[RR][Video] Enduro Bunyola Mallorca

durietz

Medlem
Efter att ha varit på Mallorca ca 20 ggr de senaste 12 åren tänkte jag att det äntligen vore dags att få lite nytta av de fina berg som ön besitter. Efter lite smörjande av frugan och research på ämnet så var det äntligen bokat: privat tur med guide från Chainguide Mallorca och en runda som de kallar för Rock&Roll som körs i Bunyola ca mittemellan Palma och Sóller. Circus 25km som enligt dom skulle ta 4-5h, inkl. hyra av en Alutech Fanes 170mm Enduro-rigg som på pappret ser nice ut. Men ICKE, för när jag står och packar som bäst för att få med mig alla enduro-bestyr till Mallorca får jag mail från min guide Guy att han krockat och kvaddat både cykelskåpbilen och sin arm och är på väg till akuten. Ingen cykling för mig. Men, som tur är (för mig) hade jag parallellt pratat med ett annat bolag om guidening på ön, Tramuntana Tours, som istället på kort varsel ställde upp, med nackdelen att de verkade mindre mtb-orienterare och endast hade Trek Remedy med 140mm slag.

2016-01-0511.40.58.jpg

Iaf.

Det hela resulterade i en riktigt fin tur upp från 200m till 800m öh och sen ned igen lite, och sen upp igen, och sen ned igen hela vägen, via bitvis riktigt knivig utförsterräng. Precis det som efterfrågades.

2016-01-05-14.02.11-1.gif

Mina reflektioner före, under och efter turen:

1. Mallorca på vintern är ett grymt resmål för mtb, ändå är det en helt död säsong för dom på ön, och mtb överlag är en marginalföreteelse.
Visst är det fint med 20°C och sol, men när man trampar 600 höjdmeter upp för ett berg i 1h så är 12-18°C och halvklart som är brukligt i dec-mar optimalt. Det finns dessutom väldigt mycket bra åkning på ön, iaf om du är tekniskt lagd. Visst det har blivit mera och mera begränsat var man får cykla men detta gäller troligen alla ställen i världen där inte allemansrätten existerar (alltså överallt förutom Sverige), och får man bara lite tips om var man ska köra så finns det tillräckligt mycket för att upptäcka nyheter i några veckor. Tror att det som drar ner mtb mest är att ön är associerat med lvg i så hög grad att det endast blir en parentes som glöms bort.

2. Det är skillnad på terräng och terräng.
Jord existerar inte på Mallorca. Det finns grus, stenar, klippor och träd. En stig eller grusväg på Mallorca består av allt från 1cm gruskorn till 40cm stenbumlingar/klippblock som ligger ovanpå knaggligt berg som ibland tittar fram på stigen. Trillar man så kommer det göra ont. (Som tur är så trillade jag bara en gång lätt, och då något motsägelsefullt på enda stället på berget som FAKTISKT hade någon form av jordyta) Detta underlag är också något svårt att svänga på, så svänga får man göra när det är små stenar, och när dom stora kommer så lutar man sig tillbaka och flyter på ytan och hoppas man inte behöver stanna eller ändra kurs förrän underlaget förbättras. Funkar fint men är lite ovant och annorlunda åkning från Sverige. Man får förståelse för hur hemmaåkare på Enduro/DH-världsserierna kan ha fördel då det är så pass annorlunda åkning beroende på terrängen. Min guide var egentligen triatlet, körde på en xc-orienterad Fuel EX och cyklade 80% landsväg men rullade på fint på den här terrängen, som han själv hade valt ut, som jag skulle klassa typ som Itzi Bitzi i Järvsö (alltså svart men inga hopp). Terrängen medför hög lägstanivå helt enkelt.

