[RR] Vårsolsrunda i Holmsundsskogarna

quid

Aktiv medlem
Nu kan även vi i norr börja vakna ur vår vinterdvala, snön försvinner i en rasande takt när majsolen ligger på. Körde en rutt som ligger i Gamla turtips, jag hade mina aningar om att Holmsund skulle bjuda på fin barmarkscykling. De första stigmetrarna såg riktigt lovande ut!

120508holmsund1.jpg

Här står min Canyon och ser lite ensam ut, men jag körde solo eftersom jag mest var ute för att rekognosera läget och mysköra i mitt eget latmasktempo efter några dagar med hårdare träning.

120508holmsund2.jpg

Holmsundsskogarna var precis så fina som jag hade hoppats på!

120508holmsund3.jpg

120508holmsund4.jpg

Glad cyklist njuter av tiptop-cykling! Föga visste hon att hon 2 minuter senare skulle stå på näsan efter en ytterst ograciös OTB, det finns en del att slipa på, teknikmässigt, efter vinteruppehållet.

120508holmsund5.jpg

Okej, lite snö finns det kvar. Men köldhålen var så få att de knappt förtjänar att nämnas.

120508holmsund6.jpg

Någon som ser var spången tar vägen? Inte jag heller, tog det säkra före det osäkra och skuttade på tuvorna vid sidan om istället. Det var klokt för spången upphörde ungefär halvvägs in i det djupa blöthålet.

120508holmsund7.jpg

Mulligare skog får man leta efter.

120508holmsund8.jpg

Sen blev det ett s.k. jobbigt läge. Stigen jag följde går här, man ser en orange markering på några träd. Skulle det gå att passera torrskodd här...?

120508holmsund9.jpg

Och jodå, det gick! Om man tog av skorna och knöt fast dem på styret :)

120508holmsund10.jpg

Efter den mindre insjön låg det förvisso en spång, men det är en flytspång, en sån där lurig rackare som ser ut att ligga just under vattenytan men sjunker ner på 3 dm djup när man kliver på den. Jag var ytterst nöjd med min taktik för att slippa typ 0-gradigt våta skor och strumpor.
De kritvita benen hör årstiden till ;)

120508holmsund11.jpg

Passerade kort därefter ännu en flytspång. Det var gott om lekande gäddor bland sjögräset.

120508holmsund12.jpg

Grymt fin tur, på grymt fina stigar kan man sammanfatta det med. Så här i efterhand hade det väl varit klokt att undvika de mest vattensjuka områdena dock.

120508holmsund14.jpg

bortom12e

Medlem
Trolsk bild med spången som försvinner i vattnet!

Har lite släkt där ute, och tänkte försöka hitta lite roliga stigar samt hänga med dem någon dag. Borde väl gå fint att cykla från ålidhem via yttertavle, typ. Du vet inte om någon rolig skogsväg som går där mellan? =)

quid

Aktiv medlem
Tack marran - jag röstar för en happyride i Holmsund snart :)

bortom12e: det går inte så många småvägar utåt Holmsund, inga via Yttertavle vad jag vet. Närmare älven går det att cykla på en del mindre vägar från Strömpilen och nästan ända ut till Holmsund, men jag har inte stenkoll på hur det ser ut nu efter Botniabanan-bygget.

Tack Andr...Bengt!

quid

Aktiv medlem
Janos skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför kallas det för flytspång när de
> uppenbarligen inte flyter ;)

För att man ska luras att tro att det är det de gör :) Sjunkspång kanske de borde heta egentligen?

bruce

Ny medlem
Såg ut som en härlig tur, fast lite kallt om fossingarna att vada va? ;)

Snö, brrr, det saknar man inte nu..

oJsan

Aktiv medlem
bortom12e skrev:
-------------------------------------------------------
> Trolsk bild med spången som försvinner i
> vattnet!
>
> Har lite släkt där ute, och tänkte försöka
> hitta lite roliga stigar samt hänga med dem
> någon dag. Borde väl gå fint att cykla från
> ålidhem via yttertavle, typ. Du vet inte om
> någon rolig skogsväg som går där mellan? =)

Vill minnas att jag cyklade nått sånt här när jag trampade mot Holmsund, då får du med några fina stigar runt Grössjön. Entré Carlshem eller Tomtebo. Korsa Holmsundsvägen och cykla sedan gamla vägen ut mot Holmsund.
Den blå biten är mitt stigfinnarförsök, ej att rekommendera... :)
holmsund.png

Senast ändrad:
Topp