Ryggproblem - allmäna råd av/för lekmän och proffs.

Fontana

Medlem
Jag hamnade på den här tråden efter lindrigt ryggskott idag. Som flera skrivit innan så är det långt ifrån första gången för mig.
Oftast är det i samband med felaktig rörelse i kombination med lyft, jag vet innan smärtan kommer att (faan, va skitklantigt). Tex, man lyfter ett bildäck som om det vore en knäckemacka, det går ju inte.
Hursom så har jag varit hjälpt av denna video.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag hamnade på den här tråden efter lindrigt ryggskott idag. Som flera skrivit innan så är det långt ifrån första gången för mig.
Oftast är det i samband med felaktig rörelse i kombination med lyft, jag vet innan smärtan kommer att (faan, va skitklantigt). Tex, man lyfter ett bildäck som om det vore en knäckemacka, det går ju inte.
Hursom så har jag varit hjälpt av denna video.
Surt, klippet är en riktig klassiker 👌

rick013

Medlem
För mig är roddmaskin den enskilt bästa övningen för att hålla ryggen igång. Tror det är kombinationen av många repetitioner, som var för sig inte är så tunga, med stretchen framåt och att jag tvingas tänka på hållning och andning.

TRX-band går att göra bra grejer med. Sätt handtagen i knähöjd, stick in fötterna och stå i position som i en armhävning/plankan - dra in knäna mot bröstet. Kan växlas med raka indrag eller höger/vänster.
Rejält jobbigt för core. Svårighetsgraden kan ökas genom att ha händerna längre upp.

Sänk ner TRX-handtaget nästan till golvet, ligg på sidan och stick in ena (undre) foten och gör sidoplankan. Försök lyfta andra benet.

Och sist men inte minst, vid skrivbordsarbete är det riktigt bra att sitta på en gymboll. Det aktiverar ryggen och är mycket mer skonsamt om man sitter länge. Iom att man gärna sitter och smårullar så ändras tyngdpunkten på kroppen hela tiden. Funkar även, iaf för mig, kort efter ett ryggskott.
Kloka ord. Kan bara hålla med om att roddmaskinen har varit den bästa träningen för min gamla kontorsrygg.

Köp & Sälj

Topp