Rulltrissor och strul med cc

imsoja

Ny medlem
Japp... Jag fick ett mail från Eddie Proper på cc som sa att min beställning på Tacx rulltrissor inte kan skickas pga att varan tog slut hos leverantören. Jag fick återbetalning och gratis frakt vid nästa beställning. Det är ok men inte bra för mig.

Jag ska ju byta hela drivlinan och då tänkte jag byta trissor också. Nu kan jag inte sätta på nya trissor. Jag mailade dem och frågade om jag kan kanske få nån ny bakväxel till samma pris eller nått sånt (inte så att jag tror på det men testa kan man ju;). De ska väl svara efter helgen.

Hur viktigt är det egentligen att byta trissor? Min LX-bakväxel har varit flitigt använd under ett år. Trissorna ser inte nya ut men alla tänder finns. Är det värt att byta trissor till de därTacx med rostfria kullager???

Marcus

Ny medlem
Nä, de största problemen är väl inte med tänderna, utan med de sintrade lagren i trissorna? De är ju bara att rengöra ordentligt (inte fettlösare!) och sen låta dem dra i sig massa olja...?

Peter 84

Ny medlem
Jasså? Trissorna. Men, jo men är det inte såhär! Jag kör ju med cykelcity inköpta BBB trissor. Helt underbara, helt fantastiska, billiga. Eller är det värt att köpa shimanos trissor till xtr för 250 kr styck alltså 500 kr för ett set. Det är ju bättre att betala 170 kr? eller vadetnuvar.

Men trissorna är inte så allvarliga att byta när dom är slitna, inte vad jag vet? Utan när trissorna slits fort är det ett tecken på att något annat är fel, typ kedjan som är sliten då.

Marcus

Ny medlem
Jag tror inte det spekar så stor roll med trissorna sålänge de inte är för tröga, vilket lätt avhjälps genom att rengöra dem nån gång då o då. Samlas ju lätt massa skit där. Ta isär nån gång när du ända tagit av kedjan och torka av dem lite och smörj lagret med olja (om det är sintrat alltså, då är det som en porös metallförening som suger i sig oljan och håller sig oljad under relativt lång tid). Trissornas enda funktion är ju att se till att kedjan löper lätt genom växeln som spänner kedjan. Ser man bara till att så kan ske så skit i resten.
Jag skulle absolut inte köpa xtr-trissorna till det priset, den eventuella förhöjda effekten och upplevelsen i förhållande till priset är minimal.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer