RS Pike VS Cane Creek Helm

Står i valet mellan dessa 2 gafflar till min Trek Fuel EX. Begagnanade men i got skick. Priset för de båda är typ samma.

Vad säger ni happy?

roskai

Aktiv medlem
Beror ju helt på vilken pike det är. Charger version 1 är ju rätt tråkig jämfört med det som sitter i en Helm. Helm är mer credd, pike går att serva i garaget.

Jag har dock en pike med Charger 1 på min fuel ex 8 från 2018 och det funkar bra till Stigcykling. Hade personligen valt en Helm om jag var i din sits.

larsaw

Aktiv medlem
filipjonsson sa:
Står i valet mellan dessa 2 gafflar till min Trek Fuel EX. Begagnanade men i got skick. Priset för de båda är typ samma.

Vad säger ni happy?
Vilka årgångar är det på dom?
För HappyCredd, välj Helm!
För att kunna fixa service själv, välj Pike!

Tror någon Happyit dryftade att Helm är lite för ”överdämpad” och kräver att föraren gillar ordentligt med ”attack” för att komma till sin rätt...
Medans Pike utan senaste Charger och Debonair är för klen i sin setup = antingen lite för mjuk och ”dykig” eller för hård och okänslig.
Pike’n blir dock riktigt trevlig med en senaste DebonAir-kittet, eller ännu hellre LuftKappe :)

EDIT: Fan! Pucktvåa igen (2 ggr på samma dag...)

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
I din plånka, så hade jag valt Pike’n!
Fast så är jag prestigelös o gillar att pula själv m mina grejer...

Westman

Aktiv medlem
Jag har en pre debonair Pike RCT3 150 27.5 och en CC Helm Air 140/150/160 29. Skulle säga att den senare är bättre på precis alla sätt. Piken saknar en del stöd och dämpning och är allmänt lite mjuk, chassit dessutom ngt flexigt jämfört med den totalstyva Helmen. Ju snabbare cykling desto större skillnad, ju långsammare desto mindre.

Ny debonair Pike löser kanske delar av nackdelarna men den lär ju fortfarande vara underdämpad mitt i slaget.

Mina intryck av min Helm så långt: https://happyride.se/forum/read.php/1/3115606/3601110#msg-3601110
(och på min Knolly som helhet: https://happyride.se/forum/read.php/1/3564457)

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer