[RR] Touring: Göteborg - Gnesta

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tänkte få tummen ur och skriva ihop detta innan året tar slut :) Det här är ju kanske inte så stort äventyr, men det längsta jag fått till på några år pga tidsbrist, så det var lite extra härligt att det äntligen blev någon touring! Obs! Fotona är inte kopplat till respektive inlägg, de är i ordning dock, men pga fil-antal-begränsningar fick jag dela upp lite annorlunda än i dagar, det är 10 bilder per inlägg helt enkelt. Så... nu kör vi!

Har länge funderat på att cykla från Göteborg där jag bor till Gnesta där jag kommer ifrån, hälsa på föräldrarna och ha det lite gott några dagar för att ta tåget tillbaka sedan. Det svåraste med sådana här saker är att få till en ledighet att göra det på. Men i höstas stämde allt. Bara till dra iväg! Hade rekat lite innan och läst en del på Happy om folk som cyklat Gbg-Sthlm (typ samma sträcka och nästan lika långt) och dessutom folk som inte haft lust att cykla tillbaka utan tagit tåget. Då SJ har något emot cyklister så rekommenderas FlixTrain så det fick jag prova. Bokade en returbiljett och tog ut lite ledighet mitten av Oktober. Just när hösten är som finast, men vädret som lurigast.

Den sträcka jag tänkte var inte den "vanliga" att cykla längs med vättern, Gränna osv. Astråkigt, den vägen är jag trött på. Dessutom vill man ju gärna cykla mindre vägar och kanske lite grus emellanåt. De tips som fanns på Happy var att välja en rutt som Randonneur Stockholm har lagt upp, Södertälje 100-milare. Där fanns en "övre" och en "undre" rutt, den övre går via Vätterna men den undre går genom Smålands djupa skogar och verkade mest lockande, så den tog jag. Exakt samma rutt fast jag cyklade längs med sjön i Åtvidaberg utan att runda via omfartsvägar.

map.jpg

Hade inte tänkt slöa utan jag räknade med ca fyra dagars cykling, tre övernattningar (tält) och sträckan var strax över 50 mil. Tar man bilen snabbaste vägen är det 42 mil så det var bara lite längre att ta småvägar. Så var det bara till att börja packa och förbereda cykel. Det dök upp ett oväntat problem bara. Jag hade ingen lämplig cykel! Det är jag inte riktigt van vid, brukar ha en cykel för allt. Men inte just då. Min touring-hoj är under rekonstruktion. Dessutom tyckte jag att jag nog behövde något snabbare för att klara av detta och komma fram i tid så jag hinner umgås med föräldrarna lite, en dag till hade inte varit optimalt.

Försökte anpassa någon cykel jag redan hade men det gick inte speciellt bra, skärmar var det svåraste. Jag ville ha riktiga skärmar, med tanke på det instabila vädret. Hade faktiskt funderat på detta ganska länge att jag behövde en standard-cykel, typ pendlingshoj. Bockstyre, gärna med fästen för diverse saker, gravelhoj förslagsvis. Hade bara ett lite udda krav, den skulle ha en gaffel som klarade av mitt dynamohjul med 15x100 axel, med adapter om det är så, men ändå. Det var inte så lätt, det visade sig att typ alla är gjorda för 12x100 och med minimalt utrymme runt om som förhindrar bruk av större nav för 15x100. Men, för att göra en lång historia kort. Dagen innan avfärd hittade jag en lämplig hoj hos min LBS, en Bergamont Grandurance 6. 2x10 Shimano GRX, det var dessutom höstrea så det var ju kanon!

Justerade in den lite på kvällen, framförallt sadeln, är van vid zero-offset så min sköna touring-sadel åkte fram lite. Sedan vara det bara att försöka få dit flaskhållare, lysen osv samt väskor. Skärmar hade jag redan sedan tidigare, nu även en cykel att sätta dem på så det var ju förnämligt. Reflexer fanns redan så det var ju skönt iaf. Bytte också däck till mina 35mm semislicks, dynamohjul fram också. Tänkte försöka klara mig utan pakethållare så jag fick ta min stora vandringsrygga, 90 liter. Men tänkte att det var en aerodynamisk fördel. Det fick duga. Gillar inte det konceptet riktigt men har provat det en gång tidigare och det är ju rätt smidigt om inte annat. Dags att gå och lägga sig och försöka sova lite inför avfärden!

01 - Angereds ängar.jpg 02 - Västra Ingsjön.jpg 03 - Hyssna gamla kyrka.jpg 04 - Segloraberg Stenvalvsbro över Viskan.jpg 05 - Seglora kyrka.jpg 06 - Viskan i Fritsla.jpg 07 - Ryasjön innan Sexdrega.jpg 08 - Småländska höglandet.jpg 09 - Mulseryds kyrka.jpg

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Dag 1

Det var en riktigt härlig höstdag när jag började färden. Riktigt fint! Var tvungen att svänga förbi jobbet som ligger typ på vägen och jobba några timmar också. Sedan var det bara att fylla på vatten i alla tre flaskor och börja det stora äventyret! Det började med att jag cyklade typ söderut några mil. Sedan vek jag av österut mot Hällingsjö och sedan vidare genom östra västra götaland. Kom iväg lite sent från jobbet så jag tänkte jag skulle köra på ett tag innan det var dags att övernatta. Då brukar det bli att man inte hinner leta efter något mysigt ställe att campa på utan man får ta något bara. Dock brukar jag sikta på att campa bredvid något vattendrag iaf så man kan diska osv lite lättare.

Det dök faktiskt upp en sjö ganska lagom till det var dags att börja lägga sig, halv nio nästan. Det var som en serviceväg in mot sjön och det låg några båtar bredvid där. Jag slog upp tältet mitt på servicevägen, som var nästan helt täckt av gräs. Ganska bra ändå. Det var en liten bit innan Sexdrega, så jag kom en bit ändå första dagen, strax över 10 mil. Det fick duga. Brukar ofta ha lite svårt att sova första natten såhär, brukar vänja sig bättre efterhand. Men det gick rätt bra ändå. Hörde något stort djur som pustade och frustade, som en häst. Både på kvällen och morgonen. Måste varit en älg, trevligt med lite sällskap såhär i obygden.

10 - Mickels Pizzeria Tenhult, Pizza Amerikana.jpg 11 - Camping Anneberg.jpg 12 - Lunch vid Åsunden.jpg 13 - Höstfärger.jpg 14 - På väg till Åtvidaberg.jpg 15 - Templet vid Adelsnäs.jpg 16 - Flådiga kåkar på Kammarbovägen.jpg 17 - Åtvidaberg kanal.jpg 18 - Åtvids gamla kyrka.jpg 19 - Åtvids stora kyrka.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Dag 2

Nya krafter på andra dagen. Brukar inte sova så länge, gick upp vid åtta typ. Gjorde frukost, åt gröt till frukost och drack kaffe. Sedan bara packa ihop och dra vidare. Den här dagen kom jag in i Smålands län. Det var lite duggregn från och till halva dagen, såhär så man funderade på om det är lönt att krångla på sig regnstället eller inte. Kom till Mulseryd då jag kände att det var dags för lunch. Förutom sjöar gillar jag även kyrkor. De är fina och det brukar finnas vatten. Den här var ruggigt fin faktiskt, så jag slog upp stormköket på en soplåda där och öppna min första frystorkade matportion från XXL, "turmat". Det var riktigt gott faktiskt. Lite kaffe på det så är man redo för nya tag.

Cyklade genom Taberg, lagom till jag kom till Tenhult kände jag mig lite hungrig och där fanns mat. Mickels Pizzeria i Tenhult. En grej med småländska pizzerior är att de brukar ha några amerikanska på menyn, med tjock och härlig botten. Det är jag faktiskt van vid från mina trakter också. Det är ju så gott! Detta var inget undantag, rysligt smarrigt!!

Efter detta skrovmål var det till att börja leta camp. Den här gången tänkte jag lägga lite mer energi på att hitta något. Brukar tänka som så att man börjar leta en viss tid. Säg, kl 20, kanske. Så cyklar man på, hittar man inget på en timme, så får man sänka kraven lite, hittar man inget på ytterligare en timme får man ta första bästa bara. Men efter en 55 minuter, dvs strax innan nio. Hittade jag faktiskt ett riktigt bra ställe. Ett litet samhälle Anneberg, där fanns en bred å som rann genom och längs med ån gick lite stigar och där en bit in fanns en rastplats med två bänkar och grillplats. Gräs på marken. Precis bredvid ån. Perfekt ju! Eftersom dagarna är korta så blir det ganska mörkt på kvällarna såhär års. Inge vidare, men man får ha pannlampa bara. Det blev lite sent bara, men läste några sidor i min e-bok iaf sedan dags att sova.

20 - Göta Kanal Söderköping.jpg 21 - Frukost vid Kuddby kyrka.jpg 22 - Frukostfåglar.jpg 23 - Färja över Bråviken.jpg 24 - Södermanlands län.jpg 25 - Kustlinjen cykelleder.jpg 26 - Tänkvärt på toan.jpg 27 - Årets sista glass i solskenet.jpg 28 - Kurviga vägar.jpg 29 - Allé mot Tista slott.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Dag 3

Den här dagen var det slutspurten på Småland och in i Östergötlands län. Det gick ganska nordost hela vägen från Eksjö via Österbymo och Åtvidaberg till Söderköping. Ganska kuperade sträckor detta, ja även igår. Småländska höglandet. Det var som en utsträckt berg-och-dal bana. Inget fel med det, jag gillar ju normalt att cykla backar. Men det kändes lite extra nu med 15kg på ryggen, det extra trycket mot sadeln också är lite halvjobbigt. Flyttade runt mycket på sadeln. Men det är bara att bita ihop och köra på. Grymt fina vägar iaf! Otroligt fina höstfärger nu. Det var lite duggregn i början av denna dag också och då fick jag ta på mig regnställ. Men ingen större fara. Det slutade så småningon.

Som jag skrev avvek jag lite från originalrutten just i Åtvidaberg, tyckte det såg härligare ut att cykla längs med sjön sydväst än att ta nordost och omfarten. Det var ett bra val. Riktigt fina kvarter kom jag till, Adelsnäs, ett gammmalt tempel i Eklundar. Sedan kom lyxkåkar bredvid sjön och två fina kyrkor, gamla och nya Åtvids kyrka. Riktigt fint här ju!
(för den som vill se fler kyrkor från turen, kolla här: kyrk-tråden)

Tänkte att jag skulle behöva köra in några mil extra den här dagen så jag får lite marginal. Det slutade dugga efter ett tag och landskapet plattade ut sig lite innan Söderköping så det blev faktiskt att jag tog några mil extra den här dagen, 18 mil! Det blev dock rätt sent, fick ta in på första bästa hak i Söderköping och trycka en kebabtallrik en halvtimme innan stängning för att sedan passera Göta Älv och hitta första bästa camp. Den här gången inget vattendrag ens, bara en gräsplätt vid en åker. Men det funkade. Sov som en stock!

30 - Runsten i Runtuna.jpg 31 - Träd på 223'an.jpg 32 - Hösten har kommit för både träd och skjul.jpg 33 - Runsten i Aspa.jpg 34 - Runsten i Aspa.jpg 35 - Gnesta kommun.jpg 36 - Gnesta avfart.jpg 37 - Gnesta.jpg 38 - Gnesta park.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Dag 4

Sista etappen! Då det var lite kasst läge jag tältade på så tänkte jag att jag skippar frukost just här. Bara packar ihop och drar vidare. Tar frukost efter en stund när det ljusnat lite och man hittat något bra ställe. Det är också en rätt bra strategi. Tog lite snacksalami och nötter bara och sedan cyklade vidare. Som vanligt är det kyrkan som levererar. Hittade ett riktigt mysigt ställe vid Kuddby kyrka. Ett avhugget träd som fungerade som ståbord, perfekt ju, man sitter ju inte gärna i onödan. Sedan heligt kyrkvatten runt knuten bara. Dagen innan hade jag handlat något nytt bröd på en affär, tog lite sånt också, med spicy tuna mjukost. Lyxfrulle vid soluppgången och gässen flög över huvudet på mig. Det var riktigt episkt faktiskt!

Efter att ha avnjutit en härlig frukost så var det dags att bege sig vidare för att sedan ta färjan över Bråviken och cykla slutspurten mot Gnesta. Det här är utforskat territorium så jag började känna igen mig efter halva dagen, innan Norrköping typ. Det var en svettig backe upp efter Bråviken! Rätt härligt väder idag dock, verkar bli en fin dag! Passerade längsgränsen till Södermanland, sedan när jag kom till Stigtomta kände jag att det var läge att gå på toa. Brukar ofta hitta något längs vägen, typ en strandtoa, en mack eller något. Den här gången dök det upp mack, behövde något stärkande också så köpte en Monster energidryck. Händer att jag tar någon sådan en gång om dagen kanske om jag hittar och om man känner behov. Den här satt bra! Eftersom det var solsken köpte jag en glass också, årets sista glass avnjöts i höstsolen på en parkbänk i Stigtomta. Riktigt härligt!

Då var det inte långt kvar, välkända vägar detta. Passande på att fota en hel del faktiskt för det var så fint väder och fina höstfärger. Dessutom trakter och minnen från barndomen, lite kul. Runtom Aspa och Runtuna finns det många runstenar t ex, det är ju rätt skoj. Sedan rullade jag in mot Gnesta, efter 534 kilometer och ca 26 rullade timmar så var jag framme! Kändes lite speciellt att för en gångs skull cykla hit! Riktigt kul faktiskt, man kan ju konstatera, återigen, att Sverige är ett vackert land som ses bäst på cykel!

39 - Stockholm central.jpg 40 - Stockholm central perrong.jpg 41 - FlixTrain cykel.jpg 42 - Göteborg central.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hemresa

Blev två nätter hos föräldrarna. Min ganska tuffa tidplan höll faktiskt. Hade ganska bra form och allt gick ju ganska bra faktiskt. Det var bara en liten grej som hände sista dagen, något med drivlinan. Vet inte vad som hände. Det bara rasslade till så var backväxeln skev! Huga! Men som tur var kunde jag böja tillbaka den och cykla vidare. Växlarna lirade inte helt hundra men det funkade iaf. Tur! Hade kunnat gå riktigt dåligt det där.

Sedan var det dags att åka hem då. Hade bokat från Stockholm Central så fick skjuts dit. Var lite speciell känsla att rulla cykel inne på centralstationen! :) första gången. Hittade min perrong, tåget hade några platser för cykel och det var bara att hänga dit den och gå och sätta sig. Gick smidigt, tog bara 3,5 timme så var man tillbaka i Göteborg. Det bästa med Stockholm är ju som bekant tåget till Göteborg! :)

n3wton

Aktiv medlem
Härlig läsning!😄

Blev träffad rätt i långcyklarnerven - "Sverige är ett land bäst sett från cykel" stämmer ju väldigt bra. Om man någonsin sitter och inte har något att göra så är det bara att hoppa på cykeln och cykla var som helst så blir det trevligt, nästan!

Tack för att du delar med dig!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tackar!

@n3wton : precis, har man lite tid över, bara slänga sig på och dra iväg. Behöver inte vara så krångligt, bara man kommer iväg :)

@kontorsråttan : ja det kändes, fick justera in väskan lite vart efter så den satt bra, inte samma ryggmått som när man vandrar t ex. Men en sådan här väska är ju gjord för att bäras länge och bekvämt så det var rätt bra ändå. Jobbigaste var trycket mot sadeln. Även fast jag hade ultra-komfortabel sadel så var det ändå inte helt bekvämt. Det funkar, men jag kanske inte gör om det :)

n3wton

Aktiv medlem
Tackar!

@n3wton : precis, har man lite tid över, bara slänga sig på och dra iväg. Behöver inte vara så krångligt, bara man kommer iväg :)

@kontorsråttan : ja det kändes, fick justera in väskan lite vart efter så den satt bra, inte samma ryggmått som när man vandrar t ex. Men en sådan här väska är ju gjord för att bäras länge och bekvämt så det var rätt bra ändå. Jobbigaste var trycket mot sadeln. Även fast jag hade ultra-komfortabel sadel så var det ändå inte helt bekvämt. Det funkar, men jag kanske inte gör om det :)
Min enda begränsning just nu är att jag inte har någon tillräckligt varm sovsäck. Får ta dubbla kanske, men då blir det tight med packning.. Lovar RR om det blir av iallafall!😊

Sam

Aktiv medlem
Jag skissar på att cykla Gbg-Uppsala i vår. Men ämnar att bo på vandrarhem. Om jag inte missförstått saken så är enda skillnaden att jag skippar tältet. Sova gör man i en lättvikts-sovsäck.

Fick tips här om roadfinder.se då jag är väldigt nojjig med att cykla i trafiken.

Bikzz

Aktiv medlem
Fin RR & bilder !! Finns nog mkt att se i Swe. Och häftigt med runstenar, jag undrar alltid vad det var för en typ som beställde den - tippar att om 1000 år till är det ingen som kommer ihåg Happy.
Men varför ryggsäck, imho är det 100 ggr skönare med prylarna på cykeln.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Min enda begränsning just nu är att jag inte har någon tillräckligt varm sovsäck. Får ta dubbla kanske, men då blir det tight med packning.. Lovar RR om det blir av iallafall!😊
Ok, det är ju lite jobbigt. Jag råkade ut för minusgrader med min tre-säsongs-säck en gång. Då var det bra kallt, även med yllesockor och mössa. Men kröp in helt i sovsäcken och drog igen så man blev helt innesluten, bara ett litet 1 cm andningshål fanns det. Då var det faktiskt rätt varmt och gott! :)
Har också ett sorts foder som man kan använda om det är extra kallt, tror det är denna:
https://scandinavianoutdoor.se/coco...g/kuddar-och-accessoarer/mummy-liner-coolmax/

Men jag håller tummarna för att du kommer iväg!! 🚴‍♀️💪

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Fin RR & bilder !! Finns nog mkt att se i Swe. Och häftigt med runstenar, jag undrar alltid vad det var för en typ som beställde den - tippar att om 1000 år till är det ingen som kommer ihåg Happy.
Men varför ryggsäck, imho är det 100 ggr skönare med prylarna på cykeln.
Tack. Det stod info om varje runsten, tyvärr missade jag att fota skyltarna, men kul att läsa.

Det är ett litet projekt att sätta packväskor på den här cykeln, hade varken lust eller tid. Den skulle bara gå den där turen som touring-hoj. Så det fick vara något enkelt. Ska man ha dit pakethållare finns det inte vanliga fästen upptill, hade ju gått att lösa, men fram går det inte heller att sätta sådana enklare lowriders som jag har nu. Sådana man fäster på både utsida och insida. Det är lite dumt faktiskt. Men jag har en hoj för det, som inte är riktigt iordning. Egentligen hade jag tänkt att avveckla den hojen men det tror jag inte jag kan göra nu pga detta. Svårt detta. Man skulle behöva mer plats för alla cyklar :)

Men jag håller med. Man vill inte cykla med ryggsäck, och särskilt inte en såhär stor. Jag är ju så dålig på att packa lätt också, blir alltid en hel del saker. Packväskor på cykeln är bra för de sväljer riktigt mycket och jag har aldrig haft helt fullpackat när jag kört det konceptet.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
@WSMC : tack 👍

@aben : tack, ja, hehe, dä e bar å åk! (lite lättad var jag av att LBS'en kollade igenom alla skruvar, utan att jag ens avslöjat vad jag skulle göra, bra service!)

@SIE : tack, jajemen! De har några cykelplatser per tåg, fyra st tror jag det var. Man kanske inte får sitta just i den vagnen med cykeln, men det var kanon med FlixTrain måste jag säga.

bokaj

Aktiv medlem
Men nu blev jag plötsligt väldigt sugen på en Topeak Journey trailer... Inte för att jag brukar cykla längre sträckor, men hade man en sån så! ;)

Den passar ju utmärkt när man cyklar till affären också. Snart ryker bilen tror jag!

n3wton

Aktiv medlem
Men nu blev jag plötsligt väldigt sugen på en Topeak Journey trailer... Inte för att jag brukar cykla längre sträckor, men hade man en sån så! ;)

Den passar ju utmärkt när man cyklar till affären också. Snart ryker bilen tror jag!
Jag vill tycka lite utan att veta!😊

Har kört en del med barn i cykelkärra. Numer har jag samma barn på en lastcykel. Kärran funkar, men det är så jäkla mycket bökigare och en fröjd när man slipper den. Att nöjescykla (som när man tourar) med en trailer känns som att det lätt kan bli mindre av själva nöjes-delen.

Det andra jag tänker på är att med stora lastmöjligheter packar man också med en massa saker man inte behöver på riktigt.

Inte för att jag har facit öht, men på de turer jag tagit har jag kört med devisen att ta med så lite som bara möjligt. Det är svårt att dra ner på sakerna utan att kompromissa med bekvämligheten, men till viss del är det för min del avsaknad av bekvämlighet som är något av tjusningen med att tura.

Såhär har jag kört och då kan jag vara ute i flera dagar. Cykeln är fortsatt rolig och bekväm att cykla på.

8FE4D1CE-E2E6-4BD1-B753-ACB7F740EC45.jpeg

Med är vatten, tält eller tarp, liggunderlag, sovsäck, liten kudde, kök, mat, verktyg och något ombyte. Kräver såklart en massa dedikerade väskor och fästen på gaffelbenen, men väldigt funkis för att hålla packningen någorlunda tight mot cykeln och ger inte överflödigt utrymme för utsvävningar.

Har också kört likadant men utan väskor på gaffelbenen. Då blir det svårt med mattransporten..

SIE

Aktiv medlem
Har också kört likadant men utan väskor på gaffelbenen. Då blir det svårt med mattransporten..
har för mig att min kolgaffel har ngn typ av begränsning (maxlast?) på 8 kg. Vet någon hur denna belastning mäts? Vikt på styrväska? Eller 4 kg per gaffelbensväska?

n3wton

Aktiv medlem
har för mig att min kolgaffel har ngn typ av begränsning (maxlast?) på 8 kg. Vet någon hur denna belastning mäts? Vikt på styrväska? Eller 4 kg per gaffelbensväska?
Gissar vidare. Det där handlar nog om vad varje skruvhål på gaffeln klarar (alltså inte vad du har för styrväska). Skillnaden i viktbelastning kan knappast avgöras av 8 kilo annars - tänkt en cyklist på 60 kg och en på 110 kg där båda cyklar med samma gaffel.

Jag hade mao räknat 8 kg / 6 hål och lastat därefter. I praktiken innebär det 4 kg per sida på gaffeln. Men att få ner så tunga saker känns helt orimligt och kommer ju aldrig ske i praktiken tänker jag.

SIE

Aktiv medlem
Gissar vidare. Det där handlar nog om vad varje skruvhål på gaffeln klarar (alltså inte vad du har för styrväska). Skillnaden i viktbelastning kan knappast avgöras av 8 kilo annars - tänkt en cyklist på 60 kg och en på 110 kg där båda cyklar med samma gaffel.

Jag hade mao räknat 8 kg / 6 hål och lastat därefter. I praktiken innebär det 4 kg per sida på gaffeln. Men att få ner så tunga saker känns helt orimligt och kommer ju aldrig ske i praktiken tänker jag.
Det låter ju som ett rimligt antagande.
I mitt fall är det endast ett hål på insidan av varje gaffelben, lär som du säger inte bli några problem med småväskor, snarare då något att ha i åtanke om man skulle fundera på en uppsättning med front rack+ortliebväskor el dyl.
118EF60E-E8FA-4F4A-98DC-BA8092DC73F8.jpeg

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag skissar på att cykla Gbg-Uppsala i vår. Men ämnar att bo på vandrarhem. Om jag inte missförstått saken så är enda skillnaden att jag skippar tältet. Sova gör man i en lättvikts-sovsäck.

Fick tips här om roadfinder.se då jag är väldigt nojjig med att cykla i trafiken.
Cyklade Alingsås-Bålsta i våras. finns överlag väldigt fina småvägar hela vägen.

n3wton

Aktiv medlem
Det låter ju som ett rimligt antagande.
I mitt fall är det endast ett hål på insidan av varje gaffelben, lär som du säger inte bli några problem med småväskor, snarare då något att ha i åtanke om man skulle fundera på en uppsättning med front rack+ortliebväskor el dyl.
Visa bilaga 599076
Ja de där är väl tänkta som fäste för framskärmsstagen. Inget man lastar på förmodar jag..

Schlocum

Aktiv medlem
Tack för fin RR! Har bara kört kreditkort på mina långrundor, men blir sugen på att packa ned tält och kök.
Vill helst köra så lätt som möjligt, men det är väl bara att börja kolla upp grejer 😃

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kul man lyckas inspirera!

Men börja enkelt, testa kort tur med en övernattning bara. Utan att köpa nytt om det inte verkligen behövs. Testa några ggr och sedan öka till två nätter. Man kommer fram till efter några ggr vad som funkar och inte. Lätt att ha för hög ambitionsnivå i början.

Det svåraste tycker jag är att få tiden till det. Har du bara tiden finns det inget som stoppar dig! 😀

Bikzz

Aktiv medlem
Tack för fin RR! Har bara kört kreditkort på mina långrundor, men blir sugen på att packa ned tält och kök.
Vill helst köra så lätt som möjligt, men det är väl bara att börja kolla upp grejer 😃

Tycker det är en avvägning mellan vikt och bekvämlighet som var och en måste göra. En del gillar mkt prylar och bekväm camping, och inte så långa sträckor, andra tvärtom. Inget är rätt eller fel.

Con-Rad

Medlem
Roligt att läsa, tack för delningen! Har själv cyklad en del - men aldrig hade jag cyklad med 15kg på ryggen 😳👍
Har också vandrad en del men då gärna bara med 12kg. Så lite tips för andra- var noga vad behövs för 4 dagar - inte mycket - eller fick du använda allt du hade med dig?
I alla fall en trevlig resa och berättelse 👌

me.I.am

Aktiv medlem
Tänkte få tummen ur och skriva ihop detta innan året tar slut :) Det här är ju kanske inte så stort äventyr, men det längsta jag fått till på några år pga tidsbrist, så det var lite extra härligt att det äntligen blev någon touring! Obs! Fotona är inte kopplat till respektive inlägg, de är i ordning dock, men pga fil-antal-begränsningar fick jag dela upp lite annorlunda än i dagar, det är 10 bilder per inlägg helt enkelt. Så... nu kör vi!

Har länge funderat på att cykla från Göteborg där jag bor till Gnesta där jag kommer ifrån, hälsa på föräldrarna och ha det lite gott några dagar för att ta tåget tillbaka sedan. Det svåraste med sådana här saker är att få till en ledighet att göra det på. Men i höstas stämde allt. Bara till dra iväg! Hade rekat lite innan och läst en del på Happy om folk som cyklat Gbg-Sthlm (typ samma sträcka och nästan lika långt) och dessutom folk som inte haft lust att cykla tillbaka utan tagit tåget. Då SJ har något emot cyklister så rekommenderas FlixTrain så det fick jag prova. Bokade en returbiljett och tog ut lite ledighet mitten av Oktober. Just när hösten är som finast, men vädret som lurigast.

Den sträcka jag tänkte var inte den "vanliga" att cykla längs med vättern, Gränna osv. Astråkigt, den vägen är jag trött på. Dessutom vill man ju gärna cykla mindre vägar och kanske lite grus emellanåt. De tips som fanns på Happy var att välja en rutt som Randonneur Stockholm har lagt upp, Södertälje 100-milare. Där fanns en "övre" och en "undre" rutt, den övre går via Vätterna men den undre går genom Smålands djupa skogar och verkade mest lockande, så den tog jag. Exakt samma rutt fast jag cyklade längs med sjön i Åtvidaberg utan att runda via omfartsvägar.

Visa bilaga 598865

Hade inte tänkt slöa utan jag räknade med ca fyra dagars cykling, tre övernattningar (tält) och sträckan var strax över 50 mil. Tar man bilen snabbaste vägen är det 42 mil så det var bara lite längre att ta småvägar. Så var det bara till att börja packa och förbereda cykel. Det dök upp ett oväntat problem bara. Jag hade ingen lämplig cykel! Det är jag inte riktigt van vid, brukar ha en cykel för allt. Men inte just då. Min touring-hoj är under rekonstruktion. Dessutom tyckte jag att jag nog behövde något snabbare för att klara av detta och komma fram i tid så jag hinner umgås med föräldrarna lite, en dag till hade inte varit optimalt.

Försökte anpassa någon cykel jag redan hade men det gick inte speciellt bra, skärmar var det svåraste. Jag ville ha riktiga skärmar, med tanke på det instabila vädret. Hade faktiskt funderat på detta ganska länge att jag behövde en standard-cykel, typ pendlingshoj. Bockstyre, gärna med fästen för diverse saker, gravelhoj förslagsvis. Hade bara ett lite udda krav, den skulle ha en gaffel som klarade av mitt dynamohjul med 15x100 axel, med adapter om det är så, men ändå. Det var inte så lätt, det visade sig att typ alla är gjorda för 12x100 och med minimalt utrymme runt om som förhindrar bruk av större nav för 15x100. Men, för att göra en lång historia kort. Dagen innan avfärd hittade jag en lämplig hoj hos min LBS, en Bergamont Grandurance 6. 2x10 Shimano GRX, det var dessutom höstrea så det var ju kanon!

Justerade in den lite på kvällen, framförallt sadeln, är van vid zero-offset så min sköna touring-sadel åkte fram lite. Sedan vara det bara att försöka få dit flaskhållare, lysen osv samt väskor. Skärmar hade jag redan sedan tidigare, nu även en cykel att sätta dem på så det var ju förnämligt. Reflexer fanns redan så det var ju skönt iaf. Bytte också däck till mina 35mm semislicks, dynamohjul fram också. Tänkte försöka klara mig utan pakethållare så jag fick ta min stora vandringsrygga, 90 liter. Men tänkte att det var en aerodynamisk fördel. Det fick duga. Gillar inte det konceptet riktigt men har provat det en gång tidigare och det är ju rätt smidigt om inte annat. Dags att gå och lägga sig och försöka sova lite inför avfärden!

Visa bilaga 598856 Visa bilaga 598857 Visa bilaga 598858 Visa bilaga 598859 Visa bilaga 598860 Visa bilaga 598861 Visa bilaga 598862 Visa bilaga 598863 Visa bilaga 598864

Fina bilder, härliga färger!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tackar tackar!

@Con-Rad : ja det var lite på gränsen med 15kg på ryggen, det kan jag ju säga. Vet inte hur mycket jag hade packat på cykeln men det var inte så mycket, typ powerbank+sladdar också lite snack. Plus vattenflaskor då.

Jag har faktiskt ett foto på innan jag packade ner allt, det mesta är med på fotot, se lista:
packning.jpg

Kolumn 1:
  • Stormkök + extra gas
  • Bestick
  • Powerbank
  • USB-laddare för dynamon (Igaro)
  • Laddkablar
  • Multiverktyg (sådan med tång)

Kolumn 2:
  • Sovsäck
  • Tält
  • Liggunderlag
  • Kudde
  • Handduk
  • Första hjälpen
  • Pannlampa + extra batterier
  • Lås

Kolumn 3:
  • Vattenflaskor
  • Skor extra, vattentäta
  • Kalsonger 2 par
  • Yllesockor
  • Överdragsvante vattentät
  • Yllemössa
  • T-shirt extra

Kolumn 4:
  • Grynblandning
  • Kaffepulver
  • Salt
  • Jäger
  • Turmat x3
  • Snöre (bra till mycket)
  • Powerbar
  • Sylt
  • Nötter x2 (1 hade räckt)
  • Mjukost
  • Snacksalami x2 (1 hade räckt)
  • Mjölk, små i tetrapack
  • Påsar diverse storlek

Sedan det som inte syns på bild:
  • Cykeldator
  • Baklyse x2 (bra med en backup, det behövdes)
  • Framlyse dynamodriven
  • Backspegel
  • Cykelverktyg (ej på bild)
  • Mugg hopfällbar
  • Diskmedel
  • Printad karta/rutt om datorn skulle lägga ner
  • Telefon
  • Läsplatta
  • Regnöverdragskläder
  • Windfree (den var onödig, använde aldrig, men bra att ha om det blåser mycket)
  • De kläder jag cyklar i + skor
  • Toalettväska
  • Ylletröja (en extra tröja alltså)

Det var väl det, det är ungefär liknande packning som om jag skulle vara ute någon vecka. Förutom att då har man med sig tvättmedel också, samt kanske någon reservdel.
(Förutsatt att man kan handla lite på vägen då, annars blir det ju massa mer mat)

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
@HåkanC : gott att höra Håkan!
Nja, nu när jag tänker efter hade jag ju slängt med en extra tröja också. Lade till det längst ner i listan (samt toalettväska såklart). Jag räknade med att hoppa i duschen direkt när jag kom fram :) det var härligt. Sedan fick jag låna kläder och tvättade upp mina egna så de var ok till tågresan hem, annars hade jag nog fått ha en egen vagn :)
(på längre turer brukar jag bada och tvätta av mig och kläder längs vägen, det kändes varken nödvändigt eller lockande nu)

n3wton

Aktiv medlem
Överdriven renlighet är ju bara något vi moderna människor pysslat med en ytterst liten stund nu på senaste tiden. Inget farligt händer även om man inte duschar på några veckor.

Nyckeln till att hålla sig fräsch ändå är att vädra sina kläder noggrant (om möjligt) och ha rätt sorts kläder.

Con-Rad

Medlem
Tackar tackar!

@Con-Rad : ja det var lite på gränsen med 15kg på ryggen, det kan jag ju säga. Vet inte hur mycket jag hade packat på cykeln men det var inte så mycket, typ powerbank+sladdar också lite snack. Plus vattenflaskor då.

Jag har faktiskt ett foto på innan jag packade ner allt, det mesta är med på fotot, se lista:
Visa bilaga 599266

Kolumn 1:
  • Stormkök + extra gas
  • Bestick
  • Powerbank
  • USB-laddare för dynamon (Igaro)
  • Laddkablar
  • Multiverktyg (sådan med tång)

Kolumn 2:
  • Sovsäck
  • Tält
  • Liggunderlag
  • Kudde
  • Handduk
  • Första hjälpen
  • Pannlampa + extra batterier
  • Lås

Kolumn 3:
  • Vattenflaskor
  • Skor extra, vattentäta
  • Kalsonger 2 par
  • Yllesockor
  • Överdragsvante vattentät
  • Yllemössa
  • T-shirt extra

Kolumn 4:
  • Grynblandning
  • Kaffepulver
  • Salt
  • Jäger
  • Turmat x3
  • Snöre (bra till mycket)
  • Powerbar
  • Sylt
  • Nötter x2 (1 hade räckt)
  • Mjukost
  • Snacksalami x2 (1 hade räckt)
  • Mjölk, små i tetrapack
  • Påsar diverse storlek

Sedan det som inte syns på bild:
  • Cykeldator
  • Baklyse x2 (bra med en backup, det behövdes)
  • Framlyse dynamodriven
  • Backspegel
  • Cykelverktyg (ej på bild)
  • Mugg hopfällbar
  • Diskmedel
  • Printad karta/rutt om datorn skulle lägga ner
  • Telefon
  • Läsplatta
  • Regnöverdragskläder
  • Windfree (den var onödig, använde aldrig, men bra att ha om det blåser mycket)
  • De kläder jag cyklar i + skor
  • Toalettväska
  • Ylletröja (en extra tröja alltså)

Det var väl det, det är ungefär liknande packning som om jag skulle vara ute någon vecka. Förutom att då har man med sig tvättmedel också, samt kanske någon reservdel.
(Förutsatt att man kan handla lite på vägen då, annars blir det ju massa mer mat)
Tackar 🙏 jag älskar dessa foton och listor 👌ja det räcker gott en vecka och det med att duscha kan vänta upp till en vecka minst 😂 Hur som …bra jobbat!

Topp