Sambal Oelek
Aktiv medlem
[RR] Touring: Göteborg - Gnesta
Tänkte få tummen ur och skriva ihop detta innan året tar slut :) Det här är ju kanske inte så stort äventyr, men det längsta jag fått till på några år pga tidsbrist, så det var lite extra härligt att det äntligen blev någon touring! Obs! Fotona är inte kopplat till respektive inlägg, de är i ordning dock, men pga fil-antal-begränsningar fick jag dela upp lite annorlunda än i dagar, det är 10 bilder per inlägg helt enkelt. Så... nu kör vi!
Har länge funderat på att cykla från Göteborg där jag bor till Gnesta där jag kommer ifrån, hälsa på föräldrarna och ha det lite gott några dagar för att ta tåget tillbaka sedan. Det svåraste med sådana här saker är att få till en ledighet att göra det på. Men i höstas stämde allt. Bara till dra iväg! Hade rekat lite innan och läst en del på Happy om folk som cyklat Gbg-Sthlm (typ samma sträcka och nästan lika långt) och dessutom folk som inte haft lust att cykla tillbaka utan tagit tåget. Då SJ har något emot cyklister så rekommenderas FlixTrain så det fick jag prova. Bokade en returbiljett och tog ut lite ledighet mitten av Oktober. Just när hösten är som finast, men vädret som lurigast.
Den sträcka jag tänkte var inte den "vanliga" att cykla längs med vättern, Gränna osv. Astråkigt, den vägen är jag trött på. Dessutom vill man ju gärna cykla mindre vägar och kanske lite grus emellanåt. De tips som fanns på Happy var att välja en rutt som Randonneur Stockholm har lagt upp, Södertälje 100-milare. Där fanns en "övre" och en "undre" rutt, den övre går via Vätterna men den undre går genom Smålands djupa skogar och verkade mest lockande, så den tog jag. Exakt samma rutt fast jag cyklade längs med sjön i Åtvidaberg utan att runda via omfartsvägar.
Hade inte tänkt slöa utan jag räknade med ca fyra dagars cykling, tre övernattningar (tält) och sträckan var strax över 50 mil. Tar man bilen snabbaste vägen är det 42 mil så det var bara lite längre att ta småvägar. Så var det bara till att börja packa och förbereda cykel. Det dök upp ett oväntat problem bara. Jag hade ingen lämplig cykel! Det är jag inte riktigt van vid, brukar ha en cykel för allt. Men inte just då. Min touring-hoj är under rekonstruktion. Dessutom tyckte jag att jag nog behövde något snabbare för att klara av detta och komma fram i tid så jag hinner umgås med föräldrarna lite, en dag till hade inte varit optimalt.
Försökte anpassa någon cykel jag redan hade men det gick inte speciellt bra, skärmar var det svåraste. Jag ville ha riktiga skärmar, med tanke på det instabila vädret. Hade faktiskt funderat på detta ganska länge att jag behövde en standard-cykel, typ pendlingshoj. Bockstyre, gärna med fästen för diverse saker, gravelhoj förslagsvis. Hade bara ett lite udda krav, den skulle ha en gaffel som klarade av mitt dynamohjul med 15x100 axel, med adapter om det är så, men ändå. Det var inte så lätt, det visade sig att typ alla är gjorda för 12x100 och med minimalt utrymme runt om som förhindrar bruk av större nav för 15x100. Men, för att göra en lång historia kort. Dagen innan avfärd hittade jag en lämplig hoj hos min LBS, en Bergamont Grandurance 6. 2x10 Shimano GRX, det var dessutom höstrea så det var ju kanon!
Justerade in den lite på kvällen, framförallt sadeln, är van vid zero-offset så min sköna touring-sadel åkte fram lite. Sedan vara det bara att försöka få dit flaskhållare, lysen osv samt väskor. Skärmar hade jag redan sedan tidigare, nu även en cykel att sätta dem på så det var ju förnämligt. Reflexer fanns redan så det var ju skönt iaf. Bytte också däck till mina 35mm semislicks, dynamohjul fram också. Tänkte försöka klara mig utan pakethållare så jag fick ta min stora vandringsrygga, 90 liter. Men tänkte att det var en aerodynamisk fördel. Det fick duga. Gillar inte det konceptet riktigt men har provat det en gång tidigare och det är ju rätt smidigt om inte annat. Dags att gå och lägga sig och försöka sova lite inför avfärden!

Har länge funderat på att cykla från Göteborg där jag bor till Gnesta där jag kommer ifrån, hälsa på föräldrarna och ha det lite gott några dagar för att ta tåget tillbaka sedan. Det svåraste med sådana här saker är att få till en ledighet att göra det på. Men i höstas stämde allt. Bara till dra iväg! Hade rekat lite innan och läst en del på Happy om folk som cyklat Gbg-Sthlm (typ samma sträcka och nästan lika långt) och dessutom folk som inte haft lust att cykla tillbaka utan tagit tåget. Då SJ har något emot cyklister så rekommenderas FlixTrain så det fick jag prova. Bokade en returbiljett och tog ut lite ledighet mitten av Oktober. Just när hösten är som finast, men vädret som lurigast.
Den sträcka jag tänkte var inte den "vanliga" att cykla längs med vättern, Gränna osv. Astråkigt, den vägen är jag trött på. Dessutom vill man ju gärna cykla mindre vägar och kanske lite grus emellanåt. De tips som fanns på Happy var att välja en rutt som Randonneur Stockholm har lagt upp, Södertälje 100-milare. Där fanns en "övre" och en "undre" rutt, den övre går via Vätterna men den undre går genom Smålands djupa skogar och verkade mest lockande, så den tog jag. Exakt samma rutt fast jag cyklade längs med sjön i Åtvidaberg utan att runda via omfartsvägar.

Hade inte tänkt slöa utan jag räknade med ca fyra dagars cykling, tre övernattningar (tält) och sträckan var strax över 50 mil. Tar man bilen snabbaste vägen är det 42 mil så det var bara lite längre att ta småvägar. Så var det bara till att börja packa och förbereda cykel. Det dök upp ett oväntat problem bara. Jag hade ingen lämplig cykel! Det är jag inte riktigt van vid, brukar ha en cykel för allt. Men inte just då. Min touring-hoj är under rekonstruktion. Dessutom tyckte jag att jag nog behövde något snabbare för att klara av detta och komma fram i tid så jag hinner umgås med föräldrarna lite, en dag till hade inte varit optimalt.
Försökte anpassa någon cykel jag redan hade men det gick inte speciellt bra, skärmar var det svåraste. Jag ville ha riktiga skärmar, med tanke på det instabila vädret. Hade faktiskt funderat på detta ganska länge att jag behövde en standard-cykel, typ pendlingshoj. Bockstyre, gärna med fästen för diverse saker, gravelhoj förslagsvis. Hade bara ett lite udda krav, den skulle ha en gaffel som klarade av mitt dynamohjul med 15x100 axel, med adapter om det är så, men ändå. Det var inte så lätt, det visade sig att typ alla är gjorda för 12x100 och med minimalt utrymme runt om som förhindrar bruk av större nav för 15x100. Men, för att göra en lång historia kort. Dagen innan avfärd hittade jag en lämplig hoj hos min LBS, en Bergamont Grandurance 6. 2x10 Shimano GRX, det var dessutom höstrea så det var ju kanon!
Justerade in den lite på kvällen, framförallt sadeln, är van vid zero-offset så min sköna touring-sadel åkte fram lite. Sedan vara det bara att försöka få dit flaskhållare, lysen osv samt väskor. Skärmar hade jag redan sedan tidigare, nu även en cykel att sätta dem på så det var ju förnämligt. Reflexer fanns redan så det var ju skönt iaf. Bytte också däck till mina 35mm semislicks, dynamohjul fram också. Tänkte försöka klara mig utan pakethållare så jag fick ta min stora vandringsrygga, 90 liter. Men tänkte att det var en aerodynamisk fördel. Det fick duga. Gillar inte det konceptet riktigt men har provat det en gång tidigare och det är ju rätt smidigt om inte annat. Dags att gå och lägga sig och försöka sova lite inför avfärden!









Senast ändrad: