Rundtramp

Rollo60

Ny medlem
Rundtramp
Hallo allihopa. Undrar det här med rundtramp
Om ni är ute på en 10-15 milsrunda andvända ni er av rundtramp hela tiden eller bara när det går uppför eller lite emellanåt för avlasta låren???
 

ejma

Aktiv medlem
Rundtramp
Om muskeln får för kort avslappningsfas minskar flödet av nytt syresatt blod. Några få tramptag med tryck och drag brukar fungera bra.
Dock bra att träna dragmusklerna så att de håller när de väl används.
 

aben

Aktiv medlem
Rundtramp
Hallo allihopa. Undrar det här med rundtramp
Om ni är ute på en 10-15 milsrunda andvända ni er av rundtramp hela tiden eller bara när det går uppför eller lite emellanåt för avlasta låren???
Jag kör inte direkt rundtramp men avlastar på uppåttrampet så att foten nätt och jämt har kontakt med pedalen (har plattformspedaler) mer eller mindre även under längre rundor. För mig minskar det belastningen på knäna. Sen har jag börja med att lägga in några kortare sekvenser där jag går med cykeln.

Sen försöker jag hålla en lagom nivå så att jag inte kör för hårt och under för lång tid, på senaste rundan blev det för mycket och jag kände jag ganska sliten mot slutet så la in ett antal vilodagar efter, normalt vill jag känna mig fräschare efter rundan än när jag startade.
 
Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Rundtramp
Om du blir trött i låren är mitt tips att försöka hitta sätesmuskeln och cykla med den om du inte redan gör det :) rundtramp gör mig personligen mer trött i låren. Inte tvärt om:)
 

kais01

Aktiv medlem
Rundtramp
tänker oftast inte närmare på saken, men i början av en längre backe där jag vet att det blir syra på slutet kör jag medvetet uppåtdrag till en början för att skona de vanliga och starkare muskelgrupperna jag vill ha kvar till slutet.

sen vid igångdrag mera aktivt rundtramp. spurter ägnar jag mig inte åt.
 

Mange.

Aktiv medlem
Rundtramp
Aktiv cykling funkar bäst för mig för att undvika stelhet, ökat blodflöde och minska krampkänningar. Dvs stå upp och trampa lite ibland, sitta mer framåtlutat och använda bålen vid förningar. droppa hälen och jobba mer med baksida lår. sen är det väl som med allt, om du vill bli bra på att cykla längre sträckor så får du träna mer på det.
 

C-dale

Aktiv medlem
Rundtramp
Körde mycket med rundtramp förr, men nu är det ju som nämnts ute o ineffektivt.
Effektivast är den trampstil man har naturligt, dock har jag märkt att på slutet av en tur när benen är trötta, att backar känns lite lättare om jag rundtrampar, men det kan väl bero på att jag utnyttjar några mer utvilade muskler.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Rundtramp
Tror det är skillnad på MTB och LVG.
Själv kör jag bara LVG. När benen känns sega brukar jag trycka framåt i översta läget, i praktiken är ju det att nertrampet börjar tidigare. Och ibland försöker jag trycka lite bakåt när pedalen är c.a kl. 4-5 nånting. Allas vår Lance förklarade det med "som att dra lera bakåt med tårna". Även att dra uppåt ibland.

Tycker lite omväxling i trampet då och då ger lite ny energi.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Rundtramp
(detta gäller LVG)
Har det inte utvecklats en liten halmgubbe i ämnet "rundtramp"? Tycker det då och då kommer något svarsinlägg typ "rundtramp är omodernt" och då lite underförstått att frågeställaren med rundtramp menar jämn Watt genom hela varvet även om hen inte skrivit ut eller menat det så.

Har det nånsin varit på modet bland proffsen att belasta jämnt genom hela varvet (per fot)?

Däremot borde det vara en fördel att totala trycket från bägge fötterna blir så jämnt som möjligt, eller? En sommar när jag var bra tränad märkte jag att cykeln liksom hoppade fram (lite överdrivet), blir ju då som en liten acceleration varje gång man trycker ner. Försökte då få jämnare belastning, börja nertrampet lite tidigare och fortsätta lite längre.

Ännu viktigare i lång uppförsbacke känns det som.

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Senast ändrad:

freddag

Aktiv medlem
Rundtramp
(detta gäller LVG)
Har det inte utvecklats en liten halmgubbe i ämnet "rundtramp"? Tycker det då och då kommer något svarsinlägg typ "rundtramp är omodernt" och då lite underförstått att frågeställaren med rundtramp menar jämn Watt genom hela varvet även om hen inte skrivit ut eller menat det så.

Har det nånsin varit på modet bland proffsen att belasta jämnt genom hela varvet (per fot)?

Däremot borde det vara en fördel att totala trycket från bägge fötterna blir så jämnt som möjligt, eller? En sommar när jag var bra tränad märkte jag att cykeln liksom hoppade fram (lite överdrivet), blir ju då som en liten acceleration varje gång man trycker ner. Försökte då få jämnare belastning, börja nertrampet lite tidigare och fortsätta lite längre.

Ännu viktigare i lång uppförsbacke känns det som.

Eller är jag helt ute och cyklar?
dylan sammanfattar det som att "pedalling technique is not something you should be worried about"

edit: ursäkta, det var redan länkat. skulle gärna skylla på nåt slags cacheproblem, men det var nog jag som var problemet.
 
Senast ändrad:

Izumi

Medlem
Rundtramp
Stort tack till er som länkade videon, det var ett nöje att äntligen få fakta i målet. När jag började köra clips (och tempoklossar) var rundtramp både axiom och mantra ... men jag blev aldrig bra på det. :)
 

Trim

Aktiv medlem
Rundtramp
En kombination av sittställning och tramp går ej trampa stortå knöl med nät korgar bak klackar i blir hålfots trampa när det känns som 1cm kvar av botten läget är det 3 mm höjnig sadel kvar jag klackar framåt vilket ger mer pedal varv tryck än 1/2 varv.
 

aben

Aktiv medlem
Rundtramp
du trim, vad är det för intressant teknik du använder för att producera dina nästan helt oläsbara alster:)?
Läsförmågan kanske brister om man inte förstår, jag har inga problem i varje fall.

En anledning till att meningsbyggnad och ordföljd blir annorlunda kan vara medfödd grav hörselnedsättning, för den som aldrig hört språket talas är det närmast omöjligt att skriva hundra procent korrekt, men den finns även andra möjliga orsaker.
 

kais01

Aktiv medlem
Rundtramp
Läsförmågan kanske brister om man inte förstår, jag har inga problem i varje fall.

En anledning till att meningsbyggnad och ordföljd blir annorlunda kan vara medfödd grav hörselnedsättning, för den som aldrig hört språket talas är det närmast omöjligt att skriva hundra procent korrekt, men den finns även andra möjliga orsaker.
(ot) ibland går det bra att förstå alstren, ibland är det som idag närmast omöjligt. har en del med hörselskadade att göra, det brukar inte bli på det här väldigt speciella viset. i t ex turkiet har man helt annorlunda ordföljd mot oss, och har i allmänhet inte svårt förstå deras tankebanor heller. tänkte det möljligen var någon googleöversättning? eller en bot, men tycks lite för personligt för det.

ska bli intressant om man kan bli upplyst om bakgrunden.
 

Miracle

Aktiv medlem
Rundtramp
Jag kör rundtramp vid acceleration å i uppförsbacke. Mina stora vader mår inge bra av att vila för länge så under vintern när jag använder plattisar så är de bra uttråkade å lite stökiga.

Frid!
 

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Rundtramp
Läste boken ”the midlife cyclist” nyligen som är skriven av en ”proffs” bike fitter från GB. Han sågar rundtramet som en av de största myterna (att det skulle vara bra) inom cykling som tyvärr bitit sig fast hos både motionärer och vissa proffs.

Jag cyklar inte inte med rundtramp då det känns helt onaturligt.
 

Batavus

Aktiv medlem
Rundtramp
Om man sitter som en sprattelgubbe och behöver hela sin kroppsvikt för att trycka ner pedalerna - på för tunga växlar - då har man ringa nytta av rundtramp. Prova lättare växlar, och kanske kortare pedalarmar.
 

AdamLR

Aktiv medlem
Rundtramp
Undrar om det finns stor skillnad mellan hur en erfaren cyklist upplever att hon/han trampar och hur hon/han faktiskt trampar? Tänker på saker som kraft, vinkel mm. på varje del av varvet.

Har i alla fall hört anekdotiskt att det kan vara så för tennisservar: tennisspelare som slår en perfekt serv har en beskrivning av hur de servade, men videoanalys visar helt andra saker. Alltså, resultatet blir bra och uppenbarligen fungerar det för tennisspelaren att tänka att den ska serva på ett visst sätt, men den faktiska serven ser ut på ett annat sätt.
 

GoranS

Aktiv medlem
Rundtramp
Undrar om det finns stor skillnad mellan hur en erfaren cyklist upplever att hon/han trampar och hur hon/han faktiskt trampar? Tänker på saker som kraft, vinkel mm. på varje del av varvet.

Har i alla fall hört anekdotiskt att det kan vara så för tennisservar: tennisspelare som slår en perfekt serv har en beskrivning av hur de servade, men videoanalys visar helt andra saker. Alltså, resultatet blir bra och uppenbarligen fungerar det för tennisspelaren att tänka att den ska serva på ett visst sätt, men den faktiska serven ser ut på ett annat sätt.
Min gissning är att hur man trampar inte skiljer sig från andra typer av rörelser och där är min känsla att många (alla?) har mer eller mindre förvrängd uppfattning om sin egen rörelse. Vissa har bättre koll och andra sämre.

För egen del har jag när jag springer en vanföreställning om ett halvhyggligt spänstigt steg när jag springer i för mig god fart. Några videoklipp från avslutningar på Bellmanstafetten ger dock mer intrycket av skadeskjuten elefant som dunsar fram så att seismologiska institut bör kunna detektera stegen.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Rundtramp
Tänk att det har hunnit bli 43 inlägg och ännu har ingen kommit på svaret. Allt sitter som vanligt I materialet och det är alltså ovalklinga som ska in på vågrätt 5.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer