilen. Först hade jag tänkt åka upp på fredagen, men när jag fick se att jag skulle starta strax efter kl 14 så bestämde jag mig för att åka upp på förmiddagen i stället. Lämnade hemmet kvart i sju och anlände Odensala, strax norr om Märsta, ungefär halv ett, alltså med god marginal. När jag klev ur bilen var det sommarväder. Solsken från en blå himmel och 16-17°C! Hämtade nummerlapp och bytte om, och värmde upp några minuter. Banan hann jag inte köra igenom, men jag hade sett kartan innan. Jag fick lite tips och varningar från deltagare som redan varit ute, bland annat om ett nylagt asfaltparti som kunde vara halt.

Bild på mig, i blåröd tempodräkt och silvergrå hjälm (14:e uppifrån) finns här:
http://www.kraftwerketsblogg.com/2013/05/mer-bilder-fran-smack-tempot.html

Jag gav mig iväg och inledde ganska hårt, utan problem. På några få platser tog kantvinden tag i framhjulet, men för det mesta var det lugnt och tryggt, trots att det blåste en hel del. Efter en dryg mil blev jag omkörd av han som startade en minut efter mig. De två tvära svängarna klarade jag bra, och sen var det full fart mot vändpunkten. Att vända på tempocykel är nåt jag måste börja träna på. Jag tappar mycket fart och många sekunder där.

Några hundra meter efter vändningen blev jag omkörd av näste man, killen som startade två minuter bakom mig. Som alltid så kändes banan kortare på hemvägen, och snart var jag i de två skarpa svängarna igen, och på det följde en ganska lång uppförsbacke. Strax efter viadukten, med några kilometer kvar till mål insåg jag att jag själv skulle komma att köra om en annan deltagare. Mycket riktigt gjorde jag det, med två kilometer kvar till mål. Minus två men plus en, alltså!

Motvinden in mot mål märkte jag knappt av och när jag kände igen mig höjde jag tempot för att få till en tempospurt. Jag passerade mållinjen och blev förvånad över att den inte var vid starten, utan en bit bort, så jag kom i mål lite överraskande. Bara sekunder efter mig kom killen som startade tre minuter efter mig. Gôtt att slippa bli omkörd av ännu en...

Ett rätt enkelt lopp, utan svåra partier. Mycket bra arrangerat på alla vis. Hål var välmarkerade, det fanns flaggvakter överallt, och de skötte sig exemplariskt. Resultatlistorna kom upp rätt snabbt och prisceremonierna var strax avklarade.

Jag kom på en femteplats av sju startande i H30, och både det och tiden är jag nöjd med. Efteråt kom GurraG och PG och snackade lite - trevligt!

Lite siffror för mig från loppet:

Distans: 29.8 km
Tid: 44 min 26 sek
Snittfart: 40.3 km/h
Snitteffekt: 269 W
Snittkadens: 91
Snittpuls: 166
Maxpuls: 181

picture209.png

Data för SMACK-tempot

Hofvettempot

Efter loppet hade jag massa dötid, så jag åkte över motorvägen till Arlanda och kollade på flygplan som lyfte en stund. Sen åkte jag till Sollentuna, handlade lite mat och satte av österut mot Åkersberga.

arlanda.jpg

Arlanda, från ett av spottingställena

Jag hade planerat att parkera på en liten skogsväg, ganska ensligt, men det var vägbommar överallt, så jag fick överge den planen. Lite modstulen åkte jag vidare till startplatsen för söndagens lopp, och upptäckte att där fanns en stor parkeringsplats där redan 4-5 husbilar stod uppställda. Jag parkerade och började rigga om bilen för natten.

hotellpassat.jpg

Hotell Passat

Cykeln fick sova i framsätena, vilket frigjorde hela bagageutrymmet i min kombi för att sova i. Min luftmadrass fick faktiskt plats i sin fulla längd, på diagonalen. En presenning och några tältbågar blev till ett "innertält" för att stänga ute ljus. Bakluckan var öppen en gnutta för friskluft. Sovsäck på det, så var det bara att sova. Jag somnade och sov gott, men tyvärr vaknade jag när det blev ljust. Klockan fyra, efter ca fem timmars sömn. Jag käkade lite, klädde på mig och klev ut. Packade ihop allt sovrelaterat och flyttade tillbaks cykeln till bagaget. Sen körde jag en vända på banan, klockan sex.

Banan såg enkel ut, och när jag körde där var vinden rakt mot på vägen ut, och rakt med på hemvägen. Perfekt, tänkte jag! Jag parkerade igen och sov en halvtimme i framsätet, och sen började det komma folk. Då hämtade jag ut nummerlappen och började "mingla", med fyra timmar till start. Temperaturen kröp upp över 10°C när det närmade sig start, så jag slapp ha termounderstället...

wiran.jpg

Wira bruk

Vinden vred sig mer och mer västerut under förmiddagen, och jag började oroa mig för mitt framhjul med hög fälg. Jag försökte fråga så många som möjligt som hade kört vad de tyckte, och de flesta rekommenderade mig att välja ett hjul med lägre fälg. Jag bytte om och värmde upp med mitt högprofilhjul men tyckte inte att vinden var så farlig, så jag bestämde mig för att ändå använda det. Med en kvart till godo kom jag fram till starten, som låg nån kilometer från målet och parkeringen. Alla utom en av de snabba startade före mig, så jag räknade inte med att bli omkörd, och blev inte det heller.

När väl starten gick trampade jag iväg och insåg efter ganska kort tid mitt misstag. Låg fälg hade varit bättre. Jag gick ändå ut hårt och försökte hålla tempoställning så mycket som möjligt. Men vissa partier hade så kraftig och byig kantvind att jag tvingades gå ur tempoställningen långa stunder. Det gick snabbt ändå, men nog förlorar man en hel del på det. Halvvägs kom en rätt brant backe, och där cyklade jag om en. Lite senare passerade jag nästa.

Banan går genom rätt så vackra omgivningar. Det växlar mellan gles barrskog, öppna fält i en dal, storblockig morän med nästan fjällaktig vegetation och ett parti förbi en vacker sjö. Närmast vändpunkten rullar man en kilometer genom ett enormt grustag, så det var inte lika vackert. Vändpunkten kom ganska plötsligt efter en svag kurva, men jag fick ner farten och svängde runt rätt så bra. Sen var det lite mer medvind, och jag kunde tillbringa en större del av tiden i tempoställning än på vägen ut. Riktigt nervöst var det när jag mötte en stor lastbil när jag höll 55 utför en backe. Då var jag rädd, för jäklar vad det svajade om framhjulet!

Efter en stunds kämpande med kantvinden var det äntligen dags för målgång igen. Med en kilometer kvar höjde jag tempot och passerade mållinjen med snoret hängande från näsan! Tempo är inte elegant...

Jag kom fyra i H30, ca 80 sekunder efter trean. Så mycket snabbare hade jag inte kunnat cykla ens om jag hade gjort allt perfekt, så jag behövde inte känna att jag hade kunnat stå på pallen om jag hade kämpat hårdare.

Lite siffror för mig från loppet:

Distans: 29.7 km
Tid: 44 min 55 sek
Snittfart: 39.7 km/h (40.1 om man räknar den officiella distansen)
Snitteffekt: 267 W
Snittkadens: 87
Snittpuls: 162
Maxpuls: 176

picture210.png

Data för Hofvettempot

Efter lite fika och eftersnack bytte jag snabbt om och gav mig av hemåt. Ett snabbt stopp för proviant i Åkersberga, och sen var nästa stopp i Landvetter, när jag inte vågade köra längre utan att tanka. Jag hade då drygt två liter kvar i tanken. Tanken var full när jag åkte hemifrån på lördag morgon. 60 liter på 116 mil. Miljövänligt att cykla?

Jag fick min revansch efter punkafiaskot i Barsebäck, och mina poäng i veterancupen. Dessutom rätt hyfsade placeringar för nån som mig, som inte är byggd för tempocykling. Nu är jag hemma igen och riktigt nöjd med helgen.

Senast ändrad:

DT

Aktiv medlem
Bra kört!

Fin entusiast-misär att övernatta i bagageutrymmet. :-)

Men kunde du inte ha tagit in på vandrarhem för några hundralappar? Då kanske du hade varit mer utvilad på söndagen.

geologen

Aktiv medlem
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Men kunde du inte ha tagit in på vandrarhem för
> några hundralappar? Då kanske du hade varit mer
> utvilad på söndagen.

Det absolut billigaste jag hittade i området var 350 kr/natt (och det var så luddigt skrivet att det inte framgick om det var när rummet delades på flera), och det var onödigt mycket, särskilt eftersom jag brände drygt 800 spänn bara i diesel. Det var på gränsen att bara bränslekostnaden stjälpte hela äventyret.

Jag upplevde mig inte som trött alls. Körde ju hem i nästan sex timmar efteråt utan att känna mig sömnig, så det var nog lugnt. Effektmässigt var det över förväntan med tanke på hur nervöst det var i vinden.

DT

Aktiv medlem
Ok.

En annan fråga: är 40 km/h en typisk snitthastighet (för dig) med tempocykel på en platt/småkuperad bana när du snittar ca 270W?

geologen

Aktiv medlem
DT skrev:
> Ok.
>
> En annan fråga: är 40 km/h en typisk
> snitthastighet (för dig) med tempocykel på en
> platt/småkuperad bana när du snittar ca 270W?

Tydligen! :D
Dessa var de första två loppen jag fullföljt med effektmätare på cykeln. Förra året blev det bara ett lopp, och då hade jag inte effektmätaren på tempocykeln. Men även då snittade jag över 40, om än med bara några tiondelar. Jag hade förmodligen snittat över 40 även i Barsebäck, men där hade nån fåne slängt ut 500 ankarspik, varav en träffade mitt bakhjul strax före vändpunkten.

Edward

Ny medlem
Nyfiken och seriös fråga/frågor från en som cyklar sakta:

Är det inte farligt att cykla tempolopp (eller LVG överhuvudtaget!) med nästan obefintligt skydd på kroppen (armar,axlar,knän,rygg m.m.) om man tänker sig ett scenario där man får framhjulspunktering eller hjul/lager/eker-haveri eller gaffelsprängning eller liknande? Att slå i och kasa på den grova asfalten i X antal meter om man kommer i t.ex. 50 - 60 km/h borde ju göra slarvsylta av huden och annat?

Hjälmarna ser ju väldigt säkra och reko ut, men varför har man inte mer skydd på kroppen? Är tempocyklister optimister som förtränger den eventuella olycksrisken tack vare träningsendorfinerna med ett leende eller två?
:-) Tacksam för seriösa svar och synpunkter.

saltgurkan

Aktiv medlem
Fin RR, bra kört! Ja, det var lurigt på Söndagen, själv valde jag ett framhjul med lägre profil vilket gjorde att man slapp ryck på framhjulet.

@Edward: Cykling är väl alltid riskfyllt, värst är att cykla i Sthlm:s innerstad, sen kommer klungcykling, sist tempo tror jag. Skydd har man inte speciellt mkt i lvg/tempo-cykling, det väger ju en massa och stör aerodynamiken :). En tempohoj är annars ganska stabil och det känns rätt så lugnt även i högre farter, men visst skit kan ju hända ändå.

Senast ändrad:

AxelSthlm

Aktiv medlem
Edward skrev:
> Nyfiken och seriös fråga/frågor från en som
> cyklar sakta:

> varför har man inte mer skydd på kroppen? Är
> tempocyklister optimister som förtränger den
> eventuella olycksrisken tack vare
> träningsendorfinerna med ett leende eller två?
> :-) Tacksam för seriösa svar och synpunkter.

Vikt.....
Edit: + aerodynamik

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
På gårdagens träning med klubben var min maxfart 62 km/h (mot ca 56-57 på tempoloppen), så tempo är inte så annorlunda mot "vanlig" cykling. Och huden mår nog ungefär lika dåligt av att skrapas i 30 som i 60 km/h.

Jag har fått framhjulspunktering ett par gånger, och det har inte orsakat nåt särskilt. Jag bara stannade som vanligt, bara att det svajade lite mer.

Vurpat riktigt har jag bara gjort en gång, på ett motionslopp. Då tvärnitade de framför mig, varpå jag gjorde detsamma och flög över styret. Landade på ansiktet, vänster armbåge och vänster knä. Fläskläppen tävlade med näsan i längd, men jag cyklade färdigt loppet utan värre problem än lite knäont. Sen har jag halkat (grus, nylagd och blöt asfalt, is, spårvagnsspår med löv) och vurpat några gånger, men då har det inte varit mer än några små skrapsår som följd, förutom grusvurpan där jag skadade vänster axel så den är lite stelare än höger.

Tempo är så snällt, för man cyklar ensam och slipper riskera att andra kör in i en.

Då sågs vi geologen, utan att jag insåg att det var en Happyit som jag mötte :-) Jag var en Hofvare som körde på en Cannondale Slice RS.

Roligt att du och lite Hissingen-kollegor kör i veterancupen, blir det fler lopp nu? Trevligt att man då också fått se den beryktade tempocykeln ;-) (återigen, utan att inse det)

geologen

Aktiv medlem
Hehe, jag trodde du visste vem jag var. Jag visste i alla fall vem du var! :D
Jodå, jag ska försöka vara med på alla lopp i veterancupen, förutom de i Gottne. Det är för långt att köra.

GurraG

Aktiv medlem
Trevligt att träffa dig live.

Det som glädjer mig mest när jag kollar dina siffror är medelkadens, 91 resp 87 :-)

/G

Patrik Clifford

Aktiv medlem
Jättebra och intressant RR Rasmus!!!

:-)

Hade det inte varit hallandsloppet den helgen (och jag inte varit magsjuk) had jag gärna hakat på upp...

Du är en hårding som kör upp och sover i bagaget, tummen upp!

DT

Aktiv medlem
GurraG skrev:
> Trevligt att träffa dig live.
>
> Det som glädjer mig mest när jag kollar dina
> siffror är medelkadens, 91 resp 87 :-)

Det var ju faktiskt rätt oväntat, är det inte du som har sån utpräglat låg kadens geologen?

Stumpy

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
> Vafan, hade du sagt till hade du fått slafa i
> gästrummet här i Åkersberga istället för
> bakluckemisär.

Nästa år får ursprungstiteln för tråden vara
"Samåkning Gbg till Sthlm och boende x-y maj, tempohelg?"

Trevligt med Tempo-RR och bra hojat.

geologen

Aktiv medlem
DT skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trevligt att träffa dig live.
> >
> > Det som glädjer mig mest när jag kollar dina
> > siffror är medelkadens, 91 resp 87 :-)
>
> Det var ju faktiskt rätt oväntat, är det inte
> du som har sån utpräglat låg kadens geologen?

Nja, det är mycket en fråga om position. På tempocykeln, i tempoställning, blir det en väldigt stor belastning på ländryggen med låg kadens. Främst därför höll jag den högre. Det är nåt jag känner av under tiden jag cyklar och anpassar därefter.

På räsern är oftast kadensen mycket lägre. På gårdagens runda med tävlingssektionen, där vi ändå hade flera "fri fart"-moment och flera spurtmoment, så var min snittkadens 70. Sista april var jag ute i ca tre timmar solo, med snittkadens 68. Det var ändå en vanlig distansrunda för mig, med två snabbare sektioner (tröskel). Också på räsern. På linjet i Barsebäck (Örestadslinjet) hade jag en snittkadens på 76.

Verkningsgraden är så mycket högre vid låg kadens, så det hade varit bra att kunna hålla det på tempocykeln, men min rygg fixar inte det. Tidigare när jag testat har det kunnat skilja 15-20 W vid samma puls och upplevd ansträngning, bara genom att kadensen skiljer. Ca 55-60 mot 90-95 i de här fallen.

Tyvärr är det fortfarande inte kroppen som begränsar mig under tempoloppen utan flera andra saker. Jag får ständigt lyfta arslet från sadeln för att få bort "veck" som irriterar. Det blir lite bättre när jag har dubbla cykelbyxor, men en ISM Adamo-sadel är troligtvis en bättre lösning på längre sikt, men jag har inte riktigt råd nu. Jag har också svårt, mentalt, med att hålla effekten uppe. Jag blir inte trött i benen, utan jag blir trött i "styrsystemet", enkelt uttryckt. Jag behöver träna mycket, mycket mer på att cykla i tempoställning. Hittills har jag bara tränat på vanlig räser och testcykel för konditionen, men bara kört ett par kortare pass på tempocykeln där jag verkligen har pressat mig till rätt ansträngningsnivå. Slöcykla på tempocykel ger inget tempospecifikt.

Så jag kommer att cykla en hel del verkliga tempopass framöver. På så sätt hoppas jag kunna utnyttja min fysiska kapacitet bättre. Visst har jag varit lite trött direkt efter loppen i helgen, men jag är ju inte alls slut. Efter en halv minut är det som om jag knappt cyklat alls, och då finns det krafter kvar att ta av... Ytterligare 10-15 W skulle jag tro att jag kan plocka ut rakt av just nu, om jag klarar att pressa mig. Pulsen säger också en del. Mot slutet av loppet bör pulsen vara 185, minst. Inte 175, som i söndags...

PG

Ny medlem
Trevligt att råkas Geologen!

Bra kört dessutom, det blåste en hel del så tider/snittfart får
med beröm godkänt.

PG

Lingon

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> Har du problem med ländryggen så borde du nog
> höja styret och inte ligga så lågt med kroppen.

Fast geologen är en av få som sitter vettigt på cykeln i veterancupen om man kollar källis bilder. Det är trots allt enkelt att stärka upp coremuskulaturen, jämfört med all annan träning som jag antar att geologen genomför.
Har själv tidigare haft ländryggsproblem som jag blivit av med genom att spendera 3-5% av träningstiden på coreövningar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Vilken fart! Jättekul att läsa och imponerande insats. Nog sjutton hade du fått hjälp av någon med övernattning om du frågat. Så taskiga är vi inte, nollåttor klarar ett dygn med er om ni är sparsamma med Gbg-skämten. Välkommen åter!

geologen

Aktiv medlem
Jag har inte problem med ländryggen. Men vid låg kadens blir belastningen på ländryggen så stor att det inte blir effektivt.

Freddie L

Aktiv medlem
Vilken mysig tråd! Nästa cykel får bli en tempojonne, verkar vara ett trevligt helgnöje!

Sov i bilen på en parkering några mil från Rättvik inför Mörksuggan för några år sedan. Vaknade av att trettio bussresenärer (på väg till Ullared typ?) tog morgonkaffe och cigg runt om min bil. Hade inget smart innertält så jag blev den stora attraktionen och samtalsämnet på den parkeringen. Kände mig smutsig...

Ridley

Aktiv medlem
Bra kört och härligt snabbt RR. För mina tankar obevekligen till Belgien och dess tuffa och hårda tävlingar med många ghettobakluckevarianter. Hårt.

Jenny W

Aktiv medlem
Skön RR Rasmus! Jag har sovit i bilen många nätter så jag vet precis hur det är. Tufft att genomföra en sån fysiks prestation efter en natt i bilen.

geologen

Aktiv medlem
Jojo, men det var ju inte annorlunda mot att sova i ett tält egentligen. Det enda var väl att jag inte tänkte på att dämparna bak skulle tryckas ihop så mycket att det lutade neråt i huvudändan.
Jag glömde ta med kudde, så jag tog ett badlakan i stället. Sovsäcken var lånad och var väldigt trång, så det var också lite dåligt, men inget av det hade med att jag sov just i bilen att göra.
Jag fick plats i min fulla längd, så det var lugnt.

Topp