3. Det är skillnad på hoj och hoj.
Trek Remedy 27,5 i alu med 140mm slag fram och bak är år och dagar från min Spez Enduro Carbon Expert 29 med 160mm slag. Har gått och funderat länge om det vore nice med en cykel med mindre slag som ett komplement mera lämpat för svenska skogar men om det Remedyn skulle vara en fingervisning om hur bra idé det vore så aldrig i livet. Maken till tröttare hoj var det längesedan jag upplevde. Kändes som en 20-kilos hardtail med 90° styrvinkel som höll på att skramla sönder i varje stenkista. Det tekniska utförsterrängen fick en verkligen att uppskatta flacka styrvinklar, men måste nog skylla på dålig ramdesign och dämpare för att lyckas få det att kännas så stor skillnad mellan Enduons 160mm och Remedyns 140mm, för Enduron har aldrig känts i närheten så ”hård” utför ens i tuffaste stenkistorna. Ska tilläggas att vi faktiskt ställde in dämpare korrekt innan avfärd och justera lite under färd. Dessutom så det som jag trodde skulle vara glädjen men mindre slag och mindre hjul, att ha mera ”poppighet” i cykeln, var raka motsatsen med Remedyn. När jag skulle hucka över min första sten trodde jag det var ett skämt och att något var trasigt på cykeln. Fick fan inte upp den i luften. Fick ratta in max rebound både fram och bak för att förbättra det hela något men med endast marginell förbättring. Fortfarande sjukt nyfiken på hur det skulle kännas med något mera modernt kortslagigt som typ en Evil The Following, men kommer väl för alltid få leva i ovisshet.

4. Det är kul att köra så snabbt man vågar i blindo på en hoj man inte känner.
Bra för nerverna. Ännu roligare när man får köra före guiden och lita på att det inte kommer ett 2m drop bakom nästa krön.

5. Varför bor man i Sverige?
Ja varför?

Här finns Strava-turen för såna som är lagda åt det hållet http://www.strava.com/activities/463546279/
Vill ni testa cykla själva utan guide så kan denna följas väldigt enkelt då det är tydlig stig/väg hela vägen och inte jättemånga ställen att köra fel på. Men kom till mig och skriv på papper om ansvarsfrihet först.

EDIT 2: Här är höjdkarta över turen som jag glömde slänga in:

bunyolamtb_karta.jpg

Här kommer det jag filmat med GoPron nedklippt till internet-ADHD längd. Lite skakigt är det, men det blir det när huvudet skakar sönder av stenig terräng och dåligt dämperi. Så håll till godo.

EDIT 1: Här är länk till filmen på Vimeo för mobbar och bättre kvalle:

Tack! Nu ska jag åter-acklimatisera mig till -10°C och 10cm snö ??

Senast ändrad:
Härligt! Har också varit skitsugen på att köra en vinterresa dit sedan Chainguiderna sålde in idén i våras när jag cyklade med dem. Ser väldigt likt Bunyolaturen på bilderna i stigtyp, svårighet osv.

Edit: Det ÄR ju Bunyola ser jag nu att du skriver klart och tydligt i bla rubrik... Lite slow så här årets första timme på jobbet...

Är det billigare på ön så här off season? Boende, mat osv.

Senast ändrad:

OrjanX

Aktiv medlem
Och jag har gått och suktat efter en Remedy (#9, 27.5") inför 2016 (att byta ut min Spez Stumpy FSR Elite 26" anno 2012).

Vilken Remedy hade du på din tur (#7 2015 ser det nästan ut som i vurpan på slutet i videon)?
Det är visst olika dämpare på Remedy 7, respektive 8 och 9.

Skall bli intressant och läsa andras kommentarer kring detta med Remedyn.

Men annars tackar jag för en bra RR.

/Örjan

durietz

Medlem
Hetsjägarn: Sjuka är att när jag kollade turen jag skulle åkt med Chainguide så ser det ut att vara exakt samma tur som Tramuntana tog mig ut på utan att jag valt, och där dessutom guiden sa att vi testade lite nya stigar. Bunyola verkar vara ett bra ställe att hoja runt på några dagar.

Gällande priser så själv bodde jag hos svärmormor som haft lägenhet på Mallis i 35 år men hotellär nog riktigt mycket billigare off-season men annat är nog samma priser. Grejen med Mallis (och alla andra länder halv-u-länder) är ju att mat inte alls behöver bli så dyrt om man går till äkta inhemska hak. Menú del dia 3-rätters för 10 euro till lunch finns nästan på alla spanska ställen och handlar man mat på bra affärer är nästan allt mycket billigare än Sverige.

Örjan: var troligen billigaste billigaste med sämsta specen, och tror det var en 2015. Var iaf någon Fox CTD bak och RS Revelation fram, ingen dropper och allmänt skramlig. Men höll ju iaf. Hade instegsmodellen Stumpy FSR 2014 med typ samma komponenter innan min Enduro och har inget minne av att den kändes så här slö. Kan ju dock vara att med bra dämperi, lättare komponenter och bra trim så blir det en annan historia. Känns som du måste testa, och det lär ju inte vara en svårighet att hitta en Trek att testa.

Flobban är visserligen bra...

durietz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hetsjägarn: Sjuka är att när jag kollade turen
> jag skulle åkt med Chainguide så ser det ut att
> vara exakt samma tur som Tramuntana tog mig ut på
> utan att jag valt, och där dessutom guiden sa att
> vi testade lite nya stigar. Bunyola verkar vara
> ett bra ställe att hoja runt på några dagar.
>
> Gällande priser så själv bodde jag hos
> svärmormor som haft lägenhet på Mallis i 35 år
> men hotellär nog riktigt mycket billigare
> off-season men annat är nog samma priser. Grejen
> med Mallis (och alla andra länder halv-u-länder)
> är ju att mat inte alls behöver bli så dyrt om
> man går till äkta inhemska hak. Menú del dia
> 3-rätters för 10 euro till lunch finns nästan
> på alla spanska ställen och handlar man mat på
> bra affärer är nästan allt mycket billigare än
> Sverige.
>

Ja Bunyola skulle nog bli en bra bas för en mtb-weekend. Charmig om än lite sömnig by också. Säkert med många genuina hak. Minns att tom den inhemska guiderna förvånades över hur billig after bike-ölen de bjöd på var i Bunyola.

durietz

Medlem
Nästa gång jag är nere tänkte jag testa Chainguide Mallorca och Esporles tror jag. Framförallt för att Chainguides Alutech-hojar verkar mycket bättre för terrängtypen. Och sen köra en dag själv i Bunyola eller Esporles beroende på vad som passar bäst för solo-körning.

Hade tagit med min egen hoj men kostar ändå 800 spänn t/r och är ett jävla släpande som inte uppskattas av familjen, som dessutom redan har en 30kgs barnvagnsväska, bilbarnstolar och annat som ska med. Lite sugen på att åka ner själv utan familjen en långweekend bara för cykling dock, men som alla andra storslagna planer kommer det väl aldrig bli av.

Går också och småplanerar, väl medveten om att det inte kommer bli av. Åtminstone inte än på nåt år.

De två ägarna av Chainguide har nyligen gått skilda vägar har jag sett. Kvar är Guy som du hade kontakt med och som skadade sig, medan den något specielle, kedjerökande och lite svåra men så fantastiskt fascinerande tysken Kai kör eget nu. Vad jag förstod så var det tysken som hade Alutech-kontakterna så det är nog inte omöjligt att de byter märke till nästa år heller. Och tysken verkar gå in lite mer mot racer.

Jag hade ju tänkt köra 29:an med 160mm i våras men ångrade mig innan då den kändes så otroligt tung och klumpig. Kändes som en 15-kilospjäs! Gick på 27,5:an Teibun istället med 150mm som jag tyckte var helt ok.

durietz

Medlem
Båda var väl tyskar? Menar du att Kai tar med sig hojarna eller Guy? Skitsamma får se nästa gång man kontaktar dom. Men har inte lyckta hitta Kais nya firma på nätet. Länk?

Du menar 29an med 150mm? Jag hade tänkt köra 27,5an med 170mm slag, den känns som den hade varit grym för att bomba ner för Bunyola om än jävligt tung uppför, men det är ju bara extra träning.

Ja så var det nog, med modellerna.

Guy är israel. Han fortsätter med firman med cykelshop, guidning och uthyrning. Men fattade det som att det var Kai som propsat på Alutech och haft bra känning där så de fick bra priser.

Kai kör eget nu och jag tror inte han har egna hojar utan samarbetar med någon. Avancerad och eminent webbplats: www.mtbtourmallorca.de

Köp & Sälj

Topp