Ruttplanering för cykel?

frippegubben

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Finns det nån bra tjänst (online) för att planera lite längre cykelturer?
I Google maps kan man välja cykel som alternativ, men jag skulle bl a vilja vara säker på att den inte väljer miltals med grusväg när jag tänker cykla racer. (eller åtminstone kunna se vilka sträckor det är grusväg)
Vilka verktyg kan man använda?

frippegubben

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Den verkar ju iofs rätt bra, men jag ser två brister:
1. Det finns ingen planeringsfunktion, så man får planera i annat verktyg och sen manuellt kolla resultatet mha roadfinder.
2. Cykelbanor verkar saknas helt. Jag ser i min hemtrakt (Karlskoga) att vägen mellan Karlskoga & Degerfors är markerad som röd, dvs Olämplig men åkbar. Den har jag alltid tyckt vara ganska ok, om än med en del trafik stundtals. Numera finns en fin asfalterad cykelbana hela vägen, så det finns absolut ingen anledning att inte cykla den vägen, men det syns inte på roadfinder.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Jag kör med Google Maps som grund och kollar vägarna i street view och gör modifieringar i vägvalet när jag inte gillar det jag ser.

frippegubben

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Läderlappen sa:
Kör man med Garmin tycker jag den här funkar riktigt bra:http://dynamic.watch/
Har tyvärr ingen Garmin, kör med en Bryton Rider 40 eller en TomTom Multisport Cardio. Ingen av dem har nån kartfunktion att lita på.
Bryton kan man ladda ner kartspår till, men det är inte helt enkelt att följa ett streck på en blank skärm...

NLC

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Jag gillar http://ridewithgps.com/ (tillsammans med ovan nämnda NVDB-länk för att kolla slitlager, vägbredd, trafikmängd, hastighetsgränser). Rutterna man skapar kan sedan laddas ner som TCX/GPX-filer för att lägga in i en GPS eller navigeras mha RWGPS-appen i mobilen.

Garmin & Strava har också egna ruttverktyg men de blir då rätt låsta till deras produkter

me.I.am

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Jag cykelsemestrade med google maps i navigeringsläge förra sommaren. Funkade bra att lägga upp rundorna, hittade t.ex. cykelbanan Mellbystrand-Snapparp automatiskt. Däremot var navigeringen lite sisådär, ibland gick den inte att kicka igång.

Kan man lägga upp runda i G Maps och få över den till Ride With Gps? Och hur är navigeringen där? Lika bra som Google navigering (när den funkar)?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Snabbast går det med Strava Routebuilder och Heatmap. En styrka är att man ser populära vägval och att Strava lägger ditt spår baserat på det om du vill.

me.I.am

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
gabbeon sa:
Jag använde google maps cykelrouting och https://mapstogpx.com/ när jag cyklade runt i Europa i fjol. Med den omvägen borde man kunna ladda in google-rutter i RWGPS. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.
Testade lite, fick det att fungera hyfsat om jag i mapstogpx ändrade "Track points" -> "Route points", och valde bort "Create Start/End Waypoints". Annars valde den egen rutt och/eller gick inte att editera utan att den räknade om hela rutten. Verkar som att man måste lägga in "ruttpunkter" i Google maps (vilket dock är begränsat) för att den skall editera på ett bra sätt.

me.I.am

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Fjärdebrunn sa:
Snabbast går det med Strava Routebuilder och Heatmap. En styrka är att man ser populära vägval och att Strava lägger ditt spår baserat på det om du vill.
Nackdelen där är att den inte hittar vissa cykelvägar.

NLC

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Sambal Oelek sa:
me.I.am sa:
Fjärdebrunn sa:
Nackdelen där är att den inte hittar vissa cykelvägar.
jag tycker Strava är bra för LVG men inte jättebra för MTB
Åas vill man väl knappast (som i TS fall) undvika grusvägar om man cyklar MTB

zur_mitte

Medlem
Ruttplanering för cykel?
Jag har fastnat för komoot. Synkar dessutom grymt bra med Wahoo ELEMNT bolt. Den kostar 19 Euro om man vill kunna planera turer varsomhelst i världen (engångsbelopp) men känns väldigt lättarbetad och kategoriserar rutten efter underlag och typ av väg.
Det går att planera turer utan att betala något, men då får man inte automatisk synkning.

Ruttplanering för cykel?
zur_mitte sa:
Jag har fastnat för komoot. Synkar dessutom grymt bra med Wahoo ELEMNT bolt. Den kostar 19 Euro om man vill kunna planera turer varsomhelst i världen (engångsbelopp) men känns väldigt lättarbetad och kategoriserar rutten efter underlag och typ av väg.
Det går att planera turer utan att betala något, men då får man inte automatisk synkning.
Går det att se i Komoot om vägar är grus eller asfalt?

zur_mitte

Medlem
Ruttplanering för cykel?
Vägarna anges som gravel, asphalt eller paved. Än så länge har alla paved jag kört varit asfalterade men jag antar att det skulle kunna diffa någon gång. När man ska planera rutten väljer man vilken typ av cykel man har, start- och slutpunkt, samt punkter man vill besöka. Sen får man en fin karta med lista där alla underlag är specade och tydligt markerade

Bilagor

Ruttplanering för cykel?
zur_mitte sa:
Vägarna anges som gravel, asphalt eller paved. Än så länge har alla paved jag kört varit asfalterade men jag antar att det skulle kunna diffa någon gång. När man ska planera rutten väljer man vilken typ av cykel man har, start- och slutpunkt, samt punkter man vill besöka. Sen får man en fin karta med lista där alla underlag är specade och tydligt markerade
Ah okej! Så du bestämmer inte själv exakt rutt? Får testa...

zur_mitte

Medlem
Ruttplanering för cykel?
Man kan ange själv också, men jag gillar att den föreslår hur jag ska åka. Ibland vill jag ta en viss väg och då lägger jag in ett par-tre extra waypoints

Jenny W

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Fjärdebrunn sa:
+1
Jag tycker Stravas tjänst är bra.
Google maps är inte så bra för att planera cykelturer.

geologen

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Strava erbjuder den klart bästa ruttplaneraren för landsvägscykling. Men, grusvägar kan den inte säga nåt om, så där faller det.

frippegubben

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Massor av bra förslag, får sätta mig ner en kväll och testa dem!
(och för att rätt ska vara rätt, jag åker mest mtb, men funderar på ett par 15-40 mila turer under sommaren och då blir det definitivt racer istället). Är lite tveksam till vilken väg jag ska åka då jag vet att det är både gott om grusväg och motorväg längs sträckorna!

d_joh

Ny medlem
Ruttplanering för cykel?
Jag använde Roadfinder och Route XL när jag skulle planera min runda på 30 mil i somras, det var för mig helt på helt okända vägar.
Började med att söka vägen med Route XL (glöm inte att ställa in att du cyklar) sedan kollade jag rutten mot Roadfinderkartan.
Jag kan säga att min rutt blev helt perfekt och graderingen på Roadfinder var verkligen spot-on.

http://roadfinder.se
https://www.routexl.com/

mkallstrom

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Lånar en gammal tråd, finns andra nyare på samma ämne men jag tyckte titeln passade bäst med det jag är ute efter.

Jag har använt Strava för att skapa rutter på datorn som jag sedan har fört över till min Garmin via dynamicWatch och routeCourse . I o m senaste förändringarna på Strava så kommer man inte kunna skapa rutter i gratisversionen (om inte jag har missförstått något) och jag är inte säker på att jag vill betala en prenumeration bara för att få den funktionen. Vad använder folk idag för att planera rutter? Är det någon som har kört både Komoot och RideWithGPS och har en favorit? En sak som jag har uppskattat med Strava när man planerar rutter för landsvägscykling är att det använder heatmaps för att lägga rutten där folk normalt cyklar, så cykelbana eller väg väljs oftast (men inte alltid) på ett vettigt sätt, finns liknande funktion i några andra verktyg?

Jag är öppen för att betala för ett verktyg, men jag gör inte det här tillräckligt ofta för att lägga några större summor på det. Behöver heller inte någon app på telefon eller cykeldator, så länge det går att få över en GPX eller liknande till cykeldatorn på ett relativt smidigt sätt så räcker det.

hithit

Medlem
Ruttplanering för cykel?
Jag har använt Strava för att skapa rutter på datorn som jag sedan har fört över till min Garmin via dynamicWatch och routeCourse . I o m senaste förändringarna på Strava så kommer man inte kunna skapa rutter i gratisversionen (om inte jag har missförstått något) och jag är inte säker på att jag vill betala en prenumeration bara för att få den funktionen.

Jag är öppen för att betala för ett verktyg, men jag gör inte det här tillräckligt ofta för att lägga några större summor på det.
om Strava konstanten är för hög för dig, för något du tycks gilla så blir det lite svårt. jag har komoot och det funkar ju lika bra när man vet ungefär vilken väg man vill ta. Strava har vissa fördelar och Kommot har sina.

NLC

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Jag föredrar RideWithGPS bl.a. eftersom man kan välja kartunderlag att rutta på/med och att mobilappen har stöd för att ladda ner kartrutor för banor samt TTS vid TBT-ruttning (så man kan ha mobilen i ryggfickan). Har inte prövat Komoot men den verkar också kunna ge en nedbrytning av distans per underlag etc.

grondahl

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Jag snöade in på det här tidigare i våras och min uppfattning är att RideWithGPS är bäst för att skapa och planera långa rutter men att Komoots styrka är att den skapar rätt bra ruttförslag åt dig. Så typ RideWithGPS hemma vid köksbordet när man planerar långa turer, Komoot om du befinner dig någonstans och vill få en rutt on the fly till ett annat ställe.

earnstrom

Medlem
Ruttplanering för cykel?
Nu betalar jag av gammal vana redan för Strava, men med de senaste uppdateringarna så synkar de rutter automagiskt med garmin utan extra verktyg, samt man kan styra underlag också.

GoranS

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Jag snöade in på det här tidigare i våras och min uppfattning är att RideWithGPS är bäst för att skapa och planera långa rutter men att Komoots styrka är att den skapar rätt bra ruttförslag åt dig. Så typ RideWithGPS hemma vid köksbordet när man planerar långa turer, Komoot om du befinner dig någonstans och vill få en rutt on the fly till ett annat ställe.
För riktigt långa rutter blev RideWithGPS i alla fall i fjol rätt trögt. Men då pratar vi om rutter som börjar gå upp mot 150-200 mil eller däröver vilket kanske inte är jättevanligt att man sitter och ritar. Och typiskt går det ju att ritta delturer om man ska ut på någon så lång tur.

mkallstrom

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Det var att hamna i att betala saker av gammal vana som jag tänkte försöka undvika, men det låter som att det är värt att testa dom nya funktionerna i Strava iaf då. Är det några andra verktyg än Strava, Komoot och RWGPS som man bör ta med om man ska ge sig på att jämföra lite mer ordnat?

jonte987

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
view ranger, fast just ruttplanering är väl inte dess styrka.
Däremot finns det nåt web tool specifikt just för detta som nån rekommenderade

EDIT
Kan det varit detta?

mkallstrom

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Kommer att köra dom där två gratismånaderna av Strava. Insåg att Garmin också har verktyg för att planera rutter och vid en första anblick ser jag inte några jättebrister jämfört med Strava. Garmin har ju också tillgång till data över hur folk cyklar, eventuellt att den verkar välja dålig cykelbana över väg där båda finns. Får testa lite i sommar.

NLC

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Nackdelen med "popularity routing" på det sätt som Strava och Garmin implementerat det är att de inte verkar skilja på träningsrundor vs pendling vs A-B cykling vilket gör att med den funktionen på så hamnar man oftast i någon annans gamla hjulspår, inte nödvändigtvis den trevligaste eller vackraste rutten.

Men testa och se!

mkallstrom

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Nu har jag jämfört Garmin Connect och Strava lite på semestern för ruttplanering av rundor på delvis kända vägar och ser ingen direkt anledning att betala extra för Strava. Sättet att skapa rutter i webverktygen är liknande och båda har en mobil-app som funkar hjälpligt för att göra det när man är ute och cyklar.

Genom att använda olika bantyper i Garmin Connect verkar man kunna styra hur den automatiska ruttningen beter sig (t ex verkar vägar prioriteras mer framför GC-bana om man väljer "Landsvägscykling" jämfört med "Cykla på grus/grusvägar"), men jag har testat för lite för att ha koll på hur det fungerar och hur användbart det är. Det går kanske att göra något liknande med "Surface Type" i Strava också.

Tycker också att det går bättre att söka bland sina gamla rutter i Garmin Connect, i Strava har jag inte hittat något sätt alls utan blir tvungen att bläddra igenom alla sidorna om jag vill hitta en redan skapad rutt, men kanske bara har missat hur man gör?

GoranS

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
Nackdelen med "popularity routing" på det sätt som Strava och Garmin implementerat det är att de inte verkar skilja på träningsrundor vs pendling vs A-B cykling vilket gör att med den funktionen på så hamnar man oftast i någon annans gamla hjulspår, inte nödvändigtvis den trevligaste eller vackraste rutten.

Men testa och se!
+1. Om man ska man förlita sig på ruttval som andra gjort för läggande av egen rutt bör man dela deras preferenser.

Är jag t.ex. på cykelsemester och cyklar i nya trakter kan jag mycket väl välja en rutt med dålig vägbeläggning/grus om den ger finare vyer medan jag om jag transportcyklar i ett område jag är väl bekant eller motionera så väljer jag hellre vägar som är smidiga att ta sig fram på.

dikyklos

Medlem
Ruttplanering för cykel?
Det finns också OpenRouteService. Den är helt grattis och baserad på data från OpenStreetMap projektet. Det går att planera från en punkt till en annan och lägga till mellanpunkter. Man kan exportera rutten till en .gpx fil som man kan ladda upp i GPS:n som rutt. Generellt tycker jag att den är en bra tjänst men hur bra eller dålig är för dig beror på kvalitet i OpenStreetMap data i ditt intresseområde. YMMV.

mkallstrom

Aktiv medlem
Ruttplanering för cykel?
+1. Om man ska man förlita sig på ruttval som andra gjort för läggande av egen rutt bör man dela deras preferenser.

Är jag t.ex. på cykelsemester och cyklar i nya trakter kan jag mycket väl välja en rutt med dålig vägbeläggning/grus om den ger finare vyer medan jag om jag transportcyklar i ett område jag är väl bekant eller motionera så väljer jag hellre vägar som är smidiga att ta sig fram på.
För mig är automatisk ruttdragning praktisk för transportcykling och då går har jag hellre funktionalitet som bygger på heatmaps än kortaste vägen, som oftast innebär ett kryssande på smågator och genom bostadsområden. Jag bryr mig t ex inte så mycket om den vackraste vägen genom Huddinge, jag vill bara ta mig igenom så smidigt som möjligt. För bra rundor räknar jag ändå med att justera en del manuellt (ibland ganska mycket), antingen baserat på vad jag kan läsa mig till för nya områden eller utifrån egna erfarenheter där jag har lokalkännedom. För det arbetet känner jag att det inte skiljer särskilt mycket mellan Garmin Connect och Strava, det skulle eventuellt vara att heatmapsen i Strava är lite mer användbara.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer