[RR] Trans-Provence 2009, nu med video och snack om anmälan för nästa år

Peter_K

Aktiv medlem
http://www.trans-provence.com/ är en MTB-tävling som arrangerades för första gången nånsin i slutet av september och början av oktober i år. Det är ett etapplopp på sju dagar som är 32 mil långt, 9500 höjdmeter klättring och 15.200 höjdmeter nerförsåkning (de nästan 6.000 höjdmeter som skiljer fixas med hjälp av uplift i minibussar). Tävlingen är organiserad som ett rally med totalt 25 specialsträckor och transport-sträckor där emellan. Specialsträckorna är fokuserade på nerförsåkning även om en del innehåller lite klättringar.

Det handlar alltså om sån där cykling på berg:
IMG_3522.JPG ht=544

10423_103155213033603_100000173742906_83521_2687224_n.jpg ht=453

Jag, Per och Ola körde i år. Inför tävlingen var det mycket babbel om vilken cykel man borde köra, vad vi skulle få för mat, hur långa klättringarna egentligen var och hur vi skulle kunna övertyga Bjarne Riis att han borde låna ut Saxo Banks teambuss till oss så vi slapp sova i tält. Våra enda mål med tävlingen var att cykla massa kul stigar, äta god mat och dricka vin, öl och whisky och viktigast av allt, åka tillräckligt snabbt för att komma med i sovmorgon-gruppen (de 16 främsta startade varje dag en timme senare).

Det började lovande. När jag landade med flyget i Nice hade KLM tappat bort allt mitt bagage (inkl. cykelkartongen). Jag fick en necessär att trösta mig med och ett löfte om att alla prylar skulle komma på nästa flight som landade 5 timmar senare, vilket de faktiskt gjorde. P.g.a. detta anlände jag till första lägret utanför Gap i Frankrike vid 22-tiden på kvällen och fick bygga ihop cykeln i mörkret tidigt tidigt på söndagsmorgonen innan första etappen. Detta var dock snabbt glömt när vi kom upp med första upliften, sol, 20 grader varmt och riktigt fin utsikt.

Ena uplift-bilen. Hade gärna åkt mer med den:
10423_103155206366937_100000173742906_83519_484075_n.jpg ht=453

Redan på första specialsträckan insåg vi att en höj- och sänkbar sadelstolpe som man kan sköta från styret är en väldigt fiffig grej att ha när det växlar mellan ordentligt brant nerför och rejäla uppförsbackar. Vi insåg även att vi definitivt inte var bland de snabbaste uppför i tävlingen... Trots detta lyckades vi allihopa kvala in i sovmorgon-gruppen och gick och la oss mätta, onyktra och belåtna.

Ola i slutet av dagens sista specialsträcka:
T-PDay109c.jpg ht=471

Dag två var på förhand tuffaste dagen tillsammans med dag 6 med nästan 2000 höjdmeter klättring och över 50 km cykling.

Dagens första klättring:
10224_177754640349_582600349_4246450_3999765_n.jpg ht=604

Per spanar inför första specialsträckan:
IMG_3370.JPG ht=544

På väg upp till starten:
IMG_3373.JPG ht=544

Innan tävlingen hade jag känt att det skulle nog bli rätt lugnt, 2000 höjdmeter är jobbigt men långtifrån brutalt på asfalt med racern så MTB:n borde bara vara lite grand jobbigare. När jag halkat för sjuttielfte gången i leran puttandes cykeln uppför en fånigt brant stig i skogen mot slutet av dag två insåg jag att det här nog skulle bli rätt jobbigt ändå...

Per och Ola efter sista mardrömsklättringen i halk-lera:
IMG_3385.JPG ht=544

Sista specialsträckan ner mot Digne-les-Bains var dock värd klättringen, bland det roligaste jag kört. Det var här nånstans vi insåg att det är rätt smart att kolla noga på kartan innan varje specialsträcka, vi körde fel allihopa och tappade flera minuter p.g.a. det.

Dag tre flöt på utan större incidenter förutom en specialsträcka med 150 höjdmeter klättring vilket lät skitenkelt i teorin men var rätt brutalt jobbigt i praktiken. Nu började det även kännas i kroppen att det här kan nog bli en rätt lång vecka. En viktig grej jag lärde mig innan loppet var att undvika så långt som möjligt att dra på mig mjölksyra. Det la jag ner rätt omgående, varje specialsträcka innebar mjölksyra antingen i armar eller ben eller (oftast) både och.

Ola startklar inför dagens första specialsträcka:
IMG_3410.JPG ht=544

Jag på väg nerför:
T-PDay3054c.jpg ht=480

Rob (som en del nog känner från Bike-Verbier) på dagens första specialsträcka:
T-PDay3012c.jpg ht=508

Dag fyra började med en rejäl uplift till strax över 2000 meters höjd och ganska omgående en lång specialsträcka längs med GR5-stigen.

Tidig uplift:
T-PDay4006c.jpg ht=482

Transportsträcka mot första specialsträckan:
T-PDay4007c.jpg ht=482

Det började lugnt med gräs-ängar:
IMG_3432.JPG ht=544

Efter det blev det rejält exponerat långa partier längs med stigen och massa vassa stenar innebar att många tog det rätt lugnt. Rob har koll på läget:
T-PDay4016c.jpg ht=512

Tyvärr satte Ola ena knät i en sten mot slutet av specialsträckan när han skulle kliva av cykeln för att hoppa över en bäck. Maximal otur eftersom knäskyddet åkt ner av allt skakande så han fick ett rätt ordentligt sår mitt på knäskålen. Tävlingsläkaren bedömde att han borde kunna köra vidare så vi trampade på. Näst sista specialsträckan var genom ett väldigt annorlunda landskap som till viss del påminner om hur cyklingen i Utah verkar vara.

På väg upp till starten:
10224_177754875349_582600349_4246477_7650757_n.jpg ht=604

Klart annorlunda landskap:
IMG_3452.JPG ht=544

Tyvärr tappade både Per och Rob bort stigen rätt ordentligt på denna sträckan och förlorade nästan en halvtimme i tid jämfört med resten av fältet.

Dan som vann tävlingen i en sväng på dagens sista specialsträcka:
IMG_3475.JPG ht=544

När vi kommit till dagens camping körde de Ola till närmaste sjukhus där hans knä syddes ihop med åtta stygn. Tyvärr innebar det att han inte kunde köra vidare eftersom han inte kunde böja knät alls. Riktigt trist =(

Försök att torka sunkiga cykelkläder medan solen fortfarande är uppe:
IMG_3476.JPG ht=544

Dag fem var också rätt lugn och innehöll massa rolig cykling.

Per på väg nerför:
IMG_3484.JPG ht=544

Rob i en switchback:
IMG_3504.JPG ht=544

Jack är fokuserad:
T-PDay4023c.jpg ht=475

Jag har mjölksyra:
T-PDay5022c.jpg ht=482

Vi visste att dag sex skulle bli brutal med massa klättring med mycket cykling i högalpin terräng.

Upp upp upp:
10224_177755125349_582600349_4246509_4198638_n.jpg ht=604

Ditåt är vi på väg:
IMG_3516.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:

Aron

Moderator
Men snälla! Det där ser ju helt fantastiskt ut! En "tävling" helt i min smak.

Peter_K

Aktiv medlem
Lite avslappnad transport-cykling:
IMG_3519.JPG ht=544

IMG_3532.JPG ht=544

Den inledande specialsträckan var 14 km lång med 1100 höjdmeter nerförsåkning. Jag passade på att göra den ytterligare lite längre genom att köra fel två gånger och vurpa på vägen ner. Per kraschade också och knäckte ett bromshandtag men som tur var hade race-mekanikern en extra broms att låna ut så han kunde köra vidare. En hel del klättringar och troligen veckans tekniskt svåraste stig följde på det (jag gick en hel del där) innan vi kände att vi verkligen började närma oss Medelhavet med terräng som är typisk närmare kusten, dvs mycket låga taggbuskar, sand och sten. Vi hade överlevt och tagit oss i mål även idag, nu var det nära.

Per är rätt nöjd efter att vi fått veta att vi inte ska trampa något mer idag:
IMG_3539.JPG ht=544

Sista dagen var en lugnare dag med ”bara” en klättring på mestadels asfalt, totalt strax över 1000 höjdmeter och sen två specialsträckor innan vi hamnade på stranden i Monaco och tog en öl och ett bad i havet.

Trötta badsugna cyklister framme vid Medelhavet:
T-PDay728c.jpg ht=482

Det hela avslutades med middag och fest på en restaurang på en camping ovanför Menton utanför Monaco på lördagskvällen och sen flyg hem på söndagen. Svor flera gånger under tävlingen att aldrig göra om det, nu är jag rätt sugen på en repris nästa år...

Saker man hittar på i slutet av dag sex:
10224_177755180349_582600349_4246516_4035480_n.jpg ht=452

En bild från dag fem jag glömde i inlägget ovan:
IMG_3488.JPG ht=544

Tegan säger: See you next year!
IMG_3560.JPG ht=544

Photo credits for some of the photos to Rob Hamilton-Smith and Ash Smith.

42Hz

Aktiv medlem
Woah! Länge sedan man var så sugen på att delta i en tävling!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Oj vad ballt, den här tävlingen hade jag inte hört talas om. Låter helt grymt.

Campingen ovanför Menton bodde jag på 2005 eller nått. Finns en del fina stigar i trakten!

marran

Aktiv medlem
Oj, där seglade Provence upp som önske-resmål för nästa år. Grymma bilder!

funkstar

Ny medlem
Peter glömmer att nämna att han hamnade på en mycket mycket respektabel 8;e plats. Och Ola var het som vanligt innan han fick amputera sitt knä (inte vackert). Har aldrig åkt med ett gäng (syftar på hela fältet) som höll så hög standard, både upp och framför allt ner. Dan Darwood som vann är en ulv i fårakläder.
Det går heller inte att beskriva redigt hur satans jobbigt det var, kommer ihåg att jag var inne på att jag skulle skita i det här med att hojja under ngn dag där. Men man glömmer snabbt och nu minns man bara de fina stunderna (som när man fick sitta ner och äta tex, osså visskin så klart) och blir snabbt sugen på att göra om det och försöka att inte göra så många nybörjarmisstag och inte vara helt sönder de sista dagarna.
Fältet bestod av 3 svenskar, 3 fransmän och ca 30 engelsmän. Hade varit roligt med lite mer rep. från svärje nästa år :-)

Per

*micke*

Ny medlem
Ah. Ma. Gaaaaad! Det där blev jag jättesugen på, låter galet skoj! Finfina bilder dessutom, fantastiskt morgonljus bitvis.

Rock

Aktiv medlem
magnus skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså. Först Glentress igår och nu det här.
> Varför bor man i Sverige egentligen?

Det är en mycket svårbesvarad fråga.

Nivån på RR har höjts ordentligt de två senaste dagarna, man vågar ju inte posta att man cyklat på det lokala elljusspåretlängre :-)

erik h

Aktiv medlem
Ooh, härligt äventyr. Det där vore ju grymt att köra, nummerlapp eller ej. Starkt trampat!

InlineOla

Aktiv medlem
Grymt Peter! Saknade några "klassiska" bilder men en väldans fin RR. Ja det var en fet tävling det där, synd att det bara blev fyra dagar som sagt men men...friskt vågat hälften vunnet eller vad det brukar heta.

/O

Appel

Aktiv medlem
Härligt!

Lite som UCPAs Tran's Alpes VTT-Objectif Méditerranée fast mycket fränare!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Appel skrev:

> Lite som UCPAs Tran's Alpes VTT-Objectif
> Méditerranée fast mycket fränare!

Den körde jag och Leo för massor av år sen, det här verkar ungefär hundra gånger tuffare även om man hamnade i Menton då också.

PeterA

Aktiv medlem
Ser underbart ut. Speciellt avslutningen i Menton väcker gamla minnen.
/Peter

42Hz skrev:
> Woah! Länge sedan man var så sugen på att delta i en tävling!

När åker vi!? Va? Va? VA!

42Hz

Aktiv medlem
the_TnT skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Woah! Länge sedan man var så sugen på att
> delta i en tävling!
>
> När åker vi!? Va? Va? VA!

Var bokar man?! :)

Westman

Aktiv medlem
42Hz skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Woah! Länge sedan man var så sugen på att
> > delta i en tävling!
> >
> > När åker vi!? Va? Va? VA!
>
> Var bokar man?! :)

Jag hänger med er på Profeten ifall det passar med mitt sommarschema och budget. Måste nog montera en framväxel i så fall dock. =)

Finns det haklappar på CRC!?

How fit do I need to be to complete the Trans-Provence?

While maintaining the concept of a point-to-point trek, we wanted the Trans-Provence to focus on trail riding rather than simply out-and-out endurance. As such, we introduced the concept of vehicle uplift support so while you need to have a decent level of fitness and stamina to complete the event, you do not need to have “ironman” capabilities. The average amount of vertical ascent per day is just under 1400m, whilst in a single day, there is never less than 1000m and never more than 1800m. The most important thing you need to have is a passion for long, singletrack descents (average of 2200m daily height drop) and no qualms about pedalling a bit to get to them.

I'm up for a 7-day trek, but perhaps not a race. Is the Trans-Provence for me?

Yes. The Trans-Provence is primarily a long-distance trek, involving a high quantity of high quality trail-riding. It also just so happens to be a "race", made so by the fact that all of the stages are timed, adding a competitive aspect.

However, there is no need for you even look at the race standings each evening... feel free to enjoy the Trans-Provence simply for the trails, the camaraderie and the occasional beer.

Westman

Aktiv medlem
P e r f e k t. Nån annan som planerat en 7 dagars single track-rutt i stora berg åt en.

Ska bli spännande att se i nov vad priset blir. Jag är mäkta sugen.

Peter_K

Aktiv medlem
Jag glömde en video som Rob klippt ihop:

type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" width="400" height="300"

Larsson, jag skulle hälsa till dig från en engelsman som körde Trans-Portugal och som var med här. Kommer tyvärr inte ihåg vad han hette just nu men han jobbar på/med Madison i England. Han kom ihåg dig, "bloody strong guy".

*Mikael* skrev:
> Woooow, det ser ju helt underbart ut. Vad kostade kalaset?

Vi fick ett kompis-pris av Ash. Jag vet inte vad det kommer att hamna på nästa år, bara att det blir dyrare än i år. Närmare 1000 Euro än 500. Å andra sidan gör man inte av med några direkta pengar under veckan eftersom all mat och dryck (utom öl och whisky) ingår.

Westman skrev:
> Jag hänger med er på Profeten ifall det passar
> med mitt sommarschema och budget. Måste nog
> montera en framväxel i så fall dock. =)

Jag funderade på att skippa framväxel och köra med kedjestyrare. Var enormt glad att jag behöll framväxeln, den behövs garanterat (visserligen behövs kedjestyrare också, men framväxel är klart viktigare). Om det inte framgick så är det här bland det jobbigaste jag gjort nånsin. Samoens-resan 2006 var lugn semester på stranden i jämförelse...

Man behöver absolut inte ta det här som en tävling, det var flera som var med och bara cyklade för att njuta av stigarna och äventyret. Gör man så blir det nog lite mindre jobbigt också.

Bromsen

Ny medlem
Waw!!!!!
Detta är definitivt något jag måste göra nån gång!!! Tyvärr är nog kondisen lite för dålig nu;)
Men så fort det har blivit ändring på det, då så.....
Fina bilder!!

Peter_K skrev:
> Jag glömde en video som Rob klippt ihop:

Yikes! Nu blev inte suger direkt mindre! Satan vad Rob laddade på en del rätt exponerade ställen! :-O

Bromsen skrev:
> Tyvärr är nog kondisen lite för dålig nu;)

Det är nästan ett helt år kvar!?! Bara börja nöta klättring och utförs! :D

JLarsson

Aktiv medlem
Peter_K skrev:
> Larsson, jag skulle hälsa till dig från en
> engelsman som körde Trans-Portugal och som var
> med här. Kommer tyvärr inte ihåg vad han hette
> just nu men han jobbar på/med Madison i England.
> Han kom ihåg dig, "bloody strong guy".

Åh, coolt! Var det han här?
Trans-PortugalJune2008188Small.jpg ht=480

PeterA

Aktiv medlem
Det märks ven som är engelsman;-)

Härlig video.
/Peter

Westman

Aktiv medlem
Vad behöver man i hojväg egentligen, dvs hur fet hoj orkar man släpa runt vs hur lätt hoj kan man dundra på med nedför? Funkar det med 185/160-skivor och 140mm fram och bak eller blir det för tufft på vägen ner då?

Såg att de flesta körde enduro/AM-hojar med runt 160 mm fram och bak samt höj/sänkbara sadelstolpar.

InlineOla

Aktiv medlem
Nästan alla körde AM/Enduro hojjar, ett par körde HT (Per exempelvis) men det optimala är nog 140-160 slag fram och bak och hyfsat lätt cykel. Det är ändå ganska mycket uppför/platt även på specialsträckorna så att köra ren DH cykel skulle man enbart förlora tid på + få kämpa onödigt mycket på de långa klättringarna.

Jag körde exakt som din setup Westman, Meta 5 med 140 gaffel och 180/160 skiva och det funkade kanon (var ju dock inte snabbast i fältet...). Större bromsar hade inte skadat eftersom vissa specialsträckor var väldigt många höjdmeter... men det är inte tokbrant längre sträckor så det funkade med 180/160.

/O

Jag räknar med att köra 5+5", det blir väl dyrt att bygga ihop en grövre stigcykel. Fast det är klart, det finns ju ett typiskt alpglapp mellan 5-Spoten och Gloryn. När kommer nya Turner RFX? Hm... ;)

42Hz

Aktiv medlem
Härlig video! Kanske skall behålla 200-skivorna på Reignen i alla fall. =)

Westman

Aktiv medlem
Gott, då får profeten funka, fast med höj/sänkbar sadelstolpe och framväxel.

Däckval Slangval?

42Hz skrev:
> Bra ursäkt att äntligen skaffa höj/sänkbar stolpe! :)

Ett bra tips är att fylla 30 och ha dig som vän, då får man en i present! Rekommenderas!

42Hz

Aktiv medlem
the_TnT skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Bra ursäkt att äntligen skaffa höj/sänkbar
> stolpe! :)
>
> Ett bra tips är att fylla 30 och ha dig som vän,
> då får man en i present! Rekommenderas!

Hmm, jag kanske var ovän med mig själv när det begav sig? :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer